معرفی رشته حسابداری | تخصص ها، بازار کار و در آمد، مهاجرت

معرفی رشته حسابداری | تخصص ها، بازار کار و در آمد، مهاجرت
28 مرداد

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

اگه تا الان فک میکردی که حسابداری فقط شامل کسایی میشه که تو دفاتر خرید و فروش یا مثلا تو شرکت ها کارشون حالت منشی طور داره باید بهت بگم که سخت در اشتباهی چون حسابداری خیلی گسترده تر و خفن تر از این حرفاس.

معرفی رشته حسابداری

رشته ی حسابداری یکی از رشته های‌ پرطرفدار کنکوره که کارش همش با عدد و ارقامه. و در واقع میشه گفت که حسابداری یه سیستمه که توش فرآیند جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش های مالی و صورت های حسابداری تو شکل ها و مدل های خاص انجام میگیره؛ تا افراد صاحب کار و شرکت بتونن از این ارقام استفاده کنن و یه برآوردی برای کل فرایند شرکت یا سازمانشون داشته باشن.

سیستم اطلاعات حسابداری در واقع مجموعه از اجزای به هم پیوسته اس که یه مجموعه، سازمان یا شرکت از این اجزا برای پردازش اطلاعات مالی استفاده می‌کنه. این سیستم قسمتی از کل سیستم یه سازمانه که تحت تاثیر عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و … قرار می‌گیره.

سیستم حسابداری، تمام اطلاعاتیه که یه مجموعه بهش نیاز داره و یا دریافت کرده. تمام دستورالعمل ها، فرم ها و سوابق کاری کارکنا، حقوق ها و دستمزد ها و مالیات ها، حق بیمه، سود و ضرر یه مجموعه و شرکت، تاریخ ها و… زیر مجموعه ی این اطلاعات هستن که به اون ها سیستم حسابداری گفته میشه.

 

رشته حسابداری برای چه کسانی مناسب است؟

رشته ی حسابداری از جمله رشته هاییه که از داوطلبای هر سه گروه آزمایشی ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو میگیره و تو آزمون هر سه گروه هم درس ریاضی به عنوان مهم ترین درس این رشته مطرحه. در واقع داشتن شم ریاضی تو رشته ی حسابداری از اهمیت خیلی بالایی برخورداره. همچنین یه حسابدار باید بتونه به خوبی گزارش کارهای خودش رو ارائه بده. بنابراین باید به ادبیات فارسی مسلط باشه و نگارش خوبی هم داشته باشه.

 دانشجوی رشته ی حسابداری باید تحمل ساعت ها کار پشت میز و صندلی و سروکار داشتن با اعداد و ارقام رو داشته باشه و دقیق و منظم باشه تا تو جمع بندی اعداد و ارقام دچار مشکل نشه و در نهایت این که یه حسابدار برای موفقیت تو این دنیای پر از رقابت و تغییر و تحول باید خلاق، مبتکر، صبور و منضبط باشه.

 

بازار کار و درآمد رشته حسابداری

فرصت های شغلی یه حسابدار بسیار گسترده هست و از پایین ترین سطح تا بالاترین سطحشو در بر میگیره. به همین دلیل با این که تو دانشگاه های مختلف کشور اعم از دولتی، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجو های زیادی تو رشته ی حسابداری تحصیل میکنن اما تعداد فارغ التحصیلای بیکار این رشته از بیشتر رشته ها کمتره. چون از یه مؤسسه ی کوچیک گرفته تا بزرگترین کارخونه های کشور حداقل برای تهیه ی اظهارنامه ی مالیاتی به حسابدار نیازمند میشن.

حسابداری به هشت نوع مختلف طبقه بندی میشه که هر کدوم پیچیدگی های خاص خودشو داره:

 حسابداری مالی:

تمام اعمال مربوط به تراکنش های مالی ی مجموعه هست که توسط حسابدار انجام می‌شه. تمام این فعالیت ها باید باتوجه به استاندارد های حسابداری انجام بشه تا فرآیند حسابداری تو تمام شغل ها یکسان باشه.

 حسابداری مدیریت:

فراهم کردن اطلاعات لازم برای مدیریت یه مجموعه هست. این اطلاعات ربطی به اطلاعات موجود تو حسابداری مالی نداره و مربوط به ارائه  راهکاری برای بالا بردن بازدهی مجموعه هست.

 حسابداری عمومی:

نوعی از حسابداریه که تو شرکت های ارائه دهنده ی انواع خدمات مالی مورد استفاده قرار می‌گیره. تو حسابداری عمومی، حسابدار با مشتری و مشاوره و آنالیز این افراد سر و کار داره.

 حسابداری بهای تمام شده:

حسابدار باید بهای تمام شده ی خدمات و محصولات رو بررسی و محاسبه کنه. انواع هزینه های لازم تو مجموعه، مثل خریداری محصولات و اجناس اولیه، مالیات، دستمزد کارکنان، بیمه و… جزو کارهای حسابداری بهای تمام شده هست.

 حسابداری حقوقی:

بیشتر تو موارد کلاهبرداری مورد استفاده قرار می‌گیره. به جز پرونده های کلاهبرداری که تو اون ها حسابدار مسئول جمع آوری و ارائه ی گزارشات مالی برای حل پرونده هست. برای اصلاح اطلاعات مالی هم از این نوع حسابداری استفاده میشه.

 حسابداری دولتی:

با توجه به استانداردهای حسابداری دولتی انجام میشه. موردی که در واقع وجه تمایز حسابداری مالی و حسابداری دولتی محسوب می‌شه، استفاده ی اشخاص حقوقی از حساب های مستقله.

 حسابداری مالیاتی:

این نوع از حسابداری تحت نظارت انجمن داراییه. برای محاسبه کردن مالیات یه شرکت، اظهارنامه های مالیاتی و ارائه ی مدرک و کم کردن مالیات پرداختی و بدهی مالیاتی به حسابداری مالیاتی نیاز داریم.

 حسابرسی:

حسابرسی در واقع نوعی از حسابداریه که روندی متفاوت با حسابداری داره. حسابرسی بیشتر برای بررسی فعالیت های مالی برای حصول اطمینان از قانونی بودن تراکنش های انجام شده تو یه موسسه هست.

 

ناگفته نمونه که همه ی این شغل ها آزمون های استخدامی سفت و سختی دارن که فرد باید کاملا آگاه باشه از پروتکل این آزمون ها تا بتونه قبول بشه.

 

دروس دانشگاهی رشته حسابداری

دروس پایه رشته حسابداری:

روانشناسی عمومی، جامعه شناسی، اصول علم اقتصاد، ریاضیات پایه، ریاضیات کاربردی، آمار کاربردی، مبانی کاربرد کامپیوتر، پژوهش و عملیات، مدیریت تولید، حقوق بازرگانی، پول و ارز بانکداری، مبانی سازمان مدیریت، توسعه اقتصادی، مالیه عمومی، روش تحقیق.

دروس تخصصی رشته حسابداری:

اصول حسابداری، حسابداری میانه، حسابداری‌‌یشرفته، حسابداری صنعتی، حسابرسی، حسابداری مالیاتی، اصول تنظیم و کنترل بودجه، مدیریت مالی، مباحث جاری حسابداری، متون حسابداری

 

گرایش های دوره کارشناسی رشته حسابداری

  •  حسابداری مالی (تمام موسسات خصوصی)
  •  حسابداری‌ صنعتی (تمام واحد های صنعتی مراکز تولیدی)
  •  حسابداری دولتی (تمام ارگان های دولتی)
  •  حسابداری‌ مالیاتی (‌اداره دارایی)
  •  حسابداری بیمه (شرکت های بیمه)
  •  حسابداری بانک ها (تمام بانک ها و مجموعه های زیرشاخه)
  •  حسابرسی (حسابرس داخلی و مستقل)
  •  مدیر مالی
  •  تحلیلگر مالی
  •  کارشناس و مدیر فروش
  •  کارشناس و مدیر بازاریابی
  •  دفترداری
  •  دستار حسابدار

یکی از بهترین کارایی که دانشجوی حسابداری میتونه بکنه اینه که بلد باشه چطور رزومشو حین تحصیل با یادگیری اپلیکیشنای خاص بالا ببره تا فرصت های شغلی فوق العاده ای حتی حین تحصیل داشته باشه.

 

مهاجرت با رشته حسابداری

اگه بخوایم به حسابداری‌ به عنوان یه گزینه برای مهاجرت نگاه کنیم، حسابداری به عنوان ادامه تحصیل تو کشور خارجی خیلی کم طرفدار تر از اینه که به عنوان مهاجرت شغلی بهش نگاه کنی.

از طرفی تا بخوای بری کشور دیگه رشته ی حسابداری‌ رو بخونی و به شغل برسی کلی هزینه بره و موقعیت های تحصیلیش هم کمتره. اما اگه بتونی دانشت رو در سطحی بالا ببری که به عنوان یه شخص شاغل با این رشته مهاجرت کنی از همون اول پول دریافت میکنی و زندگیت هم خیلی با کیفیت تر از زندگی یه دانشجو تو خارج میشه.

 

هیئت علمی و استخدام

یکی از فرصت های شغلی برای کسی که زیاد حال نمیکنه با پشت میز نشستن و بازی با اعداد و ارقام همین شغل هیئت علمی هست که شخص باید درسشو تا دکترا پیش ببره و بعد از مصاحبه و قبولی وارد هیئت علمی یکی از مراکز آموزشی بشه و مشغول به تدریس بشه. 

نظرات کاربران

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
دوست مدیکالی عزیزم ، اینجا میتونی سوالای خودت در مورد این مقاله را از کارشناسان مدیکال بپرسی
پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه