رادیو مدیکال ویژه کنکور1404 با خانم مبارکه احمدی مقدم
خلاصه مصاحبه
فایل صوتى مصاحبه
متن مصاحبه
من مبارکه احمدی مقدم هستم. دانشجوی پزشکی همدان و رتبه 289 کنکور و از مشاورین تیم مدیکال.
من در واقع از همون سال دهم شروع کردم ولی وقتی رسیدم یازدهم یکم افت داشتم ترازام کم شده بود ولی باز به نسبت خوب بود ولی به سال دوازدهم که رسیدم سخت بود درس خوندن، مخصوصا که درس ها جدید بود برام و من خودم درس میخوندم و اون تایم از مدرسه استفاده نمیکردم.
این شد که سال اول نشد نتیجه خوبی بگیرم و رتبه کنکورم 2700 منطقه شد. اون رشته ای که دوست داشتم رو نتونستم قبول بشم و یکسال پشت کنکور موندم، سال 98 که کنکور دومم رو دادم خیلی خوب خوندم اشتباهاتم رو اصلاح کردم و رتبم شد 289، از اول شروع کردم ولی خب خیلی استپ داشتم بینش و افت کردم، سال آخر یعنی دومین کنکورم رو خیلی سعی کردم خوب هندل کنم و خداروشکر کنکور خوبی برای من بود.
من با اینکه میگم سال یازدهم کمی افت داشتم ولی آزمون قلمچی رو پیوسته شرکت کردم تو تایم دبیرستان و اون یکسال که پشت کنکور بودم. هم آزمون قلمچی رو میدادم هم تست زدن رو همیشه داشتم و همیشه جوری بوده که سعی میکردم برنامه مدرسه رو با آزمون ها هماهنگ کنم و هر دوتا رو باهم جلو ببرم و اینجوری نبود که بخوام درس های مدرسه رو فقط بخونم. میگم استپ زیاد داشتم بینش ولی هر دوتاشو باهم جلو بردم، هم تست زدم هم واسه امتحانات خوندم. معدل کتبیم 20 بوده و به شدت تلاش کردم برای تشریحی خوندن.
احتمالا بچه ها میدونن که کنکور 403 تاثیر قطعی معدل دوازدهم 50 درصد هست. ولی در کنکور 404 یه فرقی که داره اینه که این تاثیر برای یازدهم هم اعمال میشه یعنی علاوه بر اینکه دوازدهم تاثیر داره، یازدهم هم تاثیر داره و اعمال میشه، امسال حتی بچه های دهم و یازدهم هم امتحانات نهایی دارن و تاثیری که امتحانات نهایی قراره در کنکور 404 داشته باشه بچه ها 60 درصد هست تاثیر قطعی معدل و هم دروس نهایی یازدهم و هم دروس نهایی دوازدهم . این تغییری هست که قراره برای کنکور 404 داشته باشیم.
یه چیزی که به نظرم برای کنکور سال آینده خیلی مهمه اینه که تاثیر امتحانات نهایی 60 درصده، حتی امسال رو هم که نگاه میکنیم 50,50 هست، و اون بحث کنکور و درصد های کنکور باز هم سهم بزرگی توی تراز کل بچه ها داره. ولی چیزی که ما برای سال آینده میبینیم 60 درصده و اون رقابتی که هست بیشتره و امتحانات نهایی چقدر داره بولد تر میشه.
ولی اون 40 درصد هم قطعا تاثیرات خودش رو داره و همچنان بخاطر اینکه اختلاف تراز زیادی توی کنکور میبینیم اونور خیلی میتونه تعیین کننده باشه، ولی قطعا اون افزایش تراز یعنی در واقع افزایش درصدی که توی امتحانات نهایی داریم، یکی از بزرگترین تغییرات هست که باید بچه ها توی سیستم درس خوندنشون پیاده کنن.
این قضیه اینکه امتحانات نهایی تاثیر بیشتری توی کنکور بچه ها داره یه خوبی دیگهش اینه که، درسته امتحانات دهم تاثیر خودش رو میذاره توی کنکور سال بعد بچه ها چون به هرحال ممکنه سوالاتی که از درس دهم میاد خیلی سوال های ساده ای باشه خیلی اهمیت ندن بچه ها، علاوه بر اینکه پایه ی تحصیلیشون هست و پیش نیاز هارو رعایت نمیکنن، سوالات ساده ای میاد و بچه های دهم اونجوری که باید بها ندن، کسی که در واقع اون سوالهای دهم رو بلده خیلی راحت میتونه درصد بگیره.
از طرفی یازدهم و دوازدهم که نهاییشون تاثیر داره تو کنکور در واقع شما با یه تیر دو نشون میزنی. یعنی اگه در نظر بگیری سهم بیشتر کنکورت درسای یازدهم و دوازدهمه چون هم نهاییش تاثیر داره و هم سوالات کنکورش تاثیر داره. هر دوتا در کنار همدیگه هستن و این خیلی مهمه که بهترین فرصت برای بچه های یازدهمیه، چیزی که دارن برای نهایی میخونن خیلی سعی کنن که نمره نهاییشون خوب باشه و تو تابستون رو این قضیه خیلی وقت بذارن.
یه عیب هایی که ممکنه داشته باشه این پخش شدن درصد هاست، یعنی یه سری از این درصد هارو تو خرداد امسال قراره کسب کنن، یه سری رو طی سال دوازدهم و در نهایت امتحانات نهایی رو داشته باشن و کنکور بدن، ولی این قضیه که بچه ها تو مراحل مختلف باید درصد کسب کنن خیلی میتونه کمک کننده باشه، چون ما مثلا اینطوری بودیم که شانسی نداشتیم، صرفا یک کنکور بود و تموم میشد ولی این موضوع که بچه ها تو بازه های مختلف میتونن این شانس رو داشته باشن خیلی مهمه.
بحث برمیگرده به اون طول سال که گذشت، درباره اون حرف نمیزنیم چون که دیگه گذشت.
ولی اینکه الان بچه ها چیکار کنن؛ درسته ما میگیم تستی هم بخونید سال یازدهم رو ولی خب تو یه بخشی از سال هستیم که درس ها رو به اتمام هستن و تقریبا تموم شدن، به نظرم الان دانش آموز باید سعی کنه حداقل 80,90 درصد تایمش رو برای نهایی یازدهم بذاره تا اینکه به تستی بچسبه.
و بحثی که هست اینه که تو این بازه یعنی از الان به بعد تایم تشریحی خوندنشون رو، نمونه سوال خوندنشونو بیشتر کنن، چیزی که خیلی مهمه تو برنامهشون اینه که الان وقت تشریحی خوندنه واسه بچه های یازدهم.
یکی اینکه تایم تشریحی خوندنشونو زیاد کنن و یکی هم اینکه بچه هارو دو دسته کنم تو این قسمت: یک دسته بچه هایی که خوب خوندن تو طول سال تحصیلی و یک دسته اونایی که خوب نخوندن.
بچه ها اونایی که خوب خوندن درس ها رو و تا یه حد خوبی مسلط هستن و چه اونایی که خوب نخوندن، اول اینکه الان اونایی که خوب نخوندن 100 درصد تایمتون رو بذارید برای نهایی ولی بچه هایی که خوب خوندن میتونن 20,30 درصد تستی هم کار کنن. ولی یه چیزی که هستش از یه سری کتاب هایی بچه ها استفاده میکنن برای نهایی مثل فرمول 20، یه سری ها از سیر تا پیاز استفاده میکنن، یه سری ماجراهای منو درسام، بچه هایی که خوندن سعی کنن کتاب کار های این شکلی که برای امتحانات مدرسه و نهایی طراحی شده رو حتما کار کنن.
ولی بچه هایی که خیلی نخوندن یا اصلا نخوندن اول اولویتشون کتاب درسیشون باشه تا به یه تسلطی برسن. چون بحث این نیست دانش آموز کتاب کار رو صرفا بیاد کار کنه. اینکه کتاب رو خوب بخونه و ببنده و تا یه حد خوبی واسه نهایی آماده بشه خیلی مهم تره. اینو بچه ها باید رعایت کنن.
درباره ترسی که بچه ها نسبت به امتحانات نهایی دارن یه چیزی اضافه کنم، مثلا من با بچه های دوازدهم که صحبت میکنم میگن که شنیدیم امتحان نهایی ها سخت هستن، سخت طراحی میشن، سبک سوالات داره عوض میشه و کلا بحث امتحان نهایی ها خیلی بچه هارو ترسونده و احساس میکنن خیلی چیز عجیب و غریبی هست.
یه چیز کلی اگه بخوام بگم، امتحانات نهایی در چارچوب کتاب طراحی شده فقط نکته ای که خیلی مهمه اینه که هر نکته ای رو طراح سوال بهش دقت کنه. مثلا تو درسای عمومی به خصوص، ما خیلی از صفحات رو میومدیم و در نظر نمیگرفتیم، مثل صفحه های اولی که دینی هنوز شروع نشده بود یعنی صفحات ابتدای فصل رو ما نمیخونیم در صورتی که اونجا ممکنه یه حدیث یا یه آیه اومده باشه، یا برای عربی فقط میایم به تمرینات توجه میکنیم ترجمه رو جدی نمیگیریم، و میایم میبینیم بله ما داریم نمره از دست میدیم چرا؟ چون همه ی کتاب درسی به صورت کامل خونده نشده.
اگر تو این دوران سعی کنید با جزئیات درسارو بخونید و هر چه که تو کتابتون هست رو بخونید قطعا دیگه به مشکل بر نمیخورید یعنی عملا دیگه چیز جدیدی برای ارائه وجود نداره حتی سال های پیش هم که بچه های دوازدهم میگفتن یه سری از درس ها سخت شده، درسها صرفا نکته محور شده خیلی چیز عجیب و غریبی نیست. پس شما اگه تمرینات رو کار کنید، کتاب رو با جزئیات کار کنید و اصول تشریحی خوندن رو از همین نمونه سوالات در بیارید دیگه به مشکل بر نمیخورید.
من یه چیزی بگم راجع به این قضیه دوتا بحث هست که یکیش رو خانم اقلیمی اشاره کردن که بچه ها به نکته ها باید توجه کنن و توی نهایی چند تا نکته هست که یکیش رو شما توضیح دادید، جزئیات کتاب درسی خیلی مهمه و هیچ چیزی غیر از کتاب نیست یعنی شما میری سر جلسه کنکور میبینی یه سری سوالات با خلاقیت طرح شده، خارج از کتاب نبوده ولی نهایی اونقد خلاقیت به کار نمیبرن که بچه ها نتونن جواب بدن این یه مورد که خوندن جزئیات خیلی مهمه.
یه بحث دیگه که بچه ها خیلی میترسن، یه چیزی که واسه خودتون مشخص کردین اینه که امتحان نهایی سطحش اومده بالا ممکنه میانگین نمره بیاد پایین، مثلا یکی دوتا 20 تو درس ها داریم ولی امتحان که آسون باشه 10 تا 20 داری، وقتی که سطح سوالات میره بالا از این نترسید که فقط من اینجوری دارم میشم. نه اون درس وقتی سطحش میره بالا و میانگین نمرات میاد پایین ضریبی که بهتون میده مثل اون وقتیه که سوالا راحته و شما نمره ی خوبی میگیرید، از این قضیه نترسید.
اگه حالا سطح امتحانات نهایی مثل پارسال که نسبتا سطح سوالات سخت تر بود، بره بالا سطح امتحانات نهایی یه چیزیه که برای همهتون هست، این یه بحث!
و بحث دیگه این که این استرس رو نداشته باشین. امتحانات نهایی هر چقدر هم که سخت و با جزئیات طرح بشه این برای همهست و ممکنه یه سال آسون باشه یه سال سخت، من خودم کنکور 98 رو مثال بزنم براتون، زیستش به شدت آسون بود و خیلیها درصد بالای 70 داشتن ولی کنکوری مثل کنکور 97 انقدر سنگین بود سوالا که درصد 60 زیست شناسی خیلی خفن بود.
یکی اینو در نظر بگیرید تو امتحان نهایی که اگه سطح سوالا بره بالا یا بیاد پایین این برای همهست و تنها نیستید و یکی دیگه هم خانم اقلیمی توضیح دادن، با جزئیات خوندنه.
یچیز دیگه که بچه ها باید خیلی حواسشون باشه تو امتحانات نهایی نحوه ی جواب دادن به سواله. شما وقتی که فرمول رو مینویسی 25 صدم بارم فرمول نوشتنه یعنی اینکه شما بدونید چطور بنویسید خیلی مهمه چون با جزئیات تصحیح میشه این خیلی مهمه.
بچه ها اگه بیان جواب آخر رو بنویسن یا خلاصه بنویسن اینو واسه امتحان نهایی انجام ندن این واسه کنکوره، واسه امتحانات نهایی در واقع کسی که تصحیح میکنه این جزئیات رو هم در نظر میگیره اینکه اول شما اون فرمول رو بنویسید، توی فیزیک شما اول فرمول فشار رو مینویسی بعد شروع میکنی به جواب دادن، خیلی دقت کنید چون جزئیات خیلی مهمه.
از نظر تاثیر داشتن که امتحاناتی که قراره تاثیر بذارن تو کنکور شما و نتیجه ی اون چیزی که میخواید باهاش انتخاب رشته کنید، نه امتحاناتی هست که به صورت مستمر از شما گرفته میشه و نه امتحانات شبه نهایی یعنی تاثیر مستقیم نداره.
امتحانات شبه نهایی، شبیه اون امتحانات نهایی هست که تاثیر میذاره رو نتیجه ی شما.
مسئله ای که هست درباره اینکه شرکت بکنید یا نه، پیشنهاد من اینه که شرکت کنن بچه ها، اول از همه اینکه شما یه دور درس هارو میخونی و با آمادگی بیشتر و سبک تر میری سر امتحانات نهایی، دوم اینکه تمرین کردن نحوه جواب دادن به سوالات و مهم تر از اون اینکه میتونه حتی استرستون رو هم کم کنه وقتی شما بری یه دور امتحانات شبه نهایی رو شرکت کنی استرست برای امتحان نهایی کمتر میشه و این قضیه خیلی مهمه.
بهترین پلن برای دانش آموزهایی که میخوان کنکور 404 شرکت کنن و یازدهم هستن واسه تابستون اینه که، خب شما امتحانات نهایی رو دادید و تموم شده، حالا پلن تابستونتون چی باشه؟ اول اینکه چیارو باید بخونید؟ شما اولا که باز یه چیز کلی تره و نسبت به هر دانش آموز ممکنه متغییر باشه ولی به صورت کلی بخوایم بگیم بهترین کار اینه که اول از همه درس های دهم و یازدهم رو هر دو پایه رو کامل مطالعه کنید، این دوتا مسئله خیلی مهمه، یعنی شما درس های هم دهم و پایه ی یازدهم رو تو تابستون بخونید مخصوصا با تست زیاد.
شماهایی که امتحانات نهایی دارید، پایه یازدهم رو که خوب بلدید چون امتحان نهایی داشتید از اون ور درس های دهم رو ممکنه کمی یادتون رفته باشه و بهتره که الان شرکت کنید و امتحان بدید پس حتما درس های دهم و یازدهم خونده بشه.
و یه پلن دیگه ای که ما میذاریم مخصوصا برای دانش آموزانی که خیلی خوب نخوندن سعی کنن فقط دهم و یازدهم رو بخونن و در واقع تو تابستون ببندن.
ولی دانش آموزانی که حد خوبی دارن تو این درس ها بهتره که از درس های تخصصی دوازدهم شروع کنن با توجه به سطحی که خودشون دارن و حداقل دوتا از درس های تخصصی رو پیش خوانی کنن حالا این پیش خوانی کردن میتونه با کلاس رفتن باشه یا ویدیو دیدن یا هرچیزی که راحت ترن.
اگر که بچه ها بتونن توی تابستون، باز این بستگی به دانش آموز داره که تا الان چیکار کرد ، ولی اگه بتونه همون درس های دهم و یازدهم رو که داره میخونه آزمون هم شرکت کنه برای اون درس ها توی تابستون فکر میکنم که باعث میشه که دانش آموز منظم تر باشه و چون حالا تابستون دانش آموز ها مدرسه هم نمیرن سعی کنه که آزمون هارو شرکت کنه که یه برنامه منسجم داشته باشه که بدونه میخواد آزمون بده و درس هارو جمع بندی کنه و خیلی از زیرش در نره. این بنظرم خیلی مهمه برای تابستون بچه ها.
یه نکته ی کوچیک هم اضافه بکنم این که بچه ها اگر تا الان آزمون ندادن یاد بگیرن تو بازه ی تابستون هم آزمون دادن رو و هم برنامه شون رو با آزمونها هماهنگ کنن. چون اگه تو تابستون درگیر آزمون دادن نشن، تو پایه دوازدهم که طی سال هم باید دوازدهم بخونن هم دهم و یازدهم دیگه خیلی کارشون سخت میشه و هی عقب میمونن و دردسر میشه براشون.
اینو برای چند دسته از بچه ها بگم، اول از همه کلی بگم. ساعت مطالعه یه چیزیه که خیلی بستگی به سرعت مطالعه داره یعنی اگه دانش آموز کند خوان باشه شاید 10 ساعت بخونه و به اندازه دانش آموزی که تند خوان هستش به اندازه ی 6 ساعته اون دانش آموز باشه. ما اینو در نظر میگیریم برای تفاوت های دانش آموز ها یه نفر ممکنه تند خوان باشه و تو 6 ساعت همون مباحثی رو تموم کنه که یه دانش آموز که سرعتش کمتره تو 10 ساعت تموم کنه. یعنی این متغیره.
ولی بخوایم به صورت کلی بگیم که یه ساعت مطالعه ی خوب داشته باشی اول از همه باید در نظر بگیری که نحوه ی مطالعهت چطوره؟ سرعت مطالعهت چطوره؟ و مهم تر از اون میزان تسلطت تو درس ها چطوره؟
واسه تایمی که مدرسه نمیرید به نظرم حداقل 6,7 ساعت مفید رو در روز بخونید، این تایمی که دارم میگم تایم خالص و مفید هستش و اون تایم هایی که بینش هدر میره رو کاری ندارم.
اگه دانش آموز تا 9 ساعت هم بخونه خیلی خوب میشه ولی خب اینم بستگی به این داره که دانش آموز گنجایشش چقدره؟ اگه دانش آموزی هست که اینارو تو 7 ساعت تموم میکنه حالا میدونی که بعدش ادامه بدی خسته میشی و انرژیت برای روز بعد تموم میشه اون 1 ساعت اضافه رو نمیخواد بخونی ولی به نظر من حداقل 7 ساعت رو اگه تو روز بخونن تو این تایمی که مدرسه نمیرن و زیر این تایم نشه خیلی به نظرم خوب میشه.
به نظر من اولین کاری که باید بکنن اینه که اگر تا حالا آزمون شرکت نکردن و دور هستن از فضای آزمون دادن فعلا آزمون شرکت نکنن تا تیر ماه.
و چیز دیگه ای که هستش اینه که بچه ها سعی کنن اول پیش نیاز هارو بخونن وقتی اینارو خوندن مخصوصا پایه ی دهم رو که پیش نیاز هست بعد برن سراغ شروع کردن آزمون دادن از تیر ماه. به نظر من بچه ها الان پایه رو بخونن، نیاز نیست الان بپرن روی دوازدهم، سعی کنن روی پایه ی دهم و یازدهم وقت بذارن و اینارو بخونن بعد از تیر ماه شروع کنن با آزمون های موسسات که پیشنهاد من قلمچی هست برن جلو.
این پلنی هست که میشه در نظر گرفت و حالا یه سری از بچه ها هستن که میخوان ترمیم بزنن که بحثشون فرق داره. بچه هایی که میخوان سال بعد کنکور بدن ولی میخوان ترمیم برنن اونا نیاز نیست از الان دهم و یازدهم بخونن، اون امتحاناتی که برای ترمیم شرکت کردن رو بخونن و از تیر ماه این پلن که گفتم یعنی دهم و یازدهم رو شروع کنن و بعد برن دوازدهم رو شروع کنن و جلو برن با آزمون.
به نظر من اگه دانش آموز تا اینجای سال با معلم ها خوب جلو نرفته و نخونده، خودش الان میاد از رو کتاب درسی میخونه یا از روی درسنامه های کتاب های کمک آموزشی کمک میگیره و میخونه و اونقدری که باید نمیفهمه و نمیتونه سوالات نهایی رو جواب بده خوبه واسه یه سری درس ها که مخصوصا به تنهایی خوندنشون مثل ریاضی و فیزیک سخته شرکت کنه و اون کلاس ها رو ببینه.
یه چیزی که هستش اینه که باید تایم دانش آموز رو در نظر بگیریم چون اون ویدیو دیدن و کلاس ها یه مقدار تایم میگیره از دانش آموز، اگر که بتونه خودش جلو ببره و حالا تا الان خوب خونده و حد خوبی داره با خوندن بیشتر و با نمونه سوال حل کردن سطحش رو بیاره بالا خودش رو واسه امتحانات آماده کنه پیشنهاد نمیکنم ببینه.
اما واسه دانش آموز هایی که اونقدر خوب نخوندن یا با معلم خوب نخوندن، الان هم وقتی میخونن نمیفهمن، برای یه سری درس هایی که فرمولی هستن مثل ریاضی و فیزیک بهتره که کلاس هارو ببینن چون کمک میکنه به فهم بیشتر.
یه نکته ای رو بگم، امتحانات نهایی رو از یه طرف گفتیم که جزئیات داره از یه طرف دیگه ام چیزی که خیلی مهمه اینه که، شما صرفا با حفظ کردن نمیتونی بری سر جلسه، یعنی باید مفهوم درس هارو بلد باشی، یه سری درس ها خیلی حالت مفهومی دارن مثل فیزیک، ریاضی، نیاز داری که شما مسائل رو درک کنی تا بتونی جواب بدی به سوالات اگه میبینی تا الان خوب کار نکردین یا تو فهم مطالب مشکل دارید فیلم ها میتونن خیلی بهتون کمک کنن.
من اولین توصیه ای که میخوام بهتون کنم و تو دانش آموز های خودم زیاد دیدم قبل از اینکه بهتون بگم چند ساعت بخونید و چند تا تست بزنید، مسئله ای که خیلی بین دانش آموز ها مخصوصا کسایی که دیر شروع میکنن خیلی رایجه این هست که انقدر استرس و کمبود اعتماد به نفس بهشون غالب میشه که اون دانش آموز بعد از یه هفته با برنامه شروع کردن، با اینکه برنامه سنگین نیست نمیتونه خودش رو با برنامه وفق بده و نا امید میشه.
چیزی که دوست دارم به دانش آموز ها بگم چه کنکور چه درس خوندن یه کار تدریجی و پله ای هست، پیشرفت پله ای هم اینطوره که شما باید پله پله بری جلو و اگه دیدی هفته اول اون تعداد تست یا ساعت مطالعه ای که دوست داری به اون سطح تسلط که دوست داری نرسیدی انقد زود جا نزن و نا امید نشو! فکر نکن که همه اون لحظه اول که شروع کردن میتونستن. و سعی کنن این موضوع رو با خودشون حل کنن یعنی اول از همه سعی کنن که اینو به خودشون بقبولونن و اعتماد به نفسشون رو بالا ببرن و فکر نکنن همه از اولش خیلی خفن بودن.
مسئله بعدی پشتکاره، پشتکار یه چیزی هست که خودتون باید به خودتون تلقین کنید کسی نمیاد بهتون بگه اینکارو انجام بده یا مجبورتون کنه. خیلی وقتا خودت باید خودت رو مجبور کنی که یه کاری رو انجام بدی. به نظرم قبل از اینکه بهشون بگیم چند ساعت بخونن این قضیه خیلی اولویت داره.
از اونجایی که بچه ها یازدهمی هستن یه چیزی که از قبل رایج بوده براشون این بوده که ما کنکوری نیستیم و با توجه به اینکه امتحانات نهایی قراره توی کنکورتون تاثیر بذاره. از اون طرف تایم خیلی زیادی تا کنکور اصلی خودتون نمونده باید کم کم جدی شروع کنید به مطالعه و وقت بذارید، اون کاری که امروز باید انجام بدی نذار بمونه و تلنبار بشه و در آینده با حجم کاری خیلی زیاد مواجه بشی و دیگه حوصلهت نگیره که بخوای درس بخونی و اون برنامه ای که تو ذهنت هست رو اجرا کنی.
ممنون که امشب کنار ما بودید.❤️
مشاوران
نظرات کاربران
هیچ نتیجه ای یافت نشد!
نظری برای این دانش آموز ثبت نشده است