نحوه تصحیح برگه امتحانات نهایی 1403 و 1402

نحوه تصحیح برگه امتحانات نهایی 1403 و 1402
20 خرداد

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

نحوه تصحیح اوراق امتحان نهایی از اون موضوعاتیه که اگه راجع بهش ندونی فرصت های کسب نمره  بیشتر در امتحانات نهایی رو از دست میدی.🧐  اما اگه زیر و بم فرآیند تصحیح امتحانات نهایی و کاری که مصحح های امتحان نهایی در حوزه انجام میدن، رو بدونی هم نگرانیت برای امتحانات نهایی کنکور 1403 کمتر میشه و هم میتونی نمره بیشتری بگیری!


در ادامه قراره خیلی دقیق و کامل به تمامی سوالات و نکات مهم در مورد نحوه تصحیح اوراق و برگه های امتحانات نهایی که شامل :

1. امتحانات نهایی چگونه تصحیح میشن؟

2.  آیا امکان تقلب در امتحانات نهایی وجود داره؟

3. حوزه تصحیح اوراق امتحان نهایی کجاست؟

4. مصصح ها چجوری برگه های امتحان نهایی رو تصحیح میکنن؟

5. آیا در تصحیح امتحانات نهایی امکان ارفاق و افزایش نمره وجود داره؟

6. زمان و نحوه اعتراض به نمرات امتحانات نهایی دی ماه و خرداد ماه 

7.  آخرین اخبار تغییر روند تصحیح برگه های امتحان های خرداد 1403

8. آیا سامانه یا سایتی برای تصحیح امتحانات نهایی دوازدهم، یازدهم و دهم وجود داره؟ کامل صحبت کنیم.


پس با مشاوره کنکور مدیکال استوز همراه باش

مثل همیشه اگه هر سوالی داشتی میتونی در پایین همین صفحه در بخش نظرات از مشاوران کنکور  مدیکال بپرسی

و زیر 24 ساعت پاسخ سوالت رو دریافت کنی.

 

نحوه تصحیح اوراق امتحان نهایی توسط آموزش و پرورش

تا قبل از سال تحصیلی جدید، تصحیح اوراق امتحان نهایی به صورت دستی انجام می شد. اما تو این مدل تصحیح، امکان خطا یا دخل و تصرف وجود داشت.

ولی از دی ماه امسال، وقتی که حساسیت ها روی تاثیر معدل تو کنکور بیشتر شد، تصحیح به صورت دستی-الکترونیکی انجام شد. و از اون جایی که نتیجه ی مثبتی داشت، قرار بر این شد که تصحیح امتحانات نهایی خرداد ماه به صورت کاملا الکترونیکی انجام بشه‌.

 

تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ چگونه انجام می شه؟

حالا تصحیح الکترونیکی چجوریه؟ اینجوریه که بلافاصله بعد از پایان امتحان هر درس، همه ی پاسخبرگ ها به حوزه ی تصحیح ارسال و اسکن میشن تا توسط مصحح ها، به صورت کشوری تصحیح بشن.

طبق آیین نامه ی آموزش و پرورش، همه ی معلم های پایه ی دوازدهم موظفن کار تصحیح انجام بدن. مصحح، معلم همون درسیه که قراره برگه ی امتحانی رو تصحیح کنه. برگه های هر استان توسط مصحح های استان های دیگه تصحیح میشه که یه وقت پارتی بازی نشه!

مصحح وارد حوزه ی تصحیح میشه و پشت سیستم، اسکن برگه ی امتحانی رو می بینه‌. نام و اطلاعات دیگه ی دانش آموز به هیچ وجه برای مصحح نشون داده نمیشن.

برای تصحیح، مصحح برگه ی امتحانی رو طبق کلید، تصحیح می کنه‌. پس بارم دادن دل بخواهی نیست و ریز به ریز جواب، فرمول و شکل بارم مخصوص دارن. این سخت گیری تو درس های عمومی و مخصوصا درس ادبیات فارسی خیلی بیشتره.

توصیه ما تو مدیکال اینه که حتما بعد از اینکه خوب کتاب و جزوه هات رو خوندی، امتحانات نهایی سال های قبل رو جواب بدی و حتما با کلید آزمون چکش کنی. اینطوری دستت میاد که تصحیح امتحان دقیقا به چه صورتیه و بارم بندی ها چجورین.

مصحح، بارم هر سوال رو سمت چپ برگه با عدد و حروف وارد می کنه و بعد از اینکه برگه رو تصحیح کرد و بارم ها رو با هم جمع کرد، نمره ی کل برگه ی امتحانی رو به عدد و حروف وارد سیستم می کنه تا ثبت بشه.

 

اوراق امتحان نهایی ۱۴۰۲، چند بار تصحیح می شن؟

برای اینکه دقت تصحیح بالا بره، همه ی برگه های امتحانی توسط دو مصحح بررسی میشن. بعد از اولین تصحیح، اسکن برگه ی امتحانی برای مصحح دوم فرستاده می شه‌. مصحح دوم، تصحیح مصحح اول رو نمی بینه و از نمره ی برگه هیچ اطلاعی نداره! این دو مصحح حتی با هم تعامل ندارن و از دو تا استان مختلفن.

اگه اختلاف نمره ‌ای که دو مصحح وارد کردن کمتر از یک نمره باشه، خود سیستم میانگین می گیره و نمره رو ثبت می کنه. اما اگه اختلاف نمرات بیشتر از یک نمره باشه، اسکن برگه ی امتحان برای مصحح سوم فرستاده می شه و نمره ی نهایی، نمره ایه که مصحح سوم اعلام می کنه.

در آخر، نمره به سامانه ی فاینال فرستاده می شه که از طریق پورتال تخصصی مدارس به سوابق تحصیلی دانش آموز اضافه بشه‌.

 

آیا در تصحیح امتحانات نهایی ارفاق می شه؟

همونطور که گفتیم، تصحیح برگه های امتحان نهایی از روی کلید امتحان انجام می شه و تمام مراحل حل سوال، بارم بندی داره. پس اینجوری نیست که مصحح به میل خودش نمره بده.

اما امکانش هست که یک مصحح با دست باز نمره بده و موارد خیلی جزئی رو چشم پوشی کنه و در حد ۲۵ صدم بیشتر نمره بده. ولی ممکنه یه مصحح این ارفاق رو نکنه و یا توسط مصحح دوم ارفاق انجام نشه.

 

امکان تقلب در حوزه تصحیح امتحانات نهایی دوزادهم وجود داره؟

تو حوزه های امتحان، کسایی تحت عنوان ناظر هستن که کارشون نظارت رو تمام مراحل آزمونه، از دریافت برگه ی سوال گرفته تا تصحیح اوراق امتحانی.

اگه ناظر تقلبی ببینه یا حتی موردی مشکوک به تقلب حس کنه، به رئیس حوزه گزارش می کنه. در صورتی که تقلب گزارش شده تایید بشه، برگه ی امتحان متقلب صفر رد می شه و حتی تو کارنامش هم برای اون درس، نمره ی صفر وارد می شه.

اگه تقلب تو یک نوبت امتحانی (مثلا نوبت خرداد) دو بار تکرار بشه، امتحاناتی که متقلب تا اون موقع داده، باطل می شن و از شرکت تو بقیه ی امتحانات هم محروم میشه‌. پیگیری همه ی تقلب ها، توسط کمیسیون رسیدگی به تخلفات امتحانات نهایی انجام می شه.

توصیه ی ما تو مدیکال اینه که اصلا تو این مورد ریسک نکنی و فکر تقلب کردن تو امتحانات نهایی رو فراموش کنی. نه تقلب بگیری و نه تقلب برسونی!

 

نحوه اعتراض به تصحیح امتحانات نهایی دوازدهم  

بعد از اینکه نمرات نهایی اعلام شدن، آموزش و پرورش، یه مدت زمانی رو مشخص می کنه تا اگه به نمرت اعتراض داشتی، اعلام کنی. ثبت اعتراض به صورت اینترنتی و با مراجعه به سایت ثبت نمرات امتحان نهایی (سایت پادا) انجام می شه.

بعد از اعتراض، دوباره مصححین تو حوزه های تصحیح حضور پیدا می کنن. این بار تصحیح کننده ها، فرق دارن و مصحح اول و دوم و سوم نیستن. بعد از تصحیح برگه ی امتحانی، مصحح تصمیم می گیره که نمره رو عوض کنه یا نه.

برای نمرات همه ی امتحانات جز امتحانات عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی (که نمره ی قطعی دارن و نمی شه بهشون اعتراض کرد)، دو بار می شه به هر درس اعتراض کرد. برای اعتراض دوم باید به مرکز شکایات و واحد امتحانات آموزش و پرورش منطقه ی مربوط به مدرسه مراجعه کنی.

 

تحلیل مدیکال از نحوه تصحیح امتحان نهایی خرداد ۱۴۰۲

یه قانون نانوشته هست که میگه برای امتحانات نهایی خرداد، اگه دو بار به یه نمره اعتراض کنی، احتمال افزایش نمر‌ت بالاست؛ مخصوصا برای دروس عمومی!

حالا اینکه دلیلش چیه دقیق معلوم نیست. شاید هدف راضی نگه داشتن دانش آموز یا زمان بر بودن پروسه‌ ی تصحیح باشه. اما به هر حال طبق تجربه ی دانش آموزهای دوازدهمی جواب میده.

 

جمع بندی نحوه تصحیح اوراق امتحان نهایی خرداد ۱۴۰۲

همونطور که اشاره شد، تصحیح برگه های امتحان نهایی توسط مصححین به صورت الکترونیکی و تحت نظارت ناظران انجام می شه. هر برگه ی امتحانی دو بار تصحیح می شه تا میزان خطا تو نمره دهی به حداقل برسه.

امکان اینکه تو نمره ی امتحان نهاییت ارفاق بشه خیلی کمه و بستگی به شانست داره‌. یادت باشه تو امتحانات نهایی پایه ی دوازدهم به هیچ وجه تقلب نکنی تا برات دردسر نشه. حتما قبل از اعتراض به نمره، پاسخنامه رو چک کن تا یه وقت بعد از اعتراض کمتر نشه!

 

سوالات متداول:

  • امکان کم شدن نمره بعد از اعتراض وجود داره؟

    بله! با توجه به تجربه ی اعتراض دانش آموزها، امکان بیشتر یا کمتر شدن نمره ی امتحان وجود داره. پیشنهاد می کنیم بعد از امتحان، پاسخنامه ی امتحان رو بررسی کنی و نمره ی حدودی خودت رو یک جا یادداشت کنی‌.

  • چند روز برای ثبت اعتراض به نمرات امتحان نهایی خرداد ۱۴۰۲ مهلت داریم؟

    مهلت ثبت اعتراض به نمرات امتحان نهایی خرداد ۱۴۰۲، حدودا ۵ روزه اما زمان دقیق به همراه جزئیاتش بعد از آخرین امتحان نهایی توسط آموزش و پرورش اعلام می شه.

  • زمان اعتراض به نمرات امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲، چه تاریخیه؟

    در حال حاضر زمان اعتراض به امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲، اعلام نشده. اما پیش بینی میشه این زمان تو نیمه ی اول تیر ماه باشه.

  • برای نمرات همه دروس امتحان نهایی خرداد ۱۴۰۲ می شه اعتراض کرد؟

    جز دروس عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی، برای نمرات همه ی دروس امتحان نهایی خرداد ۱۴۰۲، می شه دو بار اعتراض کرد. بعد از اعتراض دوم، هیچ اعتراضی وارد نیست.

  • اگه ناظر امتحان نهایی تقلب ببینه، چی میشه؟

    در صورتی که ناظر امتحان نهایی تقلب ببینه، تقلب رو گزارش می کنه و نمره ی متقلب تو اون امتحان صفر رد می شه‌. اگه متقلب یک بار دیگه تقلب کنه، از همه ی امتحانات بعدی محروم میشه و امتحانات قبلیش هم باطل می شن. درواقع فرد مشروط می شه.

نظرات کاربران 30 نظر

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
  1. مهدی

    سلام امتحان نهایی یازدهم هم کشوری صحیح می شود؟

    • مدیکال استوز

      سلام همراه مدیکالی
      بله، عین امتحان های دوازدهم صحیح میشود

  2. فاطمه

    سلام وقتتون بخیر برای امتحانات نهایی خرداد امسال پایه دوازدهم چقدر سختگیری توی محاسبات اعداد برای درس هایی مثل فیزیک و شیمی و ریاضی هست ؟ مثلا امکانش هست که اگر پاسخنامه با یک رقم اعشار یک مسئله ای رو حساب کنه و من مثلا با دو رقم اعشار و یا جواب اگر جواب گرد شده باشه و جواب آخر یک اختلاف جزئی داشته باشه، نمره کم میشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    • مدیکال استوز


      سلام همراه مدیکالی
      قاعدتاً اگه راه و روش درست باشه و اختلاف فقط در تعداد اعشار باشه نمره بهت داده میشه و در حالت کلی وقتی سوالی بهت داده میشه که فرض مسئله تا ۲ رقم اعشار بوده باید جواب هم تا ۲ رقم اعشار باشه و کمتر نباشه

  3. حانی

    سلام خسته نباشید اگر برای سوالات کوتاه پاسخ و سوالاتی که میپرسه علت این مسئله چیه من کل پاراگراف و اون بخش مربوط به موضوع سوال که چند خط میشه رو بنویسم امکان داره که غلط بگیرن و نمرمو ندن؟ مثلا بگن چون نتونسته تشخیص بده بین این بخش و پاراگراف دقیقا کدوم بخش دلیل سوال پرسیده شدست پس نمره بهش تعلق نمیگیره. چون من پارسال در بدترین حالت توقع نمره ۱۸ داشتم ولی نمرم ۱۴ بود و به همین شیوه بالا نوشتم و کل کتاب رو حفظ کردم و دقیق خود جملات و عبارات کتابو حفظ بودم ولی از این کاهش نمره خیلی جا خوردم شما میدونید بر چه اساسی تصحیح میشه؟ و اینکه چون احتمال میدم شاید علتی که من برای سوال مدنظرم هست با اون پاسخ درج شده تو پاسخنامه مغایرت داشته باشه قصد دارم امسال هم همه چیزو بنویسم ولی برای بخش هایی که احتمال میدم برای پاسخ بودن بهتر و صحیح تره خط بکشم و تهش یه جمع بندی خوب داشته باشم از نوشته هام و علت های اصلی که خط کشیدم. این ترفند خوبه ؟ می‌تونه کمکم کنه ؟مشکلی برام ایجاد نمیکنه ؟ خیلی نگرانم و استرس دارم ممنون میشم کمکم کنید.

    • مدیکال استوز


      سلام همراه مدیکالی
      اگه واقعا اینطوری نوشتی باید اعتراض می‌زدی چون من خودم چند دانش آموز داشتم که انتظار نمره بهتری داشتن ولی نمره کمتری گرفته بودن با اعتراض زدن بهتر شد و در حالت کلی فقط حفظ کردن نتیجه نمی‌ده اگه مباحث رو یاد بگیری و درک درستی داشته باشی راحت تشخیص میدی که سوال چه نکته ای رو ازت میخواد و چه طوری میتونی سوال رو جواب بدی و یک کار خیلی خوب اینه تا میتونی نمونه سوال حل کن اینطوری دستت میاد دقیقاً به چه صورتی جواب بدی

  4. ....

    سلام وقت بخیر، اگه مصحح اول 19.75 رد کنه و مصحح دوم 19.25 الان میانگین میگیرن و نمیره میشه 19.5 یا اونی که بالاتره(19.75) رو میزارن؟

    • مدیکال استوز

      سلام همراه مدیکالی
      در این حالت میانگین میگیرن و رو به بالا گرد میکنن و احتمالا همون ۱۹.۵ رو رد میکنن

  5. مهی

    سلام پایه دهم تجربی اگه مستمر نمره کم باشه و نهایی خرداد ۱۹ باشه اشکالی نداره برای کنکور؟

    • مدیکال استوز


      سلام دوست مدیکالی❤️
      نه نگران نباشین، حواستون به نمره هاتون تو پایه های بعدی باشه، یازدهم و دوازدهم رو عالی ادامه بدین

  6. محمدی

    سلام یه سوال داشتم من دوازدهم هستم میشه بگین امتحانات خرداد ۱۴۰۳ چطور تصحیح میشن

    • مدیکال استوز

      سلام همراه مدیکالی
      توسط دو نفر تصحیح می‌شود که اگه اختلاف نمره این دو نفر زیر یک‌نمره باشه، نمره گرد میشه و برات ثبت میشه
      حالا اگه اختلاف نمره بالای ۱ نمره باشه، نفر سومی هم برگه رو تصحیح می‌کنه و اگه نمره نفر سوم اختلاف فاحشی با دو نفر اول داشته باشه باز دوباره ۲ نفر دیگه برگه رو تصحیح میکنن
      برگه ها در سیستم اسکن میشن و ممکنه برگه دانش آموزی که گیلان هست در اهواز تصحیح بشه

  7. رافد جنادله

    در خرداد ماه و در شهریور و در دی ۱۴۰۲ امتحانات دادم و اعتراض کردم و نمره من کم شده ،تصحیح سیستمی زندگی ما را خراب کرد من از کلاس اول تا دوازدهم تو یک کتاب نه افتادم اما وقتی که سیستم آمد زندگی من را خراب کرد لعنت بر کسی کفره را انجام کرد 😡

    • مدیکال استوز

      سلام همراه مدیکالی

      واقعاً متأسفم و امیدوارم حقت رو بتونی بگیری

  8. امیر

    سلام من دی امتحان دادم و رد شدم اعتراض زدم ایا میتونم دوباره اعتراض بزنم؟ راهی هست که بتونم شکایت بکنم یا اعتراض؟ چجوری میتونم ورقه ام رو بببنم

    • مدیکال استوز

      سلام امیر عزیز به آموزش و پرورش مراجعه کنین شاید راهی وجود داشته باشه که بتونین برگتون رو ببینین

  9. نیما

    سلام فارسی نهایی ۷ گرفتم مستمر هم ۱۸ چطور شده ۹.۷۵ قبول نشدم؟

    • مدیکال استوز

      سلام همراه مدیکالی
      نمره پایانی × ۴ + نمره مستمر و همش تقسیم بر ۵ بشه و وقتی قبول میشی که نمره کل از ۱۰ بالاتر باشه

  10. فاطمه

    سلام ،نمرات نهايي بعد از تصحيح معلمان در سطح كشور ممكنه به دست مدير مدرسه باشد؟ و بتواند نمره اي رو ارفاق كنه؟

    • مدیکال استوز

      سلام وقت بخیر دوست مدیکالی عزیزم

       نه اصلا اینطوری نیست فقط نمرات به مدرسه اعلام می شه بعد از ثبت نهایی که در سامانه هست

پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه