رشته دکتری پیوسته فیزیک (رتبه قبولی، گرایش و دروس، بازار کار ایران و مهاجرت)

رشته دکتری پیوسته فیزیک (رتبه قبولی، گرایش و دروس، بازار کار ایران و مهاجرت)
20 تیر

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

ببین دکتر جان رشته ی دکتری پیوسته فیزیک، رشته ی تاپیه و  آدم مخصوص خودشو میخواد . یعنی کسی که عشق المپیاد و تحقیق و پژوهش باشه.

فیزیک معممولی هم نمیخونی! فیزیک معمولی برای کسیه که لیسانس میخونه اما تو مکانیک کلاسیک، ترمودینامیک، الکترومغناطیس و مکانیک کوانتومی میخونی. و این که واحدهای میان رشته ای بیشتری هم میخونی و پاس میکنی.

اولین بار دانشگاه زنجان این رشته رو سال 78 ارائه داد و خیلیم ورود بهش سخت بود. یعنی باید شرایط سازمان ملی نخبگان رو داشتی و رتبت زیر 500 بود. ولی الان دیگه اینطوری نیست. و اگه واقعا دوسش داری میتونی بخونیش.

چالش ها

الان حتما میترسی که این رشته سخته؛ بله خیلیم سخته و واقعا باید دیوانه ی فیزیک باشی! وگرنه همه ی واحدا به نظرت خیلی مسخره و تکراری میاد.

سختیه دیگش اینه باید یه کله بری تا آخر. یعنی فرجه ی ارشد بخونم و اگه پسری سرباز برم و فلان کارمو بکنم بعدش میرم برای دکتری و اینا رو نداره. و نه این که فقط بخونی! باید وقتی تموم کردی کلی مقاله داده باشی و دانشمندی بشی برای خودت. اگه اینا اوکیه برات که دلت نلرزه و بیا.

 

بازار کار و درآمد رشته دکتری پیوسته فیزیک

دو حالت داره یا یه دانشمند تاپ شدی که همه برات سر و دست میشکونن و کتاب مینویسی و از این سمینار به اون کارگاه آموزشی میری و واقعا وقت سر خواروندن نداری. و پوله که میاد سر طرح پژوهشیایی که میگیری! یا بازم دانشمند هستی ولی نه در اون حالت تاپ تاپ که استخدام یه جایی باشی و حقوق مثلا سی تومنی میگیری.

 

دروس دانشگاهی

کلا باید 230 واحد پاس کنی تو دانشگاه. که اگه زرنگ باشی شاید پنج و نیم ساله هم بتونی تمومش کنی چون معمولا هشت سال اینا طول میکشه.

اگه خدایی نکرده پشیمون شدی و گفتی که من کارشناسی بگیرم بستمه باید دویست واحد پاس کنی و نباید سه ترم مشروط شی.

بعد از واحد های نظریت (که تقریبا 200 تا هستن) آزمون جامع میدی و بعد از قبول شدن میری برای کارای پژوهش و در واقع پایان نامه.

 

مهاجرت با رشته دکتری پیوسته فیزیک

جالبیه مهاجرتش اینه که بقیه ی رشته ها وقتی بحث مهاجرت میشه کلا دو شاخه میشن؛ یعنی یا باید کاری بری یا باید برای کارای پژوهش بری. اینجا دیگه تو کارت اصلا پژوهشه.

 

یا میری اونجا دانشگاه هم تدریس میکنی و هم مقاله میدی. یا هم که میشی مشاور یه سازمانی جایی و براشون کارای تحقیقاتیشونو انجام میدی.

استخدام و هیئت علمی

اصلا داری اینو میخونی که بری بشی استاد دانشگاه و تو دانشکده علوم پایه فیزیک بگی. اما خب باید رزومت عالی باشه و کلی مقاله بدی و مصاحبه ی حضوریم بتونی نشون بدی جنمشو داری. یا این که بشی دبیر فیزیک!

یا هم که استخدام جایی بشی که به کارای پژوهشیت و تحقیقاتت نیاز دارن. یا برای توسعه و تحقیقشون میخوان؛ مثل سازمان انرژی اتمی، ژئوفیزیک، وزارت نیرو و پژوهشگاه های مواد و انرژی.

نظرات کاربران 3 نظر

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
  1. احمدرضا

    با چه رتبه میشود دکترای پیوسته قبول شد و نیازمند چه درصد و معدلی است

    • مدیکال استوز

      احمدرضای عزیز، سلام🌺

      حدود رتبه ای که رشته دکترای پیوسته فیزیک لازم داره، 2 الی 3 هزار در سهمیه هست.

  2. عشق فیزیک

    عشق است فیزیک! متاسفانه نظریات و انتقادات خیلی خوب و بد در مورد دانشگاه زنجان که دکتری فیزیک داره هستش! و آدم واقعا نمیدونه که واقعا خوبه؟ یا نه مثلا بهتره که از همون حالت عادی توی یک دانشگاه شناخته شده مثل تهران و اینا بری. خود سایت دانشگاه زنجان هم متاسفانه خیلی اطلاعات کامل و دقیقی نداره. امیدوارم که گرایش اتمی-ملکولی داشته باشه. فیزیک به همه ما برکت بدهد.

    • مدیکال استوز

      سلام همراه مدیکالی

      بله واقعا فیزیک رشته خیلی قشنگیه و اگر بهش علاقه داری مطمئن باش که هیچوقت از انتخابش پشیمون نمیشی :)

      در رابطه با دانشگاه زنجان هم میتونی یه بار بری دانشگاه و از دانشجوها سوال کنی تا خیالت راحت باشه

  3. تابان

    سلام🫠 تفاوتش با خود فیزیک چیه؟ من میخوام برای خوندن اخترفیزیک و نجوم برم رشته فیزیک، دکتری پیوسته بهتره برم؟ سختی درس واقعا مهم نیست برام ممنون میشم بگین✨ سرچ کردم ولی درباره تفاوتش چیز خوبی پیدا نکردم🥲

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی عزیز

      رشته دکتری پیوسته فیزیک همونطور که از اسمش پیداست یه دوره تحصیلی پیوسته تا رسیدن به مقطع دکتری هست

      اما سایر گرایش های رشته فیزیک تا مقطع لیسانس هستن

      حالا این نکته مهم رو بررسی کنید که اگه قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور دارید با مدرک لیسانس به شرط داشتن معدل بالای ۱۶ و مدرک زبان شانس بیشتری برای اپلی دارید تا رشته دکتری پیوسته فیزیک

      همه چیز به انتخاب و تصمیم شما برمیگرده

پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه