مدیکال استوز
پوریا احمدی

مصاحبه با مصاحبه با پوریا احمدی دانشجوی دندانپزشکی شهر کرد

دانشجوی دندانپزشکی شهرکرد
مشاوره رشته ریاضی
کنکور سال
0 نظر
رتبه نامشخص منطقه undefined

خلاصه مصاحبه

پوریا یکی از مشاورای خوب مدیکاله که توی این قسمت قراره برامون از لایف استایل یه دانش‌آموز کنکوری توی این دوران صحبت کنه 😎🔥و بهمون یاد بده چطوری عادت سازی کنیم و همچنین در ادامه در مورد خواب مناسب، تغذیه اصولی و فاکتورهایی که رعایتش مارو تبدیل به یه رتبه برتر واقعی میکنه توضیح میده. پس مباحثی که تو این قسمت در موردش صحبت میکنیم اینا هستن: چطوری عادت سازی کنیم؟!⏰ فاکتورهایی که رعایتش مارو تبدیل به یه رتبه برتر واقعی میکنه چیا هستن؟!

فایل صوتى مصاحبه

مدیکال پادکستمصاحبه با پوریا احمدی دانشجوی دندانپزشکی شهر کرد

متن مصاحبه

مصاحبه کنندهuser
خودتونو معرفی میکنید؟
    userپوریا احمدی

    پوریا احمدی هستم دانشجوی سال چهارم دندانپزشکی شهرکرد.همزمان چهار سال هست که فعالیت مشاوره هم انجام میدم.

 

مصاحبه کنندهuser
توضیح میدید امشب در چه مورد صحبت میکنیم؟
    userپوریا احمدی

    راجب بحث عادت سازی صحبت میکنیم.

    userپوریا احمدی

    یکی از مشکلات عمده بچه ها توی سه ماه آخر اینه که لایف استایل منظمی ندارن.ساعت خوابشون منظم نیست درسهارو مرتب و رو ریتم همیشگی نمیخونن و ساعت مطالعه نوسانی دارن.

    userپوریا احمدی

    قراره در مورد ساختن عادت های خوب و کم کم ترک عادت های بد صحبت کنیم.

    userپوریا احمدی

    درمورد تغذیه و خواب هم خلاصه وار چیزهایی خواهیم گفت.

مصاحبه کنندهuser
درمورد لایف استایلی که بچه ها باید تو این دوران داشته باشن برامون میگین؟
    userپوریا احمدی

    مشکل خیلیا اینه که میگن ما انگیزه نداریم، اصلا نمیدونیم چی میخوایم.

    userپوریا احمدی

    بچه ها یه تفاوتی بین انگیزه و عادت هست. منشا انگیزه به هورمون ها و دستگاه عصبی شما برمیگرده یعنی موضوع هورمونی هست.

    userپوریا احمدی

    اگر توجه کرده باشید گاهی خیلی مودتون خوبه و حس میکنید میتونید با ساعت مطالعه بالا رتبه یک کنکور بشید. گاهی اوقات هم اصلا دوست ندارید به درس خوندنتون ادامه بدید و میخواید همه چیز رو بذارید کنار. پس انگیزه ما بالا پایین داره.

    userپوریا احمدی

    آیا با توجه به ویژگی هایی که در مورد انگیزه گفتم ما میتونیم خیلی روش سرمایه گذاری بکنیم؟ یعنی همه درس خوندنمونو وابسته به انگیزه بدونیم؟ طبیعتا نه!

    userپوریا احمدی

    ما باید بتونیم خودمونو از بقیه بچه ها جدا بکنیم. چه موقع میتونیم رتبه بشیم؟اونموقعی که وقتی حالمون خوب نیست و حوصله نداریم هم درس رو به عنوان یک وظیفه انجام بدیم درست مثل یک کارمند شرکتی که تحت هر شرایطی باید وظیفشو انجام بده و سر ساعت در محل کار حاضر بشه.

    userپوریا احمدی

    ما نیاز داریم یسری کارهارو برای خودمون تبدیل به عادت بکنیم؛ چرا؟ بخاطر اینکه انگیزه همیشه به ما وفادار نیست.

    userپوریا احمدی

    اولین مورد اینه که ذهن ما از تغییر کردن متنفره. اگر در حال حاضر شما لایف استایل خوبی نداری، ساعت خوابت منظم نیست، ساعت مطالعه نوسانی داری طبیعتا تغییر دادن این شرایط برای شما خیلی سخته وعلت علمی هم داره. توی دینامیک قانون اینرسی میگه دوست داری تو همون حالتی که هستی بمونی. بخاطر اینکه ذهن ما بقاطلب هست و میخواد تو شرایطی که الان هست بمونه.

    userپوریا احمدی

    اوایل تغییر لایف استایل ذهن و بدن ما مقاومت میکنه ولی اگر مفید بودنش به فیزیولوژی بدن ما ثابت بشه اتفاقا ذهن به ما کمک میکنه که بتونیم تقویتش کنیم. پس باید سختی اولشو بپذیریم که بتونیم عادت خوب رو اول ایجاد و بعد تقویت کنیم.

    userپوریا احمدی

    رتبه برتر شدن در گرو اینه که ما عادات خوبی داشته باشیم.

    userپوریا احمدی

    بچه هایی که رتبه برتر شدن لزوما باهوش و با استعدادتر از ما نیستن بلکه سختکوش تر از ما هستن و نظم بیشتری تو زندگیشون دارن.

    userپوریا احمدی

    رقابت کنکور فرسایشی هست. یعنی شما باید بتونید تو بلند مدت عملکرد نسبتا خوبی رو حفظ بکنید. اگر نوسانی ببرید جلو نتیجه ای که انتظار دارید حاصل نمیشه.

    userپوریا احمدی

    مشکلی که بچه ها دارن بعد آزمون ها یسریا نتیجه ای که میخواستید رو نگرفتید و ناامید شدید و میخواید درس رو بذارید کنار. بچه ها کسی برنده‌ست که تا آخرین لحظه تلاش کنه.

    userپوریا احمدی

    من سال کنکور خودم آزمونهای جامع قلم چی رو که میدادم یکی از ترازهام شد۵۸۰۰ میدونید که این تراز تراز ایده آلی نیست. اما من ذره ای بد به دلم راه ندادم و نشستم دقیق تحلیلش کردم و آزمون سه هفته بعدش که برای سنجش بود یه رتبه فوق العاده خوب کسب کردم. یعنی انقدر خوب تحلیل شد و من تلاش کردم که درصد پایین زیست قلم چی رو توی سنجش به ۱۰۰ رسوندم.

    userپوریا احمدی

    ما باید تا آخرین لحظه تلاش بکنیم که شرایط رو تغییر بدیم و این شدنی هست.

    userپوریا احمدی

    ماچطوری میتونیم یه عادت خوب ایجاد بکنیم؟ مثلا شما ساعت ۱۰ صبح از خواب بیدار میشی و خب الان باید حداقل ۱۰ ساعت مطالعه داشته باشید و برای اینکه ۱۰ساعت مطالعه داشته باشید حداکثر دیگه باید ساعت ۸صبح سر درستون باشید.

    userپوریا احمدی

    ما میخوایم عادت خوب ایجاد بکنیم و ساعت ۱۰ رو بیاریم بکنیم۷/۸. چطوری؟ خب نمیشه هیجانی عمل کرد و شما نباید انتظار داشته باشی فردا ۷صبح بیدار بشی و همه چیز عالی پیش بره. باید به تدریج این رو بهتر و ایده آل تر بکنی.

    userپوریا احمدی

    شما اگر امروز ۱۰ بیدار شدی و ۲ شب خوبیدی فردا باید ۹/۴۵ بیدار بشی و ۱/۴۵ بخوابی. یعنی فقط یک ربع این تایم رو جابجا بکنی یجوری که بدن خیلی مقاومت بهش نشون نده. حالا ده  روز میگذره و ما میرسیم به تایمی که ۱۲ بخوابیم و ۸ بیدار شیم.

    userپوریا احمدی

    حالا ما حالت ایده آل رو ایجاد کردیم و برای اینکه تثبیت بشه ۲۱ روز زمان نیاز داریم. یعنی ۲۱ روز مداوم بدون اینکه حتی یه روز این ریتم رو به هم بزنیم باید ۱۲ بخوابیم و ۸ از خواب بیدار بشیم. بعد از این ۲۱ روز ما میتونیم بگیم این عادت رو تو بدن خودمون ساختیم. حالا بعد از این سه هفته هرچقدر تداوم شما بیشتر بشه این عادت در شما قوی تر میشه.

    userپوریا احمدی

    شما روز کنکورتون صبح باید برید کنکور بدید. و از الان باید عادت کنید که بدنتون از ساعت ۷ تا ۱۱/۱۲ صبح تو حداکثر برآیند خودش باشه. ما به اینصورت که بهتون گفتم میتونیم عادات خوب و منظم رو ایجاد بکنیم.


بله بچه ها وقتی که ۱ ماه، ۲ ماه درس میخونن و ساعت مطالعه بالا دارن و ۷ صبح بیدار میشن ولی یکی دو روز که  آف میشن تا ساعت ۱۰ صبح میخوابن و روز بعدی که دوباره میخوان درس بخونن ایجاد این عادت براشون سخت میشه. بچه ها این بحث تلقین هست که داره به شما غلبه میکنه که شما اگه دو روز خوابیدی روز سوم که میخوای بیدار بشی سخته.

مصاحبه کنندهuser
توضیحتون در مورد خواب رو بفرمایید؟

مورد اول بچه ها هرگز برای درس خوندن از خوابتون نزنید. من خیلیاتونو دیدم در طول روز اهمال کاری کردید و نخوندید شب میخواید بیدار بمونید و جبران کنید. اینطوری فیزیولوژی بدن خودتون رو به هم میزنید.

    userپوریا احمدی

    راه حلش چیه؟ اینکه از مشاورتون بخواید براتون تایم جبرانی بذاره. یعنی توی هفته دو تا تایم یکساعتو نیم باشه که هیچ درسی داخل اون تایم نباشه و برای این باشه که احیانا اگه عقب افتادیم توی اون تایم جبران کنیم.

    userپوریا احمدی

    مورد دوم سعی کنید به جای کم خوابیدن تایمای استراحتتونو کم کنید. استراحت های بیشتر از۱۵ دقیقه به غیر از نهار و شام لازم نیست.

    userپوریا احمدی

    مورد سوم شما باید روزانه ۶ الی ۸ ساعت خواب داشته باشید نه کمتر و نه بیشتر! چرا کمتر نه؟چون کمتر از ۶ بدن کم میاره و جواب نمیده و عصبی هستید و تمرکز ندارید. چرا بیشتراز ۸ نه؟ چون دیگه نیاز نیست و نیاز بدنتون برطرف شده و بقیش هدر دادن تایمتونه.

    userپوریا احمدی

    باید عادت بکنید که ساعت های مشخصی بیدار بشید و بخوابید. چون کنکورتون صبحه. پس من برای اینکه برآیندم برا کنکور بیشتر بشه تو اون ساعات زود بیدار میشم.

مصاحبه کنندهuser
توضیحتون در مورد تغذیه رو بفرمایید؟
    userپوریا احمدی

    مورد اول مصرف آب به مقدار کافی رو جدی بگیرید و روزانه ۸ لیوان آب رو بخورید. آب کم به کلیه تون آسیب میزنه عصبی ترتون میکنه و روی کیفیت مطالعه تاثیر میذاره. ممکنه دچار ریزش مو هم بشید.

    userپوریا احمدی

    صبحانه: یک چهارم انرژی کل روزتون مربوط به صبحانه‌ست. صبحانه رو جدی بگیرید مخصوصا صبح آزمونهاتون. کسی که صبحانه نخورده میره آزمون بده از همون اول بدونه که آزمون خوبی نمیده. هرگز صبحانه نخورده آزمون ندید. چون باید شما غذای ذهنتونو برسونید و قند خونتونو ببرید بالا.ا گر صبحانه نخورید اصلا انرژی ندارید شما.

    userپوریا احمدی

    برای صبحانه خامه عسل، کره مربا، تخم مرغ و شیر خوبه. ارده شیره خیلییی خوبه مخصوصا برای روز کنکورتون.

    userپوریا احمدی

    روزایی که درس میخونید میان وعده داشته باشید. مثل آجیل، میوه پوست کنده شده.

    userپوریا احمدی

    غذا رو بین مطالعه نخورید تمرکزتونو بهم میزنه.

    userپوریا احمدی

    بدنتون نیاز به پروتئین داره. سعی کنید رژیم غذاییتون پر از پروتئین باشه و قند وکربوهیدراتش محدود باشه.

    userپوریا احمدی

    سعی کنید اگر کربوهیدراتی استفاده می‌کنید از شیرینیجات نباشه.

    userپوریا احمدی

    از کربوهیدرات های ساده استفاده نکنید و کربوهیدراتهای پیچیده مثل نون، برنج، سیب زمینی، حبوبات استفاده کنید که بتونه مدت زمان طولانی تری قند خونتون رو بالا نگه داره.

    userپوریا احمدی

    تو دوران کنکور رژیم نگیرید ولی فقط هم بخور و بخواب و بخون خوب نیست صبح ها میتونید در عوض نیم ساعت پیاده روی یا دوچرخه سواری یا نرمش کوتاه انجام بدید.‌ این روی روحیه تون و میزان رضایتتون از زندگی و کاهش خواب آلودگی تون تاثیر زیادی میذاره.

    userپوریا احمدی

    ترشیجات کمتر بخورید. لواشک، ماست ترش، سیب ترش باعث کاهش حافظه میشه.

    userپوریا احمدی

    زنجبیل و نعنا باعث افزایش حافظه و یادگیری میشه.

    userپوریا احمدی

    سر جلسه بادوم، توت خشک و کشمش ببرید خیلی کمک کننده هست بخاطر قندی که به صورت کربوهیدارت پیچیده هست و قند خون رو مدت زمان طولانی تری بالا نگه میداره.

    userپوریا احمدی

    قهوه و چای اگر میخورید کم کم با دمنوش های آرامش بخش جایگزین کنید.مثل گل گاو زبان، مریم گلی، دمنوش نعنا. ساعت ۱۰ شب اگر بخورید هم استرستون رو کمتر میکنه هم خواب بهتری خواهید داشت.

    userپوریا احمدی

    شکلات تلخ خوبه ولی به اندازه‌ش استفاده بیش از حدش استرس زاست.

مصاحبه کنندهuser

بعنوان صحبت آخر از چهار سال تحصیلتون و تجاربش در رشته دندونپزشکی برامون بگید.
    userپوریا احمدی

    دندون پزشکی رشته ای هست که عشق و علاقه حرف اول رو میزنه. شما اگر علاقه ندارید یا با بحث بهداشتش و اینکه با سر و دهن بیمار در ارتباط هستید یا اصطلاحا دستتون تو دهن بیمار هست مشکل دارید سعی کنید بیشتر تحقیق کنید.

    userپوریا احمدی

    شما تو دندانپزشکی بنایی میکنی با گچ سروکار داری عصب کشی میکنی، پرکردن دندون انجام میدی ارتودنسی انجام میدی. مثلا ارتودنسی سیم هاش ممکنه دست مارو زخم بکنه.

    userپوریا احمدی

    بعد از کنکور راجع به هر رشته ای که هدفتون هست تحقیق کنید.

    userپوریا احمدی

    من اطلاع زیادی نداشتم ولی شانسکی خیلی با رشتم حال کردم چرا چون محیط دندونپزشکی علیرغم ارتباطی که با بیمار داره استرس زا نیست و خیلی کم پیش میاد مشکل حادی برای کسی پیش بیاد. من حس و حال خوب بعد درمان رو خیلی دوست دارم.هرکی هم گفته دندونپزشکی آسونه دروغ گفته. از پزشکی آسونتره ولی باید درس بخونید و زحمت بکشید.

نظرات کاربران

رشته تحصیلی

هیچ نتیجه ای یافت نشد!

نظری برای این دانش آموز ثبت نشده است