تکنیک های طلایی کاهش استرس کنکور

تکنیک های طلایی کاهش استرس کنکور
17 فروردین

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

استرس بیش از حد یکی از بزرگترین چالش‌هاییه که داوطلبان کنکور باهاش دست و پنجه نرم میکنن.
پس تو تنها کسی نیستی که استرس کنکور رو تجربه می‌کنی و به دنبال راه حل غلبه بر استرس کنکوره !
همه کنکوری ها، حتی رتبه های برتر هم استرس کنکور رو تجربه میکنن اما نباید بهش اجازه بدی مانع از رسیدنت به رتبه عالی و موفقیتی که میخوای بشه.
پس بیا تا بهت بگم چطور با این راهکارهای کاربردی میتونی اضطرابت رو مهار و کنترل کنی.

چرا باید علائم استرس کنکور رو بشناسی؟

تاکید می کنم که استرس داشتن برای یه کنکوری خیلی طبیعیه و به جرئت میشه گفت تمام شرکت کننده های کنکور حتی رتبه های اول کشوری هم گرفتارش میشن.
و باید بگم بر خلاف تصورت، استرس همیشه هم چیز بدی نیست ! یکم استرس لازمه تا تنبلیاتو کنار بذاری و برای داشتن عملکرد بهتر تلاش کنی.
اما در صورتی که دچار استرس بیش از حد باشی، نه تنها تاثیر خوبی نداره بلکه باعث تضعیف عملکردت تو کنکور و آزمون ها میشه. استرس بیش از حد کنکور علاوه بر اثرات جسمانی، روی مغز و یادگیری تاثیر شدیدا مخربی میذاره و باعث کاهش تمرکز، مشکل در یادآوری مطالب، ایجاد اختلال در قدرت تصور و پیدا کردن ارتباط بین مسائل میشه.
حالا شاید اولین سوالی که به ذهنت میرسه این باشه که از کجا بفهمم استرس بیش از حد دارم؟

علائم استرس و اضطراب شدید عبارتند از :

  • نگرانی شدید و دلشوره
  • عدم تمرکز
  • سرگیجه
  • ضعف
  • درد ناحیه سینه
  • تار شدن دید
  • احساس خفگی
  • داغ یا سرد شدن پوست
  • حالت تهوع
  • تکرر ادرار و اسهال
  • افزایش ضربان قلب و تند شدن تنفس
  • خشک شدن دهان
  • معده درد
  • عرق و لرزش
  • سفت شدن عضلات
  • مشکل در خوابیدن یا بیدار شدن
  • پرخوری یا بی اشتهایی
  • جویدن ناخن یا کندن پوست لب
  • ریزش مو

در صورتی که چندتا از علائم بالا رو داری حتما راهکار های کاهش استرس کنکور رو در ادامه بخون و از مشاور و متخصص کمک بگیر.

علل و نحوه ایجاد استرس در کنکوری ها

برای رفع استرس کنکور اول از همه باید منشأ و عوامل ایجاد کننده اشو شناسایی کنی تا بتونی به معنای واقعی استرست رو مدیریت و ریشه‌کن کنی. چون استرس منشأ روانشناختی داره و شدت استرسی که هر کنکوری تجربه میکنه ریشه در اعتقاد، باور و تفکرش درباره کنکور داره.

استرس کنکوری ها میتونه چندین علت داشته باشه

  • یکی از علل اینه که داوطلب تو ذهنش از کنکور غول ساخته یا اونو در حد مرگ و زندگی میدونه. حتی تعریف و نوع نگاه خانواده و اطرافیان به کنکور هم میتونه باعث تشدید استرس بشه. وقتی یه کنکوری همچین دیدی داره و تمام زندگیشو وابسته به کنکور میبینه طبیعتا استرس خیلی زیادیو تجربه میکنه.
    بنابراین اولین کاری که این شخص باید انجام بده اینه که نوع نگاهشو تغییر بده و کنکور رو به عنوان یک برگ از زندگیش تعریف کنه که قراره ورق بخوره، ولی تمام برگ های زندگیشو تشکیل نمیده.
  • وضعیت تحصیلی نامطلوب و عدم آمادگی کافی برای کنکور سراسری هم میتونه علت دیگه ای برای استرس باشه. قطعا کسی که کل مطالب رو به نحو احسن خونده، تست زده و جمع بندی کرده با خیال راحت تری سر جلسه کنکور میره.
  • همچنین استرس بیش از حد کنکور ممکنه بخاطر تجربیات منفی قبلی باشه. خیلی از پشت کنکوری ها از شکست دوباره و تکرار تجربه های تلخ گذشته اشون میترسن و به همین خاطر فشار و اضطراب مضائفی رو توی این دوران تجربه میکنن.
  • توقع و انتظارات غیرمنطقی خانواده ها و یا معلم و مشاور هم میتونه باعث اضطراب بشه.

از جمله سایر علت های استرس شدید کنکور میشه به این موارد اشاره کرد : 

  • داوطلب ها کمالگرا هستن و فقط به دنبال بهترین و عالی‌ترین نتیجه ان.

  • وقت زیادی برای مطالعه و مرور نداشتند.
  • دنبال یک نتیجه خاص و منحصربه‌فردن.
  • دائم به این موضوع فکر می‌کنن که نتیجه خوبی کسب نمیکنن.
  • مفاهیم و مطالب را به خوبی یاد نمی‌گیرن.
  • با دیگران خودشونو مقایسه میکنن و در رقابتن.

برای پیدا کردن منشا استرست و غلبه بر اون میتونی از مشاور های مدیکال کمک بگیری. خیلی از کنکوری هایی که در مسیر کنکور با ما همراه بودن همین داستان و مشکلات استرس کنکور تورو داشتن اما با همراهی و کمک مشاورشون تونستن شرایط روحی و درسیشون رو بهتر کنن.

نقش والدین در کنترل و پیدایش استرس کنکوری ها

پدر و مادر هایی که به هر علتی توقعات بی اندازه از بچه ها دارن یا دائم با گوشه و کنایه باهاشون صحبت می کنن، فشار زيادي بهشون وارد می کنن. خطاب به این بزرگواران باید بگم که تزریق کردن اضطراب و استرس به فرزندتون نه تنها باعث بهبود رتبش در کنکور نمی شه بلکه نتیجه عکس هم میتونه داشته باشه. متأسفانه به عنوان مشاور کنکور بارها شاهد این قضیه بودم که استرس و نگرانی بی اندازه والدین باعث میشه فشار روانی بیشتری به شخص وارد بشه.
انتظارات بیش از حد، تنبیه، سرزنش، تهدید و مقایسه های نابجا از سمت اونا و انتقال این پیام که همین امسال فرصت داری! حالا که دختره خاله مریم رتبش شده ۵۰۰ تو باید زیر ۵۰ بشی! خداتومن هزینه کردیم و .... از علل اضطراب کنکوره. گاهی هم خود والدین اونقدر مضطرب میشن که نقش والدین و دانش آموز برعکس میشه :)

اگه توهم این مشکلو تو خانواده داری میتونی از مشاورت بخوای باهاشون حرف بزنه تا بیشتر درکت کنن و شرایط بهتر و آروم تری رو تو خونه برات فراهم کنن.

حالا چگونه استرس کنکور را کنترل کنیم؟

داوطلبان زیادی به دنبال کاهش و رهایی از استرس کنکور هستن تا بتونن بهترین عملکردو توی کنکور داشته باشن. می‌تونین با روش‌های زیر استرس قبل از کنکور رو به میزان چشمگیری کاهش بدین :

تکنیک های طلایی کاهش استرس کنکور

داشتن برنامه ریزی اصولی 

گاهی دلیل استرس عدم برنامه ریزی درست و نقص در مدیریت زمانه. با هدف گذاری و اولویت بندی این هدف ها میشه ميزان آشفتگی ذهن رو کاهش داد. خاصیت یه برنامه درسی خوب اینه که بهت اطمینان خاطر میده که به همه اهدافت میرسی . به این صورت که هدف های کلی رو به اهداف کوچیکه اولویت بندی شده تقسیم میکنه و اینطوری هرروز با قدم های کوتاه رسیدن به هدف رو برات ملموس تر میکنه. در نتیجه کمتر به شکست فکر میکنی و آرامش و اطمینان بیشتری داری.
همچنین توی برنامه ریزی باید به این نکته توجه کنی که گاهی ممکنه بخاطر وقوع یکسری اتفاقات غیرمنتظره، مثل بیماری و یا طولانی شدن مدت زمان مطالعه ی یک درس، نتونی برنامه رو کامل اجرا کنی. پس باید همیشه بخشی از زمان رو توی برنامه ی هفتگی به جبران عقب موندگی ها اختصاص بدی تا برنامه ات انعطاف لازمو داشته باشه.

داشتن استراحت و تفریح

به عنوان یه کنکوری نباید فعالیت بدنی و ورزش رو از برنامه ات حذف کنی و توی روز حتما تایمی رو به خودت و یه تفریح و استراحت کوچولو اختصاص بده. این کار بین تایم های مطالعاتیت باعث میشه ذهنت فِرِش بشه و پذیرای مطالعات بعدی باشه .
مطالعه مستمر و بدون استراحت به مرور زمان، طراوت و بازدهیتون رو کاهش میده و باعث افت عملکرد میشه.یادت نره روحیه ات خیلی روی نحوه یادگیریت موثره.
میتونی توی تایم استراحتت مدیتیشن کنی یا موزیک های آرامبخشِ  حال خوب کن گوش بدی. سرگرمی موردعلاقتو انجام بدی و با دوستات وقت بگذرونی. هرررررکاری که یکم از فضای درس و کنکور دورت کنه و باعث آرامش و لبخندت بشه .

استفاده از مشاوره برای کنترل استرس

کنکور یکی از مهم ترین ازمون هاییه که هر آدمی تو طول تحصیل باهاش مواجهه. همونطور که گفتم استرس کنکور خیلی طبیعی و شایعه اما وقتی نگران کننده میشه که توی فرد تاثیرات جسمانی مشهود بذاره و آرامششو بهم بزنه. جوری که روی عملکردش توی مسائل روزانه و کنکور تاثیر منفی بذاره.


یک مشاور خوب کنکور میتونه با راهنمایی ها و تجربیاتش توی کاهش استرس کنکور بهت کمک کنه. چون با خیلیا برخورد داشته که مشکل تورو داشتن. اول منشا استرس و اضطرابت رو مشخص میکنه و بعد با راهکارها و نظارتش تورو تو این مسیر همراهی میکنه.


اما گاهی اوقات که استرس خیلی شدیده توصیه‌امون به شما اینه که در کنار تمام این راهکارها و مشاوره، به پزشک متخصص مراجعه کنین و تحت درمان دارویی قرار بگیرین.

مدیریت زمان

با نزدیک شدن به تاریخ آزمون ها سطح استرس هم توی دانش آموزها افزایش پیدا میکنه. درمان این استرس چیزی جز مدیریت درست وقت طی بازه دو هفته ای نیست! توی این دو هفته دانش آموز باید مطالعه، تست زنی تسلطی|سرعتی، جمع بندی و مرور کامل همه مطالب رو انجام داده باشه تا با خیال راحت و اطمینان خاطر سر جلسه آزمون بره.
نحوه مدیریت زمان و تقسیم وقت برای انجام کارهای مختلف طی روز اهمیت زیادی داره. برای مثال تایم استفاده از گوشی اگه قراره ده دقیقه باشه با حواس پرتی به یک ساعت نرسه! قابل توجه اونایی که میرن اینستاگردی :)
استفاده از تایم های مرده و زنده کردنشون از جمله کارهای مفیدیه که میتونی با مدیریت درست وقتت انجام بدی.

بنابراین برای داشتن یه برنامه اصولی وقتو هدر نده و از کمک مشاورهای باتجربه مدیکال غافل نشو ;)

خلاصه برداری 

اگه ازونایی که حافظشون در حد ماهیه و بخش عمده استرست ناشی از ترس فراموشیه، خلاصه برداری ازون کارایی که تو تایم جمع بندی حکم برگ برنده رو برات داره. تو روزای آخر کنکور مرور کردن مطالبی که خوندی خیلی اهمیت داره و از طرفی دست نوشته های خودت چون بر اساس اولویت یادگیری خودته و چیزاییه که سخت توی حافظت نشسته، میتونه خیلی توی جمع بندی نهایی و کاهش اضطراب و استرس کنکور بهت کمک کنه.

پس از همین الان برو تو کارش و بهترین روش های خلاصه برداری رو یادبگیر.

مرور مرتب و به موقع مطالب برای جلوگیری از فراموشی

یکی دیگه از دلایل استرس کنکوری ها ترس از فراموشیه. قبل هر آزمون این جمله « هرچی خوندم یادم رفته! » رو زیاد میشنویم. مرور و بازبینی مطالب درسی نه تنها باعث ماندگاری هرچه بیشتر دروس میشه بلکه قسمت عمده ای ازین استرس و توهم فراموشی رو از بین میبره. به قول روانشناس ها محتوای درسی حالت ته نشین داره با توجه به حجم زیاد مطالب اگه به طور مرتب ازشون استفاده نشه و مروری صورت نگیره از دسترس دور میشن و به سختی میتونی اطلاعاتتو دوباره به یاد بیاری.
بنابراین کسی موفقه که این اطلاعات رو مرتب هم بزنه تا تو جلسه کنکور راحت و بی استرس بتونه مطالب رو به یاد بیاره. اطمینان خاطر از عدم فراموشی مطالب باعث آرامش و رفع استرس کنکور میشه.

اگه میخوای بدونی چطور باید هوشمندانه و سر بزنگاه مرور کنی جوری که دیگه یادت نره حتما این مقاله « ۱۱ راهکار تقویت حافظه کنکوری» رو بخون .

درس خواندن با عشق و علاقه

یکی دیگه از راه های کاهش استرس کنکور، لذت بردن از مطالعه است. مطالعات علمی نشون میده که درس خوندن با علاقه می‌تونه استرس رو به میزان 60 درصد کاهش بده. زمانی که با علاقه برای کنکور درس‌ها رو مطالعه می‌کنی ضربان قلبت کاهش پیدا می‌کنه و عضلات بدنت با تنش کمتری مواجه می‌شن.


شاید بپرسی چطور میتونم درسی که ازش متنفرم رو با علاقه بخونم ؟ جوابت تو این مقاله است : درسی که دوست نداری رو اینجوری بخون!


تقویت روحیه مثبت اندیشی

سعی کن تو طول روز چد دقیقه ای رو به مدیتیشن اختصاص بدی. وقتی با خودت حرف میزنی از جملات مثبت و حال خوب کن استفاده کن و سعی کن همیشه روحیتو حفظ کنی گرچه گاهی اوقات خیلی سخته.
با آدمای مثبت اندیش و کسایی که نیمه پر لیوانو میبینن دوستی کن. وقتایی که استرس میگیری یا ناامید میشی با کسایی که تو شرایطت بودن و موفق شدن حرف بزن و با آدمایی که بهت آرامش و حس خوب میدن وقت بگذرون.
توی هفته حتما یه وقتی رو برای یه فعالیت غیر درسی اختصاص بده تا از فضای درس و کنکور دورت کنه.


سال کنکور هم یه سال از زندگیته، بنابراین سعی کن از تک تک لحظه‌هاش لذت ببری. چه سختی ها و شکست هاش، و چه شیرینی ها و شادیاش رو به عنوان یک درس مهم برای کل مسیر زندگیت در نظر بگیر.


مطالعه در فضای مناسب 

میز مطالعه بهم ریخته نشونه یک ذهن نامرتبه!

اگر میز مطالعه‌ات نامرتب باشه، کمتر روی درس تمرکز می‌کنی. بله این موضوع ساده از نظر علمی هم ثابت شده. اما چرا؟ زمانی که میز مطالعه‌ات نامرتبه، مغزت دچار حواس پرتی زیادی می‌شه. بهم ریختگی بیش از حد مغزتو خسته می‌کنه و توانایی فکری رو مختل می‌کنه و در نهایت این موضوع باعث استرس می‌شه. بنابراین حتما باید میز و اتاقتو مرتب کنی.

این موضوع به نظر ساده استرس را کاهش میده و موجب رهایی از استرس کنکور می‌شه. برای این کار موارد زیر را انجام بده :

  • اگه وسیله ای روی میزته که بدردبخور نیست، از جلوی چشات دورش کن. این کار از حواس پرتی جلوگیری میکنه.
  • سعی کن تنها چیزی که روی میزته، کتاب و دفتری باشه که در لحظه ازش استفاده میکنی. بقیه وسایل و کتاب هارو توی قفسه یا کمد بذار.
    بعضیا همه کتابایی که باید تو طول روز بخونن رو روی میز و جلو چشمشون میذارن. این کار فقط بهت استرس وارد میکنه و کیفیت مطالعه اتو میاره پایین.
  • هرشب قبل خواب محل مطالعه‌اتو تمیز و مرتب کن تا فردا صبح با یه میز تمیز و بدون حواس پرتی روبه رو بشی و مستقیم بری سر درست.

تغذیه سالم  در دوران کنکوری 

اگه فکر میکنی فقط درس نخوندنه که باعث استرست میشه سخت در اشتباهی! چیزایی که میریزی تو خندق بلا هم میتونه تاثیرگذار باشه.

بیا با کورتیزول آشنات کنم. ایشون هورمون استرس مزمن هستن. کارش هم اینه که قند خونتو میبره بالا. این هورمون در افرادی که تو شرایط تنش زا هستن غلظت بالایی تو خون داره. بنابراین این افراد، یعنی شما کنکوریه استرسی عزیز! باید مصرف قند و شیرینیجات رو کاهش بدین.

البته نمیگم حذفش کن چون برای مثال شکلات ماده ای داره که باعث شادی میشه و برای روحیت مفیده اما دیگه دم به دقیقه هم نوتلا نخور خواهشا !

ویتامین های گروه B، موز، آجیل، حبوبات و محصولات لبنی و گوشت قرمز و ماهی و سبزیجات با برگ سبز میتونن حس نشاط و انرژی رو تو دوران پر اضطراب ایجاد کنن. ویتامین های گروه C مثل مرکبات، گوجه فرنگی، بروکلی هم مفیدن. (بروکلی برای ریچ کید ها :)

همچنين ميزان جذب منیزیم رو میشه از طريق آجیل و مغزها و غلات سبوس دار به خصوص جو افزایش داد.

این چندتا نکته رو هم یادت نره رعایت کنی:

  • خوردن صبحونه به هیچ وجه فراموش نشه.
  • صبحانه رو با پروتئین بالا بخور جون بگیری :)
  • از آبنبات‌ها و نوشیدنی‌های شیرین استفاده نکن.
  • روزانه 4 تا 5 وعده میوه و سبزیجات بخور.
  • دمنوش های کاهنده استرس مثل گل گاوزبون هم خیلی جوابن.

خواب منظم

واسه من یکی که کم خوابی همه‌ی حسای منفی عالم از جمله استرس و اضطرابو بهم تحمیل میکنه :´)

بدون داشتن خواب مطلوب نمی تونی تمرکز کافی روی دروس داشته باشی. همچنين کم خوابی باعث استرس، خستگی و آشفتگی ذهنی میشه و قدرت یادگیری و حافظه را کاهش میده.


تمام چیزایی که یه کنکوری باید در مورد خواب، تاثیراتش و چگونگی تنظیمش بدونه توی این مقاله آوردم پس از دستش نده :
خواب کنکوری ها| راهکارهای تنظیم خواب برای دوران کنکور


 

ورزش و فعالیت بدنی

ورزش روحیه رو ارتقاء میده. همچنین افزایش جریان خون میتواند پاسخگویی مغز به اضطراب را افزایش بده در نتیجه مغز بدن رو در جهت کاهش استرس فرماندهی میکنه. ورزشهای هوازی مثل شنا، دوچرخه سواری طناب زنی یا پیاده روی بهترین نوع ورزش هستن.

 

چگونه علائم فکری و روانشناختی استرس کنکور رو کاهش بدیم؟

وقتی دچار اضطراب میشیم معمولا گفت و گویی درونیمون منفی میشه و ارزیابی ما از شرایط واقعی نیست. گاهی بعد از خراب شدن یه آزمون انقدر ذهنت مشغول میشه و خودتو سرنش میکنی، که تجربه های مثبت و موفقیت های قبلیتو به کل فراموش میکنی. یا سر جلسه بعد جواب ندادن به چندتا سوال پشت سر هم افکار منفی و استرس جوری بهت حمله میکنن که بقیه آزمون رو هم از دست میدی. بدون اینکه در نظر بگیری شاید سطح آزمون سخته یا بخاطر تلاش کم و ضعف در اون درس نتونستی اونجور که از خودت انتظار داشتی عمل کنی و یا دلیلش ندونستن روش مطالعه صحیح اون درسه.
اینجور مواقع قبل از برچسب زدن به خودت بهتره که از معلم یا مشاور کمک بگیری و با تفکر واقع بینانه دنبال علتش بگردی.

برای حذف این افکار منفی از ذهنت بهتره که خودتو از موقعیت های استرس زا دور کنی.

از نالیدن مدام و شکایت در مورد زمین و آسمون هم دست بردار. کنکور قورباغه ایه که باید قورتش بدی. با گله و شکایت قرار نیست چیزی بهتر بشه بلکه با این کار فقط فضای اطراف و ذهنتو پر از انرژی منفی میکنی.

نحوه کاهش استرس شب کنکور

خیلی تلخه کل سال زحمت بکشی و بخاطر استرس همه اش به باد بره نه؟

اما نگران نباش چون قرار نیست این اتفاق برای تویی که همه روش های کنترل استرس کنکور رو میدونی اتفاق بیوفته. برای کاهش استرس شب کنکور و داشتن خواب راحت از این روش ها استفاده کن:

  • از چندین روز قبل ساعت خوابت رو تنظیم کن تا مشکلی توی خواب و بیداری نداشته باشی.
  • وسایل کنکور رو از روز قبل حاضر کن و جای مشخصی بذار.
  • شب شام سبک بخور و صبح هم قبل کنکور یک صبحانه مقوی اما سبک بخور تا انرژی کافی رو داشته باشی.
  • نیم ساعت قبل خواب دوش آب گرم بگیر .
  • استفاده از دمنوش های آرامبخش، دیدن یه فیلم کمدی یا پیاده روی کوتاه میتونه یه حال خوب و خواب راحت تو این شب سرنوشت ساز برات بسازه.

نحوه کنترل استرس در جلسه کنکور

استرس و اضطراب میتونه تاثیرات جسمی مختلفی داشته باشه. وقتایی که یهو استرس بهت حمله میکنه با این چندتا ترفند ساده میتونی علائم استرس رو تو بدنت کم کنی و دوباره آرامشتو سر جلسه کنکور به دست بیاری:

تکنیک های آرامش روان برای کنترل استرس سر جلسه کنکور :

  • نفس کشیدن شکمی (دیافراگمی) : تو این مدل نفس کشیدن با دم، شکم منبسط و پس از چند ثانیه نگهداشتن نفس، با انجام عمل بازدم حجم هوای داخل شکم تخلیه میشه.
  • تن آرامی: این ترفند خوراک کنترل استرس سر جلسه کنکوره.
    ماهیچه های انگشت های پاتو منقبض کن و تا ۱۰ بشمار. کم کم توی انگشت هات درد و فشارو حس می کنی. با شمارش ده انگشتاتو رها کن و فقط به حس آرامشی که توی انگشتات بوجود میاد فکر کن. به همین صورت میتونی ماهیچه های پا، شکم، کمر، گردن و صورت رو در صورت نیاز منقبض کنی و با شماره ده رها کنی. تو همین حین سعی کن تنفستو کنترل کنی. از بینی نفس بکش چند ثانیه نگه دار و بعد بازدم رو از دهان انجام بده.

راهکارهای حفظ آرامش در کنکور :

  • هنگام مواجهه با سوالات سخت اعتماد به نفستو حفظ کن و به خودت بگو اگه این سوال واسه من سخته پس وای به حال بقیه :) هیچوقت یادت نره که اگه سوالی سخته برای همه سخته.
  • کمالگرایی رو بذار کنار و از خودت انتظار غیر منطقی نداشته باش. گاهی اوقات سطح سوالات یک درس تو کنکور به قدری بالاست که حتی رتبه های برتر هم درصد های زیر پنجاه کسب میکنن. پس به صددرصد زدن اصراری نداشته باش.
  • به خودت و توانایی هات ایمان و باور داشته باش. خودتو دست کم نگیر.
  • به توقعات و انتظارات دیگران بی توجه باش، مبادا سر کنکور به این فکر کنی که فلانی چی گفته بهت!
  • هی خونه های سفید پاسخنامه‌ات رو نشمر. مطمئن باش همونطور که قبلا تمرین کردی به هردرس توی زمان خودش پاسخ میدی و تلاش خودتو میکنی.
  • روی سوالات تمرکز کن و به افکار منفی و مخرب اجازه نده ازت انرژی و وقت بگیرن.
  • به بغل دستیت نگاه نکن و خودتو باهاش مقایسه نکن. اگه اتفاقی نگاهت بهش خورد و دیدی داره با سرعت به تست‌ها جواب میده همیشه این احتمالو در نظر بگیر که پاسخاش اشتباه یا پر از بی دقتیه. در حقیقت درصد زیادی از داوطلب های کنکور سیاهی لشکرن.

مدیریت زمان سر جلسه کنکور 

یکی از دلایل مهمی که باعث استرس شدید و خراب کردن کنکور میشه عدم مدیریت زمانه. وقتی داوطلب بدون توجه به زمان و کند میره جلو با یک نگاه به وقت باقی مونده کلی استرس و انرژی منفی بهش وارد میشه چون ممکنه نرسه حتی سوالات آسون درس های بعدی رو جواب بده و کلی تست رو از دست بده.
بنابراین یادگیری و استفاده از تکنیک های مدیریت زمان در کنکور میتونه برای کنترل استرس کنکور خیلی مفید باشه. البته برای این کار باید قبلا این تکنیک هارو توی خونه و آزمون های آزمایشی تمرین کرده باشی تا با تسلط بیشتر زمان رو تو مشتت بگیری. اینطوری خیالت از بابت وقت راحته راحته و استرس سراغت نمیاد.


برای یادگیری مدیریت هوشمندانه زمانت توی کنکور پیشنهاد میکنم مقاله‌ « تکنیک های مدیریت زمان کنکور : ضربدر منها، زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت » رو با دقت بخونی.


تمام این نکات مهمن و سر آزمون های آزمایشی باید تمرین کنی تا بتونی استرس و اضطراب سر جلسه کنکور رو به خوبی مدیریت کنی و بدرخشی.
توهم اگه تجربه ای در زمینه غلبه بر استرس کنکور داری خوشحال میشم توی کامنت ها باهامون درمیون بذاری.
الهام بخش باشید.

نظرات کاربران

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
دوست مدیکالی عزیزم ، اینجا میتونی سوالای خودت در مورد این مقاله را از کارشناسان مدیکال بپرسی
پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه