بهترین مکان درس خواندن برای کنکور و امتحانات کجاست؟

بهترین مکان درس خواندن برای کنکور و امتحانات کجاست؟
13 اسفند

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

بهترین مکان برای درس خوندن کجاست؟ کتابخونه درس بخونم یا خونه؟

🔴 از مهم‌ترین فاکتورهای درس خوندن، پیدا کردن مکان مناسب برای مطالعه است. 📚

📌 هر دانش آموز برای اجرای برنامه مطالعاتیش، به یک مکان مناسب احتیاج داره و این مکان از نظر هرکس کاملا متفاوت و منحصر به فرده. 
اگه شما هم دوست دارین با بهترین مکان درس خوندن و ویژگی هاش به طور کامل آشنا بشین این مقاله از سایت مدیکال استوز را از دست ندین.

🔵 توی این مقاله مشاوران باتجربه مدیکال برای داشتن پربازده‌ترین مکان مطالعه برای کنکور و امتحانات مدرسه راهنماییتون می‌کنند.🩷

📌 فاکتور‌های زیادی برای انتخاب بهترین مکان برای درس خواندن وجود داره، اعم از میزان نور، سروصدا، دمای هوا و ... که همگی تاثیر زیادی روی کیفیت مطالعه شما میذارن. باهم تمام این عوامل رو بررسی و بهترین مکان مطالعه برای شمارو پیدا می‌کنیم.🙌🏻

 

ویژگی های بهترین مکان مطالعه برای کنکور چیست؟

همونطور که گفتیم مکان مطالعه کنکور، بعد از برنامه اصولی، جز مهم‌ترین نکات برای تجربه بهترین نتیجه از درس خوندن محسوب میشه. این مکان دارای ویژگی‌های کلیدی زیر هست:

ویژگی‌های بهترین مکان برای مطالعه کنکور 😍:

  1. مکان مطالعه باید ثابت و مشخص باشه.
  2. دارای سکوت نسبی باشه.
  3. دما، تهویه مناسب و نورکافی داشته باشه.
  4. برای صرفه جویی در زمان لوازم مورد نیاز شما در دسترس باشه.
  5. عاری از عوامل حواس پرتی باشه.
  6. مکان مطالعه کنکور باید تمیز و مرتب باشه.
  7. بهترین مکان برای درس خواندن باید دارای انرژی مثبت زیادی باشه.

 


اگر دوست دارین اطلاعات بیشتری در مورد مطالعه بدون فراموشی و یادگیری سریع کسب کنین، حتما این مقالات زیر رو با دقت بخونین!

مطالعه بدون فراموشی


 

مهم ترین عوامل انتخاب مکان درس خواندن که حتما باید توجه کنید!

درس خوندن بخش قابل ‌توجهی از زندگی یک دانش‌آموز رو به خودش اختصاص میده، پس مهمه که فضایی رو ایجاد کنیم تا بتونیم در اون با آسودگی خاطر مطالعه‌ای موثر و مفید داشته باشیم.

حالا این سوال پیش میاد که چجوری بهترین مکان مطالعه برای کنکور رو پیدا کنیم؟ به چه نکاتی دقت کنیم؟ اگه شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستین مطالب این بخش رو با دقت مطالعه کنید.

  1. مکانی رو انتخاب کنید که دوست داشته باشین و در آن احساس راحتی کنید. 💚
  2. فضای مطالعه‌ای خلق کنین که فضای کلاس، جلسه آزمون و محل درس خوندن رو به خوبی براتون تداعی کنه؛ به زبون ساده تر، شما اونجا حس و حال درس خوندن داشته باشین نه بازیگوشی! 🤓
  3. جایی که انتخاب می کنین راحت باشه، اما نه خیلی راحت! یعنی قبل از شروع درس خوندن لباس خوابتون رو عوض کنین و مرتب باشین. یادتون نره که تخت خواب فقط جای خوابیدنه نه درس خوندن! 🫵🏻
  4. به دنبال نور طبیعی باشین، مکان هایی که نور طبیعی دارند جای مناسبی برای شروع یک روز عالی با بازدهی بالا هستند. اما دقت کنید که باید پشت به نور مطالعه رو شروع کنین و نور مستقیم میتونه تمرکز و سینگال های ورودی به مغزتون رو مختل کنه. البته آفتاب سوخته هم میشید!! ☀️
  5. مکان درس خوندن میتونه پر از گل و گیاه خوشگل باشه، وجود گل و گیاه و صدای طبیعی پرنده ها میتونه به افزایش انرژی مثبت شما کمک کنه.🌱

 

شرایط مکان مطالعه

مکان مطالعه باید فقط برای مطالعه کردن باشه؛ یعنی خبری از وسایلی مثل  کامپیوتر، پوستر، پتو، کنسول بازی و … نباشه.
شما باید تمام عوامل و وسایلی که باعث حواس پرتیتون میشه از محل مطالعه دور کنین. محلی که برای مطالعه انتخاب می‌کنید، باید مختص مطالعه باشه. این کار باعث میشه تمرکز و بازدهیتون حسابی به سقف بچسبه!

بایدها و نباید‌های محل مطالعه کنکوری ها 🤓📚

البته عادات غلط مطالعه هم تاثیر مستقیمی در انتخاب غلط مکان مطالعه داره، به همین دلیل شما باید شرایط مکان مطالعه را به طور کامل رعایت کنین:

  • منظم و به دور از بهم ریختگی باشه.
  • نور کافی برای مطالعه داشته باشه.
  • عاری از هرگونه وسایل تحریک کننده باشه.
  • دمای مناسبی داشته باشه؛ نه سرد و نه خیلی گرم.
  • تمام وسایل مورد نیازتون در دسترس باشه.
  • محل مناسبی برای مطالعه باشه و به جسم شما آسیب نزنه.
  • مکان مطالعه باید دارای سکوت نسبی باشه، نه سکوت مطلق.

 

علاوه بر این موارد شما باید بهترین زمان رو برای درس خوندن در نظر بگیرین تا نتیجه دلخواه رو بدست بیارین. اگه نمیدونی بهترین زمان برای درس خوندن کیه؟ نگران نباش!! بدو برو مقالش رو بخون.

 

بهترین مکان برای درس خواندن از نظر مشاوران با تجربه کنکور

همونطور که فهمیدید، انتخاب بهترین مکان برای درس خوندن خیلی مهم و ضروریه.

بهترین جا برای درس خواندن

 

حالا بهترین محل مطالعه کجاست؟
مشاوران کنکور با تجربه چه مکان هایی رو برای درس خوندن به دانش آموزان توصیه می کنن؟ با تجربه ای که توی این چند سال به عنوان مشاور کنکور بدست آوردم، بهترین مکان برای مطالعه کنکور شامل گزینه‌های زیر میشه:

اتاق شخصی؛ بهترین و راحت‌ترین مکان برای مطالعه ✅

اتاقت می‌تونه کتابخونه شخصی تو باشه، تازه با کلی امکانات بهتر!

دیگه لازم نیست کلی راه تا کتابخونه بری و با خودت کلی کتاب سنگین جابه‌جا کنی!
همه دانش آموزان تو اتاق خودشون به وسایل و کتاب های مورد نیاز دسترسی کامل دارن. اگه تو اتاق شخصیتون حواستون پرت نمیشه، یا سروصدای تو خونه اذیتتون نمی‌کنه، بهترین مکان برای مطالعه روزانه شما و یک راه اصولی برای افزایش ساعت مطالعه کنکورتون هست.

 

کتابخونه

همیشه کتابخونه‌ها بهترین مکان برای مطالعه هستن. چون کتابخونه‌ها محلی ساکت، راحت و دور از شلوغی و حواس پرتی ان. فضای کتابخونه برای پیاده کردن روش درس خواندن سریع خیلی مناسبه چون همه افراد در کتابخونه به مطالعه مشغولن و شما می‌تونید بدون حواس پرتی روی درس هاتون تمرکز کنین.

فضای کار اشتراکی

فضاهای کار اشتراکی چون ساکت و دور از عوامل حواس پرتی هستن به مکان‌های محبوبی برای مطالعه و کار تبدیل شدن. شما می‌تونید با پرداخت شارژ ساعتی یا روزانه از این فضاها استفاده کنین. اگه توان مالی خوبی دارین و وضعتون توپه! حتما از این مکان ها استفاده کنین.

کلاس درس خالی

کلاس درس خالی هم بهترین گزینه‌ برای مطالعه و درس خوندنه. شما می‌تونید از کلاس های درستون مواقعی که خلوته یا در زنگ های تفریح کلی استفاده کنین و حسابی درس بخونین.

کافی شاپ

کافی شاپ یکی دیگه از مکان‌هایی هست که میتونین برای مطالعه روش حساب کنین. کافه‌ها جز مکان‌های مورد علاقه دانش آموزان برای مطالعه به حساب میان همچنین کافی شاپ بهترین محل برای تایم‌های استراحت بین مطالعه و زمانی که می‌خواین به مغز خودتون استراحت بدین به حساب میاد.

 

۶ مکان ممنوعه برای درس خواندن!

حالا که با شرایط و ویژگی های بهترین مکان درس خوندن به طور کامل آشنا شدین، بهتره برای مطالعه محلی آروم و به دور از هیاهو رو انتخاب کنین. مکان‌های شلوغ و پر تردد برای مطالعه مناسب نیستن و جز مکان های ممنوعه محسوب میشن این مکان‌ها شامل:

  • کافی شاپ‌های پر تردد و شلوغ
  • ماشین در حال حرکت
  • خونه دوستان صمیمی
  • مکان‌های عمومی پر سر و صدا
  • تخت خواب
  •  اتوبوس

دوست عزیزم اگر مشکل خواب داری و خوابت تنظیم نیست، شب ها دیر میخوابی و روزها به سختی بیدار میشی و همیشه کسلی، یک پیشنهاد ویژه برات دارم؛ کافیه مقاله خواب کنکوری رو با دقت بخونی، تا بلاخره موفق بشی ساعت خوابت رو تنظیم کنی:

خواب کنکوری


 

درس خواندن در کتابخوانه یا منزل؟

از بین مکان های معرفی شده برای مطالعه، منزل و کتابخانه دوتا گزینه پرطرفدار بین دانش آموزان محسوب میشن. اگر شما هم نمیدونین بهترین مکان مطالعه کنکوری کجاست؟ صبور باشین در ادامه میخوایم این قضیه رو براتون باز کنیم. جدول زیر یک مقایسه کلی از درس خوندن در کتابخونه و منزل در اختیارتون قرار میده؛ اگه بازم تصمیم گیری براتون سخت بود می تونین توضیحات رو با دقت بخونین.

درس خواندن در منزلدرس خواندن در کتابخانه
داشتن تمرکز بیشتربه دلیل شلوغی احتمالی تمرکز کمتر
دسترسی به منابع بیشترمحدودیت در منابع
امکان ایجاد فضای رقابتی با سایرینتک نفره بودن و نبود رقابت با بقیه
محدودیت در ساعت و باز بسته شدن کتابخانهعدم محدودیت در زمان
خوراکی‌های مامانا همیشه پیشته!عدم دسترسی به خوراکی‌های خوشمزه تو خونه
نیاز به حمل و نقل و رفت و آمد ندارید‌مشکل در رفت و آمد

 

درس خواندن در کتابخانه:

درس خوندن در کتابخونه یک ایده عالی برای افزایش تمرکز شما هنگام مطالعه است. اگه از اون دسته افرادی هستین که با کوچکترین محرکی تمرکزتون رو از دست می‌دین، می‌تونین کتابخونه رو به عنوان بهترین مکان برای درس خوندن کنکور در نظر بگیرین.

✅ مزایا درس خوندن در کتابخونه:

  1. دسترسی به منابع علمی
  2. سکوت و آرامش
  3. فرصت بودن در اجتماع

🔴 معایب درس خوندن در کتابخونه:

  1. شلوغی
  2. رفت و آمد
  3. نبود خوراکی خوشمزه
  4. محدودیت زمانی

 

درس خواندن در خانه :

می‌تونیم درس خوندن در منزل رو یکی از مهارت‌های مهم زندگی به حساب بیاریم! 

قبول کنین که همیشه امکان درس خوندن در بیرون خونه وجود نداره؛ به‌ خصوص درس خوندن برای کنکور که روز و شب نمی‌شناسه. اتاق خودتون هم میتونه مکان مناسبی برای درس خوندن باشه، چون ویژگی‌های خوبی مثل سکوت و آرامش،راحتی، دسترسی به اینترنت و…رو داره؛ ولی مشکلی که وجود داره اینه که عواملی که باعث به هم خوردن تمرکز و حواس پرتی شما میشه تو خونه خیلی زیاده!

✅ مزایای درس خوندن در خانه:

  1. دسترسی به لوازم مورد نیاز
  2. آزادی عمل
  3. بازده بیشتر

🔴 معایب درس خوندن در خانه:

  1. اهمال کاری
  2. حواس پرتی
  3. آزادی بیش از حد

 

بنابراین اگر شرایط مطالعه تو خونه براتون فراهمه، مطالعه در منزل پیشنهاد خیلی خوبیه. در صورتی که نمیتونید به درستی تمرکز کنید و سروصدای محیط آزارتون میده، می‌تونید به پانسیون‌های مطالعاتی یا کتابخونه مراجعه کنید. اما سعی کنید همه وسایل مورد نیازتون رو همراهتون ببرید و از رفاقت‌های جدید خودداری و برنامه مطالعاتی منظمی داشته باشین.

 

روش پیدا کردن بهترین مکان برای درس خواندن برای شما

برای پیدا کردن بهترین مکان برای درس خوندن مختص خودتون از روش پیدا کردن بهترین مکان برای درس خوندن استفاده کنید. در این روش کافیه طبق نکته و ویژگی هایی که قبل تر بهتون یاد دادیم، بهترین مکان درس خوندن رو در منزل و اتاق تون پیدا کنید و در صورت وجود شلوغی و سروصدا می تونید درس هاتون رو در کتابخانه، پارک، کافه مناسب برای درس خوندن و... بخونید.

 

در خانه پرسروصدا چگونه درس بخوانیم؟

درس خوندن برای دانش آموزانی که خانواده های پر جمعیت و شلوغ دارن و یا همیشه براشون مهمون میاد مخصوصا مهمون ناخونده!!  به چالشی بزرگ تبدیل شده. اگه شما هم این مشکل را داری با دقت راه های پیشنهادی زیر، رو مطالعه کن:

  1. مکان مخصوصی رو برای مطالعه انتخاب کنید.
  2. از هدفون های عایق صدا استفاده کنید.
  3. گوشگیر های ایمنی هم گزینه خوبی هستن.
  4. به روش قدیمی ها پنبه بذارین تو گوشتون
  5. از وایت نویزها استفاده کنید.
  6. زمان هایی که خونه خلوته و سر و صدای آزاردهنده ای نیست به مطالعه بپردازین.

اگه دنبال روش‌های بیشتری برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه هستی و تمرکز کردن خیلی برات سخته، بهتره مقاله زیر رو بخونی که نگاه اختصاصی‌تری به این مشکل داره:

افزایش تمرکز هنگام درس خواندن


 

جایی برای درس خواندن ندارم چیکار کنم؟

همه ما قطعا مکانی مناسب برای مطالعه داریم، فقط کافیه یکمی به اطرافمون بیشتر دقت کنیم و ویژگی های بهترین مکان مطالعه رو در نظر بگیریم و تو خونمون به دنبال محلی با ویژگی های گفته باشیم. در ضمن اگه تو خانه جایی نداشتی غمت نباشه! کتابخونه ها و پانسیون ها گزینه مناسبی برای درس خوندن هستن.

 

اهمیت وضعیت نشستن برای مطالعه و درس خواندن

شیوه نشستن برای درس خوندن هم تاثیر مستقیمی در افزایش تمرکز و یادگیری بهتر داره.

بهترین حالت نشستن موقع درس خوندن حالتیه که فرد به صورت عمودی روی صندلی میشینه و کمر و گردنش رو در حالت صاف قرار میده؛ در چنین حالتی باید زانو‌ها در حالت ۹۰ درجه روی زمین قرار بگیره.

این ساختار اصولی‌ترین حالت بدن موقع درس خوندنه؛ در این حالت فرد کم‌تر خسته میشه و میتونه زمان بیشتری رو به درس خواندن اختصاص بده. توجه کنین که بهترین مکان برای میز مطالعه کنار پنجره و محل های پر نوره چون نورکافی به آدم کلی انرژی های خوب خوب میده و چشم کمتر خسته میشه. در آخر حتما به این موضوع توجه کنین که بعد از یک ساعت درس خوندن ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنید تا مغزتون ریکاوری بشه‌.

نحوه نشستن صحیح هنگام مطالعه

 

 

جمع بندی مهم ترین نکات انتخاب بهترین مکان درس خواندن برای کنکور

در نهایت بهترین مکان مطالعه کنکور، میتونه شامل خونه، مدرسه، کتابخونه، کافی شاپ، پانسیون و... باشه؛ اما نکته مهم اینه که محل مطالعه باید عاری از هر نوع شلوغی، حاوی انرژی مثبت، نورکافی و راحت باشه تا شما رو در درس خواندن یاری بده. 

مجموعه مدیکال استوز از مشاوران با تجربه و مجربی تشکیل شده و خدمات مختلفی رو به دانش آموزهاش ارائه میده. اگه سوالی در مورد نحوه درس خوندن دارین و یا میخواین تجربه کارکردن با یک مشاور تحصیلی خوب و خفن رو داشته باشین حتما با کارشناسان مربوطه این مجموعه تماس بگیرین.

🔵 در ضمن اگه هنوز بعضی شرایط انتخاب بهترین محل درس خوندن براتون جانیفتاده و سوال دارین حتما حتما کامنت بذارین تا جوابتون رو در کمترین زمان دریافت کنید.💙

 

سوالات متداول

  • مهم‌ترین ویژگی‌های مکان مطالعه چیست؟

    نبود سروصدا، حاوی رنگ‌های گرم و پرنور، آرامش بخش، دسترسی سریع به لوازم و تجهیزات مورد نیاز.

  • مکان مطالعه رتبه برترها کجاست؟

    اغلب رتبه برترها اتاق شخصی و کتابخونه‌ها رو برای مطالعه درس‌های کنکوریشون انتخاب می‌کنن.

 

نظرات کاربران 1 نظر

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
  1. ریحانه

    عالیی بود

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی

      مرسی از لطفتون 🩵🩵

پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه