نحوه اعتراض به نتایج کنکور 1402

نحوه اعتراض به نتایج کنکور 1402
14 مهر

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

اعتراض به نتایج نهایی کنکور بر خلاف تصور خیلی از داوطلب های کنکوری امکان پذیره و در صورت منطقی بودن دلایل ومستندات، اعتراض داوطلبان تاثیر گذاره و باعث تغییر نتیجه میشه. 
اگر بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲ تصور میکنید که رشته بهتری قبول می شدید یا اینکه نباید جزو مردودی ها باشید، بهتره در بازه زمان اعتراض به نتایج کنکور، اعتراض خودتون رو حتما در وبسایت سازمان سنجش ثبت کنید.
در ادامه مواردی مثل لینک آدرس سایت اعتراض به نتایج کنکور و مهلت اعتراض به نتایج کنکور سراسری و چگونگی نوشتن متن موثر اعتراض به نتایج کنکور رو  براتون توضیح دادیم تا شما با آگاهی کامل اعتراض خودتون رو نسبت به نتایج نهایی کنکور سراسری ثبت کنید.

اگر میخوای بدونی چطور میشه نسبت به نتایج کنکور سراسری اعتراض کرد و یا این که آیا اعتراض به نتایج کنکور تاثیری دارد یا نه؟، بهتره مطالب این صفحه رو تا آخر مطالعه کنی، چون دقیقا برای پاسخ به چنین سوالاتی نوشته شده و قطعا جواب سوالات شما همینجاست.

مثل همیشه در بخش نظرات میتونید سوالات خودتون در مورد نحوه اعتراض به نتایج کنکور 1402 رو از  مشاوران کنکور مدیکال استوز  بپرسید و چون میدونیم که استرس دارید زودتر از همیشه به سوال هاتون جواب میدیم.

 

نحوه اعتراض به نتایج کنکور سراسری 1402

هر سال بعد از اعلام نتایج کنکور برخی از داوطلبان کنکوری که نتیجه دلخواهشون رو نگرفتن میخوان که سریعا اعتراض خودشون به نتیجه نهایی کنکور رو به سازمان سنجش اعلام کنن، به همین دلیل سازمان سنجش هر سال بلافاصله بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور، امکان اعتراض به نتایج نهایی کنکور سراسری رو برای داوطلبان فراهم میکنه.
هر داوطلبی که نسبت به نتیجه کنکور خودش اعتراض داره و فکر میکنه می تونسته رشته های بهتری قبول بشه یا دانشگاه بهتری پذیرش بشه می تونه با ثبت اعتراض به نتایج نهایی کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش اعتراض خودش رو به نوعی اعلام کنه، تا سازمان سنجش دلایل مربوطه رو بررسی کنه و طبق دلایل اعلام شده از سمت داوطلب در جهت رد یا قبول شدن اعتراضش بهش پاسخ بده.

همچنین خیلی از داوطلب هایی که به مصاحبه رشته ها با شرایط خاص در دفترچه انتخاب رشته کنکور مثل دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه علوم پزشکی ارتش و دانشگاه بقیه الله و .. دعوت شدن و فکر میکردن که مصاحبه رو عالی دادند اما در رشته مورد نظرشون قبول نشدن هم می تونن از طریق وبسایت سازمان سنجش اعتراض خودشون رو نسبت به عدم قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرشون رو ثبت کنن.

 

زمان اعتراض به نتایج نهایی کنکور

بازه زمانی اعتراض به نتایج کنکور همیشه بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۲ توسط سایت سازمان سنجش اعلام میشه. 

طبق اطلاعیه سازمان سنجش داوطلبان های کنکور 1402 می تونن از تاریخ ۱۴ مهر ۱۴۰۲ تا تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۲ اعتراض خودشون رو نسبت به نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲ ثبت کنن.

آیا مهلت اعتراض به نتایج کنکور به نتایج کنکور تمدید می شود؟

این که زمان اعتراض به نتایج کنکور سراسری تمدید خواهد شد یا خیر فعلا به طور دقیق مشخص نیست. ولی به طور کلی داوطلبان باید قبل از اتمام مهلت زمان ثبت نام دانشگاه ها اعتراض خودشون رو ثبت کنن. قطعا بعد از انتشار اطلاعیه نهایی راجع به مهلت ثبت اعتراض به نتایج نهایی کنکور سراسری به طور حتم اطلاعات مروبط به تمدید اعتراض به نتایج کنکور رو همنیجا بروز رسانی می کنیم.

سایت اعتراض به نتایج کنکور

به طور کلی تنها مرجع معتبر و تنها وسایت اعتراض به نتایج کنکور یا تنها روش اعتراض به نتایج کنکور سراسری فقط و فقط از طریق سایت سازمان سنجش هست.

در واقع برای ثبت اعتراض به نتایج نهایی کنکور شما باید 2 مرحله زیر رو طی کنید :

  •   به وبسایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کنید.
  •  از بالای صفحه روی گزینه ورود به سیستم پاسخگویی کلیک کنید.

البته میتونید از طریق این لینک هم وارد بشید :

سیستم پاسخگویی سازمان سنجش

در ادامه برای توضیح کامل نحوه ثبت اعتراض به نتایج کنکور سراسری به صورت راهنما تصویری تمامی مراحل نحوه اعتراض به نتایج کنکور سراسری رو براتون توضیح دادیم.

چگونگی ثبت اعتراض به نتایج کنکور در سازمان سنجش

نحوه ثبت اعتراض به نتایج کنکور سراسری 1402 شامل :

1. مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org

راهنما اعتراض به نتایج کنکور 1

2. کلیک روی گزینه ورود به سیستم پاسخگویی در سمت چپ سایت

راهنما اعتراض به نتایج کنکور 2

3. تمامی متقاضیان جهت ارسال درخواست اعتراض در سایت سازمان سنجش، باید فرآیند عضویت در سامانه را طی کرده باشند. اگه قبلا در سامانه سازمان سنجش عضو شده باشید، کافیه روی گزینه ” ورود به سامانه ” کلیک کنید. راستی نحوه عضویت در سامانه سازمان سنجش رو هم را در ادامه به طور کامل توضیح دادیم نگران نباش.

راهنما اعتراض به نتایج کنکور 3

 4. خب بعد از اینکه وارد سامانه سازمان سنجش شدین برای ثبت در خواست اعتراض به نتایج نهایی کنکور باید یک در خواست جدید ایجاد کنین. برای این کار کافیه که روی گزینه در خواست جدید کلیک کنید.

راهنما اعتراض به نتایج کنکور 4

5.  در این مرحله نوع آزمون خودتون که آزمون سراسری بودو سال آزمون خود که ۱۴۰۲ میشه رو انتخاب کنید تا در خواست های مجاز برای شما نمایش داده بشه.

راهنما اعتراض به نتایج کنکور 5

6. اطلاعات لازم مثل شماره داوطلبی و شماره پرونده خودتون رو وارد کنید.

راهنما اعتراض به نتایج کنکور 6

7.نوشتن متن اعتراضی موثر با دلایل محکم جهت اعتراض به نتیجه کنکور ( نکات مهم پیرامون نحوه نوشتن متن اعتراضی رو در ادامه مطلب آوردیم )

نحوه عضویت در سامانه جهت ثبت اعتراض به نتایج کنکور سراسری 

1. برای عضویت در سامانه بر روی گزینه عضویت در سامانه کلیک کنید.

راهنمای عضویت در سامانه سنجش 1

2. فرم نمایش داده شده روی صفحه را مطابق تصویر زیر با اطلاعات خواسته شده مثل اطلاعات شناسنامه ای، شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل تکمیل کنید. ( حتما یادتون باشه مواردی که ثبت میکنید مثل شماره تلفن همراه یا ایمیل در دسترس باشه)

راهنما عضویت در سامانه سنجش 2

3. در ادامه به شماره تلفن همراهی که وارد کردین یا به آدرس ایمیلی که ثبت کردین یک رمز عبور ارسال میشه. با دریافت و ثبت این رمز مراحل عضویت شما با موفقیت به پایان میرسه.

راهنمای عضویت در سامانه سنجش3

به چه مواردی از نتایج کنکور 1402 می توان اعتراض کرد؟

 داوطلبان کنکوری میتونن به موضوعات اعلام شده توسط سازمان سنجش اعتراض کنن،‌که این موضوعات اعتراض شامل :

  1.  تقاضای بررسی مجدد نمره کارنامه اولیه (اعتراض به هر یک از موارد مشکلات مربوط به اعمال سوابق تحصیلی، عدم اعمال سهمیه رزمندگان و ایثارگری، ناهمخوانی عکس پاسخ برگ داوطلبان، نظام وظیفه داوطلبان آقا و سایر موارد)
  2. اعتراض به کلید سوالات آزمون
  3. اعتراض به قبول نشدن در رشته محل های انتخابی
  4. اعتراض به قبول نشدن در رشته  محل های بالاتر
  5.  سایر موارد

به محض اعلام اطلاعیه جدید سازمان سنجش در خصوص اعتراض به نتایج نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۲ احتمال داره موضوعات اعتراض به نتایج کنکور بروز رسانی بشه که ما هم اینجا در موردش توضیح خواهیم داد.

 

راهنمای نوشتن متن موثر برای اعتراض به نتایج کنکور 

 متنی که برای اعتراض به نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲ می نویسید باید یک سری ویژگی هایی داشته باشه تا توسط کارشناسان مربوطه سازمان سنجش مورد بررسی قرار بگیره.

 طبق تجربه اعتراض داوطلب هایی که سال های پیش از اعتراض هاشون نتیجه گرفتن، متن اعتراض باید :

1. در درجه اول متن اعتراضی شما باید کوتاه و روان باشه، در واقع سعی کنید به کوتاه ترین و واضح ترین شکل ممکن اعتراض خودتون رو مطرح کنید. 

2. حتما اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی، رتبه کنکور، رشته ای که قبول شدین، سوابق تحصیلیتون، تراز مربوط به سوابق تحصیلی، تراز مربوط به کنکور، سهمیه ای که دارید ( سهمیه مناطق و سهمیه ایثارگران و جانبازان) و شماره تماس خودتون رو در متن اعتراض درج کنید. 

3. دقت کنید که تمامی اطلاعاتی نوشتین به درستی درج شده باشه و شماره تماسی که ثبت می کنید حتما در دسترس باشه. 

4. در نهایت یک دلیل قانع کننده بیارید که چرا اعتراض شما باید توسط کارشناس ها بررسی شه، در صورتی که  نتونید یه دلیل قانع کننده نسبت به اعتراض به نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۲ بیارید توچه کارشناس هارو جلب نکردین و اعتراض شما پیگیری نمیشه.

 پس تمام تلاشتون رو بکنید تا به منطقی ترین شکل ممکن و با اطلاعات کامل اعتراضتون رو در بخش اعتراضات سازمان سنجش ثبت کنید.

آیا اعتراض به نتایج کنکور تاثیر دارد؟

قاعدتا اولین سوالی که به ذهن داوطلب کنکوری میرسه اینکه آیا اعتراض به نتایج کنکور تاثیر دارد یا کلا این روند بی فایده است و باید هر چی که سازمان سنجش اعلام کرد رو بپذیریم؟
به طور کلی باید گفت که احتمال این که در نتایج ارائه شده از سمت سازمان سنجش مشکلی باشه خیلی کمه ( البته نتایج کنکور 1402 خداییش خیلی عجیب و غریب بود و احتمالا امسال داستان خیلی متفاوت باشه ) با این حال امتحان کردن شانس خودتون در این روند هیچ ضرری برای شما نداره پس اگر نسبت به قبولی و نتیجه خودتون معترض هستین، 100% اعتراض خودتون رو ثبت کنید. شاید اعتراض شما به نتیجه  برسه و بتونید در نهایت در رشته و دانشگاه دلخواهتون تحصیل کنید.

جواب اعتراض به نتایج کنکور 1402 کی میاد؟

عموما بازه زمانی خاصی برای جواب به اعتراض نتایج کنکور سراسری از طرف سازمان سنجش اعلام نمیشه، اما طبق تجربه سالهای قبل پروسه بررسی و اعلام جواب اعتراض به نتایج کنکور زمان بر و وقت گیر نبوده و طی ۲۴ الی ۷۲ ساعت نتیجه اعتراض به داوطلب اعلام میشه.

جمع بندی نحوه اعتراض به نتایج کنکور

اگه شما هم از نتیجه کنکورت راضی نیستی، می تونی از طریق وبسایت سازمان سنجش نسبت به اعتراض به نتیجه کنکور اقدام کنی. البته اینو یادت باشه صرف این که اعتراض زدی، اعتراض شما پذیرفته نیست و ممکنه بعد از بررسی رد بشه به همین دلیل اگر واقعا دلایل منطقی داری برای ثبت اعتراض به نتایج کنکور سراسری اقدام کن. راستی اعتراض زدن هیچ عواقب خاصی نداره و فوقش اعتراضت قبول نمیشه پس بدون ترس میتونی اعتراض خودت به نتیجه کنکور رو در سایت سازمان سنجش ثبت کنی.

سوالات متداول

  • آیا اعتراض به نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲ تاثیر گذار است؟

    اگه دلایل شما برای اعتراض به نتایج کنکور منطقی باشه امکان این که اعتراضتون موثر باشه وجود داره.  

  • اعتراض نسبت به چه مواردی در کنکور سراسری امکان پذیره؟

    داوطلب ها می تونن نسبت به قبول نشدن در رشته محل های انتخابی خودشون اعتراض کنند.

  •  اعتراض به نتایج کنکور سراسری در چه بازه زمانی امکان پذیر است؟

     طبق اطلاعیه سازمان سنجش داوطلبان کنکوری از تاریخ ۱۴ الی ۲۴ مهر ماه می تونن نسبت به نتایج نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۲ اعتراض کنن.

 

نظرات کاربران 397 نظر

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
  1. مریم

    سلام فرصت دوباره ترمیم نمره برای پشت کنکوری ها خیلی سخته کتاب تغییر کرده وتوان وانگیزه ترمیم مجدد برای خیلی ها وجود نداره اگر کسی میتونه درخواست مار رو به مسوولین سازمان سنجش برسونه یک فکر دیگه ای به حال پشت کنکوریها بکنن مخصوصا اونایی که نمره شون بیست بود و ترمیم انجام ندادن وترازشون کم شد مگه یک آدم چقدر توانایی داره

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی من

      امیدوارم شرایط به عدالت برقرار شه ❤️

  2. مریم

    سلام سازمان سنجش اعتراضات رو بررسی میکنه ؟؟؟ چرا جواب اعتراض رو نمیدن ؟؟ سر کاریه ؟؟؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی من 
      سایت رو چک کن ، حداکثر تا دو هفته جواب میدن ، متاسفانه تعداد زیادی از بچها مثل شما هستن :(

  3. مریم

    سلام ،کسی جواب اعتراضش اومده ؟ چرا برای من نمیاد؟ قرار بود خیلی زودتر جواب بدن؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی من 
      سایت رو چک کن ، حداکثر تا دو هفته جواب میدن ، متاسفانه تعداد زیادی از بچها مثل شما هستن :(

  4. شهروند

    یک ماه از اعتراض به نتایج گذشته ولی خبری از جواب نیست ، ممکنه دیگه جواب نیاد ؟؟؟؟؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی من 

      سایت و چک کن حداکثر تا دو هفته جواب میدن 

      ی تماس با بخش پاسخگویی عمومی سنجش بگیر

  5. مریم

    سلام ،ایا سازمان سنجش به اعتراض کنکوریهای ۱۴۰۲ پاسخ داده ؟ شما اطلاع دارید؟ ما که هنوز جوابی نگرفتیم

    • مدیکال استوز

      سلام دوست من 

      سایت و چک کن حداکثر تا دو هفته جواب میدن 

      متاسفانه تعداد زیادی از بچه ها مثل شما هستند:)

  6. مریم

    پس جواب اعتراض میاد؟؟؟؟؟ چقدر باید منتظر بمونیم ؟؟؟؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی من خبری در این خصوص منتشر نشده

  7. شهروند

    صبوری وپذیرش شرایط گفتنش برای شما خیلی آسونه ولی برای ما والدین خیلی سخت وعذاب اوره

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی من ..گاها ما باید بپذیریم و کاری غیر این از دست ما بر نمیاد...اگر می تونید شرایط رو به گونه دیگه ای عوض کنید بهتره همون کارو انجام بدید

  8. عرفان شیرمحمدی

    سلام من انتخاب های اولیه م نوازندگی اصفهان بود که نیمه دولتی پذیرفته شدم .کارنامه سبز که اومد نمره عملی م 65شده بود که مطمانم دانشگاه تهران پذیرفته میشدم ولی متاسفانه مشاور م گفت تهران رو انتخاب های بعدی قرار بده .حالا چطور میتونم مطلع بشم که انتخابهای بعدی م که همون تهران بود مجاز شدم .سازمان سنجش هم رفتم بخش اداری راهم ندادند.خیلی ناراحتم

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی وقت بخیر
      متاسفانه دیگه شرایط بررسی اولویت های پایین تر شما وجود نداره و باید موقع انتخاب رشته دقت کافی رو تو اولویت بندی میداشتید

  9. شهروند

    جواب اعتراض به نتایج کنکور سراسری کی میاد؟؟ کسی نتیجه گرفته ؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست من 

      سایت و چک کن حداکثر تا دو هفته جواب میدن

  10. ناشناس

    سلام نتیجه اعتراض من اومده همش الکی بود

    • مدیکال استوز

      سلام دوست من 

      متاسفانه تعداد زیادی از بچه ها مث شما هستند

پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه