مدیکال استوز

آموزش برنامه ریزی کنکور ⚡ دانلود جدول برنامه ریزی هفتگی

آموزش برنامه ریزی کنکور ⚡ دانلود جدول برنامه ریزی هفتگی
13 نظرات
10 دقیقه
27 مرداد 1402
12,867

حتما اینو شنیدی که میگن:« بهترین کسی که میتونه برات برنامه بنویسه، خودتی!»
درسته، اما برای همه صدق نمیکنه! خصوصا در مورد برنامه ریزی کنکور که باید از نکات زیادی آگاه باشی تا یه وقت با برنامه ریزی غیر اصولی زمان و انرژی خودت رو هدر ندی!

در حقیقت برنامه‌ریزی کنکور یک موضوع تخصصی و حرفه ایه که باید توسط مشاور کنکور با تجربه که با همه موانع ذهنی، روانی، روش های مطالعه، مرور، تست زنی و همچنین برنامه ریزی با زمان بندی اصولی بر اساس وضعیت الان شما تا موقعی که حسابی به درس خوندن عادت کردین، تدوین و برنامه ریزی بشه.

اما اگه به هـــر دلیلی قصد داری خودت این کارو انجام بدی، این آموزش دقیقا برای تو نوشته شده فقط کافیه یه کاغذ و خودکار برداری و با دقت مطالبی که اینجا بهت میگیم رو یادداشت کنی و قول بدی که بهش عمل کنی. 

ما هم قول میدیم که این روش برنامه ریزی کنکور قطعا از بهترین روش های برنامه ریزیه و آروم آروم با بهترین کیفیت ساعت مطالعه و یادگیری تو رو افزایش میده.

پس اگه دلت یه برنامه کنکور شخصی سازی شده ویژه خودت رو میخواد که انگار یه مشاور کنکور کنارته و تک تک مراحل رو باهات جلو میاد پس ادامه خوندن این آموزش بر تو واجبه!!

راستی چرا داریم این روش برنامه ریزی کنکور رو بهت یاد میدیم؟ 

چون ما توی مدیکال استوز معتقدیم که (( خوبی ها برمیگرده )) شاید خیلی از بچه ها بنا به هر دلیلی شرایط گرفتن مشاوره کنکور رو نداشته باشن. اما این دلیل نمیشه که از یادگیری برنامه ریزی اصولی کنکور محروم بشن و توی این مسیر سخت کنکور تنها گذاشته باشن.

 در ادامه میگم چطور هر نمونه برنامه ریزی کنکور رو برای خودت شخصی‌سازی و اجرا کنی.
در کنار معرفی انواع روش‌های برنامه ریزی کنکور، با برنامه ریزی به شیوه تسک محور آشنا میشی و میتونی با دانلود فایل نمونه، همین الان برنامه کنکورتو بچینی!
بهت اطمینان میدم در انتهای این مقاله، دیگه خودت میتونی به راحتی آب خوردن برای کنکورت برنامه‌ریزی کنی. 

 

چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم ؟

برای برنامه ریزی اصولی کنکور اول از همه باید از مسیر و نقشه کلی راه آگاهی کامل داشته باشی.
یعنی چی؟ یعنی بدونی در هر بازه زمانی سال کنکورت قراره چه کاری انجام بدی. مثلا در دی ماه باید چه مباحثی رو مرور کنی یا توی عید چیکار کنی. 

برای فهمیدن این موضوع میتونی از برنامه راهبردی آزمون آزمایشی که شرکت میکنی استفاده کنی. حالا باید مباحثی که قراره توی دو هفته فرجه آزمونت بخونی رو بر اساس اهمیت اون درس و میزان تسلطت در طول هفته تقسیم کنی.

مرحله بعدی و شاید مهمترین مرحله اینه که برنامه ریزی که قراره داشته باشی، بر چه اساسی باشه. بر اساس زمان ؟ حجم مطالب ؟ یا تلفیقی از هر دو ؟

در آخر هم باید بر اساس اصول و نکاتی که بهت یاد میدم برنامه متناسب با شخصیت خودت رو بنویسی. در ادامه با قرار دادن نمونه برنامه مطالعاتی بهت میگم چطور این کار رو انجام بدی.

 

نمونه برنامه ریزی اصولی کنکور

نحوه خوندن برای کنکور از زمین تا آسمون با امتحانات مدرسه متفاوته و باید برای کنکور، کنکوری درس بخونی. یک برنامه ‌ریزی اصولی کنکور ویژگی‌هایی داره که حتما باید بهشون توجه کنی تا بتونی خوب اجراش کنی.

تمام مراحل یادگیری رو شامل بشه 

بهترین برنامه، اونیه که طبق اصول و گام‌های لازم برای یادگیری کامل نوشته بشه. یادگیری چندین مرحله داره از جمله آموزش، تسلط، مرور برنامه ریزی شده و...
در صورتی که توی برنامه‌ات یکی از این مراحل ناقص انجام بشه یا حذف بشه، یادگیریت عمیق و کامل نمیشه و در آینده نزدیک مطالب به کل یادت میره.

برنامه‌ریزی به شیوه تسک محور، روش نوینیه که تمرکزش روی تکمیل مراحل یادگیریه.
یکی از مزیت‌های این روش برنامه ریزی کنکور، توجه به انجام کامل گام‌های مطالعاتی شماست.
با دانلود نمونه زیر و با مطالعه راهنمای استفاده‌اش، میتونی به این شیوه برای خودت برنامه‌ریزی کنی.

لینک دانلود نمونه برنامه ریزی هفتگی کنکور 

 توجه به تست زنی

هرچقدر از فواید تست زیاد زدن برات بگم کم گفتم. باید تست زدن رو تبدیل به جزء جداناپذیر برنامه‌ات کنی. بلافاصله بعد از خوندن هر مبحث تست بزن. بعد از اتمام فصل تست بزن. برای تسلط بیشتر، تست زمانداز بزن؛ خلاصه بهت بگم خواهی نشوی رسوا، ز گهواره تا گور تست بزن!!!

توی برنامه‌ریزی به روش تسک محور تست آموزشی، پوششی، تسلطی و مروری در کنار تسک‌های نهایی برای مطالعه تشریحی به شما امکان اینو میده تا هم تست‌های متنوع و زیادی رو در طول هفته بزنین، هم خیالتون از امتحان نهایی‌ها راحت باشه.

انعطاف پذیری و تایم‌های جبرانی

در نهایت برنامه ریزیت باید منعطف باشه. یعنی اگه یه روز بنا به هر دلیلی نتونستی درس بخونی، بتونی روز های دیگه جبران کنی.
و بله! این موضوع توی نمونه برنامه ریزی کنکور به شیوه تسک محور کاملا رعایت شده.

در ادامه به معرفی و بررسی انواع روش‌های برنامه ریزی کنکور می‌پردازیم، تا بتونی بهترین و مناسب‌ترین برنامه رو برای خودت انتخاب و تنظیم کنی.

 

 

انواع برنامه ریزی برای کنکور

روش های مختلفی برای برنامه ریزی کنکور وجود داره که در ادامه 3 تا از کاربردی ترین روش هارو بهت معرفی میکنم.

برنامه ریزی زمانی

 

قبل از همه چیز بهت بگم که نحوه برنامه ریزی برای بقیه رشته ها (انسانی و ریاضی) هم دقیقا مثل تجربی هست و این برنامه ای که نوشتم صرفا یه مثال از برنامه مطالعاتی رایگان برای کنکور هست که باهاش آشنا بشی.

در این نوع برنامه ریزی فقط نام درس و مقدار ساعتی که باید اون درس رو بخونی قرار داده شده که آنچنان روش درستی برای برنامه ریزی هفتگی برای کنکور نیست. چرا ؟ چون تایم مطالعه هر درس مقدار ثابتی هست و خوب اگه دقت کنی میفهمی که ممکنه بعضی روزها برات مشکل پیش بیاد و نتونی مثل همیشه درس بخونی. اینطوری کل این برنامه بی فایده میشه.

برنامه ریزی حجمی

 

نوع دوم همونطور که از اسمش پیداست، بر اساس حجم درس هاست و هیچ اثری از زمان داخلش پیدا نمیکنی. نمونه این برنامه در مقیاس بزرگتر، برنامه آزمون های آزمایشی است. این برنامه هم خالی از اشکال نیست. مثلا میدونی در طول 2 هفته برای آزمون باید چه مبحثی رو مطالعه کنی ولی تقسیم کردن این مبحث در طول هفته باعث آشفتگی ذهنیت میشه.

بریم که آخرین نوع برنامه ریزی رو هم بهت نشون بدم.

برنامه ریزی تلفیقی ( حجمی – زمانی )

 

توی این مدل برنامه ریزی هم تایمی که باید بخونی و هم مباحثی که باید بخونی آورده شده. نکته دیگه ای که هست اینه که تایم مطالعه هر درس برخلاف برنامه زمانی، همیشه ثابت نیست و منعطفه و بسته به اینکه اون روز کار داری یا نه میتونی تایم مطالعه رو تنظیم کنی. پیشنهادم بهت اینه حتما از برنامه تلفیقی یا حجمی - زمانی به عنوان برنامه مطالعاتی برای کنکور استفاده کنی.

 

ویژگی های بهترین برنامه ریزی درسی برای کنکور

بهترین برنامه درسی برای کنکور، برنامه ای هست که داخلش هم به انجام کامل مراحل یادگیری توجه شده باشه. واسه همینه که از بین 3 تا برنامه‌ای که بهت معرفی کردم، پیشنهادم استفاده از روش تسک محور هست.

نکته بعدی اینه که توی برنامه حتما روز های آخر هفته باید به مرور درس ها اختصاص داده بشه تا بتونی از هرچی که در طول هفته خوندی یه جمع بندی خیلی خوب داشته باشی و مطالب بهتر تو ذهنت بشینه. (دقیقا مثل نمونه برنامه ای که برات قرار دادم.)

حالا بیا تا با چند تا ریزه کاری موقع نوشتن برنامه درسی آشنا بشیم که یه برنامه عالی داشته باشیم.

 

هشدار های نحوه برنامه ریزی کنکور

  • نوشتن برنامه آرمانی ممنوع!
    یعنی چی ؟ یعنی وقتی میانگین ساعت مطالعه ات 4-5 ساعته نباید برنامه‌ای بنویسی که ساعت مطالعه روزانه اش 10 ساعته. اینطوری هیچ وقت به برنامه ات نمیرسی و برنامه روز های بعدی هم بهم میخوره.

  • حواست به کار های فوق برنامه باشه.
    یعنی اگه جایی کلاس میری، این رو هم باید وارد برنامه کنی تا بدونی اون روز تایم کمتری برای مطالعه داری. باید حواست به جزئیات کوچیک مثل تایم دندانپزشکی یا چیزهای دیگه هم باشه. در اینصورت برنامه واقعی تری داری.

  • رعایت تناسب رو فراموش نکن!
    بحث بعدی اینه که هر درسی رو به اندازه 1) اهمیتی که داره و 2) میزان تسلطت توی برنامه براش وقت بذاری.اهمیت هر درس هم بر اساس ضریب اون درس توی کنکور تعیین میشه. میزان تسلط هم از میزان پاسخگوییت توی آزمون میتونی متوجه بشی.

  • تایم جبرانی
    یه نکته مهم دیگه اینکه توی برنامه حتما بین 1 تا 3 تا تایم جبرانی در طول هفته داشته باش که اگه یه روز واست مشکلی پیش اومد و نتونستی طبق برنامه درس بخونی، بتونی از این تایم استفاده کنی. فقط حواست باشه تایم جبرانی واسه این نیست که تنبلی کنی و یه مطلب رو نخونی و به خودت بگی که بعدا تو تایم جبرانی میخونم. فقط واسه جبران تایم از دست رفته است.
    یه فایده دیگه تایم جبرانی داشتن اینه که بعضی وقتها ممکنه برای اینکه به بودجه بندی آزمون برسی، لازم باشه تایم بیشتری برای یه درس اختصاص بدی. اینطوری از این تایم جبرانی استفاده میکنی تا اون درس رو بخونی.

 

مراحل نوشتن بهترین برنامه ریزی کنکور

حالا که با انواع نمونه برنامه رایگان کنکور آشنا شدی، وقتشه که مراحل نوشتن برنامه مطالعاتی برای کنکور رو کامل یاد بگیری.

قدم اول : تخمین ساعت مطالعه هفتگی

بر اساس میزان ساعت مطالعه ای که هفته های قبل داشتی، میتونی تخمین بزنی که مثلا در هر روز چقدر باید مطالعه داشته باشی. 

مثلا اگه روز های شنبه تا چهارشنبه 5 ساعت و پنجشنبه و جمعه 7 ساعت مطالعه داری، جمع کل ساعت مطالعه رو بدست بیار.

5*5+ 7*2 = 39

قدم دوم : جمع ضرایب کل دروس 

حالا بیا و جمع ضرایب دروس توی کنکور رو بدست بیار و کل ساعت مطالعه در هفته ( در مثال بالا 39 ساعت ) رو بر این عدد تقسیم کن.

ریاضی : 7        زمین شناسی : 1       زیست شناسی : 12         فیزیک : 7        شیمی : 9      

جمع همه ضرایب میشه 36.      

من این کارو برای درس های تجربی انجام دادم که برای درس های رشته ریاضی این عدد میشه 28 و برای انسانی میشه 38.

حالا بیا 39 رو بر 36 تقسیم کن که جواب حدودا میشه 1.

قدم سوم : ضرب عدد بدست آمده در ضریب اون درس

با ضرب کردن این عدد (۱) در ضریب درس میشه فهمید باید برای هر درس تقریبا چقدر در طول هفته تایم بذاری. این یعنی توی مثالی که زدم برات باید برای ریاضی و فیزیک 7 ساعت درس بخونی، زیست شناسی 12 ساعت، شیمی 9 ساعت و زمین شناسی 1 ساعت

برای ریاضی و فیزیک میتونی یک روز در میان هر تایم رو 2 ساعت وقت بذاری که بشه 7 ساعت 

برای زیست میتونی هرروز یک ساعت و چهل دقیقه تایم بذاری یا میتونی باکس های 2 ساعته بذاری و بعصی روز ها به جای 2 ساعت، یک ساعت و نیم بخونی تا این تناسب حفظ بشه و جمع کل ساعت مطالعه برای زیست بشه 12 ساعت.

برای شیمی هم بیا هرروز حدود یک ساعت و 15 دقیقه وقت بذار. برای زمین شناسی هم یه تایم در هفته کافیه.
اینطوری میبینی که جمع کل ساعت مطالعه برای هر درس چقدر خوب و منطقی تنظیم شده.

 

ترتیب قرار دادن درس ها در برنامه مطالعاتی برای کنکور 

  • اول از همه درسی که باهاش مشکل داری رو توی برنامه بچین.
    اینطوری دیگه خیالت از بابت اون درس راحت میشه و مجبور میشی اول از همه اون بخونی. 

  • برای جلوگیری از خستگی، بعد هر درس حفظی، یک درس حل‌کردنی قرار بده.
     یعنی اگه یه تایم زیست میخونی، تایم بعدی بیا ریاضی یا فیزیک قرار بده و بعدش درس شیمی.
    برای بچه های ریاضی هم سعی کنین شیمی رو بین ریاضی و فیزیک قرار بدین.
    بچه های انسانی هم درس ریاضی و اقتصاد رو بین دروس حفظی پخش کنین تا ذهنتون بازدهی بهتری داشته باشه.

 

راهنمای برنامه ریزی کنکور انسانی

روش کلی نوشتن برنامه درسی برای همه رشته تقریبا یکسانه ولی هر رشته با توجه به ماهیت خودش، یه سری ریزه کاری داره که باید بهش توجه کنی.
برای فهمیدن این ریزه کاریا بهت پیشنهاد میدم حتما مقاله برنامه ریزی کنکور انسانی رو بخونی.
اگه هم خواستی یه مشاور حرفه ای و کاربلد توی نوشتن برنامه راهنماییت کنه حتما یه سر به لیست مشاوران انسانی مدیکال بزن.

 

راهنمایی برنامه ریزی کنکور تجربی

اگه میخوای توی پررقابت ترین رشته کنکور موفق بشی، لازمه اش اینه براش برنامه ریزی بلندمدت داشته باشی و بتونی از فرصت هایی که داری به خوبی استفاده کنی. پس آگاهی از نحوه صحیح برنامه ریزی کنکور یه چیز واجبه.

اگه میخوای بازم اطلاعات بیشتری در این باره داشته باشی، حتما حتما مقاله نحوه برنامه ریزی کنکور تجربی رو بخون. اگه هم میخوای سال کنکور بدون دغدغه و نگرانی یه مشاور حرفه ای که خودش این مسیرو با موفقیت طی کرده برات برنامه بنویسه، یه سر به لیست مشاورین مدیکال بزن.

 

راهنمایی برنامه ریزی کنکور ریاضی

مهندسای آینده خوب گوش کنید. میدونید که رشته ریاضی با اینکه تعداد داوطلبینش از بقیه رشته ها کمتره ولی همچنان باید با برنامه ریزی حرفه ای براش درس بخونین. چون توی این رشته رقابت بیشتر از رشته دانشگاهی، سر دانشگاه هست. پس اگه میخوای توی دانشگاه های تراز اول کشور درس بخونی، باید اصولی و درست اینکارو انجام بدی چون رقیبات دارن از همین الان خودشون رو آماده میکنن برای تصاحب صندلی اون دانشگاه لعنتی !!!!

اگه میخوای با روش صحیح مطالعه و برنامه ریزی دقیق تر دروس این رشته آشنا بشی، مقاله نحوه برنامه ریزی کنکور رشته ریاضی رو حتما بخون و مطمئن باش توی این مسیر تنها نیستی چون مشاورای خفن تیم مدیکال اینجان تا به هرررر سوالی که داری پاسخ بدن.

 

برنامه ریزی کنکور به شیوه حرفه‌ای و نوین

نحوه صحیح برنامه ریزی کنکور، موضوع خیلی مهم و حیاتیه که باید به عنوان یک دانش آموز کنکوری باهاش آشنا بشی. من سعی کردم توی این مقاله نکات مهم برای نوشتن برنامه مطالعاتی رایگان رو بهت یاد بدم ولی یادت نره برای اینکه یه برنامه بی نقص و حرفه ای شخصی سازی شده داشته باشی که همراه با تلاشی که میکنی، موفقیتت رو تضمین کنه بهتره توی این مسیر یه مشاور کنارت باشه.

مشاورهای تیم مدیکال کسایی هستن که خودشون این مسیرو با موفقیت طی کردن و هم با داشتن علم این کار و تجربه چند ساله ای که دارن میتونن تو رو به رشته و دانشگاه مورد علاقت نزدیک کنن. 

حرفه ای بودن یه تیم رو رضایتی که بقیه ازش دارن و قبولی هایی که داشته مشخص میکنه. پس با بررسی رضایت بچه های سال های گذشته و قبولی های تیم مدیکال، با چشمای باز تصمیم درست رو بگیر.

 

سوالات متداول

 
بیش از 100 نفر مشاوره در 6 رشتهلیست کامل
مشاور مدیکال استوز
مشاور مدیکال استوز
مشاور مدیکال استوز
مشاور مدیکال استوز
مشاور مدیکال استوز
مشاور مدیکال استوز
مشاور مدیکال استوز

مشاوره کنکور هوشمند با اپلیکیشن تخصصى مدیکال استوز

صفحه مشاوره
آپدیت جدید

ما رویایی داشتیم که نه تنها بتونیم خدمات مشاوره کنکور و تحصیلی رو به خونه و پشت میز دانش آموزها و داوطلب های کنکوری مدیکال بیاریم، بلکه بتونیم هر چیزی که کنکوری ها برای ساده تر شدن و لذت بخش تر شدن دوران مطالعه برای کنکور و امتحانات نهایی بهش نیاز دارن رو براشون فراهم کنیم.

اینجا بود که دست به کار شدیم و اپلیکیشن مشاوره کنکور مدیکال متولد شد. در همین لحظه بیش از ۱۰هزار نفر کنکوری در حال استفاده از اپلیکیشن مدیکال هستن و ما هر ماه در حال بهتر کردن امکانات اپلیکیشن برای انتقال یه تجربه دلنشین به بچه های کنکوری هستیم.

اینستاگرام مدیکال
ربات تلگرام مدیکال
کانال تلگرام مدیکال

نظرات کاربران

رشته تحصیلی

هیچ نتیجه ای یافت نشد!

نظری برای این مقاله ثبت نشده است!