🔥راند آخر🔥 توضیحات کامل دوران جمعبندی، آزمون های سه روز یکبار واستراتژی های سر آزمون با حضور مشاورین برجسته تیم فائزه سادات اقلیمی، مریم بدیهی و مریم هاشمی💥برای سه رشته تجربی، انسانی، ریاضی⚖💊📐
رادیو مدیکال راند اخر🔥 موضوعات: 1️⃣ چرا جمع بندی مهمه؟! 2️⃣ چرا با ازمون جمع بندی کنیم؟! 3️⃣ آزمون های سه روز یکبار 4️⃣ روش کار ازمون های سه روز یکبار 5️⃣ روش برنامه ریزی هر هفته تا کنکور 6️⃣ اهمیت مباحث در این دوران 7️⃣ توضیح دفترچه ها 8️⃣ زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت بریم برای یه جمع بندی خفن😎🔥
این قسمت قراره در مورد راند آخر و این بازهی یک ماهه باقی مونده تا کنکور صحبت بکنیم تا دوران جمعبندی رو خیلی جدی و قوی شروع بکنید و تا آخرش هم خیلی عالی پیش برید.
خودتونو به بچه ها معرفی میکنید؟
من فائزه سادات اقلیمی هستم دانشجوی رشتهی پزشکی و سرپرست تیم تجربی مدیکال. امشب قراره یه جمعبندی درست و حسابی در رابطه با راند آخر داشته باشیم.
مریم بدیهی هستم دانشجوی مهندسی معماری دانشگاه شهیدرجایی و سرپرست تیم ریاضی مدیکال.
مریم هاشمی هستم دانشجوی فرهنگیان و سرپرست تیم انسانی مدیکال.
در مورد بحث جمعبندی و راند آخر مهمترین موضوعی که باید تو این دوران توجیه بشید و درموردش صحبت بشه از نظر من اهمیت جمعبندی هست.
اینکه ما چرا باید جمعبندی بکنیم؟
ببینید بچهها بحث جمعبندی مثل این میمونه که من هفتهی آینده یه امتحانی دارم بعد میام شروع میکنم در طول این هفته کل روزهای هفته درسا رو خوندن و تا آخرین روز تنها کاری که من میکنم اینه که دارم درس رو میخونم. فرقی نمیکنه توی این یک هفته من یه دور تموم میکنم مطالب رو یا دو دور فقط دارم میخونم میرم سر جلسه و میبینم که یه سری چیزا رو فراموش کردم و اصلا نکتههایی که مطالعه کردم یادم نمیاد یا اصلا ممکنه یادم نیاد سوال دقیقا از کجا طرح شده.
چرا این اتفاق میافته؟ بخاطر اینکه شما وقتی که یه مطلبی رو میخونی باید فاز بعدی مطالعهت برای مرور و جمعبندی باشه و شما اگر این جمعبندی رو نداشته باشی باعث میشه که خوندنت هم به کار نیاد.
یعنی عملا خوندن شما چه ۱ دور، چه ۲ دور و چه ۱۰ دور باشه باعث میشه که شما ۶۰/۷۰درصد و راه رو برید و برای گرفتن ۳۰/۴۰درصد بقیه کافی نیست و شما برای گرفتن اون ۳۰/۴۰درصد نهایی به بحث جمعبندی و مرور نیاز دارید که بتونید یه کمپلکس عالی برای کنکورتون فراهم بکنید پس اهمیت جمعبندی تو این قضیه هست.
چرا جمعبندی ما باید طبق آزمون باشه؟
ما به شکلهای مختلفی میتونیم جمعبندی داشته باشیم. میتونیم با خلاصهنویسی جمعبندی داشته باشیم، با کتابهای مختلف جمع بندی بکنیم، صرفا مرور داشته باشیم.
ولی چرا مهمترین رکن این دوران برای مرور و جمعبندی بحث آزمونهاست؟چرا انقدر به آزمون اهمیت میدیم؟
ببینید بچهها ما وقتی که یه درسی رو یاد میگیریم و اون درس رو کامل متوجه میشیم ممکنه که توی سوالهای مختلف بتونیم اون نکته رو پیاده بکنیم و اون سوالی که اون نکتهی بخصوص رو داشته و ما اونو یاد گرفتیم بتونیم سوالشو بزنیم.
حالا مشکل کجاست؟ مشکل ما تو بحث کنکور اینه که کنکور یه رقابت خیلی عظیم و گسترده است یعنی تک تک شما قراره با همدیگه مقایسه بشید و پاشنه آشیل توی این مرحله چیه؟ اون اشکالاتی که شما دارید پس شما نیاز دارید که رفع اشکال بکنید اگر رفع اشکال درست و حسابی نداشته باشید عملا مطالبی هم که یاد گرفتید از مطالبی که توشون ایراد دارید تفکیک نمیشه و ما دچار مشکل میشیم.
بنابراین چیزی که برای ما خیلی مهم هست اینه که با توجه به آزمون رفع اشکال بکنیم و ببینیم که اصلا اشکال کار ما کجاست.
شما نباید توی شرایطی قرار بگیری که سر جلسه کنکور متوجه اشکال کارت بشی نباید ازش بترسی باید از قبل توی این دوران سعی بکنید که یسری چیزا رو با آزمون زدن اوکی بکنید که رفع اشکال درست انجام بشه و ببینید کجاها رو ایراد دارید روی اونا بیشتر مانور بدیم و کار بکنیم که سر جلسه آمادهتر باشید.
پس شما قراره یه آدمی باشید که سر جلسه داره با اشکالات و ایرادهایی که داره دست و پنجه نرم میکنه و در کنارش تو یه سری چیزا هم تسلط خوبی داره و وقتی که این دو تا در کنار هم قرار بگیره شما میتونید سر جلسه یه آدم موفق باشید و حرفی برای گفتن داشته باشید.
پس لطفا اگه تو هر شرایطی دیدید که وضعیت خیلی باب میلتون نیست و شرایط برای شما فراهم نیست که جمعبندی خوبی داشته باشید سعی نکنید که آزمونها رو حذف بکنید اتفاقا آزمونها یکی از مهمترین کارهایی هستش که شما باید تو این دوران انجام بدید پس اهمیت آزمون زدن رو تو این دوران جدی بگیرید.
آزمون سه روز یکبار چیه و ما چرا باید آزمون سه روز یکبار داشته باشیم؟
ما از هر آزمونمون باید یک سری داده کسب بکنیم این دادههای بعد از آزمون هست که به شما کمک میکنه وگرنه آزمون زدن خالی به چه دردی میخوره؟
در واقع اون تحلیل هست که قراره به درد ما بخوره ما علاوه بر اینکه میخوایم یه تحلیل درست داشته باشیم یه دادهی خوب از آزمون دریافت بکنیم باید یه تایم و فرصت خوب برای برنامهریزی و جبران اون جاهایی که باید کار بکنیم داشته باشیم.
بنابراین یک چیز کلی به اسم آزمون سه روز یکبار طراحی شده که شما امروز آزمون میزنید دو روز شروع میکنید به تحلیل کردن و روز بعدی باز آزمون میزنید پس اینشکلی میشه که ما آزمون سه روز یک بار میزنیم.
حالا شما اگر به هر دلیلی نتونستین سه روزیکبار رو با همین قاعده کلی یک روز آزمون، دو روز تحلیل، دوباره یه روز آزمون رعایت بکنید هیچ ایرادی نداره که این تغییر بکنه.
مثلا توی شرایط امتحانات نهایی یا وقتی که شما یه مشکلی ممکنه براتون پیش بیاد یا ایراداتون یه وقت خیلی زیاد باشه شاید بخواید فاصلهی بین دو تا آزمون رو تغییر بدید حالا زیاد یا کم بکنید هیچ ایراد و مانعی نداره پس خیلی به خودتون سخت نگیرید. شما میتونید خیلی انعطاف پذیرتر به این قضیه نگاه بکنید.
حالا توی راند آخر ما اومدیم برای دو دسته از بچهها یعنی بچههایی که امتحان نهایی دارن و بچههای که امتحان ندارن از روز شنبه آزمونهای سه روز یک بار رو توی برنامتون گذاشتیم یعنی شما دیگه یه برنامهی منسجم دارید که دقیقا بدونید توی چه روزی قراره چه آزمونی رو تحلیل بکنید.
و اینکه چه آزمونی در یک روز برای شما قرار داده بشه هم طبق یک اصول و یک قاعدهی کلی چیده شده بنابراین اصلا دچار استرس نشید که چرا من اول باید این آزمون رو بزنم بعد برم سراغ آزمون بعدی و مطمئن باشید که طبق یک قاعده خاصی تو هر رشته این برنامه نوشته شده.
در نهایت شما دو دسته برنامه دارید: بچههایی که نهایی دارید برنامتون جداست و بچههایی که نهایی ندارید هم یه برنامهی دیگه دارید که میتونید از اون استفاده بکنید و تایمهای امتحانات آزمونهای سه روز یکبارتون خیلی مرتبتر و منظمتر باشه.
مریم جان یه مقداری در مورد آزمونهای سه روز یکبار روش کارشون برای بچهها توضیح میدین؟
همونطور که شاید خیلیاتون فایل راندآخر رو دیده باشید یا شنیده باشید در رابطه با آزمونهای جمعبندی سه روز یک بار، سه روز یکبار کلا یک روش و متد هست برای جمعبندی و خیلی هم معروفه و خیلیاتون احتمالا راجبش شنیدید. خیلی آزمون خوبی هست و خیلی مدل جمعبندی خوبی برای۸۰/۹۰ درصد دانش آموزا با هر شرایطی هست و مشکلی نداره و میتونن ازش استفاده بکنن.
برای سه روز یکبار از چه منابعی استفاده بکنیم و به چه نکاتی توی آزمونهای سه روز یکبار توجه بکنیم؟
یکی از بهترین منابع که البته داخل راند آخر هم شما خواهید دید منابع کنکورهای سالهای گذشته سالهای اخیر علیالخصوص از سال ۹۴به اینور و همچنین کتاب کنکوریوم مهر و ماه و آزمونهای موسسات مختلف هست یعنی فرقی نمیکنه اصلا که شما یه آزمون خاص رو بخواید فقط کار بکنید.میتونید از آزمونهای جمع بندی موسسات مختلف استفاده بکنید.
ما درواقع میخوایم شرایط روز کنکور رو قبل از کنکور تجربه بکنیم بنابراین لطفا شرایط آزمونی تون رو داشته باشید و در نظر بگیرید.
مثلا بهتره از تکصندلی ها که یه دستهای دارند استفاده بکنید مدادی که روز کنکور استفاده میکنید، برگه به عنوان کارت ورود به جلسه و اینجور چیزا حواستون باشه یعنی کاملا اون شرایط رو تو آزمون کنکورتون قراره که تجربه کنید.
در رابطه با زمانهای نقصانی که میتونید برای همین آزمونهای سه روز یک بار هم ازش استفاده بکنید زمان های نقصانی دو تا نکته میخوام راجع بهشون بگم:
مورد اول به اعتماد به نفس شما خیلی کمک میکنه و در واقع راهکار و میانبر فوقالعادهای هست برای گرفتن انگیزه و داشتن اعتماد به نفس سر جلسهی آزمون و
مورد دوم: زمان نقصانی تو تایم کم جواب نمیده یعنی قرارنیست فقط با دو تا آزمون زدن دو بار استفاده از زمان نقصانی شما نمیتونید خیلی خوب ازشون استفاده بکنید و درجه یک باشید و براتون جواب بده به هیچ عنوان اینطوری نیست. حداقل دو هفته مثلا ۴/۵ تا آزمون شما باید از این زمانهای نقصانی استفاده بکنید تا جواب بده یعنی اون پاسخ مثبت و بازدهی که ما دنبالشیم رو دریافت بکنید.
زمان نقصانی چیه؟
هر دفترچه شامل یه تعداد درس هست و هر درسی تعداد سوال مشخص داره با زمان مشخص. تکنیک زمان نقصانی جزو تکنیکهای مدیریت زمان سر جلسهی کنکور هست.
چی میگه؟میگه مثلا اگر تو ۱۰ دقیقه تایم داری برای زدن زدن ۲۰ تا سوال بیا این رو کمترش بکن و یه مقدار قرض بگیر.چرا؟ چون میخوای آخر از همه یه استراتژی بازگشت انجام بدی.
مثلا در پایان دفترچهی اولت یه ۱۵یا۲۰ دقیقه تایم اضافه بیاری تا بتونی استراتژی بازگشتت رو انجام بدی برگردی دوباره سوالا رو چک بکنی و در کنار زمانهای نقصانی شما میتونی از تکنیک ضربدر منها استفاده بکنی ترکیب این دو تا تکنیک در کنار هم زمان شما رو کنترل میکنه، استراتژی بازگشت به شما میده که خیلی نکته مثبتی هست و به نفع شماست.
همچنین همونطورکه گفتم اعتماد به نفس و انگیزهی شما رو هم خیلی افزایش میده.
اما یه نکتهی خیلی جزئی راجب آزمونهای سه روز یکبار اگر دانشآموز سطح بالایی هستی و همه چی تا حالا خوبه و اوکی بوده و ترازات خوبه میتونی جمعبندیتو بصورت آزمون دو روز یکبار هم انجام بدی یعنی چی؟ در واقع به جای اینکه ما دو روز رو به جمعبندی و تحلیل بخوایم اختصاص بدیم میایم یک روز این کارو میکنیم یعنی یک روز از ابتدای صبح تا ظهر آزمون میزنی، عصر تحلیل میکنی و روز بعد جمعبندی مباحث و ادامهی تحلیل و رفع اشکالت رو انجام میدی و روز بعدش میری سراغ آزمون بعدی. بازه زمان بین دو آزمون رو ما میایم کمتر میکنیم اما فقط برای دانشآموزایی توصیه میشه که سطحشون بالاتره و مشکلی از لحاظ جمعبندی مباحث ندارن.
در رابطه با منابع هم که گفتیم آزمون های اخیر از موسسات مختلف و همچنین کتابهایی مثل کتابهای زرد قلم چی ،۱۴ کتابهای گاج یا مثلا کنکوریوم مهروماه که خیلی معروفه، کتاب آبی قلمچی کتابای خوبی هستن این از منابع اما یه منبع خیلی خوبم که علی الخصوص برای رشتهی انسانی وجود داره کتاب تیز شیم هست که میتونیم استفاده کنیم.
شرایط سه روز یک بار هم که گفتیم چیکار بکنیم ساعت مچی مداد مشکی نرم،خوراکی، لباس و...دقیقا قراره کنکور رو شبیه سازی بکنیم. ساعت مچی خیلی به کنترل زمانتون کمک میکنه و توی انجام تکنیک زمان نقصانی خیلی به درد میخوره و واجبه پس حتما از ساعت مچی استفاده کنید.
چطور بازدهی جمع بندی رو افزایش بدیم ؟
بچهها کلیات جمعبندی رو رعایت بکنید و یه سری موارد خاص مثل مرور خلاصهنویسی ها یا مرور تحلیلهای آزمونتون و تستهایی که از قبل علامتدار کردید اینا همه میتونه در واقع یه جمعبندی خیلی خوب به شما بده و برای امتحان کردن روشهای مختلف سه روز یک بارها خیلی زمان خوبیه و میتونید قبل از کنکورتون بیاید از چند تا روش و تکنیک جدید استفاده کنید ببینید اصلا با این تکنیکها کنار میاید یا نه.
شما میاید یه آزمون رو میزنید خب حالا باید با اون آزمون چیکار بکنید؟ ما دو تا اپیزود دیگه توی راند آخر طراحی کردیم یک اپیزود اپیزودی هستش که شما میای اون دروسی که آزمونش رو زدی و کنکوری که زدی رو اطلاعاتش رو وارد اون صفحه میکنی و دونه به دونه توی ستونها وارد میکنی که من این درس درصدم، تعداد غلطام، تعداد درستهام این بوده و همه چیز رو در مورد اون درس مینویسی که شما توی یک ورقه کاملا اطلاعات هر کنکور و هر درسی رو داشته باشی که تو مرحلهی بعدی با توجه به درصدات و وضعیت کلیت توی آزمون باید پلن روز آینده رو بنویسی.
یعنی شما امروز که آزمون زدی خب دو روز بعدش میخوای چیکار کنی؟ همینجوری الکی که نباید شروع کنی هر چی دستت اومد رو بخونی.
این که تو قراره چیکار بکنی توی دو روز آینده منوط بر اینه که شما توی اپیزود بعدی بیای برای خودت اولویتبندی کنی یعنی برای هر جدولی که طراحی شده یک درس رو شما مینویسید و مطالبی که ایراد داشتیم و اشکال داشتیم یعنی یا غلط یا نزده داشتید وارد ستون بعدی میکنید توی اون درس و بعد با توجه به میزان نیاز تون و میزان ایرادی که توی اون مبحث دارید درجهبندی میکنید که توی هر مبحثی که شما نوشتید چقدر مثلا ایراد دارید.
یه مثال براتون بزنم میای مینویسی من تو ریاضی تابع، مشتق، حد رو ایراد داشتم (حالا شاید خیلی بیشتر هم باشه) ولی نگاه میکنی میبینی تابع کلی سوال غلط زدی یعنی کلا با مبحث تابع مشکلتون خیلی زیاد بوده پس میزان درجهای که به اون مبحث میدی بالا میشه. یعنی میگی آقا من باید تابع رو ۹۰% رفع اشکال بکنم و تسلطم توی این درس پایین هست.
بعد مثلا واسه مبحث بعدی میتونه مثلا حد باشه شما میبینید که فقط یه دونه غلط داشتید و با یه مرور مختصر کارتون حل میشه با توجه به این درجهبندی که میکنید میاید توی دو روز آینده تایم اون درستون رو نگاه میکنید.
مثلا شما میخواید ۶ ساعت ریاضی بخونید اون ۶ ساعت و با توجه به این تایمبندی که دادیم تقسیم میکنید مثلا ۴ ساعت میذاری تابع بخونی برای حد ۱ ساعت میذاری و بیست تا دونه تست حل میکنی و کلا با همون ۱ ساعت و ۲۰ تا دونه تست مشکلت حل میشه حالا توی رشتههای دیگه و درسهای دیگه هم همینطور.
در کل اینو براتون مثال زدم که متوجه بشید که اون اپیزودای بعدی و جدولهای دیگه که طراحی شدند رو باید چطوری ازش استفاده بکنید.
خانم بدیهی شما در مورد آزمونهای سه روز یک بار، روش کار و حالا توضیحاتی که میخواید رو اضافه بکنید.
یه سری نکات تکمیلی بگم اینکه اصلا ماهیت کنکور زدن یا حالا هر آزمونی که سه روز یک بار قرار داده بشه اینه که بچهها رو نقاط ضعفشون مسلط بشن بفهمن که من این مبحث رو ضعیف هستم توش و بتونن اینهارو برای خودشون مشخص کنند و تا آخرین آزمونی که قراره بده این باید برطرف بشه وبه نقاط قوتشون اضافه بشه.
نکتهی دیگه اینکه بچههایی که به نقاط قوتشون اشراف پیدا میکنن سعی کنن اونهارو حفظشون بکنن برای مثال دانشآموزی که روی مشتق تسلط کامل داره اینطوری نباشه که کلا بیخیال مشتق بشه چون مبحث هرچقدر هم روش تسلط داشته باشند ممکنه که فرا موششون بشه پس هر دوی اینهارو باید شما بتونید حفظش کنید.
و فاصلهی بین دو آزمون فاصلهی خیلی خوبی میتونه باشه برای بچههایی که نقاط ضعف مشخص شده و اشراف کامل پیدا کردن اونها رو برطرف بکنند.
از بچهها میخوام که دچار استرس نشن یعنی اگر تو درصدت حتی در حد ۱۰یا ۱۵ درصد هستش حتی اگر منفی زدی نباید به کل ناامید و بیخیال بشی و این باعث بشه که آزمونهای بعدی رو نزنی.باید روحیتون رو حفظ کنید حتما سعی کنید آزمون به آزمون پیشرفت کنید حتی اگر یک درصد پیشرفت باشه. این نکاتی بود که تو دانش آموزای خودم هم دیده میشد که کلا ناامید میشدند و کنار میذاشتند.
صحنهی کنکور رو برا خودتون شبیهسازی کنید یه نکتهای که خیلی میتونه کمکتون کنه همون تایم کنکور رو بزنید یعنی شما اگر قراره ۸ صبح استارت کنکورتون باشه از ۷ بیدار باشید آماده بشید و اون لباسی که قراره سر جلسهی کنکور بپوشید رو بپوشید چون شرایط کنکور به خاطر استرسی که داریم حتی لباسی که تنتون هست به نظرتون اضافه میاد پس سعی کنید که صبح زود بیدار شید و حداقل ۸ شروع کنید استارت رو بزنید با همون پوششی که قراره سر کنکور داشته باشید. کاملا باید شبیهساز کنکور باشه.
نکتهی بعدی بچهها توجه کنید ارزش همه سوالا توی کنکور یکسان هستش. مثل امتحاناتون نیست که سوالات سختتر نمرهی بیشتری داشته باشه. پس سعی کنید حتما تکنیک ضربدر و منها استفاده کنید و سوالاتتون رو نشان دار کنید و به سوالات آسونتر زودتر جواب بدید چون سوال آسون و سخت یک ارزش داره تو کنکور و یک درصد قراره به شما بده بنابراین سوالات سادهتر و اونهایی که بلد هستین تسلط دارید رو ابتدا جواب بدید و دوباره تو تایم بازگشت و زمان نقصانی برگردید و مجدد مرور کنید.
زمان زیادی رو روی سوالات سخت نذارید واقعا اگر حس کردین سوالی رو بلد نیستین به خودتون فشار نیارین استرسی نشید ازش بگذرید.مطمئن باشید تو تایم نقصانی زمان کافی داریم که روش فکر کنید. بنابراین سعی کنید تمرکزتون رو سوالایی باشه که هم تسلط دارید از نظر دانشی هم حس میکنید سادهتر هستند و زمانتون رو روی سوالات سختتر نذارید.
نکتهی بعدی اینکه سوالات شک دار رو به هیچ وجه جواب ندید و شانس رو رها کنید سر جلسهی کنکور بابت سوالاتی که شک دارید چون اگر جواب یک درصد هم اشتباه باشه اون منفی رو داره و مثبتهای شما رو از بین میبره.
اگر به این نکات توجه کنید و سر آزمونهایی که سه روز یک بار قراره بزنید این موضوعات رو رعایت کنید قطعا نتیجه میگیرید.
یه مورد دیگه اینکه بچههایی که یه مقدار اون نقاط ضعفشون رو مشخص کردن و یه سری چیزا در حد میانه بود تسلطشون یعنی نه نقطه ضعف بود نه نقطه قوت اینهارو سعی کنید با مرور تورقی برگه بزنید کتاب رو و اون مواردی که فکر کردید یه مقدار فراموش شده براتون یادآوری میشه.
یه نکتهی خیلی مهم که به خود من هم خیلی کمک میکرد این که سوالاتی که سر آزمونهای سه روز یک بار نتونستید جواب بدید حتما نمونهی مشابهش رو توی کتاب تستتون پیدا کند و تایمی که زمان دارید تا آزمون بعدی حتما سعی کنید ۱۰/۱۵ تا از اون سوال مشابه رو حل کنید این موضوع هم خیلی میتونه کمکتون بکنه.
خانم اقلیمی اگر ما چند تا درس داشته باشیم که نیاز به مرور داشته باشن و باید رفع اشکال بکنیم تو بازهی دو روز چیکار بکنیم؟
بحث آزمونهای جمعبندی وقتی خیلی مهم میشه که دقیقا نحوهی اجراش مطرح هست. یعنی شاید از ۸۰ درصد بچههایی که کنکور دادن بپرسی بگن خب ما آزمونهای سه روز یکبار هم زدیم ولی اینکه دقیقا بچهها دارن چطوری اجراش میکنن خیلی تفاوت ایجاد میکنه.
ببینید ما وقتی که یه سری مشکلات و ایرادها داریم این ایرادها خود به خود ما بخوابیم فردا صبح پاشیم که حل نمیشه.
مثلا خودم یادمه زمانی که آزمون میزدم یهو یه درسی آزمونشو میزدم تموم میشد میدیدم ده تا مبحث و حالا چه کوچیک چه بزرگ من ایراد دارم و اون ده تا مبحثو من دونه دونه مینوشتم یعنی اصلا فکر نکنید که قراره فقط یکی دو تا مبحث باشه.
فکر نکنید اگر یک مبحث رو امروز رفع اشکال کردیم فردا صبح بلند شیم اونیکی مبحثی که رفع اشکال نشده قراره دیگه حل شده باشه و شما بدون رفع اشکال بذارید توی آزمون بعدی شما دوباره اون مبحث رو ایراد دارید.
پس اینو در نظر بگیرید استاندارد رفع اشکال برای هر آزمون توی درسهای مختلف میتونه دو تا سه مبحث باشه و ما قرار نیستش که تو هرآزمونی هر چند تا اشکال داشتیم بیایم همه رو رفع اشکال بکنیم.
موضوع مهم بعدی اینه که شما چطوری اولویتبندی میکنید و اولویتبندی شماست که ارزش کار شما رو نشون میده. شما باید به چند تا موضوع توی اولویت بندی توجه بکنید:
یکی اینکه اون مبحث رو شما چقد خوندی و میزان تسلطت توی اون مبحث چقدر هست؟ هر چقدر که شما اون مبحث رو بیشتر خونده باشی و میبینی ایراد داری باید بیشتر جوش بزنی که آقا این ایراد رو حل کنم.مثلا میگم من اومدم یه فصل رو ۱۰ دور خوندم یه فصل رو ۲ دور خوندم حالا توی هردوتاش اشتباه زدم. اون فصلی که ده دور خوندی اول تو اولویته که رفع اشکالش بکنی. چرا؟چون تو تایم بیشتری براش گذاشتی و انتظار داری که حتما سوالشو بزنی ولی از اون فصلی که دو دور خوندی شاید این انتظارو نداشته باشی پس حواستون به این موضوع باشه.
موضوع بعدی که مهمه اینکه تعداد سوالات کنکوری که از اون مبحث میاد چندتا هستش؟ مثلا یه مبحثی شاید یک سوال داشته باشه تو کنکور یا یک سال اصلا سوال نداشته باشه یه مبحث سه تا سوال همیشه داشته باشه. اون مبحثی که سه تا سوال داره رفع اشکالش تو اولویته برای ما.
و بحث کلی که مطرح میشه اینه که شما وقتی که توی یک آزمون و آزمونهای اول شروع میکنید یه سری از مواد رفع اشکال میکنید توی آزمونهای بعدی چون دیگه این مباحث رو اشکال ندارید و ایراداتون کمتر شده میتونید وقت بذارید و برای بقیه مباحث تایم رفع اشکال بذارید پس حواستون باشه دیگه تنوع رفع اشکال هم مهمه یعنی مثلا هر آزمون گیر ندید به یه مبحث و همون رو هر بار رفع اشکال کنید یه آزمونی رفع اشکال کردید آزمون بعدی برید سراغ مبحث بعدی.
این سه تا موضوع رو اگر شما تو اولویت بندیاتون در نظر بگیرید مطمئن باشید که از آزمونهای سه روز یکبار اون استفاده ای که باید رو انجام دادید.
بچهها شما وقتی که رفع اشکال میکنید حواستون باشه یه برنامهی ثابتی واسه جاهایی که ایراد ندارید هم داشته باشید مثلا روزانه یک ساعت دو ساعت یه درسی مثل زیست شناسی، مثل شیمی. حالا توی انسانیها یه مقداری متفاوته. واسه درسایی که حالت حفظیات داره یه برنامه ثابتی داشته باشید که در کنارش اونو بخونید که این درساییکه اشکال ندارید فراموش نشه براتون.
خانم هاشمی یه توضیح در مورد زمانهای نقصانی دفترچهی بچههای انسانی میدید؟
علت اینکه ما زمان نقصانی رو میشنویم یاد عمومی میفتیم اینه که اصلا استارتش از عمومی بوده.
الان دفترچههای انسانی شده دوتا روی صحبتم الان بیشتر برای بچههای انسانی هست. یه تغییر خیلی مهم رو ما امسال داشتیم اقتصاد و روانشناسی جابهجا شده شاید این تغییر خیلی به چشم نیاد ولی خیلی تغییر مهمیه چون اقتصاد یه درس محاسباتی هستش.
چیکار بکنیم برای زمانهای نقصانی مخصوص رشتهی انسانی؟ ما توی انسانی دوتا دفترچه داریم هر دفترچه تایمش ۷۵ دقیقه هستش.
دفترچهی اول با درس ریاضی شروع میشه ما ۲۰ تا سوال داریم ۲۰ دقیقه تایم. زمان نقصانی چی میگه؟ میگه تو بیا به جای اینکه کل ۲۰ دقیقهت رو بذاری ریاضی حل بکنی ۱۵ دقیقه کار کن ۵ دقیقه نگهدار بعد بیا بریم سراغ علوم فنون با ۳۰ تا تست و ۳۰ دقیقه زمان باز به جای اینکه ۳۰ دقیقه بذاری سر علوم فنون سریع تستایی که بلدی رو بزن یعنی همون تکنیک ضربدر منهارو اجرا کن بعد بیا یه مقداری ازش رو نگهدار دوباره بریم سر جامعهشناسی و روانشناسی که ۳۰ تا سواله و ۲۵دقیقه تایم داریم باز دوباره ما قرار نیست ۲۵ دقیقه رو کامل سر جامعه و روان بذاریم فقط حالا یه تایم تقریبی حدود ۱۰ دقیقه رو میذاریم و یه تایمی ذخیره میکنیم.
وقتی که ما این کار بکنیم یه ۱۵ دقیقه حدودا توی دفترچهی اول زمان اضافه داریم میتونیم تحت عنوان استراتژی بازگشت ازش استفاده بکنیم.
استراتژی بازگشت یعنی چی؟ توی تکنیک ضربدر منها یعنی من سریع برمیگردم سوالاتی که کنارش ضربدر گذاشتم (یعنی میدونم اگه یه دور دیگه بخونم یه کم دقت کنم میتونم حل کنم)من تو استراتژی بازگشتم سریع برمیگردم سر سوالات ضربدر دار و اولویتم اون سوالات هست و میدونم که من اینو میتونم حلش بکنم وقتی که اون تموم شد طبیعتا باز یه ۵ دقیقهای هم ته حتی همین استراتژی بازگشت احتمالا اضافه بیاریم. دوباره اون ۵ دقیقه اضافه رو هم میرم سراغ سوالاتی که با یه کوچولو چالش ممکنه حل بشن.
بچهها توی هر مبحثی اون سوالایی که بهش تسلط دارید رو پیدا بکنید اول اونو حل بکنید تایم قرض بگیرید برید برای باقی مباحث.
برای مثال توی علوم و فنون ادبی، تاریخ ادبیات یه مبحثیه که هم خیلی گستردهست یعنی تعداد سوالاتش زیاده و هم یه مبحثیه که نسبت به اختیارات و این داستانا یه کوچولو راحتتره بنابراین شما میتونی اول مثلا تاریخ ادبیاتت رو حل بکنی و یه تایمی نگه داری اون تایم اضافه رو بری روی سوالات سختتر بزاری. این یه مثال بود.
اما بریم سراغ دفترچهی دوم، دفترچهی دوم هم ۷۵ دقیقه زمان داریم عربی با ۲۰ تا سوال ۲۰ دقیقه ما فقط یه چیزی حدود ۱۰ دقیقه رو براش تایم میذاریم. تاریخ جغرافیایی که ۲۵تا سوال داره ۲۰ دقیقه براش تعیین شده من میام تایمشو کمتر میکنم فلسفه هم همینطور اقتصاد هم همینطور و این باعث میشه که در پایان کار چیزی حدود ۲۰ دقیقه تا ۲۵ دقیقه یه تایم اضافی من داشته باشم که باز بتونم برای استراتژی بازگشت دفترچهی دوم ازش استفاده بکنم.
زمان نقصانی خیلی خوبه به شرط این که با تکنیک ضربدر و منهی ترکیب بشه
خانم بدیهی راجب دفترچه و زمان نقصانی رشتهی ریاضی برای بچهها میگید؟
دفترچه ریاضی هم دو تا دفترچه هست که دفترچه اول مختص ریاضیات حالا شامل ریاضی۱ ، حسابان۱ و۲، آمار و احتمال، گسسته، هندسه هم که سه سالشون هست.
کلا ما ۴۰ تا سوال از ریاضیات داریم که ترجیحا بچهها سعی کنند که از ساعت ۸:۳۰ تا ۹:۱۸ دقیقه پاسخ بدن به سوالات و ۲۲ دقیقه زمان اضافه بیارن که برگردن به سوالات و مرور کنن اون سوالاتی که کنارشون ضربدر خورده رو مجدد حل بکنن. باز تاکید میکنم از سوالای خیلی سخت بگذرید و به سوالاتی که فکر میکنید راحتتر هستند پاسخ بدید.
دفترچه دوم شامل دروس فیزیک و شیمی میشه که فیزیک ۳۵ تا سوال هستش که بچهها از ۹:۴۰ تا ۱۰:۱۵ میتونن پاسخ بدن و ۶ دقیقه زمان دارند که مجدد برگردن.برای فیزیک سعی کنید برای هر سوال ۱ دقیقه و ۲۰یا۳۰ ثانیه زمان بذارید تا بتونید به اون ۶ دقیقه اضافه برسید. شیمی۳۰ تا سوال هستش سعی کنید که برای هر سوال ۱ دقیقه زمان بذارید و دیگه نهایت به ۱دقیقه و ۲۰ ثانیه برسید که بتونید کامل پاسخشون رو بدین و توی شیمی تکنیک ضربدر منها خیلی به دردتون میخوره که تعیین کنید که چه سوالاتی رو کلا بلد نیستید و چه سوالاتی رو تسلط کمتری دارید. برای شیمی زمان برگشت کمتر از فیزیک هست و ما ۴ دقیقه تایم داریم برگردیم و مرور کنیم که چه سوالاتی رو میتونید جواب بدید و چه سوالاتی رو کلا باید بیخیالش بشید. از این تکنیک بتونید استفاده کنید خیلی میتونه کمک بکنه که نتیجه بگیرید بخصوص توی دفترچهی اول که کلا مربوط به ریاضیات و حل کردنی هستش که شما تعیین کنید رو چه سوالات تمرکز وتسلط کامل دارید و چه سوالاتی رو تسلط کمتری دارید و تو این تایم ۲۲دقیقه سعی کنید اونها رو جبران کنید.
خانم اقلیمی راجب دفترچه و زمان نقصانی رشتهی تجربی برای بچهها میگید؟
در مورد تجربی تایم بندی هارو دقیق تو کانال گذاشتم اگر میخواید تایمبندی رو دقیق داشته باشید همون چیزی که توی کانال ببینید کافیه.
یه چندتا نکته بگم ۳ تا دفترچه داریم دفترچه اول که زیست شناسی هست حرف زیادی نداره ما ۴۵ تا سوال داریم هر سوال یک دقیقه تایم داره حالا شما از اون جایی که یک سری از سوالارو نمیتونید جواب بدید یا اصلا وقتی سوال رو نگاه میکنید متوجه میشید که این سوال قرار نیست بزنید خودبهخود یه تایمی ازت ذخیره میشه ولی توخونه هم تمرین بکنید که این تایم ذخیره بشه.
توجه داشته باشید تو درس زیستشناسی من همیشه میگم شما یه سوال میتونید جواب بدید یا نمیتونید یعنی ما شک دارمون خیلی کمه بنابراین خیلی بحث برگشت و این که چطوری میخواید تایمو تقسیم کنید مطرح نیست چون توی زیستشناسی یا سوال رو میتونی بزنی یا نمیتونی بزنی دیگه ولی باز همچنان یه ۶/۷ دقیقه ذخیره بکنید که حالا اگر نیاز بود برگردید روی سوالات و این رو توی خونه تمرین بکنید که یهو نرید سرجلسه ببینید ۱۰ تا سوال آخر رو اصلا نمیرسید ببینید چون وقت ندارید.
اما موضوع مهم توی دفترچه دوم هست که ما دو تا درس مهم فیزیک و شیمی رو در کنار همدیگه داریم.
ببینید بچهها ذخیره تایم از این دو درس حتما ممکنه چون اصلا امکان نداره شما برید سر جلسه و همه سوالارو بتونی دونه دونه حل بکنی بنابراین سرعت وقتی معنی پیدا میکنه و مهم میشه که شما سوال رو دیدی بفهمی که آقا من این سوال رو میتونم بزنم یا نمیتونم. اون تایم ذخیرهای که درنهایت نگه داشتیم رو بدون اینکه در نظر بگیری که آقا میخوام بدم به شیمی یا فیزیک یعنی اصلا درس در نظر نگیریم بهتره بگم به سوالی بدیم که میدونید میتونید جواب بدید یعنی اصلا نگید که مثلا ضریب شیمی بیشتره من برم یه سوال شیمی بزنم بهتره. نه اگر میبینی میتونی یه سوال فیزیک به سوالای درستت اضافه بکنی برو سراغ درس فیزیک.
بنابراین حواستون باشه و تا جایی که میتونید علاوه بر کنکورایی که میزنید سعی کنید آزمون بزنید و درس فیزیک و شیمی رو پشت هم بزنید یعنی آزمون فیزیک جدا و شیمی جدا نزنید یه کمپلکسی بزنید که قشنگ دستتون راه بیفته.
درمورد دفترچهی سوم هم پیشنهادی که بهتون دارم اینه که تا جایی که میتونید زمینشناسی رو تو این دوران خوب بخونید هم اینکه بالا بزنید چون ضریب داره خیلی درس مهمی هست از اینجا به بعد برای رشتهی تجربی و از طرفی شما هرچقدر بتونید که زمینشناسی رو سریعتر بزنید میتونید تایم بیشتری برای ریاضی داشته باشید.
همایشهای جمع بندی رو شرکت کنیم؟
فرقی نمیکنه شما هرجوری که احساس میکنید میتونید یه مطلبی رو خوب جمع بندی بکنید خوب مرور بکنید همون کارو انجام بدید و استفاده بکنید حالا کتاب،همایش، آزمون هرجوری که احساس میکنید خوبه استفاده بکنید و هیچ ایرادی نداره اگر هم تایمشو دارید که چه بهتر میتونید از همایشها استفاده بکنید.
نظرات کاربران