مدیکال استوز

برنامه ریزی کنکور تجربی

برنامه ریزی کنکور تجربی
6 نظرات
10 دقیقه
29 مرداد 1402
2,828

تنها راه موفقیت در مسیر کنکور، داشتن یه برنامه ریزی اصولیه که اگه رعایتش نکنی نتیجه‌ای جز سردرگمی و اتلاف وقت نداره.

هر مقصدی، یه مسیری داره! برنامه ریزی حکم نقشه راه برات داره که اگه درست انجامش ندی تمام تلاش هایی که داری انجام میدی بی هدف میشن و به جای نزدیک شدن به مقصد، از مسیر اصلی هم خارج میشی و در نهایت با یه عالمه خستگی از مسیر غلطی که رفتی، دیگه تاب و توان برگشت به مسیر اصلی رو هم نداری.

پس از همین ابتدای کار با من همراه باش تا برنامه ریزی کنکور تجربی رو یاد بگیری.

 

اهمیت برنامه ریزی اصولی کنکور تجربی

قطعا اگه از اهمیت برنامه ریزی آگاه بشی، بیشتر از قبل اینکارو جدی میگیری و با برنامه درس خوندن رو از همین الان شروع میکنی.

اول از همه اینکه میتونی زمان رو خیلی بهتر مدیریت کنی و از تایمی که داری به بهترین نحو استفاده کنی. علاوه بر اون نقاط ضعف و قوتت مشخص میشن و باتوجه به هرکدام میتونی تایم جداگانه ای بهشون اختصاص بدی. اینطوری نقاط قوت رو حفظ و نقاط ضعف رو به قوت تبدیل میکنی.

بحث بعدی که خیلی مهمه اینه که از لحاظ ذهنی و روانی تو شرایط بهتری قرار میگیری و دیگه دچار آشفتگی ذهنی نمیشی و با خیال راحت کار هارو پیش میبری و در نهایت میبینی مسیری که ممکنه در ابتدا برات سخت و غیرممکن بنظر برسه رو با تقسیم بندیش چجوری میتونی آروم آروم طی کنی و در نهایت به چیزی که توی ذهنت هست تبدیل بشی.  

 

ویژگی بهترین برنامه ریزی کنکور تجربی

بهترین برنامه درسی کنکور تجربی ، برنامه ای هست که داخلش هم به زمان نیاز برای مطالعه درسها و هم به بودجه بندی درس ها توجه شده باشه. به همین دلیل بهترین برنامه ریزی باید بصورت حجمی زمانی باشه. اینطوری خیالت هم از بابت کمیت کار یعنی ساعت مطالعه و هم از بابت کیفیت کار یعنی بودجه بندی مطالب راحت میشه.

حالا با من همراه شو تا بهت بهترین روش برنامه ریزی کنکور تجربی رو با ریزترین جزئیات آموزش بدم.

 

آموزش نوشتن برنامه ریزی کنکور تجربی رایگان

گام اول

بر اساس میزان ساعت مطالعه ای که هفته های قبل داشتی، باید تخمین بزنی که مثلا در هر روز چقدر باید مطالعه داشته باشی. مثلا اگه روز های شنبه تا چهارشنبه 6 ساعت و پنجشنبه و جمعه 8 ساعت مطالعه داری، جمع کل ساعت مطالعه رو بدست بیار.

5*6 + 2*8 = 46

گام دوم 

حالا بیا و جمع ضرایب دروس توی کنکور رو بدست بیار و کل ساعت مطالعه در هفته ( در مثال بالا 46 ساعت ) رو بر این عدد تقسیم کن.

ریاضی : 7        زمین شناسی : 1       زیست شناسی : 12         فیزیک : 7        شیمی : 9      

جمع همه ضرایب میشه 36.
حالا بیا 46 رو بر 36 تقسیم کن که جواب حدودا میشه 3/1

گام سوم 

با ضرب کردن این عدد در ضریب درس میشه فهمید باید برای هر درس تقریبا چقدر در طول هفته تایم بذاری. این یعنی توی مثالی که زدم برات باید برای ریاضی و فیزیک 9 ساعت درس بخونی، زیست شناسی 15-16 ساعت، شیمی 12 ساعت و زمین شناسی 1 ساعت و نیم

گام چهارم

حالا وقتشه که درس ها رو داخل برنامه بچینی.

بهت پیشنهاد میکنم درس زیست چون مهمترین درست هست، حتما هر روز داخل برنامه باشه. الان بیا و واسه زیست 15-16 ساعت رو بر 7 روز هفته تقسیم کن که میشه حدودا روزی 2 ساعت و ربع . یعنی هرروز باید این مقدار زیست بخونی.
برای درس شیمی هم چون بعد از زیست بیشترین ضریب رو داره ترجیحا هرروز یا حداقل 5 روز هفته داخل برنامه داشته باشی. فرض بر این میگیریم که 6 روز هفته میخوای شیمی بخونی. پس هر روز باید تایمی حدود 2 ساعت داشته باشی.
برای ریاضی و فیزیک هم میتونی یک روز در میان داخل برنامه داشته باشی. در این صورت باید هر بار 2 ساعت و ربع مطالعه داشته باشی ولی اگه میخوای هرروز بخونی باید روزی 1 ساعت و بیست دقیقه از هر کدام مطالعه داشته باشی تا به هدفگذاری که داشتی برسی.

 

نمونه و جدول برنامه ریزی رایگان کنکور تجربی

توی مدیکال استوز پیشنهاد ما استفاده از برنامه ریزی به روش تسک محوره.

برای هر مبحث درسی، تسک های متفاوتی از جمله تسک آموزش، تسلط، مرور، جبرانی، تکمیلی و ... در طول هفته در نظر گرفته میشه.
هر کدوم ازین تسک ها شامل فعالیت های مشخصی از جمله مطالعه درسنامه، تست زنی، آزمون و … هستند.
این مدل برنامه ریزی توسط یه تیم حرفه ای از مشاورها طراحی شده و مطمئناً می تونه براتون مفید باشه.

img

برای استفاده راحت تر شما ازین مدل برنامه ریزی نوین، فایل پی دی اف جدول برنامه کنکور تجربی رو تهیه کردیم. میتونین این فایل رو پرینت بگیرین و برای برنامه ریزی هفتگی ازش استفاده کنین.

دانلود جدول برنامه ریزی کنکور تجربی

img

نمیدونی تکالیف مربوط به هر تسک مطالعاتی چیا هستن؟ در ادامه تک تکشون رو باهم بررسی میکنیم:

 

هشدار های نحوه برنامه ریزی کنکور

اول از همه باید بدونی برنامه ای که مینویسی نباید به هیچ وجه آرمانی باشه. یعنی چی ؟ یعنی وقتی میانگین ساعت مطالعه ات 4-5 ساعته نباید برنامه ای بنویسی که ساعت مطالعه روزانه اش 10 ساعته. اینطوری هیچ وقت به برنامه ات نمیرسی و برنامه روز های بعدی هم بهم میخوره.

نکته بعدی اینکه حواست به کار های فوق برنامه باشه. یعنی اگه جایی کلاس میری، این رو هم باید وارد برنامه کنی تا بدونی اون روز تایم کمتری برای مطالعه داری. باید حواست به جزئیات کوچیک مثل تایم دندانپزشکی یا چیز های دیگه هم باشه. در اینصورت برنامه واقعی تری داری.

بحث بعدی اینه که هر درسی رو به اندازه 1) اهمیتی که داره و 2) میزان تسلطت توی برنامه براش وقت بذاری. اهمیت هر درس هم بر اساس ضریب اون درس توی کنکور تعیین میشه. میزان تسلط هم از میزان پاسخگوییت توی آزمون میتونی متوجه بشی.

 

آموزش نحوه صحیح مطالعه برای کنکور تجربی 1404

رفیق، قبل از هرچیز باید بدونی چهار گام اساسی برای فهم کامل مطالب در پیش داری که باید حتما و به ترتیب طبق این روشی که بهت میگم اجرا کنی :

  1. ادراک (فهم اولیه)
  2. تثبیت و تسلط 
  3. مرور و جمع بندی
  4. سنجش و ارزیابی

فهم اولیه

فهم اولیه یه مطلب به واسطه سه نوع تست اموزشی، تمرینی و آزمونی بدست میاد. حالا بیا تا بهت بگم هرکودوم از این تست ها به چه معنیه.

تست آموزشی : تستیه که همزمان با خوندن میزنی. یعنی مثلا توی زیست شناسی هر گفتار از چند بخش یا تیتر تشکیل شده؛ تو باید همزمان با خوندن هر تیتر بری سراغ تست ها و چند تا تست (حداقل  8-7تا ) از اون بخش بزنی و همینطور ادامه بدی تا به انتهای گفتار برسی. توی این نوع تست زمان نمیگیریم و باید همه گزینه ها کامل بررسی بشه.

تثبیت و تسلط

برای تسلط بیشتر میتونی بری سراغ منبع سطح  2و تست های پیشرفته تر و این بار فقط تست های تمرینی و آزمونی کار کنی. مثلا اگه دو هفته برای آزمون فرصت داری، بهتره که هفته اول فهم اولیه صورت بگیره و هفته دوم تسلط.
تست تمرینی : وقتی تست های آموزشی یه فصل رو زدی و به انتهای فصل رسیدی، میبینی آخر کتاب تستت چند تا تست آورده که بصورت ترکیبی و از کل فصله. مثلا آخر کتاب شیمی خیلی سبز، یه بخشی هست تحت عنوان « از هر دری سخنی » و تست های ترکیبی از کل فصل داره.

مرور و جمع بندی

مرور به واسطه ایستگاه های مرور و جبرانی که در برنامه آزمون آزمایشی هست اتفاق میوفته. پس اگه طبق برنامه آزمون بری جلو لازم نیست که نگران باشی. چون به اندازه کافی برات مرور انجام میشه.
بازه های مروری خیلی تایم خوبی هستن برای بازیابی مطالب. توی این مرحله دیگه نباید از اول تست آموزشی و تمرینی بزنی. بهتره توی این بازه ها بیشتر تست آزمونی کار کنی تا آروم آروم سرعت تست زنی رو هم افزایش بدی.

توی برنامه درسیمون یه سری بازه های خیلی مهم برای جمع بندی داریم که خیلی باید بهشون توجه کنی؛ مثلا توی دی ماه فرصت خیلی خوبیه که مطالب نیمسال اول دوازدهم به همراه دهم رو جمع بندی کنی؛ یا دوران طلایی عید باید حتما جمع بندی دهم و یازدهم رو انجام بدی.
ولی اصل جمع بندی ما برمیگرده به یک ماه مونده به کنکور که باید کنکور سال های گذشته رو در یه شرایط کاملا شبیه سازی شده بزنی.

سنجش و ارزیابی

مرحله ارزیابی زمانی هست که آزمون میدی. که در حقیقت آخر هر دو هفته با شرکت در یک آزمون آزمایشی میتونی خودت رو ارزیابی کنی.
فقط حواست باشه، قرار نیست با دفعه اولی که آزمون میدی بتونی همه سوالات رو کامل جواب بدی همونطور که بهت گفتم قراره یادگیریت روز کنکور تکمیل بشه و تا روز کنکور باید این مراحل تکرار بشه.
تست آزمونی : یعنی چند تا تست برای خودت مشخص میکنی و تایم میگیری و زماندار میزنی. بعدش هم درصد میگیری و ثبت میکنی تا ببینی میزان فهمت از مطلب جدید چقدر بود.

 

نحوه افزایش ساعت مطالعه 

قبل از هرچیزی باید بدونی افزایش ساعت مطالعه یه اتفاق تدریجیه و اگه میخوای یه شبه ساعت مطالعه ات رو دوبرابر کنی، باید بدونی دوام زیادی نداره و دوباره به همون ساعت قبلی برمیگیرده. پس به جای اینکه دنبال یه روش میانبر باشی، سعی کن بصورت تدریجی ( روزی 5 دقیقه هم که شده ) به ساعت مطالعه ات اضافه کنی اینطوری میبینی توی یه ماه چقدر تغییر زیادی کرده.

تمرکز حین مطالعه

قبل از افزایش کمیت مطالعه اگه بتونی کیفیت مطالعاتی خودت رو بالاتر ببری، ناخواسته ساعت مطالعه ات هم زیاد میشه. برای افزایش تمرکز در قدم اول گوشی رو از خودت دور کن. در مرحله بعدی جلوی تمام افکار مزاحمی که به سمتت میاد رو بگیر. چجوری ؟ یه برگه کنار دستت باشه و هر فکری  ( چه مثبت چه منفی ) به سمتت اومد، روی برگه بنویس و به خودت قول بده بعد از اتمام درس بهشون رسیدگی میکنی.

کار دیگه اینه که اگه خونه ات خیلی شلوغ و پر سر و صداست حتما برو یه جای خلوت و آروم مثل کتابخونه تا تمرکز داشته باشی.

در نهایت اینم بگم که خیلی لازم نیست سخت بگیری که تمام شرایط آرمانی باشه چون حتی رتبه یک کنکور هم در شرایط آرمانی درس نمیخونده. پس به جای اینکه دنبال بهونه باشی، تمرکزت رو بذار روی کاری که داری در لحظه انجام میدی و غرق اون کار شو.

ترکیب و تنوع درس ها 

بهت پیشنهاد میدم بلافاصله بعد از یه درس حل کردنی مثل ریاضی نری سراغ درس فیزیک. بهترین کار اینه که دروس حفظی و حل کردنی رو پشت سر هم بخونی تا مغزت از یه فضای یکنواخت خارج بشه و وارد فضای جدید بشه. اینطوری خودت ترغیب میشی که زمان بیشتری رو به مطالعه بپردازی.

استراحت مناسب

در آخر هم اینو بدون که استراحت جزء جداناپذیر از مسیر درسی هست و بدون استراحت درس بازدهی کافی نداری و زود به زود خسته میشی. پس بین درس ها حتما یه تایم کوتاهی ( بین 15 تا 20 دقیقه ) استراحت داشته باش. 

حواست حتما به ساعت خوابت هم باشه که نهایت ساعت 12-1 شب خواب باشی و فردا صبح زود بیدار شی تا با یه حس خوب و انرژی زیاد مطالعه رو شروع کنی.

 

مشاوره کنکور تجربی بگیرم یا نه ؟

بستگی به خودت داره. اگه همیشه به برنامه درسیت متعهد هستی و با روش های درست مطالعه، تست زنی و آزمون دادن آشنایی، دیگه نیازی به مشاور نداری. ولی اگه حتی یکی از این شرایط رو نداری، موفقیتت بدون مشاور یکم ریسکی میشه. 

پس برای اینکه خیالت از بابت مسیری که داری میری راحت باشه، میتونی از یه مشاور زبده و کاربلد توی این مسیر کمک بگیری که دیگه به جز درس دغدغه دیگه ای نداشته باشی.

 

اگه بخوام مشاوره کنکور تجربی بگیرم باید چیکار کنم ؟

یه خواهشی که ازت دارم اینه که قبل از گرفتن مشاوره، حتما خیلی خوب راجع به مشاور و تیمی که باهاشون کار میکنی تحقیق کنی و بعد اینکار رو انجام بدی.
اگه میخوای از خدمات مشاوره تیم مدیکال استفاده کنی، میتونی با مراجعه به صفحه زیر با مشاورای تیم مدیکال آشنا بشی که همشون از رتبه برتر های رشته تجربی بودن و بعد از گذراندن آموزش های مربوط به مشاوره، وارد تیم مدیکال شدن. همه مشاورای تیم از تجربه کافی برخوردار هستن تا با بودن کنارت، اجازه ندن توی این مسیر سخت احساس تنهایی کنی. میتونی از طریق صفحه زیر به بیوگرافی کامل مشاورهای ما دسترسی پیدا کنی.

لیست مشاوران کنکور تجربی مدیکال استوز

اگه مشاور الهام بخشت رو توی مجموعه ما پیدا کردی، میتونی از طریق پنل دانش آموزان مدیکال استوز برای خودت مشاوره رزرو کنی. 
کافیه وارد پنل بشی و توی صفحه اصلی از طریق قسمت رزرو مشاور، وارد لیست انتظار ما بشی. بعد ازین کار کارشناس های ما باهات تماس میگیرن و توی انتخاب مشاور مناسبت بهت کمک میکنن.

ورود به پنل دانش آموزان مدیکال استوز

همچنین با مراجعه به اپلیکیشن مدیکال استوز میتونی توی چالش ساعت مطالعه شرکت کنی، گزارش روزانه خودت رو ثبت کنی تا مشاورت بر اساس عملکردت بهت برنامه بده، آزمون بدی و به پشتیبان های تیم دسترسی سریع داشته باشی.

دانلود اپلیکیشن مشاوره کنکور مدیکال استوز

 

 

تضمین موفقیت در کنکور تجربی با برنامه‌ ریزی صحیح 

نحوه صحیح برنامه ریزی کنکور، موضوع خیلی مهم و حیاتیه که باید به عنوان یک دانش آموز کنکوری باهاش آشنا بشی. من سعی کردم توی این مقاله نکات مهم برای نوشتن برنامه مطالعاتی رایگان رو بهت یاد بدم ولی یادت نره برای اینکه یه برنامه بی نقص و حرفه ای شخصی سازی شده داشته باشی که همراه با تلاشی که میکنی، موفقیتت رو تضمین کنه بهتره توی این مسیر یه مشاور کنارت باشه.

 

سوالات متداول

 

اینستاگرام مدیکال
ربات تلگرام مدیکال
کانال تلگرام مدیکال

نظرات کاربران

رشته تحصیلی

هیچ نتیجه ای یافت نشد!

نظری برای این مقاله ثبت نشده است!