بهترین روش مطالعه زمین شناسی کنکور در زمان کم

بهترین روش مطالعه زمین شناسی کنکور در زمان کم
09 آذر

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

اول از همه از طرف درس زمین شناسی ازت تشکر می کنم که براش ارزش قائل شدی و دنبال روش مطالعه صحیح مطالعه زمین شناسی می گردی. این قول رو هم ازش گرفتم که اگه برای این درس یکم وقت بذاری و درست و اصولی مطالعه کنی حتما در کمترین زمان نتیجه می گیری. می پرسی چجوری؟ بیا تا بهت بگم!

 

 

بهترین روش مطالعه زمین شناسی کنکور چیست؟

اولین قدم برای این که روش مطالعه صحیح یه درس رو پیدا کنی اینه که ماهیت اون درس رو پیدا کنی. یعنی به جای این که به هر درس یه روش مطالعه متفاوت اختصاص بدی، درس هارو بر اساس حفظی، مفهومی یا محاسباتی دسته بندی کنی و برای هر کدوم از این سه مورد بهترین روش مطالعه رو عملی کنی.

با توجه به این نکته، روش صحیح مطالعه زمین شناسی کنکور چیه؟
میشه گفت زمین شناسی همه این دسته هارو شامل میشه اما عمده این درس رو حفظیات تشکیل میدن. بعضی مباحث مفهومی هستند و هر از گاهی با چندتا مسئله و فرمول هم رو به رو میشی. جلوتر بهت میگم که برای هر قسمت دقیقا چی کار کنی.

 

اهمیت بودجه بندی در مطالعه زمین شناسی کنکور 1403

اگه می خوای راز روش مطالعه زمین شناسی رتبه های برتر رو بدونی یکیش اینه. زمین شناسی ضریب 1 داره و بین سایر درس های تجربی کم اهمیت ترین درس محسوب میشه. این نکته به این معنی نیست که این درس رو نخونی و کلا حذفش کنی، اما توی این درس به درصد خیلی بالایی هم نیاز نداری. یعنی می تونی به جای همه درس‌ها، فقط درس هایی که سوالات بیشتری توی کنکور دارند مطالعه کنی.

در هر حالت توی برنامه ریزی زمین شناسی حتما درس های پر اهمیت‌تر رو پیدا کن و مطالعه‌ات رو از اون درس‌ها شروع کن. این که بقیه درس‌هارو هم مطالعه کنی یا به همین بخش‌ها اکتفا کنی تصمیم خودته. نگران به هم خوردن ترتیب درس ها هم نباش چون هیچ درسی پیش نیاز درس دیگه‌ای نیست و موضوعات متفاوتی دارن.

 

نحوه برنامه‌ریزی و روش مطالعه زمین شناسی کنکور

مطالعه زمین شناسی چند مرحله داره. یادت باشه قرار نیست خودت رو گول بزنی و با یه دور مطالعه بی‌کیفیت فکر کنی کارت تموم شده. زمین شناسی پر از حفظیات فراره که اگه دقیق مطالعه نکنی و مرور نداشته باشی کامل فراموش می کنی.

مطالعه روزنامه وار زمین‌شناسی

قدم اول توی مطالعه صحیح زمین شناسی اینه که کتابت رو باز کنی و یک بار به صورت روزنامه وار ورق بزنی و با کلیات مطلب و سرفصل ها آشنا بشی. این کار یه دید کلی بهت میده تا توی مرحله بعد بتونی با سرعت و دقت بیشتری مطالعت رو ادامه بدی.

یادگیری مباحث مفهومی زمین‌شناسی

بعضی بخش‌های کتاب شامل یه سری مفاهیم و توضیحات میشه که باید یاد بگیری و مسلط بشی. خوندن این بخش‌ها نه تنها راحت و شیرینه، مورد علاقه طراح‌ها هم هست و حتما ازش سوال میاد. متن کتاب رو با دقت مطالعه می‌کنی و بعد از این که یاد گرفتی برای خودت یا یه دانش آموز خیالی توضیح میدی.

✔︎ بعد از مطالعه و یادگیری مطلب وقت تست زنیه
تا وقتی تست نزنی متوجه نمیشی مطالب رو کامل درک کردی یا نه.

  • برای هر مبحث چندتا تست بزن و دونه دونه تحلیلشون کن و اگه دیدی بخشی رو یادت رفته یا کامل یاد نگرفتی دوباره مطالعه کن.
  • حتما قسمت هایی که ازشون بیشتر سوال اومده رو توی کتابت هایلایت کن و نکاتی که توی تست ها زیاد تکرار شده رو حاشیه نویسی کن.

 

به خاطر سپردن حفظیات

موقع مطالعه زمین شناسی با یه سری اسم و تاریخ و چیزهای مشابه رو به رو میشی که فقط باید حفظشون کنی.

📌 اگه به خاطر سپردن بخش‌های حفظی زمین‌شناسی برات سخته می‌تونی از چندتا روش استفاده کنی:

  • رمزگذاری 🎲
    می تونی کلمه هارو با توجه به تلفظ یا طرز نوشتنون به کلمات دیگه ای تشبیه کنی یا حرف اولشون رو به هم بچسبونی. اینجا باید یکم از خلاقیتت استفاده کنی و خلاصه یه رمز بسازی که حفظ کردنش برات از خود کلمه آسون تره.
  • فلش کارت 🔖
    می تونی برای بخش های حفظی زمین‌شناسی کنکور که سخته، فلش کارت درست کنی و توی زمان های مختلف مثل زمان های مرده مرورشون کنی. قطعا مهم ترین راه به خاطر سپردن هر چیزی تکرار و تکرار و تکراره. فقط دقت کن که فرایند ساخت فلش کارت رو ساده و سریع انجام بدی تا وقتت رو نگیره.
  • مرور به روش ابینگهاوس 🔄
    آقای ابینگهاوس با توجه به فیزیولوژی طبیعی مغز و حافظه انسان رمز جاودان کردن مطالب توی حافظه رو پیدا کرده. ماهم این روش رو توی مقاله‌ی « ۱۱ روش تقویت حافظه برای کنکور » براتون توضیح دادیم؛ تا علاوه بر زمین‌شناسی، برای بقیه درس‌های کنکور هم ازش استفاده کنید و مرورتون رو به روش هوشمندانه و نوین انجام بدین.

 

یادگیری مسائل

زمین شناسی یه تعداد کمی فرمول داره که ممکنه ازش سوال بیاد. بعضی ها تا اسم مسئله میاد جیغ می کشن که البته امیدوارم تو جز اون دسته نباشی. اگه هستی هم خیالت راحت! مسائل زمین شناسی اصلا ترس نداره. چندتا فرمول سادست و سوالاتش هم پیچیدگی خاصی نداره و در واقع جای گذاری اعداد توی فرموله. پس با چندبار مرور فرمول و حل کردن چندتا تست کامل می تونی روی این بخش مسلط شی.

توجه به شکل ها و جدول های زمین‌شناسی

توی زمین شناسی با شکل ها، نقشه ها یا نمودارهایی رو به رو میشی که نکات زیادی رو توی خودشون جا دادن. ازشون ساده رد نشو و سعی کن همه نکاتشون رو بیرون بکشی و گوشه کتابت یادداشت کنی. حتما نکات تست هارو هم بهشون اضافه کن.

نحوه خلاصه نویسی زمین‌شناسی

همون طور که تا الان متوجه شدی زمین شناسی حفظیات زیادی داره که اگه مرور توی برنامت نباشه فراموششون می کنی. خلاصه نویسی بهت کمک می کنه حجم کمتری رو توی تعداد دفعات بیشتری مرور کنی. جدا از اون یک بار نوشتن مطالب روی کاغذ توی به خاطر سپردن حفظیات هم بهت کمک می کنه.

نکته مهم راجع به خلاصه‌نویسی زمین شناسی کنکور:

❌ یادت باشه خلاصه نویسی با دوباره نویسی فرق داره! ❌
✅ خلاصه نویسی نباید کپی کردن متن کتاب دقیقا به همون صورت باشه! بلکه باید با استفاده از مدل شبکه، نمودار درختی و … انجام بشه تا مطالب توی ذهنت سازماندهی بشن.

 

 

نحوه صحیح مطالعه زمین شناسی کنکور در مدت زمان کم

زمین شناسی در مقایسه با سایر درس های رشته تجربی کم حجم ترین درس حساب میشه و خوندنش زمان زیادی نمیبره. اگه زمان کمی داری اصلا نگران نباش. با یه برنامه ریزی درست توی یه ماه یا حتی چند هفته می تونی زمین شناسی رو مطالعه کنی.

خیلی از کنکوری ها درس زمین شناسی کنکور رو حذف می‌کنن و حتی میانگین درصد رتبه‌های برتر توی این درس بالا نیست. می تونی فقط درس‌های پر اهمیت تر رو مطالعه کنی و به یه درصد قابل قبول برسی. 
این جمله رو یادت بمونه:

مطالعه 50% کتاب به همراه مرور و تسلط کامل خیلی بهتر از مطالعه 100% ولی بدون تسلطه.

 

 

روزی چند ساعت برای زمین شناسی کنکور بخوانیم؟

با توجه به حجم کم زمین شناسی نیازی به اختصاص دادن زمان زیاد برای این درس وجود نداره. با یه باکس مطالعاتی 1.5 تا 2 ساعته توی هفته می‌تونی به تسلط خوبی برسی. بازه های مرور و تست زنی توی برنامت فراموش نشه.

 

بیشترین سوالات زمین‌شناسی کنکور مربوط به کدام مباحث است؟

توی این جدول تعداد سوالات حدودی هر درس رو توی کنکور مشاهده می‌کنی. مهم‌ترین درس‌ها برای شروع مطالعه، درس های 1، 3 و 5 هستن.

عنوان فصلتعداد سوال
فصل 14
فصل 21
فصل 32
فصل 42
فصل 53
فصل 62
فصل 71

 

 

اگه زمین شناسی رو صفر بزنیم، چقدر روی نتیجه کنکور تاثیر داره؟

حذف زمین‌شناسی در کنکور

 

یکی از تغییرات جدید کنکور حذف زیرگروه هاست. توی کنکورهای گذشته زمین شناسی برای رشته های زیرگروه 2 مثل داروسازی ضریب 1 داشت و ضریبش برای رشته های زیرگروه 1 مثل پزشکی، دندون، پرستاری و... صفر بود. یعنی اگه کسی فقط به این رشته‌ها فکر می‌کرد می‌تونست زمین‌شناسی رو حذف کنه.

⁉️- زمین‌شناسی رو حذف کنم یا نه؟

🔴 با تغییرات کنکور و حذف زیرگروه ها تاثیر زمین شناسی توی همه رشته ها یکسانه

✅ پیشنهاد ما اینه که با توجه به حجم و سختی کم این درس، به صفر زدن فکر نکنین. با توجه به این که خیلی ها این درس رو کامل کنار میذارن، حتی درصد پایین هم اختلاف زیادی توی تراز شما ایجاد می کنه و به قبولیتون کمک می کنه.

 

 

روش مطالعه زمین شناسی رتبه های برتر

شاید فکر کنی رتبه های برتر ساعت مطالعه های عجیب و غریب دارن. یا فکر کنی فقط هوش و استعداد خاص اون هارو از بقیه جدا می‌کنه اما…

✔︎ رتبه های برتر هوشمندانه درس می خونند! 🔥
تلاش می کنن کاری کنن که توی کمترین زمان ممکن بهترین نتیجه رو بگیرن. از اشتباهاتشون درس می گیرن و نقاط ضعفشون رو پیدا می کنند.

 

شميم شفيعيون – رتبه 9 منطقه 1 :

زمين‌شناسي : در درس زمين‌شناسي سعي مي كردم فقط به حفظ لغات و نام كلمات دشوار بپردازم و روي مفاهيم توجه نداشتم و هميشه درصدهايم پايين بود. اما از بعد از عيد متوجه شدم بيش‌تر سؤالات از مفاهيم مطرح مي‌شود. بعد از آن بيش‌تر به شكل ها توجه كردم و شاهد جهش زيادي در درصدهايم بودم.

مصيب سليماني – رتبه 6 منطقه 3 :

در ابتدا خط به خط كتاب را حفظ مي‌كردم به همين خاطر مسائل مفهومي را نمی‌توانستم پاسخ دهم. از طرفي بعد از يكي دو هفته 70% نكات مهم كتاب را فراموش مي‌كردم و مجبور بودم با صرف وقت زيادي دوباره كتاب را مطالعه كنم.

📌 مهم‌ترین نکته‌ای که رتبه برترها در مورد نحوه مطالعه صحیح زمین‌شناسی برای کنکور روش تاکید دارند، مطالعه مفهومی و یادگیری عمیق مفاهیم زمین شناسیه.

❌ بدون یادگیری و فهم مسائل و اکتفا به حفظ کردن نمی‌تونی نتیجه دلخواهت رو توی زمین‌شناسی بگیری. ❌

 

 

نکات طلایی روش مطالعه زمین شناسی برای رسیدن درصد ۸۰٪ تا ۱۰۰٪؟

می خوام یه تکنیک بهت یاد بدم که با هر بار مرور درصدت رو افزایش بدی.

  1. اول یه کاغذ بردار و هر نکته ای که از درس یادت میاد بنویس و سعی کن گسترشش بدی.
  2. حالا کتابت رو باز کن و ورق بزن.
  3. اگه تیتر یا نکته ای به چشمت خورد که یادت نمیومد دوباره مطالعه کن.
  4. حالا نوبت تست زدنه.
    کتاب تستت رو باز کن و 20 تا تست از قسمت های مختلف درس به صورت شانسی انتخاب کن. حالا به صورت زمان دار از خودت آزمون بگیر.
  5. بعد از اتمام آزمون باید همه تست هارو تحلیل کنی و ایراداتت رو شناسایی کنی. با این کار متوجه میشی روی کدوم قسمت از درس مسلط نیستی.
  6. در آخر با مطالعه مجدد و رفع نواقص،  یادگیریت رو تکمیل می‌کنی.

 

 

معرفی بهترین منابع زمین‌شناسی کنکور از دید رتبه برترهای کنکور

منابع زمین‌شناسی کنکور

 

برای زمین شناسی هم مثل همه درس ها به یه منبع خوب و کامل نیاز داری. بیشترین کاربرد منابع تست هاشونه و برای مطالعه متن کتاب اولویت بیشتری داره.

  • زمین شناسی یازدهم خیلی سبز
  • زمین شناسی جامع مهر و ماه
  • زمین شناسی میکرو طبقه بندی گاج
  • تست های کنکور و آزمون های آزمایشی هم که از واجباته.

شرکت در همایش یا کلاس کنکور زمین شناسی، آره یا نه؟

از اون جایی که به عنوان یه کنکوری زمانت خیلی با ارزشه و وقت محدودی داری، منطقی نیست که وقتت رو با کلاس های مختلف پر کنی.
زمین شناسی پیچیدگی خاصی نداره و با مطالعه کتاب درسی و نهایتا درسنامه خودت می‌تونی مطالب رو متوجه بشی و زمان برای مرور و تست زدن هم برات باقی می‌مونه.

 

نمونه سوال زمین شناسی کنکور

برای پیدا کردن نمونه سوال زمین شناسی می تونی از آزمون های آزمایشی که برگزار میشن استفاده کنی.

 

درصد زمین‌شناسی کنکور، تفاوت‌ ایجاد می‌کند

اگه به رتبه برتر شدن فکر می کنی باید کارهایی رو انجام بدی که بقیه انجام نمیدن. باید متفاوت باشی!

📌 بعضی کارها با وجود این که سخت نیستن و انرژی زیادی ازت نمی گیرن یه اختلاف بزرگ بین تو و بقیه رقبا ایجاد می‌کنند. با برنامه ریزی منظم و اختصاص دادن یه بخش کوچک از زمانت می‌تونی یه کمک بزرگ به قبولیت بکنی.

 

 

سوالات متداول

  • برای زمین‌شناسی درسنامه بخونم یا کتاب درسی؟

    از اون جایی که عمده این درس رو حفظیات تشکیل دادن خوندن متن کتاب درسی کافیه و برای بخش هایی که متوجه نشدی یا نکات شکل ها می تونی از درسنامه استفاده کنی.

  • با توجه به ضریب 1 زمین شناسی، این درس ارزش خوندن داره؟

    بعضی وقت ها ضریب یه درس پایینه اما درصد خوب توی اون درس تاثیر قابل توجهی میذاره. دلیلشم اینه که میانگین درصد توی این درس خیلی پایینه و تغییر کم درصد تاثیر بزرگی توی تراز ایجاد می کنه.

 

نظرات کاربران

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
دوست مدیکالی عزیزم ، اینجا میتونی سوالای خودت در مورد این مقاله را از کارشناسان مدیکال بپرسی
پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه