درسی که دوست نداری رو اینجوری بخون!

درسی که دوست نداری رو اینجوری بخون!
10 اسفند

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

بلاخره راه نجات از دوست نداشتنی ترین درس ها پیدا شد ! تو این مقاله روش مطالعه و ایجاد علاقه نسبت به درسی که بهش علاقه نداری رو برات میگم.

مقدمه

یه لحظه بهش فکر کن !
به درسی که همیشه تو آزمون تستاشو رد میکنی
سرکلاسش یا خوابت میبره یا گریت میگیره
درسی که هیچ دلیل و انگیزه ای برای خوندنش نداری
همون درسی که معدلتو کشیده پایین و شده مثل یه لکه ننگ توی کارنامت!
حالا تصور کن اون درس شده یه بیست یا یه درصد توووپ توی کنکورت. هنوز هم میتونی ازش متنفر باشی ؟ :)))

مهره سوخته یا برگ برنده ؟!

همین اول بهت بگم خیلی طبیعیه که یه درسایی رو دوست نداشته باشی یا ازشون متنفر باشی!
همه ما این مشکلو تجربه میکنیم اما کنکوری برتر کسیه که میتونه نقاط ضعفشو به نقاط قوت پایدار تبدیل کنه. یعنی یک مهره ی سوخته رو تبدیل به برگ برنده اش میکنه. 
با تغییر عادات مطالعه و نگرشت به اون درس و با کمک یه سری ترفندها که در ادامه میگم میتونی این کارو انجام بدی.

براش وقت بذار

خیلی وقتا ضعف توی یک درس بخاطر اختصاص ندادن زمان و تمرکز کافی به اونه. احساس منفی ای که به اون درس داری باعت میشه بخوای ازش فرار کنی و یک ساعت درس خوندن ازت اندازه پنج ساعت انرژی بگیره. این باعث میشه به اشتباه فکر کنی داری خیلی براش مایه میذاری که در واقع اینطور نیست.
مطالعه کم باعث نتایج ضعیف و در نتیجه از دست دادن بیشتر انگیزه و علاقت میشه در صورتی که با مطالعه بیشتر میتونی نتایج بهتری رو کسب کنی و همین میشه یه انگیزه برای تلاشای بیشتر 

دیدتو عوض کن

بشین فکر کن ببین چرا ازین درس بدت میاد و با خودت کاملا روراست باش. دنبال دلیل مشکلت و راه حلش باش . از خودت بپرس که آیا بخاطر دبیره ؟ بخاطر جو کلاسه؟ قسمت خاصی از درسو متوجه نمیشی؟ خاطره بدی ازون درس داری؟ یا …
اگه بخاطر دبیر و کلاسه یادت باشه که تایم کلاسا محدوده و در هفته کلا چندساعت سرکلاسی. ممکنه سال بعد دبیر عوض بشه و یا میتونی خودت با یه دبیر بهتر کلاس برداری.

  • اگه توی کلاس حوصلت سر میره یا خوابت میگیره میتونی از دبیر بخوای که کلاسو تو هوای آزاد برگزار کنه یا پیشنهاد بدی ویدئوهای مربوط به درستونو سرکلاس ببینین و تحلیل کنین.

مهم اینه که برای موفق شدن به نمره و درصد خوب تو اون درس نیاز داری. و قورباغه ایه که باید قورتش بدی پس سعی کن باهاش ارتباط برقرار کنی و سپرتو در برابرش بندازی.

یه مشوق خوب میتونه بهت انگیزه بده

فقط آدم ها نیستن که میتونن مشوقت باشن !
حتی وعده یه پیتزا به خودت یا رفتن به یه مهمونی هم میتونه تورو تشویق به خوندن درسی که دوست نداری بکنه.
نیازی نیست که برای خودت مشوق مادی یا پولی در نظر بگیری. درواقع مشوق های درونی میتونن انگیزه بخش تر از هر مشوق خارجی باشن(حتی بیشتر از آیفون ۱۰۰ میلیونی!!) 

  • حالا چطور میتونی یه مشوق درونی خفن برای خودت دست و پا کنی ؟ 
    آدما و چیزایی که عاشقشونی رو به هدفت وصل کن. برای مثال اگه عاشق پدرومادرتی به این فکر کن که با درس خوندن میتونی باعث افتخارشون بشی و حتی شرایط زندگیشونو بهتر کنی .
  • هدفای کوچیک مثل گرفتن بالاترین نمره و تراز کلاس و یا هدفای بزرگی از قبیل خوشحال کردن نزدیکات، قدرت و موقعیت اجتماعی ، رسیدن به آرزوهات و… میتونن مشوق های درونی خوبی باشن.
  • رقابت سالم و دوستانه با همکلاسیات ( البته نه ازونا که نقشه قتل طرفو تو ذهنت میکشی! ) هم میتونه مشوق خیلی باحال و مفیدی باشه برات .
 

مغزتو گول بزن !

خلق و خوی مثبت به ذهنت کمک میکنه تا خلاقانه تر فکر کنه و مطالبو بهتر به یاد بیاره .
با ایجاد یه مود خوب برای خودت موقع خوندن اون درس، راحت میتونی کاری کنی که مغزت ازش خوشش بیاد!
فقط کافیه فعالیت ها و چیزایی که دوست داری رو با اون درس تلفیق کنی. با این کار در حین درس خوندن یا بعد از اون حس خوب و مثبتی داری. ذهنت این حسای خوبو به اون درس وصل میکنه و دفعه بعد که بخوای بخونیش ناخودآگاه همین حسای مثبت تو ذهنت تداعی میشه و این یعنی ایجاد علاقه!
برای مثال:

  • اگه طراحیو دوست داری میتونی بین زیست خوندن سعی کنی شکل هارو برای خودت بکشی.
  • یا با خودت قرار بذاری که بعد خوندن اون درس دوست نداشتنی به خودت پاداش میدی! مثلا سفارش پیتزا ، خرید چیزای موردعلاقت، یه اپیزود از سریال محبوبت، تلفن زدن به دوستتت و …
 

سبک خودتو پیدا کن

سبک یادگیری یعنی روش درس خوندنی که باعث یادگیری کاملت میشه و برای هر آدم و هر درسی ممکنه متفاوت باشه. ماموریت تو اینه که سبک مطالعتو برای این درسی که دوست نداری کشف کنی!

  • اگه برای پیدا کردنش کمک خواستی میتونی روی مشاورای ما حساب کنی 

گاهی اوقات با روش درس خوندنی که مشاور بهت میده احساس راحتی نمیکنی و برات کارایی نداره . همین میتونه باعث ناامیدیت بشه و فکر کنی که نمیتونی هیچ جوره یادش بگیری و در نهایت حذفش کنی. اینجور وقتا فقط باید قلق خودتو با آزمون و خطا پیدا کنی یا از تجربه بقیه استفاده کنی. برای مثال :

  • ازون دوستت که تو این درس نابغه اس مشورت بگیر! شاید تکنیکا و روش مطالعه اون برای توهم کار کنه و جواب بگیری. همچین آدمی چون با علاقه و اشتیاق اون درسو میخونه توروهم ناخودآگاه تشویق به درس خوندن میکنه.
    ازش بپرس چرا این درسو دوست داره شاید جوابش تاثیرگذار بود 
 

تایپ های مختلف شخصیتی سبک های مخصوصی دارن!

برای آدما با شخصیتای مختلف سبک های مختلفی جواب میده. مثلا بعضیا وقتی توی یه جمع و گروه قرار میگیرن بهتر یاد میگیرن و انگیزشونم خیلی بیشتر میشه .
ما به این افراد میگیم “Social learner ” !

  • به عنوان یه سوشال لرنر میتونی با کسایی که هم مسیرتن و هدفشون بهبود وضعیت همین درسه خاصه یه گروه مطالعاتی بزنی و اونجا هرکسی راهکارای مفیدشو با بقیه درمیون بذاره و برای پیدا کردن سبک خودتون به هم کمک کنین.
  • توی بحثای کلاسی و حین تدریس معلم شرکت داشته باش. درگیر شدن فعال با درس میتونه بهت کمک کنه تا نقاط ضعفتو توی اون درس پیدا کنی و به اصطلاح بفهمی گیر کارت کجاست!

یه سری از شخصیت ها با قلقک دادن حس کنجکاوی و میل به یادگیریشون میتونن درسارو به فضای خارج از کتاب دفتر مدرسه بکشونن. یعنی از یه منبع متفاوت و جدید برای جذاب کردن اون درس استفاده کنن. مثلا :

  • کلی مقاله و سخنرانی و فیلم و کتاب و … به زبان انگلیسی اون بیرون هست که خیلی جالب و خفنن و میتونی ازشون برای حل مشکلات مربوط به زبانت استفاده کنی.
  • آزمایشای جذاب برای فهم مسائل فیزیک و شیمی هست که میتونی خودت انجام بدی یا ویدئوشو تو نت ببینی!

اولویت بندی کن

نادیده گرفتن درسی که دوست نداری خیلی وسوسه برانگیزه !
برای اینکه شیطون گولت نزنه و درسو بیخیال نشی باید اولویت بندی کنی و اونایی که دوست نداریو اول از همه بخونی. در غیر این صورت احتمال اینکه بذاریش آخر تایم مطالعت و سنبل کنی خیلی زیاده . اینکه کار سختو اول از همه تموم کنی بهت انگیزه میده تا به بقیه برنامت هم عمل کنی. قطعا کسی که از پس درسی که ازش متنفره بربیاد اونایی که دوست داره رو عالی میخونه. در نهایت این تویی که به خودت افتخار میکنی ;))

با مشاور و معلمت درمیون بذار

صادقانه احساستو در مورد این درس با مشاورت در میون بذار. رک و راست برو بهش بگو عاقا من ازین درس متنفرم!
قطعا مشاورت کلی راهکار بهت میده و کمکت میکنه تا ضعفتو برطرف کنی. اصلا نظارت مشاورت باعث میشه بیخیال نشی و تا از پسش برنیومدی ولش نکنی.
معلمت قطعا میتونه بهت بگه این درس به چه دردی تو دنیای واقعی میخوره و اهمیتش تو زندگی درسو برات ملموس تر کنه و باعث بشه دید تو نسبت بهش بهتر بشه. ازش بخواه که بهت کتاب، مطلبای جالب، ویدئو، عکس و … مفید معرفی کنه تا هرچه بیشتر با اون درس درگیر بشی و بهتر یادبگیری.
حتی میتونی اگه پیشنهاد و یا انتقادی در مورد نحوه تدریس معلمت یا شیوه کاری مشاورت داری باهاشون در میون بذاری.

 

کلاس فوق العاده شرکت کن

گاهی وقتا خودت به تنهایی نمیتونی حلش کنی و باید از کلاسای فوق برنامه استفاده کنی یا معلم خصوصی بگیری. این کارو برات خیلی راحت تر میکنه. یادت باشه انتخاب معلم مخصوصا برای درسی که دوست نداری خیلی خیلی حساسه و میتونه وضعیتتو ۱۸۰ درجه تغییر بده. پس سعی کن قبل از استخدام معلم خوب تحقیق و پرس و جو کنی و بهترین انتخابو داشته باشی.

خلاصه

برای اینکه نقطه ضعفاتو به نقطه قوت تبدیل کنی سعی کن با یادآوری اهمیت و ضروریت اون درس دیدتو نسبت بهش تغییر بدی. توی این راه میتونی از مشاور، معلم، دوستات و منابع جدید کمک بگیری.
قدم به قدم و با برنامه ریزی برو تو دلش.
ببین کجای کارت اشتباهه، دنبال راه حلش بگرد و با دادن وقت و اولویت بهش کم کم پیشرفت کن. چیزای زیادی هست که میتونه بهت انگیزه بده که به همشون اشاره کردم.

اگه تجربه رام کردن درسیو داری باهامون درمیون بذار . ممکنه الهام بخش خیلیا باشی و کمک کنی دوستات تسلیم نشن و برای جنگیدن باهاش انگیزه بگیرن ❤︎
منتظر کامنتای جذابتون هستم.

منبع : www.wikihow.com

نظرات کاربران

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
دوست مدیکالی عزیزم ، اینجا میتونی سوالای خودت در مورد این مقاله را از کارشناسان مدیکال بپرسی
پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه