مدیکال استوز
فائزه سادات اقلیمی

مصاحبه با تکلیف سوالاتی که حین آموزش نمیتونیم جواب بدیم چی میشه؟!🧐

دانشجوی پزشکی همدان
مشاوره رشته ریاضی
کنکور سال
0 نظر
رتبه نامشخص منطقه undefined

خلاصه مصاحبه

سوالاتی که قادر به جواب دادنش حین آموزش یه مبحث نیستی، چه بلایی سرش میاد؟ ☺️فردا دوباره میری سراغش؟ 👏از معلم در موردش میپرسی؟ -از دوستات سوال میکنی؟ -تایم بیشتری میذاری تا بتونی حلش کنی؟ -یا رهاش میکنی!؟ تو این قسمت رادیو میخوایم مفصل در موردش صحبت کنیم😉

فایل صوتى مصاحبه

مدیکال پادکستتکلیف سوالاتی که حین آموزش نمیتونیم جواب بدیم چی میشه؟!🧐

متن مصاحبه

مصاحبه کنندهuser
خیلی خوش اومدید به این قسمت از رادیو مدیکال. ما درباره یه مبحث خیلی مهم توی کانال حرف زدیم. چون مفصل بود گفتیم به صورت کلی تر براتون بگیم.
مصاحبه کنندهuser
سوالاتی که شما حین خوندن یه مبحث می‌زنید و بلد نیستید چه بلایی سرشون میاد و قراره چیکارشون کنی؟ 
    userفائزه سادات اقلیمی

    خیلیاتون گفتید این سوالارو ول میکنید و دیگه کار نمی‌کنید، یه سری هاتون نمیدونستید چه تایمی باید این سوالات رو کار کنید و در رابطه با اینها گیج بودید.

    userفائزه سادات اقلیمی

    موضوع اول، وقتی میخوایم یه مبحث رو شروع بکنید به آموزش غالبا یا فیلم میبینید یا تدریس دبیرتون هست یا علاوه بر تدریس دبیر خودتون درسنامه میخونید، تو مراحل بعدی چیزی که خیلی مهمه چیه، اینه که شما نگاه کنید ببینید سوالاتی که دارید حل میکنید از چه منبعی هستش، باید از منبع آموزشی باشه.

    userفائزه سادات اقلیمی

    منبع آموزشی یعنی چی؟ یعنی نزدیک به 60,70 درصد سوالات اون منبع سطح متوسط داره و سوالاتی هست که شما تقریبا میتونید به یه تسلط خوب برسید در اون مبحث،

    userفائزه سادات اقلیمی

    30,40 درصد باقی مونده چیه؟ 10,15 درصد میشه اولین سوالات هر مبحثی که سوالات خیلی ساده ای هست، جایگذاری فرمول هست یا یه نکته ی ساده از درسه و کلا چیزیه که 5,6 تا تست اول رو میخوای بزنی دستت راه بیوفته. 

    userفائزه سادات اقلیمی

    بقیه سوالات، نزدیک به 20,30 درصد هستن که سطحشون خیلی بالاست یعنی تو همون منبع که میزنی، سوالات سخت یه منبع و سوالاتی که سطحشون بالاتره یعنی توی آزمون ها میبینید، توی کنکور میبینید، اومدن و چنین سوالاتی گذاشتن.

    userفائزه سادات اقلیمی

    پس شما وقتی با یه منبع آموزشی میخوای شروع کنی و تست بزنی با یه تیر 3 نشون میزنی و با 3 مدل سوال طرف هستی. یکی میشه سوالاتی که سطح ساده ای دارن، یکی سطح متوسط که رایجه و یکی سطح سخت که شما دارید تو همه ی کتاب ها میبینید. 

مصاحبه کنندهuser
این بحث که ما یه سری سوالات رو تو همون دفعه اول حل نکنیم، یعنی اصلا نمیتونیم حل کنیم از کجا میاد؟ 
    userفائزه سادات اقلیمی

    از علامت دار کردن سوالات و طبقه بندی سوالات تو منبع آموزشیمون میاد. وقتی شما برای اولین بار یه مبحث رو میخونی قطعا اون تسلط کامل رو نداری که همه ی سوالات رو دونه دونه جواب بدی و اینکه شما بخوای همون دفعه اول واسه سوالی که بلد نیستیش، سرش 15,20 دقیقه زمان بذاری که آخر به جواب برسی هم خوب نیست. پس در نهایت این که اگه بخواید این سوالات رو نگه داری برای بعد یا از کسی بپرسی موضوع خیلی مهمیه، یکی از اهداف علامت دار کردن تست ها همینه. 

مصاحبه کنندهuser
پس تو مرحله اول شما باید یاد بگیرید چجوری کتاب تست هاتون رو علامت دار کنید و اصلا چه تستی رو باید علامت دار کنم وقتی واسه اولین بار دارم با یه مبحث آشنا میشم و چه تستی رو همینجا باید یاد بگیرمش. 
    userفائزه سادات اقلیمی

    مورد اول اینه که شما باید یاد بگیرید کی ما میخوایم یه تست رو نگه داریم برای بعد یا بپرسیم، کی میخوایم همونجا حلش کنیم.

    userفائزه سادات اقلیمی

    نکته اول، سوالات ساده منبع آموزشی همه‌ش باید حل بشه تو دوره اول و هیچکدوم از این سوالات علامت دار نمیشن. ولی اون سوالات سطح متوسط و اون سوالات سطح بالا یکم قضیه‌ش فرق میکنه.

    userفائزه سادات اقلیمی

    اون سوال سطح سخته تکلیفش مشخصه، مثلا ما ممکنه 300,400 تا تست از یه درس بزنیم باز اون تست سخته رو نتونیم حل کنیم، خیلی طبیعیه، ما برای دهمین بار هم که یه مبحث رو بخونیم باز یه سری سوالات هستن که خیلی سخت ترن و اینکه شما هی درگیر باشید با این سوالات طبیعیه.

    userفائزه سادات اقلیمی

    سوالاتی که خیلی سخت بودن یا از روند مطالعه شما خیلی فاصله داشتن خودشونو خوب نشون میدن و شما راحت میتونید متوجه بشید که تو این صفحه مثلا این 3 تا سوال از اون سوال های حل نشدنیه، این سوالا برای وقتیه که برای بار سوم یا چهارم میخوام خودم رو درگیر این مبحث کنم. پس اینارو یه شکل علامت دار میکنید.

    userفائزه سادات اقلیمی

    حالا سوالات سطح متوسط، این سوالات علامت دار کردنشون 2 مدله، یکی علامت دار میکنی برای خودت، یکی علامت دار میکنی که بپرسی یا دوباره فردا اون تست رو حل کنی.

    userفائزه سادات اقلیمی

    حالا اینکه یه تست رو علامت دار بکنم یعنی چی؟ شما الان یه سوال رو شروع میکنی به حل کردن و خیلی هم خوب میتونی پیش ببری سوال رو، حالا شاید یه نگاهی هم به پاسخنامه بندازی ولی خوب داری حلش میکنی در نهایت هم به جواب میرسی ولی بعد از اینکه سوال رو حل کردی و تموم شد به این نتیجه میرسی که این سوال خیلی خفن بود و همه ی چیزایی که داشتم از این مبحث میخوندم کامل تو این سوال مرور شد یا فرمول های مبحث نهایی تو این سوال اومده و مرور شده و چقدر خوب که این سوال رو علامت دار کنم و هروقت که خواستم مرور کنم بیام و این سوال رو حل کنم، اصطلاحا این تست ها تست های مادره، یعنی تستی که شما علامت دار میکنی و دفعه های بعدی مرورش میکنی کلی نکته ازش یادت میاد و اون مبحث برات مرور میشه. اینارو یه شکل علامت دار میکنی .

    userفائزه سادات اقلیمی

    پس تا الان چیشد؟ یکی تست های سخت که مثلا با رنگ زرد هایلایتش میکنی و یکی هم تست های مادر که شاید شما اصلا توشون ایراد نداشته باشید ولی انقدر تست های ارزشمندی هستن که شما ترجیح میدی تست رو علامت دار کنی.

    userفائزه سادات اقلیمی

    و مورد آخر توی علامت دار کردن تست ها، تست های متوسطی هستن که شما توی دفعه ی اول نمیتونی حلش کنی ولی اصولا خودت میدونی که من این تست رو باید میتونستم حل کنم، حالا چجوری اینو متوجه بشم؟ نگا میکنی میبینی دبیرت همچین تستی رو توی کلاس حل کرده، چیزیه که تو نمونه‌ش رو دیدی و انتظار داشتی که حلش کنی ولی الان که اومدی توی کتاب تست کار میکنی خوب متوجهش نمیشی. یا مثلا یه تستی که تو نمونه‌ش رو توی درسنامه میبینی یا کلاس نمیری و تو جزوه ی دبیرت اونو دیدی، یا چند تا سوال از قبل مثل این حل کردی ولی باز رسیدی به این تست نمیتونی حلش کنی. این تست دقیقا همون تستی هست که شمارو از هم متمایز میکنه. اینکه شما متوجه بشید کدوم تست قراره شمارو از بقیه جلو بندازه. اون تست دقیقا همین تسته که شما مشابهش رو دیدی و قبلا حلش کردی ولی الان نمیتونی حلش کنی و با اینکه کلی باهاش کلنجار میری یا میری تو پاسخنامه جوابو نگاه میکنی باز هم متوجهش نمیشی. این باید هایلایت سومت باشه .

مصاحبه کنندهuser
 اینجا سوال پیش میاد که من علامت دار کردم و یه دور هم به حالت آموزشی اون مبحث رو خوندم، حالا باید چیکار کنم؟
    userفائزه سادات اقلیمی

    داستان از همینجا به بعد شروع میشه، همه ی شما دارید درس میخونید، در نهایت از بین شما 4000 نفر دندون پزشک میشن امسال، 9000,10000نفر وارد پزشکی میشن.

    userفائزه سادات اقلیمی

    حالا چی این اختلاف رو ایجاد میکنه؟ یکی هست که میاد رها میکنه و میگه خب من این مباحث رو خوندم دفعه بعدی هم یه دور میخونم تموم میشه میره، ولی یکی هست که میگه درسته من این مباحث رو خوندم ولی میبینم 100 ,200 تا تستی که برای این مبحث زدم 20 تاشو علامت داری کردم که باید میتونستم همون بار اول حلش کنم، یا مبحث برام گنگه، درسته زدم ولی بلدش نیستم، یا اگه الان بخوام حلش کنم نمیتونم. میاد چیکار میکنه؟ یا بررسی دبیر داره، میره از دبیرش میپرسه و دبیر حل میکنه سوالاتو و یاد میگیره، یا دبیر نداره و تو خونه خودش درس میخونه میگرده ویدیو پیدا میکنه میشینه سوال 15 تستش که شبیه اون سوال هست رو نگاه میکنه که ببینه دبیر داره چیکار میکنه، حالا که فهمید دبیر چجوری داره حلش میکنه دوباره میشینه خودش اون تست رو حل میکنه. یا بچه هایی که دبیر محور نیستن میشینن اون قسمت درسنامه رو میخونن، میرن کتاب میخونن، یا زنگ میزنه از دوستش میپرسه. پرسیدن عیب نیست، ندونستن عیبه.

    userفائزه سادات اقلیمی

    ایراد کار خیلی از شماها همینه. یکی میاد میگه من ساعت مطالعم 10,12 ساعته خوبم میخونم، تستم میزنم، فیلمم میبینم، چهارشنبه پنج شنبه هم مرور میکنم جمعه که میرم آزمون درصدام بالا نمیاد، میگم این موارد رو رعایت میکنی؟ میرسم به این سوال که مبحثی که یاد نگرفتی چیزی که بلدش نیستی رو دوباره برمیگردی سرش یا از دبیر یا شخص دیگه ای میپرسی؟ میگه نه، دقیقا مشکل همین‌جاست. این کار خیلی بیشتر از چیزی که فکر کنید داره کار شمارو خراب میکنه، مگه میشه از یه مبحث 10,15 تا سوال حل نشده باقی بمونه و انتظار داشته باشی که گذر زمان و اینکه دفعه بعد میخونی مشکل خودش حل بشه. این سوالات باید پرسیده بشه.

    userفائزه سادات اقلیمی

    من سال دهم اصلا درس نمیخوندم به کنکور هم فکر نمیکردم، برای همین درس های دهم رو اصلا بلد نبودم. یه معلم فیزیک تو مدرسه داشتیم که همه چیز رو میپیچوند، داده های مسئله رو توضیح نمی‌داد و یهو ضرب و تقسیمش رو انجام می‌داد و این برای من که بلد نبودم قابل فهم نبود، تو بازه ای که من میخواستم شروع کنم، تابستون دوازدهم بود، به مامانم گفتم من اصلا دبیرم برای فیزیک خوب نیست چیکار کنیم؟ مامانم گفت برو کلاس یا با همین دبیری که داری بیرون کلاس بگیر، این دبیر خیلی خوب بود تو شهر ما ولی جوری تدریس میکرد که من نمیفهمیدم تو کل سال دهم نفهمیدم چیزی، گفتم من اصلا نمیفهمم حرف های این دبیر رو، کاش یه نفر باشه بیاد فقط کتاب رو به من درس بده، یکی از فامیل های دورمون که دبیر فیزیک بود رو پیدا کردیم که به من کتاب رو تدریس کنه. ما شروع کردیم از همون ابتدا هر سوالی داشتم می‌پرسیدم که این چجوری حل شده، پاسخنامه کتاب خیلی سبز رو می‌آوردم میگفتم من اینو نمیفهمم راه حلش چیه، ایشون چون در سطح کتاب تدریس میکردن یه سری سوال ها رو میموند وقت میذاشت تا حل کنه ببینه چیه بعد برای من توضیح بده، ولی همون چند ساعتی که من فیزیک رو خیلی ابتدایی و سریع کار کردم معجزه کرد، یه حجم زیادی از مشکلات فیزیک من حل شد، و این مشکل چرا حل شد؟ برای اینکه من خودم پیگیرش بودم، منم بلد نبودم، اینکه پرسیدم و درگیرش شدم در نهایت یاد گرفتم.

    userفائزه سادات اقلیمی

    یه کار دیگه ای هم که میکردم به خصوص برای درس ریاضی و فیزیک، شما اگه رفع اشکال نکنی نمیشه. برای یازدهم ما میز هامون رو با بچه ها گرد میکردیم توی کلاس و دونه دونه سوال حل میکردیم، یکی حل میکرد و بقیه نظر میدادن که چجوری اینجوری حل شده. و خیلی سوالات رو اینجوری حل میکردیم. چون اونجاهایی که نمیدونستی و نمیفهمیدی رو همونجا میپرسیدی. این برای بچه هایی که دهم، یازدهم یا دوازدهم هستن یکی از بهترین کارهایی هست که میتونید تو مدرسه انجام بدید.

    userفائزه سادات اقلیمی

    ما یه همسایه داشتیم که دبیر ریاضی بود، من هرکسی رو میدیدم که میتونه به من حتی 1 سوال بیشتر بهم یاد بده میرفتم ازش میپرسیدم، من هر سری که یه مبحث رو میخوندم زنگ میزدم به همسایه‌مون که دبیر ریاضی بود و میگفتم من میخوام بیام این سوالاتم رو بپرسم و رفع اشکال کنم، من سوالارو میگفتم ایشون برام حل میکردن، همسایه‌مون یه دختر داشت که از من 2 سال بزرگتر بود، یکبار ایشون بهم گفت اونقدری که تو ازم سوال پرسیدی دخترم ازم نپرسیده. شما نباید ترس از پرسیدن داشته باشید باید انرژی بذارید. درسته الان داری میخونی ولی وقتی آخر شب نگاه میکنی که 10,15 تا سوال رو دستم مونده که بلد نیستم حلشون کنم و نیاز دارم یکی برام توضیح بده وقتی ول میکنی و نمیری دنبالش که برات توضیح بدن و یاد بگیری، تهش میشه اینکه تو یه سری چیزارو خوندی و اشکالاتتم حل نکردی، اون اشکالات با تو میمونه و سر جلسه کنکور میبینی بله اونجاهایی که باید میرفتی میپرسیدی ولی تنبلی کردی و نرفتی بپرسی الان شده سوال کنکور و نمیتونی حلش کنی. شما باید تا میتونید بپرسید.

    userفائزه سادات اقلیمی

    بچه ها تو مدرسه کلاس شیمی میرفتن ولی من نمیرفتم، من سوالاتی که بلد نبودم رو میرفتم از اونهایی که کلاس میرفتن می‌پرسیدم. من به چشم دیدم کسی که سطح پایینی داشته ولی انقدر پرسیده و پیگیر بوده سطحش رو آورده بالا و درصدش رو خیلی تغییر داده، ولی کسی ام بوده که همیشه درصدش 60,70 بوده ولی 60,70 هم مونده، چرا؟ چون اون 30 درصدی که بلد نبوده رو نرفته بپرسه که اون 60,70 بشه 80,90.

مصاحبه کنندهuser
سوال پیش میاد که، من خیلی دسترسی به دبیر ندارم یا کسی که ازش بپرسم، خودم بخونم هم میشه؟
    userفائزه سادات اقلیمی

    شما باید هرکاری میتونید انجام بدید که اون سوال توی ذهنتون برطرف بشه، حالا یکی دسترسی به دبیر داره، تو نداری! اشکالی نداره، این همه دبیر فیلماشون هست، سایت آلا هست رایگان در اختیار شماست. برید نگاه کنید هیچ اشکالی نداره، یا برید درسنامه رو بخونید ولی به هرحال باید خودتون رو درگیر اون سوال کنید، اگه تمام این مواردی که گفتم نبود تهش اینه که شما باید بشینید خودتون وقت بذارید مسئله رو بالا پایین کنید که در نهایت بفهمید. پس حواستون به رفع اشکال باشه.

    userفائزه سادات اقلیمی

    به طور کلی عید امسال بازه ی جمع بندی و مرور شما تلفیق میشه و کسی میتونه در نهایت نتیجه خوبی بگیره، چه از کنکور اردیبهشت چه امتحانات و چه کنکور تیر ماه که بتونه این بازه ی جمع بندی و مرور عید رو در هم تلفیق کنه و بتونه به بهترین نحو این رو مدیریت کنه ، برنامه‌ش هم خیلی حساسه، ولی اینکه شما چطور بتونی مدیریتش کنی چیز مهمیه.

مصاحبه کنندهuser
برای کسی که شروع صفره و با Cpr برنامه ریزی کرده، دوران جمع بندی و آزمون ها رو چیکار کنه؟
    userفائزه سادات اقلیمی

     این بستگی داره شما شروع از صفر رو چی تفسیر کنی، بعضی وقت ها از بچه میپرسم شروع صفر یعنی چی؟ میگه مثلا من 4,5 تا مبحث رو از هر درس خوندم توی بقیه ش صفرم، درصورتی که این آدم صفر نیست، اگه این حالت هست شما باید بازه ی 2,3 هفته ای رو برای جمع بندی و مرور حتما بذارید برای کنکور اردیبهشت ولی اگه کامل صفر هستین یعنی از هر درسی حساب میکنی یکی دوتا خوندی اونم بدون تست و آشفته کار کردی بله این شروع از صفره، به نظر من کنکور فرهنگیان رو کنار بذاره و برنامه‌ش رو برای کنکور تیر بچینه، چون اون قطع شدن زنجیره که شما بخوای واسه کنکور اردیبهشت بخونی بعد بری دنبال کنکور تیر باعث میشه شما هم مباحث کمتری بخونی و هم اون قطع شدن باعث میشه خیلی از فرصت هاتون رو از دست بدید .

مصاحبه کنندهuser
اگه تو یه مبحثی خیلی ضعیف باشیم مثلا در حد امتحان مدرسه و قبلا کم روش وقت گذاشته باشیم چجوری به تسلط خوبی برسیم؟
    userفائزه سادات اقلیمی

     مبحث های ضعیفتون رو از اینجا به بعد باید تقسیم کنید. یکی بخش هایی که توش ضعیف هستید و واقعا مبحث سنگینیه مثل حرکت شناسی، مثل اسید و باز، مسائل الکترو شیمی ، و یکی مبحثی که شما توش ضعیف هستی ولی این ضعیف بودن شما بخاطر سختی مطلب نیست بخاطر کم کار کردن شماست، اگر جزو دسته اول بودی یعنی مباحثی که همه میگن سخته و واقعا سخته شما فقط برای امتحانات نهایی براش وقت بذارید و تست کمتری ازشون بزنید، یعنی سعی کنید فقط برای امتحان نهایی خودتون رو آماده کنید از اینجا به بعد، ولی اگه مبحثیه که شما کم کار کردید تنها چیزی که باعث میشه شما به تسلط برسی تو اون مطلب تست زدن هست. اگه نمیتونی یه تایم 3,4 روزه بذاری که تست هاش رو پیدا کنی و کار کنی، به صورت روتین بذار تو برنامه‌ت و مثلا روزانه 10,12 تا تست ازش حل کن که به تسلط برسی.

مصاحبه کنندهuser
گفتن که من اگه ذهنم درگیر یه سوال بشه دیگه تا حل نکنم نمیتونم برم سراغ سوال بعدی، اینجوری هر سوال 10 دقیقه ازم وقت میگیره، چیکار کنم؟
    userفائزه سادات اقلیمی

     ایشون گفته دهمه، برای بچه های دهم اشکالی نداره بشین سوالات رو دونه دونه حل کن چون وقت داری، دهم اگه واقعا مفهومی میخونی یادمیگیری تو تابستون تست بیشتر میزنی که خیالت راحت باشه ولی به صورت کلی، شما باید حواستون باشه که سوالات از یه جایی به بعد وقتی که داری روش میذاری تایم مُرده هست، یعنی هیچ اندوخته ای بهت اضافه نمیکنه، عملا از یه جایی به بعد به صورت کلی حواست از سوال هم پرت میشه.

    userفائزه سادات اقلیمی

    به خصوص برای بچه هایی که امسال کنکور دارن، شما 30 ثانیه تا 1 دقیقه باید سوال رو بخونی و بفهمی تا یه حدی و شروع کنی به حل کردن و یه چیزی حدود 2 تا 4 دقیقه باید روی سوال وقت بذاری تا به جواب برسی، اصولا برای سوالی که اولین باره میبینی حدودا باید 5 دقیقه زمان بذاری یا کمتر اگر داره تایم شما از این بیشتر میشه باید جلوش رو بگیری و بگی من این سوال رو نمیتونم اوکی کنم برید سراغ پاسخنامه و شروع کنید به خوندن پاسخنامه، و حواستون هم باشه که حداکثر زمان ممکن 5 دقیقه هست که برای سوال باید وقت بذارید. حداکثر 1 دقیقه وقت برای خوندن سواله 2,3 دقیقه باید برای حل سوال بذارید و اگه نتونستید باید تو اون 2,3 دقیقه باقی مونده برید سراغ پاسخنامه. پس سعی کنید بیش از حد طول ندید سوالات رو.

مصاحبه کنندهuser
گفتن که کسی که بیشتر مباحث رو خونده ولی خوب تست نزده و تسلط کافی روشون نداره باید چیکار کنه؟
    userفائزه سادات اقلیمی

    این دقیقا همون چیزی هست که دارم میگم. تعداد زیاد مبحث خوندن هیچ جا به درد شما نمیخوره مگر اینکه شما امتحان نهایی داشته باشی و این تعداد مبحثی که خوندی از مباحث دوازدهم باشه .

    userفائزه سادات اقلیمی

    اما اگر این مباحث زیاد که شما کار کردی از مباحث پایه هست میگم بسه هی مبحث اضافه نکن ولی انقدر خوندن تو سطحی هست که هیچ به دردت نمیخوره اینجا میگم که لطفا ادامه ندید به خوندن و از اون مباحث تست انتخاب کنید و بزنید از هر مبحث 50,100 تا تست بزن تا خیالت راحت بشه که تو اون مبحث به تسلط کافی رسیدی بعد برو سراغ مبحث بعدی که اگه 60,70 درصد مباحث رو کار کردی حداقل 40,50 درصدش رو کامل بلد باشی ، بعد اونجا مجاز به پیش روی هستی.

نظرات کاربران

رشته تحصیلی

هیچ نتیجه ای یافت نشد!

نظری برای این دانش آموز ثبت نشده است