رشته مهندسی هوا و فضا (رتبه قبولی، گرایش و دروس، بازار کار ایران و مهاجرت)

رشته مهندسی هوا و فضا (رتبه قبولی، گرایش و دروس، بازار کار ایران و مهاجرت)
24 تیر

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

خب اولین سوالی که راجب رشته ی مهندسی هوا و فضا به ذهنت‌ میاد اینه که آیا این رشته با هواپیما، پهباد،ماهواره ها و از این قبیل سرو کار داره؟

آره،این رشته بیشتر بر روی طراحی هواپیماها و هر نوع وسیله ی پرنده ی دیگه تمرکز داره. تویی که به هواپیماها یا پرواز علاقه داری این رشته رو برای ادامه تحصیل انتخاب کن.

 

معرفی کلی رشته مهندسی هوا و فضا

زمان تحصیل ۴ ساله که میتونی همه ی واحدارو تو این مدت پاس کنی و تموم شی. البته باز بستگی به خودت داره که تا کی تمومش کنی.

تویی که این رشته رو انتخاب میکنی باید واقعا عاشق این رشته باشی یعنی بدونی کاری که تو آینده با این رشته میخوای انجام بدی رو میتونی از پسش بربیای یا نه! 

طول دوران تحصیل کارشناسی ارشد هوا فضا هم حداقل 2 سال و حداکثر 3 ساله که باز برمیگرده به خودت که تا کی پاسش کنی.

تازه گرایشی که تو مقطع کارشناسی ارشد داره هم زیاد و پول سازه؛ مثل:

  •  مهندسی هوافضا گرایش آیرودینامیک
  •  مهندسی هوافضا گرایش پیشرانش
  •  مهندسی هوافضا گرایش مکانیک پرواز

 

تقریبا از هرکی که راجع به بازار کار هر کدوم از رشته‌های فنی و مهندسی سوال کنی‌ یه جواب با این مفهوم که  “برای افراد ماهر، بازار کار وجود داره” بهت میده. رشته ی مهندسی هوا فضا هم از این قاعده مستثنی نیس. در واقع داشتن مهارت، یک شرط لازم برای انجام کاره؛ ولی آیا شرط کافیم هست؟

برای ورود به بازار کار تنها داشتن مهارت‌های تخصصی کافی نیست و باید در کنار اون مهارت‌های نرم هم داشته باشی. مهارتهای نرم، مهارت‌های فردی هستن که باعث می‌شه بتونی عملکرد خوب و تعامل بهتری تو محیط کار داشته باشی.

بعد از فارغ التحصیلی میتونی تو سه تا حوزه‌ی صنعت و کارخانجات، مشاغل آموزشی و تحقیق و توسعه مشغول به کار شی. که برای ورود به بازارکار آموزش کافی با این رشته رو هم‌ باید داشته باشی.

یکی از دلایلی که برای محدودیت بازار کار میشه به اون اشاره کرد اینه که که رشته‌ی مهندسی هوا فضا به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز داره. از طرف دیگه تو ایران به بعضی  زمینه‌های این رشته مثل ساخت هواپیما توجه زیادی نمی‌شه. علتشم سرمایه گذاری روی این زمینه هست؛ که این موضوع نیز تا حد‌ زیادی بازار کار این رشته رو کاهش میده.

 از طرفی بازار کار رشته‌ی مهندسی هوافضا تو ایران برای دخترا محدودتره. این به این معنی نیست که شغلی برای دخترا نیست! اما به صورت کلی محدودیت‌ها تو این رشته برای اونا بیشتره.

 

چالش ها

هر قدمی یه سختی داره هر سختی هم یه نگرانی! اما ببین میتونیم اینو راجب این رشته بگیم که موقعیت هایی که تو این رشته وجود داره بر خلاف رشته های دیگه خیلی بیشتره. نرم افزارهایی مثل catia-anysys-fluent-solidworks-matlabو‌خیلی از نرم‌ افزارهای مرتبط که امروزه تو صنعت و خیلی از شرکتهای دولتی و خصوصی استفاده میشن و خواهان زیادی نیروی کاری تو این زمینه هستن.

 

مهاجرت با رشته ی مهندسی هوا و فضا

اگه یکم زرنگ باشی و حواست به جزئیات باشه خیلی راحت میتونی مهاجرت کنی.

.با توجه به اینکه رشته ی مهندسی هوا و فضا تو بقیه ی کشورها محبوبیت زیادی داره مهاجرت کاری یا ویزای تحصیلی بهترین فکر تو این شرایط به نظر می‌یاد. اکثر کشورهای جهان به دنبال مهندس هوافضان.

پس تویی که به فکر رفتنی خیلی راحت میتونی برای ادامه تحصیل با ویزای کار برای سایر کشورها اقدام کنی.

  • اما نکته ی مهمی که اینجا هس اینه که اولا باید سعی کنی نمراتتو عالی نگه داری تا بورسیه رو دریافت کنی.
  • نکته ی دوم تسلط کافی به زبان انگلیسیه.
  • بعدی اینه که چقدر کار پژوهشی انجام دادی یا مثلا چقدر مقاله ISI دادی و رزومت چه شکلیه. چون تو بحث کاری یه رزومه و بیمه ی کاری مرتبط میخواد که بتونی مهاجرت کنی.

پس اگه فکر رفتن داری با یکم پشتکار و اراده میتونی از پس اینکارم بر بیای رفیق.

 

بازار کار و درآمد

رشته مهندسی هوافضا یک رشته خاص در بازار کاره

حقوق و درآمد مهندسان هوافضا با توجه به تجربه و مهارت مهندسا متفاوته مثل هر رشته ی دیگه که بازم برمیگرده به خودت هر چقدر زرنگ باشی ۱-۰ جلویی

ولی خب اینم بگم این رشته تو کشورهای خارجی هم یک رشته پردرآمد محسوب می‌شه و خیلی از کشورها به دنبال جذب مهندس هوافضان.

پس جاده مون دوطرفس از هرف که بخوای ادامه بدی اون نور پرنور و میبینی

توعه هوافضایی می‌تونی تو سمت‌های مختلفی مانند کارشناس فنی، کارشناس طراحی، سرپرست تولید و فعالیت کنیو با توجه به سمت خود حقوق‌های مختلفی دریافت کنی

مثلا‌ تو کشوری مثل کانادا متوسط درآمد مهندس هوافضا د 91.000 دلار در ساله.مهندسانی تازه کارم تقریبا 80.000 دلار در سال دریافت می کنن در حالیکه میانگین درآمد مهندسان با تجربه سالانه 118.000 دلاره. البته باید  به این نکته توجه داشته باشی که میزان درآمد مهندس هوافضا توی کانادا بسته به میزان تحصیلات، موقعیت شغلی، تجربه کاری و...، متفاوته

تو ایرانم میانگین از ۱۰ میلیون الی ۲۵ میلیون درآمدته که اونم باز وابسته به میزان تحصیلات و موقعیت شغلی که میکنی داره.

 

هیئت علمی و استخدام

سازمان هوافضای سپاه پاسداران قسمت استخدام نیروهای سپاه که ماموریت های موشکی سپاه پاسداران را انجام می ده بر عهده گرفته .با توجه به حساس بودن این بخش از سپاه ، جذب نیرو و استخدام هوافضا سپاه به صورت گزینشی انجام میگیره

زمان استخدامشم اینطوریه که

۱-سازمان هوافضا سپاه پاسداران به منظور جذب نیروی انسانی جدید تو بازه های زمانی معینی از سال اقدام به برگزاری آزمون های مختلف می کنه.

۲-تویی که علاقه داری می تون‌به مراجعه به مرکز گزینش سپاه در شهر خود اعلام آمادگی خودتو برای عضویت تو‌این سازمان اعلام کنی. بعد از قبولی تو‌آزمون به مصاحبه دعوت میشی و بعدش الله الکریم.

خب بریم حالا واسه استخدام هیئت علمی

برای جذب هیئت علمی باید یه فراخوان جذب هیئت علمی باشه که تو اون شرکت کنی از طرفی با داشتن حداقل مدرک دکترا و بعد از گذروندن دوره کار آموزی تدریس دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و  در نهایت با عضویت در هیئت علمی میتونی  استخدام شی

 

آخرین رتبه قبولی

داﻧﺸﮕﺎه صنعتی امیرکبیر ﺳﺎﻻﻧﻪ در ﻣﻘﻄﻊ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ۵۰ داﻧﺸﺠﻮي ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﻫﻮاﻓﻀﺎ پذیرش میکنه و ﺗﺎ ﺣﺪود رﺗﺒﻪي ۳۰۰۰ ﮐﺸﻮري ﻣیشه در اﯾﻦ رﺷﺘﻪ در داﻧﺸﮕﺎه ﺻﻨﻌﺘﯽ اﻣﯿﺮﮐﺒﯿﺮ ﻗﺒﻮل ﺷﺪ.

نظرات کاربران

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
دوست مدیکالی عزیزم ، اینجا میتونی سوالای خودت در مورد این مقاله را از کارشناسان مدیکال بپرسی
پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه