پشت کنکور 1403 بمونیم یا نه؟

پشت کنکور 1403 بمونیم یا نه؟
16 تیر

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

پشت کنکور موندن راه حلیه که حداقل یه بار به ذهن همه ی کنکوریا و حتی رتبه های برتر میرسه. اگه فکر میکنی تو کنکور امسال نتیجه ی دلخواهت رو نمی‌گیری یا برای قبولی تو رشته ی مورد علاقت باید پشت کنکور 1403 بمونی این مقاله رو از دست نده.

چگونه تصمیم بگیریم که پشت کنکور بمانیم یا نه؟

پشت کنکور موندن مثل هر تصمیم مهم دیگه ای مزایا و معایب خودش رو داره. و هر کس با توجه به شرایط خودش میتونه تصمیم متفاوتی بگیره.

مهم ترین قراری که بعد از پشت کنکور موندن باید با خودت بذاری اینه که یه تکون اساسی به سبک درس خوندنت بدی تا یه نتیجه ی متفاوت بگیری.

 اگه قراره اشتباهات سال قبلت رو دوباره تکرار کنی با پشت کنکور موندن فقط یه سال از عمرت رو الکی هدر میدی. میتونی اشتباهاتت رو بنویسی و ببینی میتونی برای سال بعد اصلاحشون کنی یا نه. اگه نیازه از کسی که بیشتر از تو تجربه داره کمک بگیر. 

اگه سر دوراهی موندی و نمیدونی باید پشت کنکور بمونی یا نه!! نگران نباش.

 

آیا برای قبولی در رشته های تاپ دانشگاه پشت کنکور بمانیم؟

اگه هدفت اینه که تو یکی از رشته های برتر مثل پزشکی، دندون و دارو یا مهندسی کامپیوتر، حقوق، روانشانسی و... درس بخونی بهت تبریک میگم! وارد رقابت خیلی بزرگی شدی. قبولی توی این رشته ها حتما نیاز به چند سال درس خوندن نداره، ولی نیاز به یه برنامه ی درست و اصولی داره که راه تو رو از بقیه ی رقیبات جدا کنه.

برای این که به خاطر یه رشته ی خاص پشت کنکور بمونی، اول از همه باید مطمئن شی که واقعا به اون رشته علاقه داری. انتخاب رشته یه تصمیم بزرگه که قراره مسیر آینده ی زندگیت رو تشکیل بده. یادت باشه حرف خاله و عمه و این که فلان رشته پول و کلاس داره تورو به هدفت نمی‌رسونه.

رشته مورد نظرم من رو به اهدافم میرسونه؟

یکی از مسائلی که موقع انتخاب رشته برای هر کسی مهمه درآمد و بازار کاره. اینو یادت باشه که خیلی از رشته هایی که تو تصور ما پردرآمدن خیلی دیر و سخت به درآمد میرسن یا اشباع شدن. بیشتر تحقیق کن و این قضیه رو تنها ملاک تصمیم گیریت قرار نده.

اگه آدمی هستی که میخوای زود به درآمد برسی رشته هایی مثل پزشکی، دندون و دارو مناسب تو نیست. این رشته ها دوره ی تحصیل طولانی و طرح اجباری دارن. پزشکی هفت سال و دارو و دندون حدود شش سال طول میکشه.

برای این که مدرک دکترای عمومیت رو بگیری حداقل شش سال باید درس بخونی و دو سال طرح بگذرونی. اگر دنبال درآمد بالا باشی احتمالا نیاز به تخصص گرفتن هم داری. یعنی حداقل تو 30 سالگی تازه شروع به درآمدزایی میکنی و هر چی بیشتر پشت کنکور بمونی این سن بالاتر هم میره.

رشته های کمیاب!

رشته های متنوعی وجود داره که خیلی هامون چیز زیادی ازشون نشنیدیم. ممکنه این رشته ها بیشتر با تیپ شخصیتیت تناسب داشته باشن و زودتر تو رو به هدفت برسونن. خیلی از رشته هایی که برای قبولی نیاز به رتبه ی بالاتری دارن بازار کار خوبی دارن و زود به درآمد میرسن. (مثل پرستاری)

راجع به سختی های رشته ی مورد نظرت تحقیق کن. آینده ی شغلی و سختی کارت رو بررسی کن و از کسایی که تو رشته ی مورد علاقت کار میکنن مشورت بگیر. اگه مطمئن شدی که این رشته تورو به آدم شادتر و مفیدتری تبدیل میکنه پس ارزشش رو داره یه سال دیگه براش بجنگی.

 

وضعیت پشت کنکوری های پسر

اگه پسری حواست به این مسئله باشه که فقط دوبار میتونی پشت کنکور بمونی و از سربازی معاف باشی. در غیر این صورت برای گرفتن معافیت تحصیلی باید حتما وارد دانشگاه شی.

البته یه راه دور زدن برای شرکت توی کنکور سوم وجود داره. اونم اینه که تو یه دانشگاه غیر روزانه مثل پیام نور ثبت نام کنی و مرخصی بگیری تا برای کنکورت آماده شی.

 

عواقب پشت کنکور ماندن

حالا وقتشه یکم راجع به فواید و عواقب پشت کنکور موندن صحبت کنیم تا بتونی بهترین تصمیم رو بگیری. اینو یادت نره که پشت کنکور موندن با سال دوازدهم یه سری تفاوت هایی داره که دونه دونه بررسی می کنیم.

مدرسه نرفتن، نبود امتحانات نهایی و وقت آزاد بیشتر

احتمالا اولین تفاوتی که با پشت کنکور موندن باهاش رو به رو میشی اینه که دیگه مدرسه ای در کار نیست. حالا این خوبه یا بد؟ بستگی به خودت داره. اگه از اون دسته آدم های خودخوان هستی میتونی از زمان آزادی که مدرسه نرفتن در اختیارت میذاره بهترین استفاده رو کنی.

اما اگه سر کلاس درس رو بهتر یاد میگیری یا نیاز به شرایطی داری که نظارت و سختگیری تو رو مجبور به درس خوندن کنه میتونی از یه مشاور خوب و دلسوز (مثل مشاور های مدیکال!) کمک بگیری و از کلاس ها و ویدیوهای آموزشی برای یاد گرفتن درس ها استفاده کنی. 

تله ی پشت کنکوریا

تصور کن کنکورت رو دادی و یه ماه هم استراحت کردی. داری فکر می کنی که کم کم مطالعه برای کنکور 1403 رو شروع کنی. بعد با خودت فکر میکنی مدرسه که نمیری، بعضی از درس ها رو هم که قبلا خوندی و احتمالا از کنکور اولی ها جلوتری. یکم بیشتر استراحت کنی چیزی نمیشه نه؟

یه ماه دیگه میگذره و نزدیک اول مهره. این بار دیگه جدی برنامه ریزی میکنی و می بینی طبق برنامه یه عالمه روز و ساعت خالی داری که میتونی کامل همه ی درس ها رو بخونی و مرور کنی. یکی دو روز میخونی و باز استراحت می کنی. زمان سریع تر از چیزی که فکرش رو میکنی میگذره و یهو به خودت میای و می بینی ای دل غافل! چند ماه بیشتر تا کنکور نمونده و همه ی زمانت رو از دست دادی.

اگه فکر می کنی به تنهایی نمیتونی به برنامت پایبند باشی حتما آزمون شرکت کن و از مشاورت کمک بگیر تا از زمانت به بهترین نحو استفاده کنی.

درس های تکراری، زندگی تکراری!

با پشت کنکور موندن تو تصمیم می گیری یه سال دیگه درس هایی که یه بار کم و بیش خوندی و شاید بهشون علاقه نداشته باشی رو دوباره تحمل کنی. تصمیم می‌گیری یه سال دیگه سبک زندگی یه کنکوری رو پیش بگیری و خودت رو از خیلی از تفریحات و علایقت دور کنی.

این کار شاید اوایل آسون به نظر بیاد ولی با گذشت زمان فرسایشی میشه و خستگی بیشتری رو نسبت به سال قبل احساس می کنی. برای این که از پسش بر بیای نیاز به یه اراده ی قوی داری تا وقتی خسته شدی به عشق هدفت بلند شی و دوباره ادامه بدی.

نظر خانواده و دوستات چیه؟

چه بخوای چه نخوای با پشت کنکور موندن یه سری انتقادها رو به جون میخری. همیشه یه عده هستن که معتقدن تو از پسش بر نمیای و داری اشتباه می کنی. خیلی از دوستات وارد دانشگاه شدن و مرتب از خوبی های دانشگاه و تفریحاتشون برات تعریف می کنن. 

 برای اینکه به حرف هاشون اهمیت ندی به چی نیاز داری؟

 یه باور قوی نسبت به خودت. هیچکس به اندازه ی خودت نگران آینده و سرنوشتت نیست! اگه تصمیم گرفتی که پشت کنکور بمونی پس باید فکر شکست رو از خودت دور کنی و مطمئن باشی چیزی که میخوای رو به دست میاری. بهترین جواب به آدم هایی که قبولت ندارن خبر موفقیتته.

زندگی کردن رویاهات یا حسرت نرسیدن؟

به ده سال آینده فکر کن. درست رو تموم کردی و آخر شب داری از سر کاری که بهش علاقه داری برمیگردی. یاد این روزای سختت میفتی که میخواستی کم بیاری و از علاقت بگذری. یه سال تلاش بیشتر ارزشش رو داشت نه؟

اگه فکر میکنی با انتخاب هر مسیری به جز علاقت قراره یه حسرت بزرگ تو دلت ایجاد کنی و با دیدن کسی که تو رشته ی مورد علاقت تحصیل کرده به این فکر کنی که چرا نتونستی و چرا یه سال بیشتر تلاش نکردی، راجع به پشت کنکور موندن شک نکن. به خودت ثابت کن که برای قبولی تو رشته ی مورد علاقت چیزی کم نداری.

احتمال شکست و اتفاقات غیر منتظره

به عنوان یه پشت کنکوری تجربه ی یه کنکور ناموفق و یه شکست رو داری. ممکنه روحیه ی پایین تری داشته باشی و مدام این سوال تو ذهنت باشه که اگه بازم نتونستم چی؟ ممکنه برای خودت و خانوادت اتفاقاتی بیفته که شرایط رو برای درس خوندنت سخت تر کنه. 

خودت بهتر میدونی که کنکور پر از تغییراته. هر روز ممکنه از خواب بیدار شی و ببینی که با یه کنکور متفاوت از سال قبل مواجهی و شرایط برای قبولیت سخت تر از قبل شده. پس اگه راه دیگه ای سراغ داری که میتونه تورو به آرزوهات برسونه حتما بهش فکر کن و بعد تصمیمت رو بگیر.

 

جمع بندی برای تصمیم گیری

حالا که با واقعیت های بیشتری راجع به پشت کنکور موندن آشنا شدی وقتشه تصمیمت رو بگیری. به همه ی سختی های مسیرت فکر کن و ببین از پسشون بر میای یا نه. مطمئن شو چیزی که به خاطرش تلاش میکنی ارزش این سختی ها رو داره.

تو یه سرمایه ی بزرگ از تجربیات گذشتت داری و یه بار مسیرت رو آزمون و خطا کردی.

اگه تصمیم به پشت کنکور موندن گرفتی یه قول به خودت بده: جوری تلاش کن و از اشتباهات گذشتت درس بگیر که سال دیگه نزدیک کنکور دوباره به فکر پشت کنکور موندن نباشی.

 

سوالات متداول:

  • اگه دیرتر وارد دانشگاه بشم اختلاف سنی با همکلاسی هام اذیتم میکنه؟

    دانشگاه برعکس مدرسه شبیه یه جامعه ی کوچیک با آدم های کاملا متفاوته. یه عده زودتر یا دیرتر وارد مدرسه شدن، یه عده چند بار کنکور دادن و حتی یه عده رشته ی دیگه ای خوندن و تصمیم گرفتن دوباره کنکور بدن. پس نگران تفاوت سنی نباش که احتمالا اصلا به چشمت نمیاد.

  • اگه مطمئنم امسال قبول نمیشم و میخوام پشت کنکور بمونم بازم سر جلسه ی کنکور حاضر شم؟

    قطعا! یه فرصت خیلی خوب برای آشنایی با فضای کنکور و سوالات رو به روته. احتمالا این تجربه رو داشتی که قرار گرفتن تو یه فضای جدید برات استرس زا تر از فضاییه که قبلا تجربش کردی. یه بار سر جلسه ی کنکور بشینی و با شرایط و قوانینش آشنا بشی برای کنکور اصلیت استرس کمتری داری.

  • اگه انتخاب رشته کنم و قبول بشم برای پشت کنکور موندن محدودیت دارم؟

    طبق قانون جدید اگه انتخاب رشته کنی، قبول شی و بخوای انصراف بدی، برای کنکور آینده محدودیت و منع تحصیلی نداری. توصیه ی ما اینه که با توجه به تغییرات ظرفیت ها و قبولی های سال های مختلف از انتخاب رشته ی صحیح غافل نشو و از متخصصش کمک بگیر.

نظرات کاربران 350 نظر

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
  1. علی

    سلام خسته نباشید برای کسی که سال ۱۴۰۳ فارغ التحصیل شده و دوباره میخواد کنکور ۱۴۰۴ شرکت بکنه می تونه هم دوازدهم و هم یازدهم و نهایی شرکت بکنه؟ تداخل پیش نمیاد بین امتحانات؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی ❤️
      میتونین شرکت کنین تداخل ندارن

  2. محمد

    سلام من سال دوازدهم هستم اگه بخوام پشت کنکور بمونم حتما باید برای سال یازدهم ایجاد سابقه کنم؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی❤️
      بله برای کنکور سال ۱۴۰۴ باید سال یازدهم رو هم ترمیم کنین

  3. محمد

    سلام من سال۴۰۲کنکوردادم امانتیجه نگرفتم اگربخوام دوباره کنکور بدم بایددوباره توامتحان نهایی دوازدهم شرکت کنم یا باهمون معدل دوازدهم ۴۰۲میشه شرکت کرد

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی🩵
      بهتره ترمیم معدل شرکت کنین دوست عزیزم

  4. زهرا

    سلام خسته نباشید من فارغ‌التحصیل رشته انسانی ۱۴۰۰هستم منطقه 3 میخاستم بپرسم منی ک سال ۱۴۰۲ترمیم معدل زدم و قبول شدم کنکور و امسال هم باید دوازدهم ترمیم بزنم ولی با این وجود امیدی ب قبول شدن فرهنگیان ندارم سال بعد هم اگر بخام پشت کنکور بمونم باید یازدهم رو ترمیم بزنم فک کنم سال ۱۴۰۴من دیگه فرصت مجدد ترمیم دوازدهم ندارم؟!درسته و اینکه حالا ک فرصت مجدد ترمیم دوازدهم ندارم تراز امتحان نهایی دوازدهم ۱۴۰۳بزا هزار ۱۴۰۴همون برابر میشه یا تراز دوازدهم هم میاد پایین؟!

    • مدیکال استوز

      سلام همراه مدیکالی
      بله باید یازدهم هم رو ترمیم بزنی
      و برای دوازدهم اگه امسال ترمیم بزنی دیگه شانس نداری و برای افزایش یا کاهش تراز بستگی به نتایج اون سال داره و مشخص نیست

  5. سارینا محمدی

    سلام , اگه بخوام امسال پشت کنکور بمونم سال دیگه دوباره کنکور بدم امتحان نهایی هر سه پایه رو دوباره باید بدم ؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی❤️
      دوزادهم و یازدهم رو باید ترمیم کنین

  6. معصومه اصلانی

    سلام وقتتون بخیر یه سپال داشتم در مورد اینکه من پایه ی دوازدهم هستم اگر بخوام برای کنکور ۱۴۰۴ آماده بشم هم باید دوباره پایه ی دوازدهم رو در خرداد ۱۴۰۴ نهایی بدم و هم پایه ی یازدهم رو آخه چطوری میشه هردو پایه رو تو خرداد نهایی داد؟ یعنی باید هر روز امتحان بدیم یک ماه رو؟ ممنون میشم راهنمایی بکنید

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی🤍
      بله یازدهم رو باید ترمیم کنین،تداخلی ایجاد نمیشه نگران نباشین

  7. ویدا

    سلام . من الان میرم دانشگاه ، اگه کنکور ثبت نام کنم ، دانشگاهه خودم میپره؟؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی🤍
      باید انصراف بدین دوست عزیزم

  8. اوا

    سلام . یه سوال ، برا ماهایی پارسال کنکور دادیم ، ی سری گفتن که تراز همون ذخیره میشه برا سال بعد . هنوزم همینه؟؟ یعنی کنکور ثبت نام کنم ولی سر جلسه نرم تراز سال قبل حساب میشه؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی❤️
      بله ترازتون براتون ذخیره میشه اما باید کنکور شرکت کنین

  9. امیر

    سللم من پشت کنکوری ۴۰۳ هستم . معافیتم مهر تموم میشه و مهر میخوام برم ورودی بدون کنکور آزاد بنظرتون میتونم ثبت نام کنم یا خدمت سربازی نمیزاره؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی🩵
      برای ثبت نام یا باید کارت پایان خدمت داشته باشین یا معافیت دائم

  10. ملیکا

    سلام برای ترمیم یازدهم باید چه درساییو نهایی داد ؟ اگر کسی امسال پشت کنکور بمونه

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی❤️
      بهتره تو درسایی که نمره زیر۱۷ گرفتین رو حتما ترمیم کنین

پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه