سوالات امتحان نهایی رمزنگاری میشود! اقدامات امنیتی برای جلوگیری از لو رفتن سوالات نهایی

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: امنیت رمزنگاری‌ها بسیار بالاست و قفل این رمزها به هیچ عنوان قابل بازگشایی نیست مگر با رمز اصلی ! با این سازوکار امکان لورفتن سوالات امتحانات نهایی را به صفر رسانده‌ایم !!

27 اردیبهشت

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

در حرکتی نوآورانه، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که در حال ایجاد یک سیستم رمزنگاری امتحان نهایی است. این اقدام جدید با هدف افزایش امنیت امتحانات و جلوگیری از تقلب آموزشی عرضه شده است.

"ما به دنبال ایجاد یک محیط امتحانی عادلانه و بی طرفانه هستیم" 
یک مقام وزارت آموزش و پرورش گفت: "رمزنگاری سوالات امتحان نهایی یکی از راه‌هایی است که می‌توانیم این هدف را برآورده کنیم."

این سیستم جدید به وسیله تکنولوژی رمزنگاری پیشرفته ایجاد شده است که از توزیع و دسترسی غیرمجاز به سوالات امتحان نهایی قبل از زمان مقرر جلوگیری می کند. همچنین این سیستم می‌تواند زمان دقیقی که سوالات برای دانش‌آموزان و معلمان در دسترس قرار می‌گیرد را کنترل کند.

"با استفاده از این سیستم رمزنگاری امتحان نهایی ، ما می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که هر دانش‌آموزی که به سوالات امتحان دسترسی پیدا می‌کند، آن‌ها را به طور عادلانه و در زمان مقرر دریافت کرده است"،

 

طراحی بانک سوالات کنکور 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه تغییرات کنکوری می‌تواند دانش آموزان را به سمت یادگیری عمیق ببرد گفت:
« ما در سال‌های گذشته نیز امتحانات نهایی را داشتیم اما با این مصوبه، جنبه رقابتی هم پیدا می‌کند و باید به جنبه‌های مختلف از جمله برقراری عدالت کامل در طراحی سوالات و... توجه شود. درهمین راستا بانک سوالات کنکور طراحی شده است. »

 

طراحی سوالات در فضای قرنطینه کامل/ سوالات امتحان نهایی رمزنگاری می‌شود

زارعی ادامه داد: افراد امین و مسلط به موضوع تدریس و آزمون، برای طراحی سوالات، انتخاب شده‌اند و طراحی تمام سوالات چه آزمون‌های داخلی و چه خارجی در فضای قرنطینه کامل انجام می‌شود. بعد از طراحی سوالات، سوالات رمزنگاری شده و یک روز قبل از آزمون برای روسای حوزه‌های برگزاری امتحانات ارسال می‌شود.

 

امکان لو رفتن سوالات به "صفر" رسیده است!

وی ادامه داد: امنیت رمزنگاری‌ امتحان نهایی بسیار بالاست و قفل این رمزها به هیچ عنوان قابل بازگشایی نیست مگر با رمز اصلی. تکثیر سوالات در روز برگزاری امتحانات نیز در اتاق قرنطینه پس از دریافت رمز انجام می‌شود.
با این سازوکار امکان لورفتن سوالات امتحانات نهایی را به صفر رسانده‌ایم. این اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهم که به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات نهایی وجود ندارد.

 

اوراق همه حوزه‌های امتحانی سراسر کشور الکترونیکی تصحیح می‌شود/ تصحیح اوراق توسط ۲ مصحح

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره تصحیح اوراق امتحان نهایی گفت: تصحیح الکترونیک را از خرداد ۱۴۰۱ به صورت آزمایشی برای حوزه‌های امتحانی خارج از کشور و در دی ماه ۱۴۰۱ در برخی مدارس مناطق انجام دادیم و از این نوبت امتحانی بنا داریم تصحیح الکترونیکی را در همه حوزه‌های امتحانی سراسر کشور انجام دهیم.

زارعی افزود: مصححان برگه‌های دانش آموزان استان خودشان را تصحیح نمی‌کنند و برگه های دانش آموزان استان‌های دیگر در اختیارشان قرار می‌گیرد. همچنین تنها یک مصحح سوالات را تصحیح نمی‌کند و دو مصحح این‌کار را انجام می‌دهد و سه نسخه راهنمای تصحیح برای استان‌ها مبنای عمل قرار می‌گیرد.

 

تامین امنیت امتحانات نهایی توسط شورای امنیت استان‌ها

زارعی ادامه داد: به همه دستگاه‌ها تکلیف شده است که همکاری لازم را برای برگزاری آزمون‌های نهایی با وزارت آموزش و پرورش داشته باشند. تامین امنیت امتحانات نهایی جزو تکالیف شورای امنیت استان‌ها قرار گرفته و در بسیاری استان‌ها جلسات مربوطه برگزار و تقسیم وظایف صورت گرفته‌است.

 

 

نظرات کاربران

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
دوست مدیکالی عزیزم ، اینجا میتونی سوالای خودت در مورد این مقاله را از کارشناسان مدیکال بپرسی
پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه