تکنیک های مدیریت زمان کنکور : ضربدر منها، زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت

تکنیک های مدیریت زمان کنکور : ضربدر منها، زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت
11 فروردین

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

یکی از چالش های کنکور زمان محدود و استفاده بهینه از تایمه. تا حالا شده با اینکه خیییلی مطالعه کردی ولی بخاطر کمبود وقت به بعضی از درس ها نرسی و نتونی نتیجه ای رو که لایق زحماتته بگیری؟
این مسئله ممکنه خیلی ناراحت و ناامیدت کنه اما تسلیم نشو ! تو این مقاله قراره یاد بگیری چطور هیچ سوالیو از قلم نندازی و حتی به دور دوم هم برسی!

اهمیت مدیریت زمان در آزمون

موفقیت در کنکور به فاکتورهای مختلفی بستگی داره. علاوه بر میزان دانش و اطلاعات علمی، سرعت عمل و نحوه استفاده بهینه از زمان در کنار مهارت های تست زنی اهمیت زیادی داره. داوطلبان زیادی هستن که با اینکه به همه مطالب تسلط خوبی دارن اما بخاطر کمبود وقت در جلسه کنکور نمیتونن به نتیجه ای که در خور تلاش هاشونه برسن. بعضی از کنکوری ها هم ازونور بوم میوفتن و انقدر با عجله تستارو میخونن که خیلی نکات از زیر دستشون در میره و در آخر بخاطر بی دقتی هاشون کلی نمره منفی میگیرن.
با تمرینی که در ادامه بهت میدم میتونی سوال های باتلاقی و وقت گیر رو شناسایی کنی و دیگه هیچ وقت بخاطر یه سوال سخت کلی سوال آسون رو از دست ندی!
بنابراین یادگیری مهارت مدیریت زمان توی آزمون میتونه باعث کاهش استرس بشه و بهت کمک کنه به نظم ذهنی برسی. در نتیجه نه بی دقتی میکنی و نه از سوالی جا میمونی.

انواع تکنیک ها

برای اینکه بتونی بهترین استفاده رو از تایمت داشته باشی میتونی این روش هارو به کار ببری:

  • ضربدر منها
  • زمان های نقصانی
  • استراتژی بازگشت
  • وقفه در آزمون

ضربدر منها

توی همه آزمون ها از جمله کنکور به چند نوع سوال برمیخوری :

  • سوالات آسونی که جوابشونو بلدی
  • سوالات زمان بر و پیچیده ای که جوابشونو بلدی
  • سوالات شک دار
  • سوالاتی که اصلا بلد نیستی :(

بسته به اینکه هر سوال جزو چه دسته ایه استراتژی متفاوتی داریم.
برای جواب دادن به سوال های آسون معطل نکن و تو دور اول همشونو بزن. یادت باشه همه سوالات مربوط به یک درس چه آسون چه سخت ارزش یکسانی تو کنکور دارن. پس اولویت تو باید جواب دادن به سوالاتی باشه که آسون ترن و احتمال درست جواب دادنت خیلی زیاده.
سوالات وقت گیر و شک دار رو با علامت ضربدر نشان دار کن. توی دور اول بهتره که از جواب دادن به این سوالات صرف نظر کنی و در آخر بهشون برگردی.
و دسته آخر یعنی سوالاتی که بلد نیستی رو با علامت منفی نشان دار کن و سریع ازشون رد شو. یادت باشه تو هر آزمون هرچقدر هم درس بخونی سوالات جدیدی طرح میشن که ممکنه بلد نباشی. حتی رتبه اول کنکور هم به صددرصد سوالات تسلط نداره! پس بهترین کار اینه که وقت این سوالات رو به تستایی اختصاص بدی که بلدی و قبلا تمرین کردی. نگران نباش که نمیتونی درسیو ۱۰۰ درصد بزنی، اما نگران این مسئله باش که نتونی توی جلسه آزمون یا کنکور از همه توانایی علمیت استفاده کنی. پس مهم نیست که نتونی به همه تستا جواب بدی اما مهمه که برسی به همه تستایی که بلدی جواب بدی!

خیلی از دانش آموزها از تکنیک ضربدر و منها در تست زنی آگاهی دارن و سعی میکنن که این تکنیک رو اجرا کنن ولی بازم وقت کم میارن و موفق نیستن. چرا؟
فرض کنیم یه دانش آموز میاد صورت سوال رو میخونه، گزینه ها رو میخونه، روی سوال چند دقیقه فکر میکنه بعد تازه به این نتیجه میرسه که این سوال وقت گیره و کنارش یه ضربدر میزنه و ازش رد میشه!!
به نظرتون این دانش آموز زمانی رو ذخیره کرده؟؟ پس انتظار بیهوده ایه که آخر آزمون زمان اضافه بیاره. تو این تکنیک مهم ترین و کلیدی ترین موضوع اینه که در درجه اول سر جلسه آزمون تشخیص بدین که کدوم سوال رو میتونین در تایم خودش جواب بدین، کدوم سوال وقت گیره و کدوم سوال رو اصلا بلد نیستین. این موضوع به مهارت نیاز داره که با تمرین و تست زنی زیاد به دست میاد.

تمرین عملی برای تکنیک ضربدر منفی :

برای اینکه به این مهارت دست پیدا کنی این تمرین رو هرشب اجرا کن. یک کتاب تست بردار (از هر درسی، فرقی نمیکنه) و شروع کن به خوندن تست ها و گزینه ها، بدون اینکه سوال رو جواب بدی فقط تشخیص بده که این سوال جزو کدوم دسته اس؟ آسونه ، وقت گیره یا اصلا نمیتونی حلش کنی. و این کار رو حداقل به مدت 15 دقیقه انجام بده.
و هردفعه که داری تست سرعتی میزنی سعی کن این تکنیک و بقیه تکنیک های مدیریت زمان آزمون رو اجرا کنی. ( راستی! یادته که کی باید تست سرعتی بزنی ؟ )
با این تمرین ها بعد از مدت کوتاهی تبدیل میشی به یه تست شناس قهار. تیپ های مختلف سوال رو سریع تشخیص میدی و میتونی بهترین راندمانو برای زمان کنکور داشته باشی.

زمان های نقصانی

تکنیک زمان های نقصانی کمک می کنه تا فرصت مرور و پاسخگویی به سوالات علامت زده شده برات فراهم بشه.تو این روش باید زمان پاسخگویی به هردرس رو جوری مدیریت کنی که یه مقدار از وقت هر درس ذخیره بشه. بعد از اتمام سوالات، با استفاده ازین زمان ذخیره شده میتونی یه دور دفترچه رو سریع مرور کنی و دوباره یه نگاهی به تست های نشان دارت بندازی. تجربه ثابت کرده که این کار به شدت مفیده!
نگران نباش هیچ نیازی به عجله نیست. اگه تکنیک ضربدر منها رو خوب اجرا کنی این زمان به راحتی ذخیره میشه.

استراتژی بازگشت

این تکنیک ویژه کساییه که وقت اضافه میارن. برای بازگشت به سوالات نشان دار تو زمان اضافه باید یه استراتژی داشته باشی. میتونی قبل از آزمون با توجه به هدف گذاریت استراتژیتو بچینی. یا حین آزمون با توجه به میزان پاسخگوییت به سوالات هر درس تصمیم بگیری تو زمان ذخیره شده ات به کدوم درس برگردی. مثلا اگه فکر میکنی درصد ریاضیت خیلی پایین تر از بقیه درس هاته بهتره که به این درس برگردی.
و یا میتونی طبق اولویت بندی و درجه اهمیت هر درس با توجه به رشته مورد نظرت استراتژیتو بچینی. مثلا اگه داروسازی میخوای این وقتو به سوالات شیمی اختصاص بده و یا اگه پزشکی هدفته ازین وقت برای بررسی مجدد سوالات زیست استفاده کن.

تکنیک وقفه در آزمون

 توی آزمون های طولانی به تدریج داوطلب ها خسته میشن و کارایی کم میشه. ممکنه دردهای جسمی مثل گردن درد در کنار خستگی ذهنی آزارت بده. به همین خاطر بهتره هر نیم ساعت در حد یکی دو دقیقه استراحت کنی. صاف بشین و تکیه بده به صندلی ، چشاتو ببند چندتا نفس عمیق بکش. یه خرما بخور تا قند خونت نیوفته و به گردنت ورزش بده. این کار به رفع خستگیت کمک میکنی و رفرش میشی.

برای اینکه عملکرد بهتری توی آزمون هات داشته باشی این چند نکته رو رعایت کن:

هدف گذاری داشته باش !

بهتره قبل هر آزمون با توجه به میزان تسلطت و وقتی که برای هر درس گذاشتی، یه هدف گذاری معقولانه و منطقی داشته باشی. این کار هم برای مدیریت بهتر زمانت مفیده و هم باعث میشه با انتظارات غیرمعقول از خودت ناامید نشی.
با هدف گذاری میفهمی که تو آزمون چه مقدار وقتیو باید به هر درس اختصاص بدی و استراتژی بازگشتتو مشخص کنی.
هنگام جواب دادن به سوالات هر درس وقتی تعداد سوالات مورد نظرتو جواب دادی برو درس بعدی و توی زمان اضافه بهش برگرد.

زیادی تبعیض قائل نشو !

یکی از عوامل اصلی افزایش تراز و درصد توی کنکور که خیلی از رتبه برتر ها بهش تاکید میکنن حل متعادل همه دروسه.
بنابراین تست های هر درس رو باید در زمان خودش حل کنی. مکث کردن روی یک درس باعث میشه حتی سوالات آسون بقیه دروس رو هم از دست بدی!
برای اینکه تبعیض قائل نشی و وقتتو درست مدیریت کنی بهتره که از کرنومتر یا ساعت مچی استفاده کنی.
یادت نره که هر درس ارزش خودشو داره، پس بعد از اتمام وقت یک درس وقت تلف نکن و برو سراغ بعدی!

در مقابل سوالای سخت روحیتو حفظ کن !

ای کسانی که با جواب ندادن به چندتا تست ، روحیه اتونو از دست میدین، بدانید و آگاه باشید که طراح های کنکور دست میذارن روی نقطه ضعفتون و چندتا سوال سخت رو پشت سر هم میچینن. اینجور وقتا یادت باشه که اگه سوالی سخته، برای همه سخته. گاهی اوقات با زدن ۶۰ درصد از سوالات همون نتیجه ای رو میگیری که سال های گذشته با درصد های خیییلی بالاتر کسب کردن. پس روحیه اتو حفظ کن و با یه نفس عمیق برو سراغ سوالایی که بلدی.

تمرین مدیریت زمان در کنکور (قبل از کنکور)

مسلط شدن‌ به مدیریت زمان آزمون، مهارتی نیست که توی یک یا دو آزمون به کمال برسه. بلکه باید قبل از هر آزمون و برای هر آزمون، خوب فکر کنی و با توجه به میزان آمادگیت برای هر درس هدف‌گذاری کنی. نقشه ذهنی طراحی کنی و بعد بارها و بارها روش های مدیریت آزمون رو بررسی و اجرا کنی تا به تدریج به مدیریت زمان مسلط بشی. مدیریت زمان یکی از مهارت های مهم فراشناختیه که کم کم توی روند آزمون های منظم یاد میگیری.       

جهت آمادگی برای مدیریت زمان کنکور به نحو احسن، انجام این تمرین ها میتونه خیلی کمکت کنه :

تست سرعتی بزن

تست سرعتی همونطور که توی مقاله‌ی انواع روش های تست زنی کنکوری : آموزشی، تسلطی، سرعتی اشاره کردم بعد از تست های آموزشی و تسلطی باید به صورت زمان دار و همراه با درصدگیری انجام بشه.
این نوع تست زنی شبیه ساز شرایط آزمونه و میتونی باهاش تکنیک های ضربدر منها، استراتژی بازگشت، زمان نقصانی و … رو تو خونه تمرین کنی.
توی این نوع تست زنی یاد میگیری سریع تیپ های سوال رو شناسایی کنی و توی دام سوالات باتلاقی و وقت گیر نیوفتی.
 

 آزمون شبیه ساز کنکور بده

شرکت کردن توی آزمون های آزمایشی به صورت مرتب میتونه خیلی بهت کمک کنه. یادت باشه هرچقدر بیشتر خودتو توی شرایط آزمون قرار بدی بهتر میتونی زمانتو حین کنکور کنترل کنی و تصمیم های بهتری در لحظه بگیری. به عبارتی باعث شناخت و بهبود رفتارهات حین آزمون دادن میشه. به کار بردن این تکنیک ها مهارتیه که فقط با تمرین به دست میاد. مطمئنم بعد یه مدت قلقش دستت میاد ;)
توی دوران جمع بندی شبیه سازی کنکور با سوالات سال های قبل خیلی حیاتیه و تورو بیشتر از همیشه برای این آزمون سرنوشت ساز آماده میکنه.
 

امیدوارم در انتها جلوی آرزوهات به جای ضربدر و منها تیک بخوره :)

 

 

نظرات کاربران 25 نظر

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
  1. فاطمه

    سلام میشه بگین چطوری سوالات رو تیپ بندی کنیم آخه سوالات ریاضی زیااادن

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی من
      از سرتیتر های مشخص شده خود کتاب تست ات هم میتونی کمک بگیری ، هر فصل چندین سرتیتر داره و به عبارتی خود کتاب ، تست ها رو تیپ بندی کرده ، از بین هر تیپ بندی تعدادی که مهم تر هستن رو به عنوان تیپ بندی نهایی علامتدار کن

  2. نازنین محمدی

    ضربدر زدن تکنیک خوبیه، ولی باید تمرین‌های بیشتری انجام بدم تا بتونم ازش استفاده کنم

    • مدیکال استوز

      سلام بله قطعا با تمرین و ممارست میشه به نتیجه رسید...ممنون که مقالمون رو خوندی

  3. حسین علی‌پور

    انگاری هیچ وقت ضربدر زدن رو یاد نگرفته! بهتر بود اصلا این تکنیک رو نمی‌شناختم.

    • مدیکال استوز

      🧐

  4. علی احمدیان

    این تکنیک برا من اصلا کار نمی‌کنه، معمولا وقت‌هام تموم میشه قبل از اینکه بتونم ضربدر بزنم.

    • مدیکال استوز

      سلام هرچه بیشتر تمرین کنی مسلط تر می شی و قطعا می تونی از این تکنیک جوابی که می خوایو بگیری

  5. امیرحسین شجاعی

    اونایی که میتونن ضربدر بزنن واقعا خوش شانسن! من هیچوقت نمیتونم توی وقت آزمون ضربدر بزنم.

    • مدیکال استوز

      سلام قطعا شمام با تمرین کردن می تونید روی این تکنیک مسلط بشین

  6. سارا محمدی

    وقتی توی آزمون همیشه عصبی میشم و نمیتونم ضربدر بزنم، انگار تمام تمرینا بیهوده بوده.

    • مدیکال استوز

      سلام.عصبانیت چرا؟ بهتره استرستو کنترل کنی تا بتونی همه تکنیکایی که بلدیو اجرا کنی 

  7. مهدی فرجی

    بیشتر وقتم رو صرف فکر کردن به اینکه کدوم سوال وقت‌گیره می‌کنم، به جای اینکه روی سوالات آسون تمرکز کنم.

    • مدیکال استوز

      سلام در حد ۵ ثانیه تایم بزار برای این که متوجه بشی سوال برات قابل حل و فهم هست یا ن

  8. ریحانه محمدی

    وقتی دارم توی ضربدر زدن تمرین می‌کنم، انگار اونوقت سوال‌های وقت‌گیر تکثیر میشن!

    • مدیکال استوز

      سلام با تمررین روی این تکنیک مسلط میشی قطعا

  9. رضا کریمی

    این تکنیک رو همه میشناسن، ولی اجراش براشون سخته. به نظرم باید بیشتر تمرین کنن.

    • مدیکال استوز

      سلام درسته و مرسی که مقاله مارو خوندی😊

  10. فاطمه رضایی

    چرا هنوز نمیتونم توی ضربدر زدن موفق باشم؟ ممکنه دیگه بهم نرسه؟

    • مدیکال استوز

      سلام قطعا با تمرین کردن تو تستا و ازمونای ازمایشی قطعا موفق میشی

پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه