معرفی رشته فیزیوتراپی | تخصص ها، بازار کار و در آمد، مهاجرت

معرفی رشته فیزیوتراپی | تخصص ها، بازار کار و در آمد، مهاجرت
24 مرداد

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

رشته ی فیزیوتراپی تو مقطع کارشناسی بخش هایی داره که کلا با مریض های بدحال مواجه نیستیم و یه حالت توانبخشی و بهبود عملکردی محسوب میشه و این بخشش یه چیزی تو مایه های متخصص زیبایی تو فیزیوتراپی هست.

تو چند سال اخیر تعداد کلینیک های توانبخشی افزایش پیدا کرده ولی با این وجود باز هم بازار کار بسیار خوبی داره. اگه یکم زرنگ باشی میتونی به جاهای خیلی خوبی برسی. یکی از بهترین مزیت های فیزیو اینه که تو میتونی با مدرک کارشناسی هم کلینیک مخصوص خودتو داشته باشی.

رشته فیزیوتراپی چیست؟ 

فیزیوتراپ چه فرقی با متخصص ارتوپدی داره؟

ببینید فیزیوتراپ بیشتر کار توانبخشی و بازتوانی و بهبود عملکردی داره و حق عمل جراحی و تجویز دارو رو برای بیمار نداره. در حالیکه اینا از وظایف پزشک متخصص هست و فیزیوتراپ نمیتونه بدون تجویز و نسخه ی پزشک به بیمار خدمات توانبخشی ارائه بده. مثلا یه نفر مفصل زانوش رو عمل کرده، اینکار توسط متخصص ارتوپدی انجام میشه و اینکه بیمار بتونه عضلات اطراف اون ناحیه رو تقویت کنه و بیشتر به زندگی نرمال برگرده بستگی به اقدامات فیزیوتراپ داره.

یه سوالی که همیشه همه میپرسن اینه که فیزیوتراپیست میتونه در رفتگی ها رو جا بندازه یا نه؟ اینکار کلا در حیطه ی فیزیوتراپی هست و شما درمان انواع در رفتگی ها رو  به صورت کاملا علمی و عملی یاد خواهی گرفت. حالا کسایی که بیرون و بدون هیچ علمی دارن اینکارو میکنن به صورت تجربی یاد گرفتن ولی شماها همه ی مفاصل رو دونه به دونه و با جزئیات یاد خواهین گرفت.

تفاوت کاردرمانی با فیزیوتراپی؟

کاردرمانگر علاوه بر اینکه با مشکلات جسمی سر و کار داره در تلاشه که بیمار رو از لحاظ روحی روانی هم ساپورت کنه و کارهای روانشناختی بیشتری انجام بده. ولی فیزیوتراپیست بیشتر رو کارهای جسمی تمرکز داره در ضمن برخی از کارها و درمان ها و دروس پیشرفته تری هست که مخصوص فیزیوتراپیست هاست و کاردرمانگرها با اون سروکار ندارن.

 

مزایا و معایب رشته فیزیوتراپی

خب یکی از بزرگترین تصوراتی که در مورد فیزیوتراپیست ها در جامعه باهاش رو به رو میشی اینه که شماها رو به عنوان ماساژور خوب و قولنج شکن خوب میشناسن!! در حالی که ماساژ تراپی و منیپولیشن یکی از کوچکترین کارهایی خواهد بود که شما بلد میشین.

یکی از چیزایی که تو فیزیو قراره بهت بگن اینه که بابا تو کارت سخت نیس که یه چند تا نرمش میدی کارت تموم میشه پولشو به جیب میزنی. در حالی که جامعه ی اطرافمون نمیدونن که چقدر باید رو اون به اصطلاح نرمش ها دقت و وسواس به خرج بدی تا مریضت حالش بدتر نشه.

اینکه میگن اگه کارهای عملیت خوب نیس نرو فیزیو الکی میگن اونقدر میای تمرین میکنی که واسه خودت یه استاد کامل میشی. البته یکی از ویژگی هایی که باید داشته باشی اینه که آدم صبور و آرومی باشی چون با جامعه ای از مردم سروکار داری که ناتوانایی های زیادی دارن و باید با حوصله باهاشون رفتار کنی و با محبت باهاشون صحبت کنی. پس صبر و حوصله داشتن باید یکی از ویژگی هات باشه.

تو رشته ی فیزیوتراپی با اینکه با مدرک کارشناسی میتونی کلینیک بزنی ولی کلینیک زدن کار آسونی نیس که تو فک کنی آره بعدش یه مطب میزنم پول پارو میکنم نه عزیزم از این خبرا نیس چرا؟ چون اولا هزینه ی احداث کلینیک مقداری زیاده. یعنی دستگاه های مختلفی که باید داشته باشی و کادری که برات کار کنن هزینه بر هست. دوما تو باید اولش بتونی برای خودت مریض جذب کنی و نگهشون داری یعنی یه چند نفری باید تورو بشناسن تا اینکه یواش یواش رو غلتک بیفتی و بتونی به درآمد خوبی برسی.

 

معرفی دروس دانشگاهی رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی کلا 8 ترم هست یعنی 4 سال باید درس بخونی تا فارغ التحصیل شی و مدرک کارشناسی فیزیوتراپی رو بگیری.

ترم های اول و دوم بیشتر دروس پایه و عمومی رو پاس میکنی و کاربردی ترین درس هایی که پاس میکنی آناتومی و کینزیولوژی و فیزیولوژی هست.

ترم های سه، چهار و پنج شاید سخت ترین ترم های این رشته در طول تحصیل هستن و تو این ترم ها بیشتر درس های اختصاصی این رشته رو پاس میکنی و بار اصلیش خالی میشه. دروسی مثل الکتروتراپی، تمرین درمانی، فیزیوتراپی در بیماری های مختلف مثل بیماری های قلبی، روماتیسمی، سوختگی و... هست.

طی ترم های شش تا هشت هم بیشتر بالینی کار میکنی و چیزایی که تو این پنج ترم یاد گرفتی رو تو بالین تجربه میکنی. که شاید واسه فیزیو که بیشتر کاراش عملی هست این ترم ها از اهمیت بیشتری برخوردار باشن.

بعد از پایان دوره ی کارشناسی میتونی تو آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنی. تو این دروه از تحصیل پژوهش های بیشتری رو انجام میدی و علمت رو گسترش میدی و آپدیت میکنی. و همچنین امکان انجام برخی از تمرین های اختصاصی که دکتر تجویز کرده رو بدست میاری.

بعد از دوره ی ارشد باز امکان ادامه تحصیل داری. 

یه چیزی که طی سال گذشته تصویب شد امکان گرفتن مدرک dpt تو رشته ی فیزیوتراپی هست.

فرق dpt باphd  چیه؟

ولش اینو بدون که هیچ کدوم جای هم دیگه رو نمیگیرن و  phdبیشتر کار تحقیقاتی و پژوهشی هست و  dptهدفش تربیت فیزیوتراپیست با مهارت های خیلی بالاتر هست و کسایی که dpt دارن میتونن حتی پژوهش هایی با کیفیت بالاتر ارائه کنن.

طول دروه ی dpt برای پذیرفته شدگان کنکور (یعنی شماها) ۳ سال هست.

خلاصه فرق مدرک dpt با فوق لیسانس و phd اینه که تو dpt فیزیوتراپیست با مهارت و کارهای گستره تر پرورش داده میشه و تو اون دو تا بیشتر کار تحقیقاتی و پژوهشی هست و هیچ کدوم جای همو نمیگیرن.

 

درآمد و بازار کار رشته فیزیوتراپی

تو فیزیوتراپی درآمد تو نسبت مستقیم داره با مهارت و توانایی های خودت و به زرنگ بودن خودت وابستس. ولی به طور کلی یه کارشناس فیزیوتراپی میتونه تو ماه بین ۲۰ الی ۵۰ میلیون در ماه درآمد داشته باشه.

البته درآمد خیلی بیشتر تو رشته ی فیزیوتراپی موقعی هست که بتونی مطب شخصی راه اندازی بکنی که در این صورت درآمدت به اعداد بالاتر از ۲۰۰ میلیون در ماه هم میرسه. هزینه ی راه اندازی مطب خصوصی بدون در نظر گرفتن اجاره و حق تاسیس مطب و اینجور چیزا و با حداقل دستگاه و تجهیزات لازم چیزی بین ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلیون هست.

یه نقطه ی مهمی که باید تو این رشته دقت داشته باشی اینه که تو علاوه بر اینکه میتونی تو یه کلینیک کار کنی. در کنار این میتونی ویزیت در منزل هم داشته باشی و این خودش یه درآمد خیلی زیادی رو بوجود میاره.

در ضمن در طی تحصیل ماساژ تراپی هم یاد میگیری که خودش یه راه درآمد خوبیه. ماساژ درمانی علاوه بر اینکه باعث آرامش میشه یکی از راه های درمانی در طی پروسه ی درمان هست و انواع مختلفی داره. درآمد هایی که از این حوزه به دست میاد خیلی بالاتره چون یه حالت لاکچری طور داره و شما میتونی به نرخ امروز برای یه ماساژ ۴۵ دقیقه الی یک ساعته چیزی در حدود یک میلیون بدست بیاری.

 

مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج با رشته فیزیوتراپی

این رشته خوشبختانه یکی از پرتقاضاترین مشاغل تو کشور‌های اروپایی هست که البته واسه بیشتر کشور های اروپایی باید زبون خودشون رو بلد باشی وفقط با انگلیسی کارت راه نمیفته.

کشورهای دیگه ای مثل استرالیا، کانادا و آمریکا مقاصد اغلب افراد تحصیل کرده یا شاغل تو رشته ی فیزیوتراپی برای مهاجرت محسوب میشن. برای این کشورها هم میتونی ویزای تحصیلی بگیری هم ویزای کاری.

ولی گرفتن ویزای تحصیلی برای ادامه تحصیل دادن تو این کشورها بخصوص کانادا و استرالیا و آمریکا سخت هست و باید زحمت زیادی بکشی.

این رشته تو کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا دارای درآمد خوب و قابل قبولی هست. و به هرحال اینو میشه گفت که شما به عنوان یه فیزیوتراپیست از لحاظ مهاجرتی و امکان مهاجرت دستت خیلی بازه و درآمدت حتی خارج از کشور هم خوبه و از سطح رفاه بالایی برخوردار خواهی بود. درآمد یه فیزیوتراپیست تو کشور های مختلف به این صورته: (به نرخ دلار درآمد در سال)

  • 88000 آمریکا
  • 76,180 انگلستان
  • 82,200 سوئیس
  • 64,000 نیوزلند
  • 63,400 نروژ
  • 63,300 استرالیا
  • 62,000 هلند
  • 59,000 کانادا

فیزیوتراپی تو عمان 1440 ریال عمانی در ماه و بیشترین حقوق فیزیوتراپی تا 4720 ریال عمانی متغیر هست.

 

تخصص های رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی ارتوپدی:

هدف از درمان فیزیوتراپی تو این حیطه عمدتا حفظ و بازگرداندن سلامت بافت های اطراف مفصلی هست. بیماری های این حوزه شامل شکستگی، کشیدگی، جراحی و... هستن.

فیزیوتراپی نورولوژی:

تو این بخش به بازتوانی بیماران سکته ی مغزی، ام اس، پارکینسون، ضایعات نخاعی، فلج مغزی و ... پرداخته میشه.

فیزیوتراپی ورزشکاران:

متخصصین فیزیوتراپی ورزشی، با انواع آسیب هایی که ورزشکارا تو میدان مسابقه و دوره های آمادگی تجربه می کنن سروکار دارن. این حوزه از فیزیو تراپی همونایی هستن که کنار تیم های ورزشی هستن و تو بهبود و جلوگیری از آسیب بازیکنان مسابقات ورزشی کمک میکنن. مثلا میتونی از این طریق فیزیوتراپ تیم ملی بشی.

فیزیوتراپی زنان:

خانوما تو طول زندگی خود، با شرایط متمایزی روبه رو میشن و ممکنه بیماری های خاصی از جمله سرطان پستان، بی اختیاری های ادراری و مدفوع، دردهای مرتبط با دوران قاعدگی، درد ناحیه لگن و افتادگی رحمی رو تجربه کنن. شاغلین این حیطه با برگزاری کلاسهای آموزشی پیشگیری از بیماری ها، بیوفیدبک، تمرین درمانی، ماساژ، تخلیه لنف و... به سلامت خانم ها کمک می کنن.

فیزیوتراپی سالمندان:

با توجه به اینکه میانگین سنی داره بالا میره و جمعیت به سمت پیری حرکت می‌کنه این قسمت از رشته تو آینده میتونه خیلی تو اوج و بورس باشه و همچنین جزو قسمت هایی از فیزیوتراپی هست که تو کشور های مختلف و ایران خیلی نیاز هست.

آبدرمانی:

تو این قسمت تو استخر به بیمارات تمرین های اختصاصی خودشون رو میدی و به درمان بیمارانی که ضعف عضلانی، خشکی مفاصل و... دارن کمک میکنی.

فیزیوتراپی در بیماران قلبی:

فیزیوتراپیست ها هم به مفاهیم و تشخیص های بیماری های قلب و عروق و تنفس تسلط کافی دارن و هم تو برنامه ریزی پروتکل های ورزشی دانش و توانایی های لازم رو دارن. در واقع این بخشش مربوط‌ به کسایی میشه که سکته ی قلبی کردن و ما بهشون کمک میکنیم که عضلات قلبیشون بعد از سکته قوی تر شه و وضعیتش بهبود پیدا کنه.

اکثر کسایی که تخصص این رشته رو قبول میشن برای خودشون مطب میزنن و این یعنی درآمدشون بالاتر از ۲۰۰ میلیون در ماه هست.

 

هیئت علمی و استخدام فیزیوتراپی

میتونی تو این رشته تو بیمارستانها، سازمان‌ بهزیستی‌، هلال‌ احمر، کلینیک‌های‌ توانبخشی‌ و سازمانهای‌ مربوط‌ به‌ توانبخشی‌ مشغول‌ به‌ کار شی و استخدام دولت بشی و طبق مصوبه ی دولت یه حقوق ثابتی رو بگیری. البته یه خوبی که کار کردن تو سازمان های دولتی داره اینه که میتونی برای مطب شخصی خودت مریض جذب کنی.

البته یه حقیقتی که وجود داره اینه که فیزیوتراپیست ها متاسفانه اون جایگاهشون در بیمارستان هارو از دست دادن و بیشتر و عمده ی کارشون کار کردن تو کلینیک های فیزیوتراپی خارج از بیمارستان هست.

در مورد هیئت علمی هم اگه علاقه ی زیادی به آموزش داری میتونی جذب هیئت علمی بشی و به آموزش و پژوهش بپردازی. البته اینو بگیم که حقوقی که به عنوان استاد دانشگاه و هیئت علمی به دست میاری چیزی حدود ۲۰ میلیون هست. در ضمن جذب هیئت علمی شدن هم کار آسونی نیست و باید تو آزمونش قبول بشی و یکم باید سختی بکشی.

 

رتبه لازم برای قبولی در رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی کلا تو 15دانشگاه در سطح کشور ارائه میشه که شامل شهر های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز، همدان، زاهدان، کرمانشاه، مشهد، سمنان، رشت، بابل و کرمان هست.

برای مثال رتبه ی قبولی شهید بهشتی تهران تو منطقه ی یک 1200تا 1800 تو منطقه ی دو  1700 تا 2000 و تو منطقه ی سه هم 2200 تا 2400 هست.

واسه دانشگاه علوم پزشکی تبریز منطقه ی یک با رتبه های 2300 تا 2700، برای منطقه دو 4100 و 4500 و برای منطقه سه هم 3200 و 3500 قبول شدن.

شهریه پرداز ها تو منطقه ی یک تا رتبه ی 3200، تو منطقه ی دو تا رتبه ی 5100 و تو منطقه ی سه تا رتبه ی 4100 هم قبول شدن.

 

نظرات کاربران 6 نظر

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
  1. نگار

    سلام برای قبولی فیزیوتراپی روزانه تهران حداقل چه رتبه و ترازی (تیپ۱) باید بیارم؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی🩷

      داوطلب کدوم منطقه هستین دوست عزیزم

  2. نگار

    سلام برای فیزیوتراپی تهران حداقل تراز و رتبه منطقه یک باید چقدر باشه؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی🩷

      شما باید حداقل میانگین درصد۴۰ و معدل۱۹ داشته باشین دوست عزیزم

  3. نوید

    سلام قبولی دندانپزشکی تبریز و فیزیوتراپی تبریز میانگین درصدها و معدل تقریبا چقدر باید باشه ؟؟منطقه ۲هستم

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی🩷

      شما باید حداقل میانگین درصد۴۰ و معدل۱۹ داشته باشین دوست عزیزم

  4. فاطمه

    سلام با حداقل تراز کل چند امکان قبولی فیزیوتراپی منطقه 1 هست؟

    • مدیکال استوز

       

      سلام دوست مدیکالی🩷

      فیزیوتراپی کدوم دانشگاه مدنظرتونه؟

  5. امیر حسن

    واقعا ممنون از این اطلاعات کامل شما که در این سایت وارد کردید🌹🏵🌺 خسته نباشید🌼🌼

    • مدیکال استوز

      امیر حسن عزیز، سلام🌺

      سپاس از نگاه پر مهر شما.

      موفق باشی

  6. مبینا

    با ۹۰۰۰ منطقه ۳ میشه فیزیو تراپی تعهدی اورد؟

    • مدیکال استوز

      سلام خیر احتمالش پایینه

پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه