روش افزایش ساعت مطالعه برای کنکور ⚡ بدون خستگی و فشار

روش افزایش ساعت مطالعه برای کنکور ⚡ بدون خستگی و فشار
12 بهمن

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

"چطوری ساعت مطالعه مون رو افزایش بدیم؟" قبول داری اساسی ترین و سرنوشت ساز ترین سوال برای یه کنکوریه؟

با نزدیک شدن به عید و کنکور و ارزشمندتر شدن دقیقه‌ها و حتی ثانیه‌های کنکوریا همه به این فکر میفتن که ساعت مطالعه خودشون رو افزایش بدن تا بتونن از سایر رقبا شون جلو بزنن😎

اصلا مگه میشه کنکوری باشی و دغدغه بالا بردن ساعت مطالعه رو نداشته باشی؟ اما حتما می‌دونی افزایش ساعت مطالعه به تنهایی و بدون کیفیت فایده‌ای نداره. باید یه سوپرانسان باشی که بتونی:

  • ساعت مطالعه بالا داشته باشی
  • کیفیت مطالعت رو تا لحظه آخر حفظ کنی
  • و تازه توی این مسیر خسته هم نشی

در انتهای مقاله قراره تو رو به همین سوپر انسان تبدیلت کنیم🥰

📈افزایش ساعت مطالعه در سال کنکور چالش ها و پستی و بلندی های زیادی داره

گاهی وقت ها هم کاملا طبیعیه که توی مسیر بیشتر درس خوندن، خسته بشی یا ندونی از چه راهکار و تکنیکی برای افزایش ساعت مطالعه ات استفاده کنی😔

از اونجایی که این موضوع دغدغه خیلی از مدیکالی ها شده بود، از تجربه و مهارت های رتبه برتر ها و مشاورین کنکور مدیکال استوز کمک گرفتیم و همه توصیه هاشون رو برای بالا تر بردن ساعت مطالعه روزانه و هفتگی، توی این مقاله جمع آوری کردیم.

📢اما اگر احساس کردی همچنان موضوعی باقی مونده که دوست داری جوابش رو بدونی و اطلاعات بیشتری کسب کنی، در بخش" نظرات" برامون کامنت بذار و یا به بات مدیکال استوز در تلگرام مراجعه کن.

 

چرا افزایش ساعت مطالعه برای اکثر کنکوری ها چالش بر انگیز است؟

اگه جز دانش‌آموزهایی هستی که سال کنکور رو با مسابقه اشتباه گرفتن بهتره یکم خونسردی خودت رو حفظ کنی!

❌هر کس ساعت مطالعه بالاتری داره لزوما نتیجه بهتری نمی‌گیره. پس بیخیال افزایش ساعت مطالعه بشیم؟ قطعا نه! فقط یادت باشه خودت رو گول نزنی و دنبال بالا بردن ساعت مطالعه بدون کیفیت نباشی. 

افزایش ⏰ساعت مطالعه چالش‌های زیادی داره، چون تو ربات نیستی که بتونی یه مدت طولانی، بی وقفه درس بخونیم. مثل همه آدم‌ها نیاز به استراحت داری تا بتونی تا آخر مسیر انرژیت رو حفظ کنی.

ساعت مطالعه سینوسی چیست؟

یکی از تله‌هایی که خیلی از دانش‌آموزها تجربه می‌کنن ساعت مطالعه سینوسی یا نوسانیه. حالا مطالعه سینوسی یعنی چی؟

🔔بریم که با یه بچه کنکوری که دقیقا شرایط شما ها رو داره آشنا بشیم. ملیکا یه دانش‌آموز کنکوریه که بعد از دیدن چندتا پست و کلیپ انگیزشی تصمیم گرفته روزی 12 ساعت درس بخونه و کنکورش رو بترکونه. روز اول 6 صبح بلند میشه و تا شب بدون استراحت درس می‌خونه. اون شب حس خیلی خوبی داره و با رضایت می‌خوابه. 

فردا صبح که بیدار میشه در کمال تعجب دیگه انرژی درس خوندن نداره. کل روز با خودش کلنجار میره تا شروع به درس خوندن کنه و تا به خودش میاد شب شده و هیچی درس نخونده. اون شب با حس منفی و عذاب وجدان می‌خوابه و به خودش قول میده فردا جبران کنه. اینجوری میشه که یه روز 12 ساعت درس خونده و یه روز هیچی! حالا به نظرت اگه هر روز 8 ساعت بخونه بهتر نیست؟

❌دلیل ساعت مطالعه سینوسی اینه که دانش‌آموز می‌خواد یه دفعه ساعت مطالعه خودش رو چند برابر کنه و تمام فعالیت‌ها و استراحتش رو کاملا حذف می‌کنه. افزایش ساعت مطالعه باید تدریجی و بدون عجله باشه.

مراحل افزایش ساعت مطالعه کنکوری بدون خستگی

عوامل زیادی روی افزایش کمیت و کیفیت ساعت مطالعه تاثیر دارن که برای افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی باید این عوامل رو شناسایی کنی.

تنظیم خواب و لایف استایل🛌

یکی از مواردی که اکثر کنکوری‌ها کمتر بهش توجه می‌کنن و یه جورایی اهمیتش رو دست کم می‌گیرن سبک زندگی سالمه. خواب، تغذیه و ورزش سه ضلع مثلث زندگی سالم رو تشکیل میدن. اگر به هر کدوم از این موارد توجه کافی داشته باشی، تاثیر مستقیمش رو توی میزان انرژی، تمرکز و میزان انگیزت می‌بینی و بدون این که خودت متوجه باشی کیفیت و کمیت مطالعت رو چند برابر می‌کنی.

همه این موارد باید متعادل باشن، پس حواست باشه از اون طرف بوم نیفتی. اگه خواب کافی داشته باشی، مغزت انرژی و تمرکز لازم برای فعالیت نداره. از طرف دیگه اگر تا لنگ ظهر خواب باشی نه فرصتی برای افزایش ساعت مطالعه باقی می‌مونه و نه بدنت این اجازه رو بهت میده.

ایجاد محیط مطالعه بهینه🏬

شاید قبلا هم این جمله رو شنیده باشی که برای به دست آوردن نتایج متفاوت باید کارهای متفاوتی انجام بدی! اگه تا به حال به این فکر نکرده بودی که منظم بودن می‌تونه باعث افزایش ساعت مطالعه بشه کافیه یه بار امتحانش کنی. می‌خوام با چندتا مثال بیشتر برات توضیح بدم.

انتخاب مکان مناسب برای مطالعه انتخاب چندتا مزیت داره:

  • مغزت متوجه میشه همون طور که تخت خواب جای خوابیدنه، این فضا هم مخصوص درس خوندنه. پس کمتر خوابش می‌گیره یا حواسش پرت میشه. البته به شرطی که این حریم رو حفظ کنی و فعالیت‌های دیگه رو وارد فضای درس خوندنت نکنی.
  • اگه مکان مطالعه نور کافی داشته باشه و به گونه‌ای طراحی بشه که با وضعیت بدنی مناسب پشت میز قرار بگیری، در مطالعه طولانی مدت احساس خستگی کمتری می‌کنی و ساعت مطالعت رو به راحتی بالا می‌بری.
  • اگر محیط مطالعه منظم باشه زمان کمتری رو صرف پیدا کردن وسایل می‌کنی و باعث میشی آشفتگی ذهنت به حداقل برسه و تمرکز بالاتری داشته باشی. مثلا یه تصور غلط وجود داره که هر کس کتابش خط‌خطی‌تر و شلوغ‌تره درس‌خون تره. در صورتی که اگه کتابت رو تمیزتر نگه داری، برای دفعات بعدی مطالعه و مرور انگیزه بیشتری داری و کمتر بین حجم زیاد مطالب سردرگم میشی.

تقسیم زمان به باکس‌های مطالعاتی⏰

اگه می‌خوای از فرصتی که در اختیار داری بیشترین استفاده رو ببری، باید روزت رو به چند بازه مطالعاتی تقسیم کنی. یعنی چی؟ مثلا 7 صبح از خواب بیدار میشی و بعد از صبحونه و یه نرمش کوتاه 8 صبح درس خوندن رو شروع می‌کنی. از ساعت 8 تا 13 که وقت ناهارته فرصت درس خوندن داری. چه جوری توی این 5 ساعت بیشترین بازدهی رو داشته باشی؟

می‌تونی این 5 ساعت رو به بازه‌های کوچکتر تقسیم کنی و هر روز طبق این ساعت‌ها درس بخونی. این کار باعث میشه مغزت به درس خوندن توی این ساعت‌ها عادت کنه و تعهد بیشتری به درس خوندن داشته باشی. به جدول زیر توجه کن:

 

برنامه پیشنهادی برای 12 ساعت مطالعه
بیداری، صبحانه، ورزش7-8
پارت اول مطالعه8-9:30
استراحت9:30-9:45
پارت دوم مطالعه9:45-11:15
استراحت11:15-11:30
پارت سوم مطالعه11:30-1
ناهار و استراحت1-2
پارت چهارم مطالعه2-3:30
استراحت3:30-3:45
پارت پنجم مطالعه3:45-5:15
استراحت5:15-5:30
پارت ششم مطالعه5:30-7
استراحت7-7:15
پارت هفتم مطالعه7:15-8:45
استراحت8:45-9
پارت هشتم مطالعه9-10:30
شام، استراحت، خواب10:30-12

برنامه‌ریزی📆

بعد از مشخص کردن بازه‌های مطالعاتیت باید اون‌هارو اولویت‌بندی کنی. احتمالا حدس می‌زنی که میزان انرژی و کیفیت مطالعه توی هر بازه متفاوته. همه ما یه سری نقطه ضعف داریم که برای شروع کردنشون رغبت زیادی نداریم. بهت توصیه می‌کنم درسی که برات از همه سخت‌تره رو توی بازه‌های قرار بده که بیشترین انرژی رو داری.

مثلا اگه فیزیکت ضعیفه و اول صبح بیشترین انرژی رو داری، می‌تونی روزت رو با خوندن فیزیک که یه درس محاسباتیه شروع کنی. این کار باعث میشه انرژی کافی برای فسفر سوزوندن داشته باشی! از طرف دیگه یه غول بزرگ رو از برنامت خط زدی و با اعتماد به نفس و خیال راحت به بقیه برنامت می‌رسی.

شناسایی و حذف عوامل اتلاف وقت🔍

یکی از راه‌های افزایش ساعت مطالعه کنکور اینه که قاتلین زمانت رو شناسایی کنی. یه کاغذ بردار و همه عواملی که در طول روز باعث اتلاف وقتت میشن رو بنویس. حالا برای این که بیشتر عذاب وجدان بگیری با یه حساب کتاب سر انگشتی مقدار زمان تلف شده رو هم محاسبه کن. فایده این کار چیه؟

بعضی وقت‌ها یه کارهایی توی روز وقتمون رو تلف می‌کنن که حتی از وجودشون خبر نداریم! بعضی کارها کوتاه و کم ارزش به نظر میان اما اگر زمانشون رو با هم جمع کنیم، در طول یک روز رقم قابل توجهی رو به دست میاریم. یه سری کارها هم هستن که می‌دونیم وقت زیادی ازمون می‌گیرن ولی متاسفانه بهشون عادت کردیم و کنار گذاشتنشون کار ساده‌ای نیست.

برای کنار گذاشتن این موارد باید یکم صبور باشی. مثلا اگه زمان زیادی از روزت رو به گوشی و فضای مجازی اختصاص میدی، کامل کنار گذاشتن گوشی پیشنهاد خوبی نیست. چون احتمالا خیلی زود خسته میشی و پرقدرت‌تر از قبل برمی‌گردی! بهتره زمان استفاده از گوشی رو به مرور زمان کمتر کنی و از اپلیکیشن‌های محدودکننده برنامه‌ها استفاده کنی.

شناسایی و بهره‌وری از زمان‌های مرده💡

یکی از راه‌های افزایش ساعت مطالعه شناسایی زمان‌های مرده و غیر مفیده. مثلا ممکنه زمان زیادی رو برای رفت و آمد به مدرسه یا حتی بعضی از کلاس‌ها تلف ‌کنی. می‌تونی از این زمان‌ها برای مرور مطالب روز گذشته یا مطالعه درس‌هایی که نیاز به تمرکز کمتری دارن استفاده کنی.

استراحت کافی✅

 اگه بهت بگم استراحت کردن باعث افزایش مطالعه میشه باور می‌کنی؟ لازمه یه ساعت مطالعه طولانی استراحت کافیه. استراحت مثل سوخت‌گیری وسط درس خوندن می‌مونه، اگه به اندازه و به شیوه صحیح انجام بشه تورو برای یه شروع جدید و باانگیزه آماده می‌کنه. پس بهت این اخطار رو میدم که اگه فکر می‌کنی برای افزایش ساعت مطالعه باید استراحت رو از برنامت حذف کنی زودتر توبه کنی و بیشتر به حرف مدیکال گوش بدی!

مراحل افزایش ساعت مطالعه اصولی

نحوه ایجاد انگیزه برای ادامه افزایش ساعت مطالعه

افزایش ساعت مطالعه هم مثل هر کار دیگه‌ای تحت فرمان ذهنمونه. یعنی تا وقتی به ذهنت ثابت نکنی این همه درس خوندن نتیجه خوبی داره، خیلی باهات همراهی نمی‌کنه. برای نشون دادن نتیجه هم که نمی‌تونی منتظر رتبه کنکورت بمونی. پس باید پاداش‌های کوتاه مدت تعریف کنی تا انگیزه بیشتری برای افزایش ساعت مطالعه داشته باشی.

✅برای مثال اگه امروز نیم ساعت بیشتر از دیروز درس خوندی:

  1.  آخر روز خودت رو به یه خوراکی خوشمزه مهمون کنی
  2.  یا یه بخشی از زمان استراحتت رو به فعالیت مورد علاقت اختصاص بدی
  3. آزمون دادن و دیدن پیشرفت هم می‌تونه انگیزه خوبی برای ادامه دادن باشه.

اگه این روز ها خودت رو بی انگیزه احساس کردی، مقاله زیر برای توعه:

بمب انگیزه برای کنکوری های خسته

چگونه زمان خود را برای افزایش ساعت مطالعه مدیریت کنیم؟

تو به عنوان یه کنکوری باید ارزش زمانت رو به بهترین نحو بدونی و از زمان مفیدت برای انجام کارهای مهم استفاده کنی. اگه پیش از این زمان زیادی رو صرف فیلم و سریال، بازی یا خواب می‌کردی الان شرایط عوض شده. باید زمانی که برای این کارها صرف می‌کردی به درس خوندن اختصاص بدی.

از اهمیت برنامه‌ریزی هر چی بگم کم گفتم! برنامه‌ریزی نشونت میده یه زمان محدود با یه سری کار مشخص داری، پس باید از زمانت استفاده کنی و به تعهدت برای تموم کردن برنامه تا پایان روز پایبند باشی. حتما کارهات رو روی کاغذ بنویس تا چیزی از قلم نیفته و به فکر از زیر کار در رفتن هم نیفتی!

چگونگی حفظ تمرکز در زمان افزایش ساعت مطالعه

یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش تمرکز حین درس خوندن استرسه. وقتی که شروع به درس خوندن می‌کنی، هیچ چیز دیگه‌ای به جز کتاب رو به روت اهمیت نداره. فکر کردن به این که چند صفحه باقی مونده یا دوستات تا کجا خوندن فقط وقتت رو تلف می‌کنه. در طول مطالعه تمام افکار منفی و فکرهای بی‌اهمیت رو دور بریز و فقط روی درست تمرکز کن.

بهت پیشنهاد می‌کنم زمان مطالعه یه کاغذ جلوت بذار و هر وقت مسئله‌ای ذهنت رو از درس منحرف کرد روی اون کاغذ بنویس. با این کار به مغزت این اطمینان رو میدی که بعدا فرصت فکر کردن به این موضوع رو داری و الان فقط باید روی درست تمرکز کنی.

راهکار های افزایش تمرکر رو می تونی در این مقاله ببینی:

افزایش تمرکز در درس خواندن

کنکور به عنوان یکی از موضوعات پرمخاطب و مهم تا دلت بخواد حاشیه داره. هر روز یه خبر جدید راجع به تغییرات کنکور، حذف یا تعویق کنکور تیتر یک رسانه‌ها میشه و روز بعد هم تکذیب میشه. اگه برای خودت و زمانت ارزش قائلی این اخبار رو پیگیری نکن. این واقعیت که تو باید درس بخونی با هیچکدوم از این خبرها تغییری نمی‌کنه.

کانال‌های اخبار رو کلا از گوشیت پاک کن و با آدم‌های که دائم دنبال شایعه‌سازی و حاشیه هستن وارد بحث نشو. اینجوری آرامش و تمرکز بیشتری روی درست پیدا می‌کنی و مدام برنامه‌هاتو با توجه به اخبار جدید تغییر نمیدی. خیالت راحت، اگه خبر مهم و معتبری باشه حتما مدیکال اطلاع‌رسانی می‌کنه.

حفظ تمرکز در هنگام افزایش ساعت مطالعه

چگونه کیفیت و ساعت مطالعه کنکور را همزمان افزایش دهیم؟

احتمالا تا الان متوجه شدی که افزایش ساعت مطالعه بدون کیفیت هیچ فایده‌ای نداره. برای این که در طول مطالعه بهترین بازدهی رو داشته باشی، باید روش مطالعه صحیح دروس رو یاد بگیری. با این کار زمان مطالعت صرف آزمون و خطا نمیشه و از همون اول بهترین روش مطالعه رو به کار می‌گیری. روش مطالعه همه درس‌هارو می‌تونی توی مقالات مدیکال پیدا کنی.

 

سایر تکنیک‌های افزایش ساعت مطالعه برای بیشتر درس خواندن

حالا که راه‌های افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی رو یاد گرفتی وقت شروع کردنه.

  • همون طور که می‌دونی قرار نیست ساعت مطالعت رو توی چند روز از 2 ساعت به 10 ساعت برسونی. پس عجله رو کنار بذار و از کمترین مقداری که می‌تونی شروع به خوندن کن.
  • روز دوم سعی کن فقط 15 دقیقه به ساعت مطالعه قبلیت اضافه کنی. با این کار به خودت این فرصت رو میدی که به یه تایم ثابت مطالعه عادت کنی و به تدریج و بدون فشار زیاد به ساعت مطالعه‌های بالا برسی.
  • اگه اهل رقابتی و فکر می‌کنی با دیدن تلاش و ساعت مطالعه بالای رقیبات انگیزه بیشتری پیدا می‌کنی، چالش ساعت مطالعه اپ مدیکال مخصوص توئه!
  • آخرهای روز که خسته‌ای و انرژی اولیه رو برای تکمیل برنامت نداری، می‌تونی از راهکارهایی مثل موسیقی بی‌کلام، تغییر مکان مطالعه، راه رفتن و بلند درس خوندن استفاده کنی. حواست باشه به هیچ کدوم عادت نکنی و فقط در شرایط خاص ازشون استفاده کنی.

 

جمع بندی

⭕هشدار: افزایش ساعت مطالعه به تنهایی، کار خوبی نیست

تمرکز اصلیت باید روی حفظ ساعت مطالعه فعلی و افزایش کیفیت مطالعه باشه. عوامل اتلاف وقتت رو حذف کن و با برنامه‌ریزی صحیح کارهات رو توی کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان برسون. در واقع هر وقت تونستی هر روز ساعت مطالعه نسبتا ثابتی داشته باشی، برای افزایش ساعت مطالعه آماده‌ای.

 

سوالات متداول

  • کمتر خوابیدن باعث افزایش ساعت مطالعه میشه؟

    خواب کافی یکی از مواردیه که روی کیفیت مطالعه تاثیر مستقیم داره. اگر خوابی که بدنت نیاز داره رو تامین نکنی، در طول روز انرژی کافی برای درس خوندن نداری و همیشه خسته‌ای. حتی خواب کوتاه بعد از ظهر هم برای بعضی افراد می‌تونه کمک کننده باشه.

  • بازه‌های مطالعاتی چند ساعته مناسبه؟

    جواب این سوال برای هر دانش‌آموز متفاوته. اگه از اون دسته از آدم‌ها هستی که خیلی زود از یک جا نشستن خسته میشن و دنبال تنوعن، بهتره بازه‌های مطالعاتیت رو کوتاه تر و تعداد درس‌هارو بیشتر کنی. به طور کلی بازه‌های مطالعاتی بین 45 دقیقه تا 2 ساعت مناسبن.

نظرات کاربران 8 نظر

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
  1. مریم

    سلام عزیزم دنبال نمونه سوال فرهنگیان میگردم جون توسایت زده بودین گشتم پیدانکردم میشه کمکم کنین بگین کجاس

    • مدیکال استوز

      سلام دوست عزیزم سوالات اختصاصی فرهنگیان اگه منظورته می تونی از دفترچه سوالات قلمچی استفاده کنی روی سایت سوالات روز مصاحبه فرهنگیان هست🥲❤️

  2. مریم

    سلام خسته نباشی من دنبال نمونه سوال برای قبل کنکور فرهنگیان میخواستم بخونم ایاشما دارین چون هرچی گشتم پیدانکردم

    • مدیکال استوز

      سلام دوست عزیزم سوالات اختصاصی فرهنگیان اگه منظورته می تونی از دفترچه سوالات قلمچی استفاده کنی روی سایت سوالات روز مصاحبه فرهنگیان هست🥲❤️

  3. ماهان

    سلام من الان برنامه گذاشتم پارت اول مطالعه مثلا ریاضی مشتق، پارت دوم مطالعه مثلا فیزیک فصل ۴ دوازدهم و... . سوالم اینه که دروس، ترتیبی همیشگی داشته باشه؟ مثلا همیشه دیگه پارت اول مطالعه ام ریاضی باشه یا نه هر روز عوض کنم؟ مثلا یه روز پارت اول مطالعه ریاضی فلان مبحث، فرداش پارت اول مطالعه زیست فلان مبحث؟ ممنونم♥️

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی🩵
      بهتره باکس های مطالعاتی تون ثابت باشن دوست عزیزم

  4. نیلوفر

    سلام من سال سومیه ک دارم کنکور میدم ی مشاور خیلی خوب دارم اما الان یه مدته ک همش بهش دروغ گفتم که میخونم یک ماه و خورده ایه ک تقریبا هیچی درس نخوندم شاید ی هفته خونده باشم خیلی عقبم خیلی نگرانم نمیتونم شروع کنم ذهنم قاطی کرده پر از استرسم میشه بگین چکار کنم ک بتونم درس بخونم هرروز و بالاخره ریشه این کنکور لعنتی رو بکنم خواهش میکنم اگه میتونید کمکم کنید❤

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی🤍
      با مشاورتون رو راست باشین و بهش راستش رو بگین مطمین باشین به بهترین شکل راهنمایی ت میکنه،از الان شروع کنین اشکالی نداره

  5. مریمم

    سلام خدا قوت دوستم گفت کامنت ها رو جواب میدید امیدوارم پاسخ گو باشید من هدفم فرهنگیان دبیری ریاضی هست میانگین روزی ۶ ساعت خوبه؟

    • مدیکال استوز

      سلام همراه مدیکالی 

      خوبه ولی برای این برهه از سال حتما حتما بیشترش کن 

  6. Girl

    S سلام خسته نباشید من رشته ریاضی هستم چند ساعت بخونم خوبه ؟!

    • مدیکال استوز

      سلام همراه مدیکالی 

      تایم مطالعه ارتباط مهمی به کیفیت مطالعه و هدفت داره و اگه اهداف بزرگی داری حداقل به 8 الی 10 ساعت برسه 

  7. زهرا رهنورد

    دم شما گرم که انقدر مطلب خفن میزارینننن💖💖💖

    • مدیکال استوز

      زهرای عزیز باعث افتخار ماست که مطالب رو استفاده میکنید😍💙

  8. معصومه

    تشکر خیلی مفید بود برام

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی ❤️

      موفق باشی . خوشحالیم که موجب رضایت مندی شما بوده . 

پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه