رشته مهندسی پزشکی (رتبه قبولی، گرایش و دروس، بازار کار ایران و مهاجرت)

رشته مهندسی پزشکی (رتبه قبولی، گرایش و دروس، بازار کار ایران و مهاجرت)
21 تیر

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

خب اول از همه میپرسی که آقا الان من قراره دکتر شم یا مهندس؟ جریان چیه!! رشته ی مهندسی پزشکی ترکیبی از دو گروه مهندسی و پزشکیه. مهندسا و پزشکام فکر کنم همکارای خوبی با هم بتونن بشن!

معرفی کلی رشته مهندسی پزشکی

مهندس پزشکی سه تا حیطه ی اصلی داره:

  • اولیش طراحی و ساخته که بر روی تجهیزات پزشکی تمرکز داره و تورو در جهت توانایی تو طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی آموزش میده.
  • دومیش نگهداری، بهینه سازی و تعمیره که واسه حفاظت از دستگاههای پزشکی ساخته شده و اگه دستگاه دچار مشکلی شه با تعمیر قابل رفعه.
  • سومیش خرید و فروشه که میشه گفت تجهیزات پزشکی یکی از پر سودترین معامله ها تو کل جهانه. تو‌ زمینه ی خرید و فروش تجهزات پزشکی، شخص واسه معرفی تجهیزات به سمت بازار کار  میره و وارد محیط تجارت های بین المللی می شه.

یه نکته ی مهمی هم که هست اینه که محدودیت خاصی برای کار مهندسای پزشکی تو طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی وجود نداره. تویی که میخوای مهندس پزشکی بشی میتونی بصورت تیمی مشغول به کار شی و تو راستای طراحی، تولید، نگهداری و خرید و فروش همه نوع لوازم، دستگاه ها و تجهیزات پزشکی فعالیت کنی.

مدت زمان تحصیلتم که تو دوره ی کارشناسی ۴ سال و ۸ ترمه. دوره کار آموزی هم داره که میتونه هم تو شرکت های تجهیزات پزشکی و هم تو بیمارستان ها باشه.

 

چالش های این رشته

تویی که میخوای مهندس پزشک شی باید خوبیا و بدیای این رشته رو حسابی سبک سنگین کنی.

تویی که میخوای مهندس پزشکی شی نباید همون اولش با هزار تا خیال بافی بری جلو؛ مثلا اینکه فکر نکنی همون اولش با اجاره یا خرید جا و خرید تجهیزات میتونی خیلی موفق شی.

اولا این که یه شخص دیپلمه هم با داشتن وضعیت مالی خوب میتونه یه مغازه وا کنه و تجهیزاتشو بفروشه. پس تفکرت از این رشته بعد از فارغ التحصیلی اصلا این نباشه.

مهندس پزشک خیلی راحت میتونه با حداقل ۳ نفر کارشناس مهندس پزشکی با ثبت یه شرکت تو این زمینه کار کنه.

از طرفی با قرارداد بستن خیلی از دندانپزشکا هم میتونه کارشو راه بندازه. چطوری؟! اینطوری که بگه آقا من اولش باهات قرارداد میبندم که این تجهیز رو بهت بدم هرچی هم خرابی یا نیاز به تعمیر داشت خودم تضمینش میکنم که اونم رفع ایراد کنم.

 

دروس دانشگاهی

همونطور که گفتیم مدت زمان این رشته ۴ سال و ۸ ترمه که تو هم باید دروس مربوط به پزشکی (مثل آناتومی، فیزیولوژی و...) و هم دروس مربوط به مهندسی (مثل ریاضی مهندسی، دینامیک و ارتعاشات) پاس کنی.

گرایش های مربوط به رشته ی مهندسی پزشکی تقریبا زیاد و پول سازه؛ مثل:

  • ابزار دقیق در مهندسی پزشکی
  • مدل سازی سیستم‌های فیزیولوژیکی
  • مهندسی ورزش
  • مهندسی توانبخشی
  • پردازش تصاویر پزشکی
  • مهندسی بافت
  • بیومواد
  • بیومکانیک
  • بیوالکتریک
  • مهندسی پزشکی بالین

که با اراده و یکم سختی زیاد میتونی از پسشون بربیای.

 

بازار کار ودرآمد مهندسی پزشکی

وضعیت بازار کار رشته ی مهندسی پزشکی بستگی به مهارت و میزان استعداد خودت داره. مثل هر رشته و شغل دیگه ای که چقدر بتونی از پسش بربیای.

محیط کار مهندس پزشکی تو مکان هایی فراهمه که تو زمینه های طراحی، تولید و ساخت تجهیزات پزشکی فعالیت می کنن. مثلا تویی که مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی پزشکی داری میتونی متناسب با شرایط و مدارک خودت وارد جامعه ی شغلی بشی. بعضی از مراکزی هم که شرایط کاری برای مهندسای پزشکی فراهم‌کردن زیادن؛ مثل :

  • کارخانه های تولیدکننده انواع تجهیزات و لوازم پزشکی
  • بیمارستان های دولتی و خصوصی
  • وزارت بهداشت
  • مراکز تحقیقات و ...

درآمدی که میخوای دریافت کنی، بستگی به میزان تجربه کاری و محل کار خودت داره هر چقدر توانایی و تجربت زیاد باشه میتونی پول زیادی بدست بیاری که همه ی اینا اشاره داره به پشتکار و تلاش های دنباله دار.

پس تا میتونی تو این سن قشنگت پیری کن تا تو پیری لذتشو ببری!

تو این رشته میتونی با ساخت دستگاه هایی مثل سی تی اسکن یا دستگاه لیزر برای عمل لیزیک پول خیلی خوبی بدست بیاری. و یا میتونی اپراتور و سرویس کار همین دستگاه ها باشی که اونم پول خوبیو واست میاره.

یه ایده ی خیلی جالبم که این رشته داره اینه که اگه شرایط مالیشو داری میتونی دستگاه MRI بیاری و اونو راه بندازی. که البته قیمتش خیلی زیاده و حول و هوش ۶ الی ۱۲ میلیارده.

ولی حتی اگه پول آوردنشو نداری یه راهی برای منفعت از این دستگاه میتونی داشته باشی و اونم اینه که میتونی با یه نفر که شرایط پرداخت این دستگاه رو داره معامله کنی که هزینه ی اولیشو اون بده. بعد در عرض نهایت ۶ ماه (که ماهی حداقل ۱ الی ۲ میلیارد بسته به نوع دستگاهت سود میکنی) میتونی همون پولو دربیاری و سودشم بدست بیاری. مخصوصا که دستگاه MRI برای افراد بالای ۱۲۰ کیلو نیست و اگه بشه آورد خیلییی سود زیادی میاره.

 

مهاجرت با رشته مهندس پزشکی

یکی از دلایلی که رشته ی مهندسی ساخت و تولید برای مهاجرت انتخاب میشه، وجود ساخت تجهیزات پزشکی در خارج از کشوره. برای قبولی تو دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی تنها با داشتن رزومه ی قوی و انجام مصاحبه‌های علمی میتونی تو دانشگاه مورد نظر پذیرش بگیری.

شرط اصلی برای پذیرش تو دانشگاه‌های خارج از کشور داشتن مدرک زبان آیلتس و تافله.

باید به این نکته توجه کنی‌که داشتن مدرک زبانت باید مطابق با شرایط کشوری باشه که می‌خوای به اونجا مهاجرت کنی. اگه حتی کره‌ ی جنوبی یا روسیه رو برای ادامه تحصیل انتخاب می‎‌کنی، باید به زبان‌های اون کشورها مسلط باشی‌ و مدرک زبان مربوطه روهم ارائه بدی.

علاوه بر بقیه ی رشته‌ها، رشته ی مهندسی پزشکی برای مهاجرت به شرایط مالی خوبی نیاز داره که اگه شرایطشو نداری و خیلی اصرار داری که بری، پیشنهادمون بهت استفاده از بورسیه‌های تحصیلیه.

پس اگه‌ شرایط معدل و تحصیلی تو طوریه که میخوای با اساتید دانشگاه‌های برتر این رشته ارتباط داشته باشی بهتره از فاند برای ادامه تحصیل خودت استفاده کنی.

فاند تحصیلی مخصوصا تو‌رشته ی مهندسی پزشکی باعث می‌شه پس‌ انداز بیشتری برای آیندت داشته باشی.

 

هیئت علمی و استخدام

با داشتن حداقل مدرک دکترا و بعد از گذروندن دوره ی کار آموزی تدریس دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و با تایید تو مجمع شورای دپارتمان و در نهایت عضویت تو هیئت علمی میتونی استخدام شی.

وقتی مهندس شدی چند تا راه واسه استخدام تو این رشته داری:

  • اولیش اینه که اگه میخوای تو محیطی مثل بیمارستان یا شرکتهای دولتی استخدام شی باید اولش یه مدت دوره ی کار آموزی ببینی و بعد از اینکه خودتو خوب جلوه دادی تو بیمارستان بتونی استخدام شی. چون ذاتا تو هر اتاق عمل یه کارشناس مهندس پزشکی لازمه که اگه یه لحظه دستگاهی دچار مشکل شد، تعمیر بشه.
  • ولی استخدام تو شرکتا راحت تره. با داشتن مهارت و رزومه ی کاری میتونی استخدام شی.

نظرات کاربران 4 نظر

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
  1. @

    سلام وقتتون بخیر.اخرین رتبه قبولی این رشته برای دانشگاه دولتی چنده؟

    • مدیکال استوز

      سلام همراه مدیکالی 

      در هر منطقه فرق میکنه اما برای رتبه کشوری تا 25 هزار هم قبولی داشته 

  2. fatii

    آخرین رتبه قبولی برای این رشته چقدره؟

    • مدیکال استوز

      سلام تا 58 هزار

  3. ریحانه

    سلام میشه آخرین رتبه قبولی منطقه 1 بگین ؟ دانشگاه دولتی و ازاد

    • مدیکال استوز

      سلام تا 58 هزار. البته به دانشگاهی هم که میخواید بستگی داره ولی پیام نور تا 58 هزارم قبولی داره

  4. مهدی

    میگما حالا این رشته چقدر تونسته تو خود ایران موفق باشه ؟ بعدش رتبه قبولی دانشگاه های تهران ( شریف ، امیر کبیر و...) چقدره ؟

    • مدیکال استوز

      متاسفانه فارغ التحصیلان رشته مهندسی پزشکی به دلیل تحریم هایی که فعلا در کشور وجود داره و عدم حمایت دولت وضعیت شغلی مناسبی ندارن ...😢
      هرچند اگه سرمایه مناسبی داشته باشن میتونن به واردات کالای پزشکی مشغول بشن.
      اما در کشورهای دیگه به دلیل اهمیتی که به ساخت و طراحی و تعمیر دستگاه های پزشکی میدن
      از ارزش بالایی برخوردار هستن👍
      بنابرین میتونید بعد از اتمام لیسانس مهندسی پزشکی و داشتن معدل خوب برای مهاجرت اقدام کنید.

پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه