رشته مهندسی راه آهن (رتبه قبولی، گرایش و دروس، بازار کار ایران و مهاجرت)

رشته مهندسی راه آهن (رتبه قبولی، گرایش و دروس، بازار کار ایران و مهاجرت)
17 مرداد

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

هر موقع که حرف مهندسی راه آهن میاد نا خودآگاه یاد قطار و مسافرت هایی که باهاش رفتیم میفتیم. اما حقیقت اینه که زمینه های فعالیتی تو این رشته به مراتب خیلی وسیع تره. ما اینجاییم که این رشته رو بصورت موشکافانه واست بررسی کنیم و تو رو به سمت مسیر موفقیت هدایت کنیم.

معرفی رشته مهندسی راه آهن

رشته ی مهندسی راه آهن جزو پر طرفدار ترین رشته هاست و بازار کاری عالی بخصوص تو کشور های دیگه داره!

دوره ی کارشناسی ۴ ساله هست که تا پلک بزنی مثل باد میگذره! پس بیا یه کاریش کنیم مفید بگذره نه؟! چطوری؟ خب ببین نه تنها این رشته بلکه خیلی از رشته های دیگه ی ریاضی فیزیک در کنار تحصیل نیاز به مهارت و تجربه های فردی دارن. این مهارت و تجربه رو باید با کار کردن یاد بگیری. یعنی تو دوره ی تحصلیت مشغول کار باشی، کاری که مرتبط با رشته ی تحصیلیت باشه!!

اینجوری ده هیچ از بقیه ی افراد جلویی تو هر زمینه ای چه استخدام چه موقعیت شغلی و درآمدت و حتی مهاجرت!! بیشتر کشور ها اولویت رو با کسایی قرار میدن که سابقه ی کاری داشته باشن پس لطفا واسه موفقیت خودتم که شده کنار تحصیل دوره های کارآموزی هم برو.

این رشته جزو رشته هاییه که ظرفیت کمی داره. علاوه بر کنکور، با سوابق تحصیلی هم میتونی وارد این رشته بشی و تو دانشگاه های پیام نور مشغول تحصیل باشی.

چند تا از تیپ شخصیت هایی که تو این رشته موفق میشن:

  • کسایی که از مشاغل ملموس و واقعی لذت میبرن
  • دقت بالا و توجه به جزئیات اطلاعات 
  • مهارت‌های فنی خوب
  • توانایی بالا در کار کردن با ابزارهای مختلف
  • تمایل به کار در سمت‌های ارشد و مدیریتی در واحدهای سازمان‌ یافته
  •  داشتنتوان پژوهش و برنامه‌ریزی مستقل
  • منطقی و خلاق بودن

هدف از این رشته طراحی، نگهداری و توسعه ی سیستم حمل و نقل ریلی هست. وظیفه ی یه مهندس راه آهن طراحی، مدیریت، برنامه ریزی، تاسیس و نگهداری خطوط ریلی و ساخت انواع ماشین ها و سیستم حمل و نقل ریلیه.

علاقه به کارای اجرایی و از همه مهمتر علاقه داشتن به قطار و چیزای مربوط به اون از مهم ترین موضوعاتیه که که باید برای ورود به این رشته در نظر داشته باشی. همینطور سختی ها و مشکلاتش رو هم در نظر بگیر (حجم کاری بالا در کنار شرایط کاری سخت).

امروزه راه آهن به یه نیروی بزرگ اقتصادی تبدیل شده که این زمینه ی پیشرفت و پل های ترقی رو برای تو میتونه رقم بزنه.

 مسئولیت هایی که یه مهندس راه آهن داره:

  • هنگام حرکت قطار تا هنگام ایستادن اون مسئولیت تمام قطار، افراد و بارش بر عهده ی مهندس قطاره (هر قطار چندین مهندس داره).
  • قبل از شروع هر سفر مهندس قطار باید از سالم بودن قطار مطمئن بشه مخصوصا از شرایط موتور و لوکومتیو ها.
  • بعد از چک کردن قطار مهندس باید گزارش تحویل بده؛ اگه مشکلی تو قطار رویت بشه مهندس قطاره که نباید اجازه ی حرکت بده.
  • مواردی که باید تو به عنوان یه مهندس دقت کنی مثل شارژ باتری موتور، آمپر و فشار هوا در مخزن و شناسایی انسداد ها و دادن سیگنال های هشدار دهنده تو مسیر قطاره.
  • باید آدم صبور و اجتماعی باشی چون این تویی که قراره به مسافر های قطار درباره ی تاخیر یا توقف بدون برنامه ریزی توضیح بدی.

 

چالش ها

این رشته بسته به اینکه تو کدوم حوزه ی کاریش باشی سختی های خودش رو داره. ممکنه ماموریت های کاری داشته باشی و چند روز‌ دور از خانواده باشی یا محیط کاری که توش مشغول هستی دور از شهر باشه و شرایط سختی رو داشته باشه. وظیفه های سنگینی رو دوشت هست، جوری که اگه یه اشتباه کوچیک تو کارت باشه ممکنه جون چندین آدم رو به خطر بندازی.

مهندس های راه آهن ، به ویژه کسایی که تو قطارهای باری هستن، ممکنه ساعتهای طولانی و نامنظم کار کنن. ولی از این طرف مهندس های قطار تو قطارهای مسافری شیفت های منظم تری رو دارن.

بعضی از مهندس های راه آهن که تو خود شرکت راه آهن کار میکنن، ماشین های ریلی و موتور رو تو پارکینگ جابجا میکنن و کمتر به ماموریت کاری میرن.

 

دروس دانشگاهی

دوره ی کارشناسی این رشته ۴ سال هست که کلا شامل ۱۴۰ واحد درسی میشه. از این تعداد واحد، ۲۰ واحد عمومی، ۲۷ واحد دروس پایه، ۴۵ واحد دروس اصلی، ۴۲ واحد دروس تخصصی و ۶ واحد دروس اختیاری هست.

دروس دوره ی کارشناسی:

  • مبانی مهندسی برق
  • مبانی ارتباطات و علائم الکتریکی
  • مبانی زیرسازی و روسازی راه آهن
  • اقتصاد عمومی، استاتیک و مقاومت مصالح
  • اصول مدیریت و تئوری سازمان، طرح هندسی خط
  • اصول حسابداری و هزینه یابی
  • تئوری احتمالات و کاربرد آن
  • تحلیل سیستم ها، اصول شبیه سازی، آمار مهندسی
  • تحقیق در عملیات
  • ارزیابی کار و زمان
  • مهندسی فاکتورهای انسانی، نقشه کشی صنعتی
  • مقررات عمومی حرکت
  • طرح سیستم های اطلاعاتی و کنترل مدیریت
  • اقتصاد مهندسی، تعرفه و بازرگانی راه آهن
  • برنامه ریزی حمل و نقل، تئوری حرکت قطارها
  • تئوری رفتاری لکوموتیو و واگن
  • سیستم های تخلیه و بارگیری
  • طراحی ایستگاه ها و خطوط صنعتی
  • روش های برنامه ریزی حرکت قطارها
  • بررسی فنی و اقتصادی انتخاب مسیر

 

بازار کار و درآمد مهندسی راه آهن

این حرفه از سِمت های شغلی متنوعی، مثل پلیس راه آهن و ترانزیت، کارگر نگه داری خطوط راه آهن، مسئول کنترل خطوط و برخورداره.

هر کدوم از این مشاغل با توجه به جایگاهی که دارن حقوق های متفاوتی رو دریافت میکنن و صد البته به پشتکار و تلاش هر فرد بستگی داره؛ اینجور نیست که دراز بکشی از آسمون واست پول بریزه!!

اگه آدم فعالی باشی تو حوزه کاری خودت خیلی راحت میتونی ماهی حداقل برای خودت ۳۰ میلیون درآمد داشته باشی!

 

مهاجرت با رشته ی مهندسی راه آهن

قبل از اقدام واسه مهاجرت باید از دیدگاه های رفاهی، درآمد ماهیانه و بازار کار کشورها رو تجزیه‌ و تحلیل کنی، تا بهترین کشور از هر لحاظ که که مطابق تیپ شخصیتیت هست رو پیدا کنی.

کشورهایی که دارای سیستم حمل‌و نقل ریلی هستن و یا اینکه مستعد داشتنش هستن، ازجمله انتخاب های خوب واسه مهاجرت مهندسین راه آهن میشن. مثلا کانادا، فلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، انگلستان، سوئد، سوئیس، بلژیک، هلند، اتریش، مجارستان و روسیه از جمله کشور هایی هستن که به خاطر داشتن سیستم حمل و نقل ریلی و نیاز به نیروی کار متخصص تو این زمینه برای مهاجرت عالی هستن.

مهاجرت مهندس راه آهن به کشور  کانادا قطعا آینده ی روشنی رو داره. تو ده سال آینده حدود ۳۰۰۰ شغل تو این صنعت ایجاد میشه که فرصت استثنایی رو برای این رشته تو سراسر جهان رقم میزنه.

مهندسی راه آهن تو ایالت‌های بریتیش، کلمبیا، ساسکاچوان، انتاریو، نیوبرانزویک، مانیتوبا و آلبرتا بازار کار بسیار عالی رو داره. 

میانگین درآمد یه مهندس راه آهن بسته به میزان مهارتش و سابقه ی کاریش تو ایالات مختلف متغیره.

اگه تو بخش خصوصی مشغول به کار بشی، بسته به تجربه، میزان تخصص، توانایی، توانمندی و مهارتت حقوق میگیری؛ پس مهندسین راه آهن بنا به تخصص خودشون، ممکنه درآمدهای متفاوتی رو داشته باشن.

میزان متوسط حقوق دریافتی سالانه ی مهندس راه آهن تو کانادا و نروژ حدود ۹۷.۰۰۰ دلاره. تو کشور کانادا اگه بخوای تو زمینه ی تخصص خودت بصورت ساعتی کار کنی برای هر ساعت کار دستمزدی معادل ۷۴ دلار میگیری. میزان متوسط حقوق دریافتی مهندس راه آهن تو سال تو کشورهایی مثل آلمان، هلند، اتریش و سوئد، بخاطر اینکه توسعه‌ یافته هستن، حدود ۱۰۰.۰۰۰ دلار هست.

برای ثبت نام به عنوان مهندس تو کانادا ، باید آزمون عملیش رو قبول شی و سه یا چهار سال کار تحت نظارت انجام بدی. کشور کانادا  افزایش ۲۰ درصدی دستمزد رو تو ۵ سال اخیر داشته.

 

ادامه در مقاطع بالاتر

گرایش های دوره ی کارشناسی:

  • مهندسی خط و سازه‌های ریلی
  • مهندسی ماشین‌های ریلی
  • مهندسی حمل و نقل ریلی

گرایش های دوره ی کارشناسی ارشد:

  • مهندسی حمل و نقل ریلی
  • مهندسی خطوط راه‌آهن
  • مهندسی ماشین‌های ریلی
  • مهندسی ایمنی در راه‌آهن
  • مهندسی راه‌ آهن برقی
  • مهندسی کنترل و علائم

گرایش های دوره ی دکترا:

  • مهندسی خطوط راه‌ آهن
  • مهندسی ماشین‌های ریلی
  • مهندسی کنترل و علائم

 

گرایش مهندسی ماشین های ریلی

گرایش مهندسی ماشین های ریلی با دانش مهندسی مکانیک تلفیق شده. تو این گرایش دانشجو مهارت های کافی و لازم رو واسه فعالیت های مرتبط با ماشین آلات نظیر لکوموتیوها، واگن های باربری و مسافری، سیستم های ترمز، سیستم های انتقال نیرو و . به دست میاره که شباهت های زیادی با درسهای مهندسی مکانیک داره.

همچنین دانشجوی گرایش ماشین های ریلی، تخصص های لازم رو تو زمینه های طراحی اجزای ریلی، تعمیرات و نگه داری ناوگان ریلی و تولید ماشین آلات کسب می کنه.

از دروس اصلی گرایش مهندسی ماشین های ریلی میشه به موارد زیر اشاره کرد:‌

  • ریاضی مهندسی
  • شیمی کاربردی در راه‌ آهن
  • مبانی ماشین‌های الکتریکی
  • نقشه‌کشی صنعتی
  • نقشه‌کشی صنعتی ۱ و ۲
  • استاتیک
  • مقاومت مصالح ۱ و ۲
  • ترمودینامیک ۱ و ۲
  • طراحی اجزا ۱ و ۲
  • انتقال حرارت
  • ارتعاشات مکانیکی
  • کنترل اتوماتیک
  • موتورهای احتراق داخلی
  • مبانی مهندسی خط
  • علائم ارتباطات

 

گرایش مهندسی خط و سازه های ریلی

گرایش خط و سازه های ریلی شباهت زیادی با رشته ی مهندسی عمران داره (اگه عشق عمرانی میتونی ترکیبی بزنی). مثلا آشنایی با مباحثی مثل تونل ها، پل ها، تاسیسات زیر بنایی و ایستگاه های راه آهن از جمله نقاط مشترک گرایش خط و سازه های ریلی با مهندسی عمران هست.

متخصصین بعد از  فارغ التحصیلی مهارت های لازم و کافی تو زمینه طراحی، ساخت، اجرا، تعمیرات و نگه داری تاسیسات زیر بنایی را کسب میکنن. هدف از پرورش مهندسین این گرایش اینه که در دوران تحصیلی خود با طراحی هندسه مسیرها، زیر سازی و روسازی راه آهن، سازه های فنی مانند دیوار، تراشه، تونل و پل آشنا بشن

از دروس اصلی مقطع کارشناسی خط و سازه‌های ریلی میشه به موارد زیر اشاره کرد:‌

  • تکنولوژی بتن و آزمایشگاه
  • مصالح ساختمانی
  • زمین شناسی
  • نقشه برداری و عملیات
  • رسم فنی و نقشه کشی
  • مترو و برآورد پروژه
  • علائم ارتباطات ۱
  • هیدرولوژی مهندسی
  • دینامیک
  • مکانیک خاک و ازمایشگاه
  • طراحی سازه های فولادی
  • طراحی سازه های بتن آرمه
  • تحلیل سازه ها
  • مقاومت مصالح
  • استاتیک
  • مکانیک سنگ
  • اصول بهره‌ برداری

 

گرایش مهندسی حمل و نقل ریلی

گرایش مهندسی حمل و نقل ریلی تو مرحله ی اول به دنبال توسعه مدیریت و برنامه ریزی تو صنایع ریلی هست. این گرایش شباهت زیادی به واحدهای درسی و کاربردهای مهندسی صنایع داره. هدف این گرایش، پرورش مهندس هاییه که با استفاده از رویکردهای جدید، مدل های ریاضی و سیستماتیک به مدیریت صنعت راه آهن و برنامه ریزی ترافیک خطوط بپردازه.

این گرایش شامل مسائلی مثل مهندسی برنامه ریزی و بهره برداری از تجهیزات حمل و نقل مانند ریل ها، ایستگاه ها، واگن و لکوموتیو هست. متخصصین بعد از فارغ التحصیلی مهارت های لازم رو تو زمینه ی برنامه ریزی و مدل سازی حمل و نقل ریلی، طراحی و نظارت گراف های حرکت قطارها و . کسب می کنن.

از دروس مقطع کارشناسی ارشد مهندسی حمل‌ و ‌نقل ریلی میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش برنامه‌ریزی حرکت قطار­ها
  • برنامه ریزی حمل و نقل ریلی
  • تحقیق در عملیات پیشرفته
  • اقتصاد حمل و نقل و ارزیابی پروژها

 

مهندسی راه ‌آهن برقی

رشته ی راه‌ آهن برقی تو مقطع کارشناسی ارشد، ترکیبی از درس های نظری و متشکل از پروژه‌های ریلی هست. فارغ التحصیلان تو این رشته، با برنامه‌ریزی، مدیریت، طراحی و اجرای پروژه‌های الکتریکی تو صنعت ریلی، میتونن به نحو قابل توجهی، پاسخگوی کمبودها و نیازهای سیستم‌های ریلی باشن.

امکان اشتغال تو سازمان‌های مرتبط با صنایع ریلی، از جمله خصوصیات مثبت برای فارغ‌التحصیل های این رشته به شمار میاد.

 موارد زیر از مهم‌ترین دروس مقطع کارشناسی ارشد مهندسی راه‌آهن برقی هستن:

  • بررسی پست‌های الکتریکی راه‌ آهن
  • آنالیز شبکه‌های تغذیه الکتریکی قطار
  • کنترل محرکه‌های الکتریکی قطار
  • آنالیز ماشین‌های تراکشن

 

مهندسی خطوط راه‌ آهن

رشته ی مهندسی خطوط راه‌آهن تو مقطع کارشناسی ارشد، ادامه دهنده و شکل توسعه‌ یافته‌تری از این رشته تو مقطع کارشناسی رو شامل میشه.

وجود آزمایشگاه‌های تحقیقاتی جامع و کامل تو زمینه ی مهندسی راه‌ آهن برای آشنایی عملی دانشجوهای این رشته با مسائل واقعی صنعت ریلی هست. فارغ التحصیل های این رشته زمینه­‌های علمی و فنی کافی واسه احراز مشاغل زیر رو دارن:

  1.  امکان اشتغال تو سازمان‌های ساخت و اجرای خطوط ریلی
  2. نگهداری و تعمیرات خطوط
  3. سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین شرکت‌های ریلی
  4. مشارکت تو سازمان‌های ریلی با عنوان مهندسین مشاور در جهت اهداف بیان شده تو پروژه‌های ریلی
  5. امکان تدریس تو موسسات آموزشی در درس های مهندسی خطوط راه‌آهن

از مهم‌ترین درس های مقطع کارشناسی ارشد مهندسی خطوط راه آهن:

  • روسازی راه آهن پیشرفته
  • زیرسازی راه آهن پیشرفته
  • اندرکنش خط و قطار

 

مهندسی ایمنی در راه آهن

گذروندن درس های نظری و پروژه‌های تحقیقاتی تو زمینه ی ایمنی و ریسک و راهکارهای موجود تو این زمینه تو سیستم‌های ریلی، از جمله اهداف این رشته محسوب میشه. دانشجوهای فارغ التحصیل، میتونن تو زمینه‌هایی مثل مدیریت و نظارت بر سیستم‌های ایمنی فعالیت کنن. مراکز و موسسات آموزشی هم از جمله موارد اشتغال تو این رشته به شمار میان.

درس های مقطع کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی در راه آهن:

  • مهندسی فاکتورهای انسانی
  • تحلیل سوانح و اصول مستندسازی
  • ارزیابی و مدیریت ریسک در سیستم­ های حمل و نقل
  • تکنولوژی ایمنی در راه آهن و آزمایشگاه

 

مهندسی کنترل و علائم

رشته ی کنترل و علائم تو دو زمینه ی کنترل سیستم‌های ریلی و علائم و ارتباطات ریلی فعالیت داره. گذروندن بعضی از درس های رشته ی مهندسی برق و همینطور زمینه‌های تخصصی لازم مثل کنترل ترافیک و مسائل سیگنالینگ تو رشته ی مهندسی راه‌آهن، از جمله ویژگی‌های مرتبط با این رشته هست.

درس های زیر تو مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کنترل و علائم گفته میشه:

  • ریاضیات مهندسی پیشرفته
  • کنترل اتوماتیک ترافیک
  • کنترل و علائم
  • کنترل و علائم پیشرفته

 

استخدام یا هیئت علمی

با توجه به نیاز شرکت راه آهن تو زمینه ی پرورش و جذب نیرو، تحصیل تو این رشته میتونه واسه فارغ التحصیل ها خیلی با ارزش باشه. ماهیت کاربردی مهندسی راه آهن باعث شده که بازار کار خوبی واسه استخدام داشته باشه.

به طور کلی رشته ی مهندسی راه آهن واسه افراد علاقه مند به مباحث ریلی و صنایع مرتبط با راه آهن، مثل راه آهن های درون و برون شهری، شرایط اشتغال عالی رو ایجاد کرده.

سازمان هایی که مهندسین راه آهن میتونن تو اون ها مشغول به کار بشن:

  • کارخانجات لکوموتیو سازی
  • کارخانجات واگن های مسافری
  • کارخانجات واگن های باری
  • کارخانجات واگن پارس
  • کارخانجات وابسته به صنایع مترو
  • کارخانجات ماشین آلات روسازی راه آهن
  • راه آهن 
  • بنیاد مستضعفان و جانبازان
  • شرکت های وابسته به راه آهن
  • شرکت های مهندسی
  • مجتمع فولاد مبارکه و ذوب آهن

فارغ التحصیلان کارشناسی گرایش مهندسی ماشین های ریلی، مهارت های لازم برای طراحی، ساخت، تعمیر و نگه داری ناوگان های ریلی رو پیدا کردن. و میتونن تو مترو، راه آهن، بنیاد مستضعفان و جانبازان، شرکت های وابسته به راه آهن، شرکت های مهندسی و کارخانجات واگن پارس مشغول به کار شن.

فارغ التحصیلان کارشناسی گرایش سازه های ریلی بعد از فارغ التحصیلی مهارت های لازم رو برای طراحی، نظارت، اجرا، تعمیر و نگه داری مهندسی مرتبط با سازه های ریلی رو دارن. که میتونن تو مترو، راه آهن، بنیاد مستضعفان و جانبازان، شرکت های وابسته به راه آهن، شرکت های مهندسی، مجتمع فولاد مبارکه و ذوب آهن مشغول به کار شن.

فارغ التحصیلان کارشناسی گرایش مهندسی حمل و نقل ریلی میتونن تو شرکتهای ریلی نظیر  مترو مشغول به کار شن. دانشجوهایی تو رشته ی مهندسی حمل و نقل ریلی ‏موفق میشن که به جامعه‌شناسی علاقمند باشن چون این رشته بیشتر به فاکتور های انسانی تو صنایع مشغوله تا فاکتور های ‏تکنولوژیکی.

 

آخرین رتبه قبولی مهندسی راه آهن

دانشگاه صنعتی کرمانشاه

منطقه یک

رتبه در سهمیه: 21520

---------------------

دانشگاه صنعتی کرمانشاه

منطقه دو

رتبه در سهمیه: 25631

---------------------

دانشگاه صنعتی کرمانشاه

منطقه دو

رتبه در سهمیه: 15246

 

نظرات کاربران

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
دوست مدیکالی عزیزم ، اینجا میتونی سوالای خودت در مورد این مقاله را از کارشناسان مدیکال بپرسی
پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه