بهترین روش مطالعه فیزیک رتبه برترهای کنکور

بهترین روش مطالعه فیزیک رتبه برترهای کنکور
12 آذر

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

نحوه مطالعه فیزیک کنکور 🤓📚 یکی از چالش‌برانگیزترین دغدغه‌های کنکوری‌ها میتونه باشه.
به نظرت راز روش مطالعه فیزیک رتبه‌های برتر چیه که موفق به کسب درصدهای خیلی بالا توی این درس مفهومی|محاسباتی میشن؟

جالبه بدونی آمار کنکور ۱۴۰۲ ثابت می‌کنه داوطلبان کنکور عملکرد خیلی ضعیفی توی سوالات درس فیزیک دارند و این یعنی یه فرصت طلایی برای کسی که می‌خواد رقباشو پشت سر بذاره.

روش مطالعه تعیین کننده میزان موفقیتته. با داشتن روش مطالعه اصولی در کنار استفاده از بهترین منابع و شناخت فصل‌های آسان فیزیک، می‌تونی موفقیتت رو توی کنکور تجربی و ریاضی تضمین کنی. 

با مفهومی‌تر شدن سوالات فیزیک کنکور و تاثیر قطعی امتحان نهایی فیزیک، مطمئنا برای خیلی از شماها سواله که:

« چطور از پس فیزیک کنکور بربیایم و چگونه فیزیک کنکور رو مطالعه کنیم تا موفق به کسب نمره خوب در امتحان نهایی و درصد بالا در کنکور بشیم؟ »

متاسفانه تعداد زیادی از بچه ها چون از اهمیت درس فیزیک در کنکور غافلند و روش صحیح مطالعه فیزیک رو بلد نیستند، با این درس کنار نمیان! 
اما ما این جاییم تا درس فیزیک رو به یه درس شیرین تبدیل کنیم برات و بهت یاد بدیم که چه طور باید فیزیک رو مفهومی و هوشمندانه مطالعه کنی!

اگه توهم می‌خوای برای رسیدن به درصد بالا در فیزیک کنکور تلاش کنی، اولین قدم مطالعه این مقاله و عملی کردن همه نکاتیه که در ادامه بهت میگم. 
آماده‌ای؟ بزن بریم!

 

 

تاثیر باور نکردنی مطالعه اصولی فیزیک کنکور در موفقیت شما

بررسی نتایج کنکور سال های اخیر نشون داده که متاسفانه تعداد زیادی از بچه ها، خصوصا بچه های رشته تجربی، تو درس فیزیک کنکور درصد پایینی رو کسب کردند. به همین خاطره که طی سال های اخیر درس چالش برانگیز فیزیک، اهمیت زیادی پیدا کرده؛ به نحوی که پیشرفت توی این درس حتی در حد 10 درصد، باعث میشه جهش رتبه زیادی براتون ایجاد بشه و از سایر رقباتون حسااابی جلو بیفتید! 

ضریب فیزیک در کنکور تجربی

از سال 1402 ضریب درس فیزیک تغییر کرده و در حال حاضر این درس، ضریب 7 رو به خودش اختصاص داده. فیزیک رشته تجربی، تو دفترچه دوم قرار داره و شامل 30 تست و 40 دقیقه زمانه، و هر تست فیزیک تجربی 80 ثانیه رو به خودش اختصاص میده.

ضریب فیزیک در کنکور ریاضی

درس فیزیک برای بچه های ریاضی ضریب 9 رو داره که 45 تا تست هم به خودش اختصاص داده و برای این تعداد تست 55 دقیقه زمان در نظر گرفته شده؛ بنابراین هر تست حدود ۷۰ ثانیه وقت داره.

چرتکه رو بیار وقت یکم حساب کتابه! 🧮

📌 هر تست درست فیزیک برای بچه های تجربی ۳.۳  درصد و برای بچه های ریاضی تقریبا ۲.۲  درصد داره. 
یعنی کنکوری‌ها تجربی با ۱۰ تست و ریاضی‌ها با ۱۵ تست (که فقط یک سوم سوالات فیزیک کنکوره) ۳۳ درصد کسب می‌کنند

🔴 شاید برات جالب باشه که بدونی میانگین درس فیزیک تو کنکور سال ۱۴۰۲، فقط و فقط ۶.۱ درصد بوده ‼️
بنابراین اگه تو فقط سه تا دونه تست رو هم درست بزنی تقریبا ۱۰ درصد کسب می‌کنی و این یعنی تنها با ۳ تا تست درست، از میانگین پاسخگویی کل داوطلبان کنکور جلوتر میفتی!
حالا حساب کن اگه درصدت بالای ۵۰ باشه، چه تراز و رتبه فوق العاده‌ای به دست میاری!

🎲 مطمئنا توهم با من موافقی که تعداد سوالات آسون فیزیک کنکور بیشتر از ۵ تاست
اینجاست که اهمیت شناخت فصل‌های آسون فیزیک کنکور و توجه به بودجه‌بندی مشخص میشه و بچه زرنگ‌ها بازی رو می‌برند. 😁🧠
الان می‌تونی یه لطفی در حق خودت بکنی و با کمک مقاله زیر روی این فصل‌ها سرمایه‌گذاری کنی:

📌 مقاله پیشنهادی : فصل‌های مستقل، آسان وتست‌خیز فیزیک کنکور تجربی
ورژن رشته ریاضی: فصل‌های مستقل، آسان و تست‌خیز فیزیک کنکور ریاضی

 

 

بهترین روش مطالعه فیزیک کنکور ریاضی و تجربی

درس فیزیک رو نمیشه یک شبه جمع کرد! الان دیگه روش مطالعه فیزیک کنکور تجربی و ریاضی با زمان گذشته خیلی فرق کرده و خیلی مفهومی تر شده! از طرفی، فیزیک از اون درس هاست که به شدت نیاز به تمرین و تکرار داره و هر چه قدر هم براش زمان صرف کنی بازم کمه، پس اگه فکر کردی می تونی طی یکی دو ماه روی این درس تسلط پیدا کنی، سخت در اشتباهی!
باید حداقل از ابتدای سال تحصیلی دوازدهم فیزیک رو به صورت مداوم تو برنامه هفتگیت داشته باشی تا بتونی به تسلط خوبی دست پیدا کنی!

✔︎ از اون جایی که کنکورهای الان شبیه به کنکورهای گذشته نیستند، یادگیری عمیق مطالب فیزیک تنها چیزیه که باعث میشه از پس سوالات جدید و سخت فیزیک کنکور بربیای.
❌ وقتی روش حل یک سوال رو با حفظ کردن نکات تستی یاد می‌گیری، اگه طراح شیطنت کنه و کمی صورت مسئله رو تغییر بده، تو دیگه نمی‌دونی باید چی کار کنی و از خیر اون سوال می گذری! پس اگه قبلا صرفا دنبال روش های تستی بودی، الان دیگه وقتشه روش مطالعه ات رو تغییر بدی.

💡از این به بعد تمرکزت رو روی مفاهیم فیزیکی بذار و تلاش کن فرمول‌هارو درک کنی تا بتونی به خوبی باهاشون بازی کنی. 🎲

 

 

تفاوت روش مطالعه فیزیک کنکور و امتحان نهایی

روش مطالعه امتحان نهایی و کنکور

 

روش مطالعه فیزیک برای کنکور و امتحان ترم یا نهایی، تفاوت زیادی با هم ندارند چون چیزی که هم برای امتحانات نهایی و هم برای کنکور خیلی مهمه یادگیری عمیق مفاهیم کتابه! به طور کلی اگر مفاهیم درس فیزیک یا هر درس دیگه ای رو خوب یاد بگیری مشکل خاصی برای حل سوالات تشریحی و تستی پیدا نمی‌کنی؛ بنابراین هم تو کنکور به درصد بالایی میرسی و هم امتحان نهایی و امتحان های ترمت رو 20 می گیری.

  • برای این که تو امتحان نهایی نمره کامل سوال رو به دست بیاری، لازمه که تمام بخش‌های راه حل رو دقیق و با جزئیات بنویسی! تک تک فرمول‌هایی که برای حل سوال استفاده می‌کنی رو هم تو برگه‌ات لحاظ کنی، ولی طبیعتاً تو کنکور نیازی به نوشتن همه بخش‌های راه حل نیست چون یه قسمتیش رو تو ذهن خودت انجام میدی.
  • همچنین ممکنه از بخش‌هایی از کتاب سوال بدن که بیشتر جنبه حفظی داره و کمتر توی تست‌های کنکور پوشش داده میشه. بنابراین حواستو جمع کن که برای امتحان نهایی همه سوراخ سنبه‌های کتاب فیزیک رو زیر و رو کنی. 

 

پس برای امتحانات نهایی لازمه که با حل نمونه سوالات تشریحی امتحانات نهایی فیزیک سال‌های قبل، این مهارت رو در خودت ایجاد کنی که تک‌تک مراحل حل سوال رو روی کاغذ یادداشت کنی تا از نمره‌ات کسر نشه.

 

چگونه اصولی برای فیزیک کنکور بخوانیم؟

مرحله 1: از مطالعه کتاب درسی غافل نشو!

با توجه به کنکور سال های گذشته باید در نظر داشته باشی که ممکنه یه تعدادی از سوالات از تمرین های مربوط به هر فصل طراحی بشه، پس حتما کتاب فیزیکت رو خوب و عمیق بخون و تک تک تمریناتش رو حل کن! قطعا این اولین قدم برای مطالعه فیزیک کنکوره که نباید ازش غافل بشی. کتاب درسی رو به صورت فعال مطالعه کن و نکات و فرمول‌های مهمش رو به طور خلاصه یادداشت کن که در ادامه فراموش نکنی و بتونی ازشون استفاده کنی.

 

مرحله 2: پیش نیازها رو رعایت کن!

موضوع بعدی بحث پیش نیازه!
زمانی می‌تونی تو یه مبحث به تسلط خوبی برسی که با پیش نیازش خوب آشنا شده باشی و اونو خوب یاد گرفته باشی.
یاد گرفتن پیش نیاز هر مبحثی، جزو ضرورت های مطالعه اون مبحثه. برای مثال اگه مفهوم نیرو و مباحث کار و انرژی رو خوب یاد نگرفته باشی، خیلی احتمالش کمه که بتونی از پس بحث دینامیک بربیای!
پس یکی بهترین کارهایی که می تونی انجام بدی اینه که بیای هر مبحث رو به همون ترتیبی که تو کتابت هست بخونی و تا زمانی که تو درک اون مطلب به تسلط نرسیدی، سراغ فصل بعدی نری.

با این وجود، اگه می بینی که دو تا مبحث کاملا از هم جدا هستند و هیچ ارتباطی به هم ندارند، بر حسب نیازت می تونی اولویت بندی کنی.

 

مرحله 3: اول تمرین تشریحی بعد تمرین تستی!

برای این که توی هر مبحث به تسلط خوبی برسی، خیلی بهتره که اول بری سراغ حل تشریحی سوال و بعد که روش حلش رو به طور دقیق یاد گرفتی، اون وقت بری سراغ تست زنی

اصولی ترین روش مطالعه فیزیک کنکور اینه که در ابتدای کار بتونی مسائل رو به صورت تشریحی و کاملا درست حل کنی و به جواب آخر برسی. اشکال نداره اگه زمان زیادی ازت می بره. ادامه بده! این مرحله باعث میشه هم خود مبحث رو خوب درک کنی و هم بهت کمک می کنه تو محاسبات پیشرفت کنی.

پس حل تشریحی سوال یادت نره!

📌 یادت باشه که اولویت با حفظ فرمول‌های اصلی و مادره! 🤱🏻
وقتی فرمول‌های اصلی رو یاد گرفتی، فرمول‌های فرعی رو هم حفظ کن و یاد بگیر و نکات مربوط به حلش رو هم درک کن که بفهمی این فرمول چه جوری شده و از کجا اومده؟! 
چون تعداد فرمول‌های فیزیک زیادند و حفظ کردن به تنهایی به دردت نمی خوره. باید به درک خوبی از هر فرمول برسی.

 

مرحله 4: اولویت با حل تست های کنکور سال های گذشته است!

یه تعدادی هستند که فکر می کنند تو کنکور هیچ وقت سوال تکراری طرح نمیشه! ولی برخلاف تصور خیلی ها، تجربه نشون داده که معمولا طراحان کنکور سراسری طی یه بازه زمانی چند ساله، تیپ های مشابهی برای بعضی از سوالاتشون در نظر می گیرند.

از طرفی تست های کنکور سراسری معمولا نسبت به بقیه تست های تالیفی استانداردتر هستند. پس یکی دیگه از روش‌های اصولی مطالعه فیزیک کنکور، حل سوالات سراسری سال های قبله.

بعد از این که سوالات کنکور سراسری هر مبحث رو حل کردی، اون موقع می‌تونی بری سراغ سوالات تالیفی و اون‌ها رو حل کنی!

 

مرحله 5: تحلیل تست‌ها و بازگشت مجدد

متاسفانه تعداد زیادی از بچه ها، وقتی چند تا تست فیزیک رو حل می‌کنند، بدون این که زمان بذارند و بررسیشون کنند میرن سراغ تست بعدی و چون نکته تست قبلی رو خوب یاد نگرفتند، این تست رو هم اشتباه می‌زنند و درصدشون میاد پایین!

✅ بچه ها هدف از تست‌زنی فیزیک کنکور، افزایش دانش و مهارت شماست؛ نه فقط حل کردن چند تا دونه تست!
بنابراین وقتی یه تست رو حل کردی برو سراغ پاسخنامه و ببین آیا درست حلش کردی یا نه؟ 

  • اگه اشتباه حل کرده بودی، روش حل درستش رو یاد بگیر، شاید تو تست های بعدی به دردت خورد.
  • اگه هم درست حل کرده بودی، بازم روش حلش رو بررسی کن! شاید تو از یه راه غلط به جواب درست رسیده باشی، شاید هم راه طولانی ای رو برای حل سوالت انتخاب کرده باشی! در حالی که طراح از یه راه کوتاه تر، بهتر و ساده تر رفته و تو بهتره اون روش رو یاد بگیری.

 

پس بعد حل هر تست، پاسخنامه کتابت رو خوب و دقیق بررسی کن و اون سوال رو یه بار دیگه برای خودت حل کن.
اگه هم حس می‌کنی هنوز تسلط کافی نداری، برو سراغ کتاب درسی، یا جزوه و یا درسنامه های کتاب کمک درسیت و سعی کن این بار از یه زاویه دید دیگه به قضیه نگاه کنی!
تلاش کن این بار مبحث رو به شکل عمیق‌تری بخونی و بعد هم مجددا بری سراغ سوالات تشریحیش و دوباره سعی کنی از اول برای خودت حلشون کنی.

 

 

میانبر هوشمندانه مطالعه فیزیک کنکور

یه رتبه برتر همیشه می دونه که زمانش محدوده و تو همین زمان کم باید بیشترین بازدهی رو تو مطالعه داشته باشه.
اگه تو هم می خوای رتبه برتر بشی، قبل از هر چیزی باید یاد بگیری از زمانت به بهترین و درست ترین شکل ممکن استفاده کنی.

پس قبل از خوندن کتابت، برو سراغ بودجه بندی کنکور!

ببین کدوم فصل های فیزیک مهم‌تر هستند و طراح روی کدوم فصل ها تاکید بیشتری کرده و از کدوم فصل ها سوالات بیشتری طرح کرده؟ بعد که خوب متوجه شدی، برو سراغ مطالعه همون فصل و از همون مبحث شروع کن؛ البته یادت باشه که اگه فصلت پیش نیاز داشت، باید اول پیش نیازش رو مطالعه کنی.

 

نحوه مطالعه فیزیک با کتاب درسی و درسنامه

نحوه مطالعه کتاب درسی:

  • تمرین‌های مربوط به هر مبحث رو حتما حل کن، خصوصا تمرین‌هایی که آخر هر فصل برات گذاشته شده.
  • تمرین‌هایی که حل کردی رو هم حتما با روش حل معلمت چک کن.
  • در حین مطالعه کتاب درسیت، هر جا به فرمولی برخوردی، اون رو برای خودت تو یه دفترچه یادداشت کن و نکات و مطالب مهم رو خلاصه نویسی کن. برای این کار بهتره به جای دفترچه از یک برگه A4 استفاده کنی! فرمول ها و نکات مهم رو خیلی قشنگ و منظم تو برگه ات یادداشت کن و اون رو بذار جلوی چشمت که همیشه نگاهت بهش بخوره و برات یادآوری بشه.

📌 یادت باشه که اولویت با حفظ فرمول‌های اصلی و مادره! 🤱🏻
وقتی فرمول‌های اصلی رو یاد گرفتی، فرمول‌های فرعی رو هم حفظ کن و یاد بگیر و نکات مربوط به حلش رو هم درک کن که بفهمی این فرمول چه جوری شده و از کجا اومده؟! 
چون تعداد فرمول‌های فیزیک زیادند و حفظ کردن به تنهایی به دردت نمی خوره. باید به درک خوبی از هر فرمول برسی.

 

روش مطالعه درسنامه کتاب کمک درسی:

اگه کتاب کمک درسی داری، اول از همه برو سراغ سر فصل‌های اون مبحث و فرمول مادر رو توی هر مبحث شناسایی کن. فرمول مادر، فرمولیه که از بقیه کاربرد بیشتری داره و بقیه فرمول‌های فرعی که برای بعضی تیپ سوالات فیزیک وجود دارند، هم از همین فرمول به دست میان. با این روش کمتر فرمول‌ها رو فراموش می‌کنی. 

📌 به تیپ تست‌های تکرار شده دقت کن و سعی کن برای حل هر تیپ یک راه حل کوتاه و سریع داشته باشی تا توی کنکور تازه به پیدا کردن راه حل فکر نکنی. 🧠

 

یک نکته خوب برای افزایش بازدهی فیزیک

قبل از این که بری سر کلاس (مدرسه یا کلاس کنکور) حتما خودت پیشخوانی داشته باش! چون این باعث میشه که قبل از تدریس استاد تو با مبحث آشنایی خوبی پیدا کنی و زمانی که استاد داره بهت درس میده تو بهتر یاد بگیری، چون اطلاعات رو از قبل جمع آوری کردی و الان اون اطلاعات دارند تو ذهنت تثبیت میشن. بعد از این که از کلاس برگشتی هم کتابت رو نبند! دوباره اون مبحث رو مرور کن و مجددا مسائل رو برای خودت حل کن و فرمول‌ها رو دوره کن.

این جوری بازدهی مطالعه فیزیکت چند برابر میشه؛ این کاریه که بچه‌های رتبه برتر انجام میدن!

 

 

روزانه یا هفتگی چه قدر فیزیک بخونم؟

میزان مطالعه فیزیک قطعا بسته به دانش آموز و سطحی که داره فرق می کنه؛ علاوه بر اون بعضی از مباحث پیچیده‌تر هستند و به زمان بیشتری نیاز دارند. پس نمیشه یه نسخه کلی برای همه پیچید و یه ساعت یکسان تعریف کرد.

اما به طور متوسط بهتره که سه روز در هفته حتما فیزیک تو برنامه ات داشته باشی و برای هر پارت مطالعاتی هم بین ۱.۵ تا ۳ ساعت زمان بذاری.
این زمان رو بین مطالعه کتاب و درسنامه، حل سوالات تشریحی و تست و بعد هم تحلیل مسائل و رفع اشکال از مباحث مورد نیازت تقسیم کن.

📌 روش دیگه‌ای هم وجود داره که باعث میشه به تسلط و سرعت بیشتری در سوالات فیزیک دست پیدا کنی:

💡 به غیر از اون سه روزی که به طور اختصاصی برای فیزیک زمان می ذاری، تو روزهای باقی مونده زمانی در حد نیم ساعت الی یک ساعت، به مرور فرمول‌ها و نکات اون فصل اختصاص بده و تو این بازه زمانی صرفا مسئله حل کن و بعد هم تحلیلشون کن

✅ تعداد سوالاتی که حل می کنی مهم نیست. مهم اینه که هر روز تو برنامه ات فیزیک داشته باشی و همیشه ذهنت مشغول حل مسئله و یادگیری روش های جدید باشه.

 

 

برای هر فصل فیزیک چند ساعت زمان بذارم؟

میزان مطالعه هر فصل فیزیک هم بسته به سطح دانش آموز و سرعت مطالعه و درکی که از مبحث داره، فرق می‌کنه. نباید برای همه بچه‌ها یه قانون کلی تعیین کرد.

فصل های پیچیده و سخت قطعا زمان بیشتری نیاز دارند. در کل برای هر فصلی اون قدری زمان بذار که بتونی به تسلط خوبی برسی ولی خواهشا وسواس مطالعاتی رو بذار کنار! یادت باشه که هیچ وقت توی هیچ درسی نمیشه به تسلط صد در صد رسید. هزاران تیپ سوالی وجود داره که تو ممکنه خیلی هاشون رو بلد نباشی! حتی بعضا معلم‌ها و اساتید مطرح کنکور هم نمی‌تونند بعضی از سوالات کنکور رو حل کنند. پس نگرانش نباش؛ در حدی بخون که یاد بگیری.

 

بیشترین و آسان ترین فصل های فیزیک کنکور ریاضی و تجربی

قبل از مطالعه هر مبحث باید بری سراغ بررسی فصل‌های فیزیک! با دقت بررسی کن و ببین..

  • تاکید طراح کنکور روی کدوم فصل‌های فیزیک هست؟
  • تعداد سوالات ساده فیزیک در کنکور بیشتره یا سخت؟
  • مباحث تست‌خیز فصول فیزیک کنکور چیه؟
  • کدوم فصل فیزیک برای خودت آسون تره و کدوم فصل فیزیک سخت‌تره و باید بیشتر براش زمان بذاری؟

بعد که نقشه راهت رو متوجه شدی، حالا بر حسب نیازت فصل‌ها رو اولویت بندی کن و با توجه به پیش نیازهای هر کدوم، برو سراغ مطالعشون. این جوری هم سردرگم نمیشی و هم از زمانت می تونی به بهترین شکل استفاده کنی!

فصل‌های مستقل، آسان وتست‌خیز فیزیک کنکور تجربی

فصل‌های مستقل، آسان و تست‌خیز فیزیک کنکور ریاضی

 

از کی و چجوری تست های فیزیک کنکور را بزنیم؟

به جرئت میشه گفت 90 درصد مطالعه فیزیک با تست‌زنی هست.

تست از مطالعه جدا نیست؛ اما در مجموع بعد از این که یکی از مباحث فصل رو انتخاب کردی و اون رو به طور کامل مطالعه کردی و یه تعدادی هم سوال تشریحی حل کردی، می‌تونی بری سراغ تست هاش!

  • کیفیت تست ها مهم تر از تعداد تست ها هستند. به جای این که برای شروع کار تست زیادی انتخاب کنی و سرعتی جواب بدی، بهتره از هر مبحث در حد 10 تا تست حل کنی، بعد از تحلیل پاسخ و یادگیری روش‌های مختلف حل سوال، بری سراغ 10 تا تست دیگه و با دقت حلشون کنی.
  • به طور متوسط بهتره از هر فصل حداقل بین 150-100 تست حل کنی. فراموش نکن که بررسی تست ها خیلی اهمیت دارند!
  • برای شروع کار به هیچ وجه سراغ تست زمان دار نرو؛ تا زمانی که هنوز به تسلط نرسیدی، تست آموزشی حل کن.

 

 

راهکار طلایی حفظ پیوستگی و استمرار در مطالعه فیزیک

برای این که بتونی تو مطالعه فیزیک پیوستگی داشته باشی، لازمه دلایل نوسانی خوندنش رو بدونی تا بتونی ازش جلوگیری کنی، برای مثال:

  1. برنامه درسی خوب و استانداردی که متناسب با شخص خودت باشه نداری.
  2. برنامه مطالعاتی فیزیکت خیلی ایده‌آل و کمال گرایانه است و هیچ جای جبرانی برای عقب موندگی‌هات نداره.
  3. تقسیم ساعت مطالعه به شکل برابر! تو باید برای فصل های سخت و سنگین زمان بیشتری بذاری، در غیر این صورت نمی تونی به مبحث مسلط بشی.
  4. تفکر همیشه عالی بودن! باید سعی کنی هر روز از روز قبلت بهتر باشی؛ یادت نره که حتی رتبه برترها هم هر روز رو عالی و بدون نقص درس نمی خوندند.
  5. فکر می کنی همه چیز باید عالی باشه تا شروع کنی!
    این تفکر اشتباه محضه! باید بدونی که رتبه برترها معتقدند در طول مسیر باید کار رو یاد گرفت و هیچ وقت شرایط خوب و ایده آل قبل از شروع کردن فراهم نمیشه.
  6. مقایسه کردن خودت با دیگران باعث افت انگیزه‌ات میشه و دیگه نمی‌تونی ادامه بدی.
  7. فکر کردن به گذشته و آینده و نتیجه کنکور

 

حالا با روش هایی که در ادامه بهت میگم، پیوستگی و استمرار در مطالعه فیزیک رو به روش رتبه برترها حفظ کن:

ثبت عملکرد روزانه:

ببین هر روز برای فیزیک چه کاری انجام میدی؟ فرمول حفظ می‌کنی؟ نکاتت رو مرور می‌کنی؟ مسئله حل می‌کنی یا رفع اشکال می‌کنی؟ همه رو به طور دقیق یادداشت کن و رو به روش زمانی که بهش اختصاص دادی رو هم بنویس.

✅ خوبی این کار اینه که وقتی درصر فیزیکت توی آزمون پیشرفت می‌کنه، دقیقا میدونی برای تکرار و ادامه پیشرفتت باید چیکار کنی.💡
همیشه سعی کن رکوردهای خوب قبلیت رو دوباره تکرار کنی! ♻️

بهتر کردن رکوردهای قبلی برای جلوگیری از نوسان:

این روش باعث میشه هیچ موقع حسرت زمانی که در اختیار داری رو نخوری؛ چون تو باور داری که امروز از دیروزت بیشتر تلاش کردی و همه توانت رو گذاشتی که یه قدم به سمت موفقیت نزدیک تر بشی.

تقویت نقاط ضعف و قوت:

نقاط قوتت رو تقویت کن و برای نقاط ضعفت زمان بذار و سعی کن اونا رو هم به برگ برنده‌ات تبدیل کنی. فقط کافیه کاری که برای نقاط قوتت انجام میدی رو دقیقا برای نقاط ضعفت هم انجام بدی.
یادت باشه که مسیر یادگیری دقیقا از همین نفهمیدن‌ها شروع میشه! مهم اینه که درست توی همین لحظات تلاشت رو چند برابر کنی و ادامه بدی.

 

بهترین منابع مطالعه فیزیک کنکور ریاضی و تجربی

بهترین منابع فیزیک کنکور

 

تو این بخش از مقاله می خوام یه سری منبع خفن بهت معرفی کنم که بتونی برای فیزیک کنکور آماده بشی.

 اگه ضعف خیلی زیادی تو درس فیزیک داری و اصلا نمی تونی تست ها رو حل کنی و اکثرا هم سر کلاس چیزی از مبحث متوجه نمیشی، باید بعد از مطالعه کتاب درسیت، از کتاب هایی استفاده کنی که درسنامه خوب و مفصلی دارند. چون این کتاب ها معمولا با روند آهسته تری جلو میرن و تمرین تشریحی زیادی هم توشون حل شده.

  • مثلا سری کتاب های آموزش شگفت انگیز انتشارات خیلی سبز، کتاب های سبز قلم چی و کتاب های سه بعد نشر الگو، درسنامه های مفصل و خودآموز دارند. 

اکثر کتاب های تست معمولا درسنامه های خلاصه ای دارند که دانش آموزی که چیزی از مبحث متوجه نمیشه با خوندن اونا هم مطلب زیادی یاد نمی گیره!

در ادامه یه تعدادی از کتاب های پرفروش و پرطرفدار فیزیک رو هم بهت معرفی می کنم که بتونی با دید بازتری منبعت رو انتخاب کنی:

  • جمع بندی فیزیک جامع کنکور رشته ریاضی – انتشارات خیلی سبز
  • فیزیک کنکور جامع تجربی- انتشارات خیلی سبز
  • جیبی فرمول ها, تصاویر و مفاهیم فیزیک رشته تجربی- انتشارات خیلی سبز
  • آزمون فیزیک- انتشارات خیلی سبز
  • آموزش شگفت انگیز فیزیک دوازدهم رشته ریاضی- انتشارات خیلی سبز
  • شب امتحان فیزیک دوازدهم رشته تجربی- انتشارات خیلی سبز
  • البته کتاب های انتشارات گاج هم تو درس فیزیک واقعا عملکرد خوبی داشتند.
    مثل کتاب میکرو فیزیک دوازدهم تجربی گاج، میکرو فیزیک یازدهم تجربی گاج، میکرو فیزیک دهم تجربی گاج، میکرو فیزیک پایه تجربی گاج و کتاب های جمع بندی گاج

اما در مجموع انتخاب یه منبع خوب، بستگی به سطح خودت داره:

  • اگه سطح قوی‌ای داری، کتاب‌های نشر الگو، موج آزمون و نردبان، کتاب های خوبی هستند.
  • اگه سطحت متوسطه، کتاب های انتشارات خیلی سبز مناسب‌اند.
  • و اگه سطحت ضعیفه، کتاب‌های میکرو گاج مناسب هستند.

 

 

گلچین روش مطالعه فیزیک رتبه برترهای کنکور

تو این بخش می خوایم بریم سراغ روش های مطالعه فیزیک به سبک رتبه برترهای کنکور تجربی و ریاضی، پس مقاله رو تا آخر بخون که بازم قراره کلی چیز خفن یاد بگیری!

روش مطالعه فیزیک رتبه برترها

 

پیام جنت دوست، رتبه ۸ کنکور تجربی با درصد ۱۰۰ فیزیک کنکور

«طرز مطالعه فیزیک من به این‌صورت بود که ابتدا جزوه دبیر را مطالعه و سپس مثال‌های کتاب درسی را دوباره بررسی می‌کردم. سپس بعد از یادگیری کلی درس، سراغ کتاب‌های تست می‌رفتم. در این مرحله علاوه ‌بر تثبیت آموخته‌ها، نکاتی را از تست‌ها یاد می‌گرفتم و تست‌های نکته‌دار یا سخت را نشان‌دار می‌کردم. سپس چند روز مانده به آزمون و یا در دوره جمع‌بندی، تست‌های نشان‌دار را دوباره مرور می‌کردم. اگر حین مرور تست‌های دشوار متوجه مشکلی می‌شدم، آن فصل را مجددا می‌خواندم تا مشکلات خود را برطرف کنم.»

آقای آرمان زینالی، رتبه ۱ تجربی:

«من در این درس، ابتدا جزوه ی معلم را به طور کامل مطالعه کردم و از مبحث تدریس شده، تعداد زیادی تست حل می‌کردم، به نظرم عامل موفقیت در این درس انجام تست زیاد است

آقای علی عبداله زاده، رتبه ۲ تجربی:

«برای درس فیزیک ابتدا کتاب درسی را میخواندم تا مفاهیم پایه را متوجه بشم، سپس مطالب و مثال های کتاب درسی را مطالعه می کردم و به آن ها مسلط می‌شدم.
بعد از مطالعه ی کتاب درسی، شروع به تست زنی می کردم. تست ها را به صورت مَضربی حل میکردم تا تست های یک فصل مرور شده و تثبیت شوند. حین تست زدن هم بار اول تست زنی، پاسخ های تشریحی رو دقیق بررسی می‌کردم و خودم هم تشریحی حل می کردم تا مطالب و مفاهیم را دقیق بفهمم.»

آقای علیرضا شاطری، رتبه ۱ ریاضی:

«بهترین درس من در آزمون ها درس فیزیک بود؛ من با علاقه ی فراوان این درس را می‌خواندم، ابتدا درس را به صورت مفهومی می‌خواندم و بیشتر وقت خودم را به تست زنی اختصاص می‌دادم، این کار باعث شد که در روز کنکور اکثر سوالات برای من تکراری و آشنا باشد. من در کنکور سراسری در این درس فیزیک موفق به زدن 97% شدم.»

8-آقای ارسلان کریم زاده، رتبه ۱۳۷ ریاضی:

«در درس فیزیک بخش بندی هر فصل بسیار مهم میباشد، من فصل ها را بخش بندی میکردم و بعد از یادگیری هر بخش به سراغ بخش بعدی میرفتم، سعی می کردم فرمول ها را خودم یک بار اثبات کنم و بعد از یادگیری کامل آن فرمول ها به سراغ تست‌ها میرفتم.تست ها را به صورت دسته بندی شده می زدم و اولویتم حل سوالات کنکور بود؛ برای هر فصل خلاصه نکات می‌نوشتم و قبل از هر آزمون خلاصه نکاتم را بررسی می‌کردم.»

 

تیر آخر، چگونه فیزیک کنکور 100 بزنیم؟

اگه می خوای بدونی در مجموع چه طور باید فیزیک رو تو کنکورهای تجربی و ریاضی 100 بزنی، با من همراه باش... تو این بخش به این سوال مهم و پرتکرار بچه ها جواب میدم و یه سری راهکارهای اساسی رو هم بهت معرفی می کنم که با تمرین و تکرار تو هم بتونی جزو رتبه برترها بشی، پس ادامه مقاله رو از دست نده!

چگونه فیزیک ۱۰۰ بزنیم؟

 

1-بررسی بودجه بندی فیزیک کنکور:

اولین قدم تو این مسیر، خوندن بودجه بندی فیزیک کنکوره. بررسی بودجه بندی فیزیک می تونه مثل یه نقشه خوب، راه درست رو بهت نشون بده چون این جوری می تونی با قسمت های مهم هر فصل آشنا بشی. البته، تعداد سوالات می تونند طی سال های آینده یه مقدار تغییر کنند اما در حالت کلی، تو می تونی با بررسی بودجه بندی، سوالات مهم و تست خیز رو تشخیص بدی.

 

2- مطالعه کتاب درسی:

برای این که بتونی از پس سوالات فیزیک کنکور بربیای، باید رو هر سه پایه فیزیک دهم، یازدهم و دوازدهم مسلط بشی و هر پایه رو خوب بخونی و برای هر کدومشون زمان بذاری. از اهمیت کتاب درسی غاقل نشو! زمانی که مطالب و مفاهیم کتاب رو خوب بفهمی، می تونی به تعداد زیادی از سوالات به راحتی جواب بدی. تمرین ها و متن کتاب رو با دقت بیشتری بخون تا از پس سوالات کنکور بربیای!

 

3-حل تست ها و مثال های کتاب و کتاب کمک درسی:

بعد از این که کتابت رو خوب و عمیق خوندی، سوالات هر فصل رو با دقت جواب بده و راه حلت رو با روش حل معلم چک کن. بعد از حل تمرین های کتاب، برای تسلط بیشتر می تونی سوالات تشریحی دیگه ای رو هم حل کنی و بعد از سوالات تشریحی باید بری سراغ تست های آموزشی و در نهایت هم تست های زمان دار و آزمون های مختلف. حل تست های مختلف بعد از مطالعه هر مبحث بهت کمک می کنه تا تسلط بیشتری روی مفاهیم پیدا کنی.

 

4-نت برداری از فرمول‌ها و خلاصه نویسی:

یه دفتر یا ترجیحا یه کلاسور برای خلاصه نویسی درس فیزیک کنار بذار.

می تونی بعد از مطالعه هر درس، نکات و فرمول های مهم رو تو برگه ات یادداشت کنی، ضمنا فراموش نکن که حداقل هفته ای 2 بار و یا ترجیحا هر روز قبل از شروع کردن درس جدید خلاصه هایی که نوشتی رو بخونی. مطالعه خلاصه ها بهت کمک می کنند تا مطالب رو به شکل بلند مدت به ذهنت بسپاری...

 

5-تست زدن:

یادت باشه که عمده یادگیری درس هایی مثل ریاضی و فیزیک با تسته! پس برای این که تونی فیزیک کنکور رو 100 بزنی، لازمه که تست های زیادی کار کرده باشی و سوالات مختلف رو دیده باشی. ضمن این که این کار به پرورش خلاقیتت هم خیلی کمک می کنه و پایه ریاضیت رو هم قوی تر می کنه. ولی اینو بدون که به هیچ وجه نباید موقع حل سوال از ماشین حساب استفاده کنی!!! این باعث میشه سر جلسه کنکور حسابی به مشکل بر بخوری و نتونی از ذهنت کمک بگیری!

 

6-استفاده از تجربه رتبه برترها:

اگه دنبال این هستی که فیزیک کنکور رو 100 درصد بزنی، پس باید از تجربه بچه هایی استفاده کنی که خودشون این مسیر رو رفتند و می تونند به خوبی راهنماییت کنند. داوطلبایی که سال های گذشته رتبه های بالایی به دست آوردند یا ترازهای بالایی تو درس فیزیک داشتند، یکی از بهترین منابع برای تو هستند چون خودشون مسیر موفقیت رو طی کردند.

 

7-شرکت در آزمون های آزمایشی و جامع:

شرکت تو آزمون های جامع و شبیه سازهای کنکور، تا حد خیلی زیادی می تونه استرست رو کم کنه. اگه می خوای تو کنکور سراسری فیزیکت رو 100 بزنی، باید حتما آزمون های شبیه ساز کنکور رو تجربه کنی چون با شرکت تو این آزمون ها، محیط استرس زا رو تجربی می کنی و از طرفی روی مدیریت زمان و مدیریت استرست هم کار می کنی، همه این ها باعث میشن با استرس کمتری تو کنکور سراسری شرکت کنی و با آرامش بیشتری به سوالات جواب بدی...

 

8-تمرین و تکرار زیاد:

تمرین و تکرار زیاد، یه راه خیلی خوب برای اینه که بتونی فیزیک کنکور رو 100 بزنی! دانش آموزشی که مطالب فیزیک رو عمیق و کاربردی یاد گرفته باشه و تمرین و تکرار خیلی زیادی هم داشته باشه، می تونه مطالب رو به شکل بلند مدت تو ذهنش ثبت کنه و سرعتش هم تو حل مسائل خیلی بالاتر میره! همه این ها با تمرین و تکرار زیاد به دست میاد...

 

9-برنامه ریزی دقیق:

برنامه ریزی خوب و دقیق و شخصی سازی شده، به جرئت مهم ترین و اصلی ترین راه موفقیت تو مسیر کنکوره! اگه می خوای تو همه درس ها علی الخصوص تو درس فیزیک، درصد بالایی رو کسب کنی و به درصد 100 برسی، باید ساعت های مشخصی برای درس و استراحت داشته باشی و روزانه ساعتی رو به مطالعه و ساعتی رو هم به تست و بررسی اختصاص بدی. برنامه ریزی نقش پررنگی تو موفقیتت داره...

 

10-مرور سوالات کنکور سال های گذشته:

اگه می خوای تراز و درصد قابل قبولی تو فیزیک به دست بیاری، باید حتما سوالات کنکور سراسری و آزاد سال های گذشته رو حل کنی! یکی از مهم ترین کارهایی که نقش خیلی زیادی تو تراز آوری فیزیک داره، حل تست های کنکور سال های گذشته است.

 

حالا که تا اینجا همراهمون بودی، مشخصه علاقه زیادی به فیزیک داری و سخت در تلاشی توی فیزیک کنکور پیشرفت کنی! بنابراین بد نیست نیم‌نگاهی به صفحه زیر بندازی و با این رشته خفن فیزیکی آشنا بشی.

رشته دکتری پیوسته فیزیک

سوالات متداول:

  • برای مطالعه فیزیک از کجا شروع کنم؟

    قدم اول برای مطالعه درس فیزیک، مطالعه متن کتابه! سعی کن هر فصل رو دقیق بخونی که بتونی درک خوبی از مفاهیم پیدا کنی و اونا رو به شکل کاربردی یاد بگیری

  • در طول هفته چه قدر برای مطالعه فیزیک زمان بذارم؟

    بسته به دانش آموز و سطحش و میزان برداشتی که از هر مبحث داره، این نسبت متفاوته!

  • برای فیزیک باید خلاصه بنویسم؟

    بله! خلاصه نویسی یه راه خیلی خوب برای به خاطر سپردن فرمول ها و نکاته؛ در نتیجه برای این که بتونی بیشترین بازدهی رو تو مطالعه فیزیک داشته باشی، لازمه که نکات و فرمول ها رو در قالب یه سری خلاصه های خوب و کاربردی، جمع آوری کنی تا بتونی در طول دوره تحصیلت خصوصا دوران نزدیک به کنکور که دوران جمع بندیه ازشون استفاده کنی!

 

 

نظرات کاربران 1 نظر

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
  1. محمد

    چقدر خوب و کامل بود ممنون

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی

      . خوشحالیم که موجب رضایت شما بوده . مرسی که نظرتونو باهامون به اشتراک گذاشتین . 

       

پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه