بهترین روش جمع بندی زیست کنکور

بهترین روش جمع بندی زیست کنکور
24 فروردین

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

درس زیست شناسی، مهم ترین و اساسی ترین درس برای داوطلبان رشته تجربیه.بخاطر اهمیت و ضریب بالایی که این درس تو کنکور داره، استفاده از بهترین روش جمع بندی زیست در سه ماه نزدیک به کنکور، یک جورایی برگردوندن نتیجه‌ است! برای همین به عنوان یه داوطلب رشته تجربی، لازمه که حتما بهتررین و اصولی ترین روش جمع بندی زیست شناسی رو بدونی.

چگونه زیست را به بهترین روش جمع بندی کنیم؟

اگه میخوای نتیجه فوق العاده ای توی زیست کنکور برای خودت رقم بزنی لازمه که :

  • بهترین منابع جمع بندی زیست
  • فصل های تست خیز زیست کنکور
  • بهترین زمان شروع جمع بندی
  • نحوه تست زدن برای جمع بندی زیست
  • و در نهایت مرور اصولی زیست

رو به خوبی باهاشون آشنا باشی و ازشون استفاده کنی. در ادامه قراره به تمامی موضوعاتی که گفته شده و مهم ترین نکات روش جمع بندی زیست کنکور به روش رتبه برترها و بچه های مدیکالی بپردازیم. پس بزن که بریم!

چرا جمع بندی زیست کنکور اینقدر مهمه؟

درس زیست شناسی، اساس و اصلی ترین درس رشته تجربیه. هرکی که وارد رشته تجربی شده، باید خودشو برای خوندن درس زیست شناسی آماده کرده باشه. (سلامتی همه دکترای آینده!)

 فرار بودن مطالب زیست، حجم زیاد و پیوستگی مطالب و سوال های ترکیبی از فصل های مختلف زیست در کنار ضریب و تاثیر گذاغری بالای این درس در نهتیجه کنکور بچه های رشته تجربی، مهم ترین دلایلی هست که اهمیت جایگاه مطالعه و جمع بندی به روش درست برای این درس رو به ما نشون بده.

 

بهترین روش جمع بندی زیست کنکور چیه؟

روش های زیادی برای جمع بندی زیست کنکور وجود دارن اما روشی که ما تو مدیکال پیشنهاد می کنیم و اسم این روش رو روش جمع بندی زیست رتبه های برتر (ایشالا که خودتم جزوشون می شی!) گذاشتیم، تهیه چک لیست زیست کنکوره.

برای تهیه چک لیست زیست کنکور، کافیه که تمام فصل های زیست شناسی رو تو یه برگه یادداشت کنی و بعد میزان تسلطت تو هر فصل رو کنارش بنویسی. مثلا بنویسی که فصل گوارش رو خوب بلدی و تست های کتاب کمک درسیت رو هم کامل حل کردی. اما تو فصل قلب، رو مبحث رگ ها تسلط کمی داری و خیلی از مطالب رو فراموش کردی‌.

حتی اگه درمورد تسلطت رو مبحثی شک داشتی، توصیه ما اینه که یه آزمون ۳۰ تا ۴۰ سوالی از خودت بگیری و بر حسب اون، تسلطت رو مشخص کنی. یادت باشه که حتما با خودت رو راست باشی و سعی کنی چک لیست رو درست و مشابه واقعیت بنویسی.

بعد از اینکه میزان تسلطت رو برای هر فصل زیست یادداشت کردی، حالا یک دید جامع از وضعیت درسی خودت داری.

خب الان دیگه وقت هدف گذاریه!!

یعنی مشخص کنی با توجه به هدفی که در کنکور داری لازمه که تراز، درصد و میزان تسلطت رو هر فصل زیست شناسی چقدر باشه تا بر اساس اون برنامه ریزی و مطالعه کنی.

 

مشخص کردن وضعیت زیست کنکور یعنی چی؟

یکی از سودمند ترین وتاثیرگذارترین کارها تو زمان باقیمونده تا کنکور تجربی، مشخص کردن وضعیت فعلی شما در زیست کنکوره. این یعنی اینکه فصل ها و مباحثی که نقطه قوت یا ضعف تو هستن رو بررسی کنی و تست خیز ترین مباحث رو مشخص کنی.

این شکلی بهتر می دونی که قراره برای کدوم فصل های زیست باید بیشتر وقت بذاری و راه رو برای خودت روشن تر می کنی.


تست خیزترین فصل های هر پایه زیست شامل چه فصل هایی میشه؟ 

زیست شناسی پایه دهم: فصل های قلب، گوارش، تنفس و کلیه
زیست شناسی پایه یازدهم: مباحث ایمنی، حرکت شناسی، حواس و هورمون ها
زیست شناسی پایه دوازدهم: فصل های پروتئین سازی، پیدایش و گسترش زندگی، رفتار شناسی هستن که باید توی برنامه‌ت تو اولویت باشن.

 

بهترین زمان شروع جمع بندی زیست کنکور چه موقع‌ است؟

جالبه که بدونید بهترین زمان برای شروع جمع بندی زیست کنکور برای هر داوطلب کنکوری یکسان نیست. این زمان بندی بر اساس هدف و زمانی که مطالعه برای کنکور شروع شده، برای هر داوطلب فرق می کنه.

البته جمع بندی زیست کنکور بر حسب تجربه مشاورها و رتبه برترهای مدیکال در بعضی از بازه های زمانی، بازدهی خیلی بیشتر و نتایج بهتری رو به همراه داره. حالا این بازه های زمانی جمع بندی زیست کنکور چه موقعی از سال میشه؟

۱.شهریور ماه

تعطیلات تابستون یکی از بهترین زمان ها برای دانش آموزان دوازدهمیه تا بتونن مطالب کتاب های زیست شناسی دهم و یازدهم رو مرور و جمع بندی کنن. بعضی از داوطلب ها هم خوندن کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم رو از تابستون شروع می کنن.

۲. دی ماه و بعد از امتحانات نوبت اول

بعد از امتحانات نوبت اول پایه دوازدهم، دانش آموزان پایه دوازدهم می تونن یه جمع بندی اولیه از مباحث نیم سال اول پایه دوازدهم داشته باشن.

۳. تعطیلات نوروز و فروردین

اما بهترین زمان برای اجرای بهترین روش جمع بندی زیست به تعطیلات نوروز و بعد از اون مربوط می شه. تو این زمان، داوطلب های کنکور رشته تجربی می تونن با یک جمع بندی درست، مطالب رو مرور و تو ذهنشون تثبیت کنن.

 

بهترین  منابع جمع بندی زیست کنکور 

بهترین منبع جمع بندی زیست کنکور، بدون شک کتاب درسیه‌! تو زمان جمع بندی زیست کنکور، خط به خط کتاب درسی رو بخون و به مفاهیم کلیدی و تصاویر کتاب درسی توجه زیادی داشته باش.

بعد از کتاب درسی، تمرین کتاب های آزمون محور هم برای جمع بندی پیشنهاد می شن. توصیه ما در مدیکال اینه که یکی از کتاب های موج آزمون نشر الگو، فصل آزمون خیلی سبز و جمع بندی خیلی سبز و مهروماه رو برای جمع بندی زیست کنکور کار کنی.

مرور بعد از جمع بندی زیست کنکور

یکی از روش های خیلی خوب برای یادآوری و جلوگیری از فراموشی مطالب درس زیست شناسی کنکور، بازیابی به همراه تمرین تست های متعدده.

تو این روش مرور، با حل چند تا تست مثلا ۳۰ تا تست از فصل گوارش، مباحثی که از این فصل نیاز به یادآوری دارن مشخص می شن و دیگه لازم نیست درسنامه های کامل و زمانبر دوباره بخونی.

البته یادت باشه که هیچ وقت از تورق سریع کتاب درسی نگذری و همیشه مرور نکات مهم و تصاویر و اشکال کتاب درسی رو تو اولویت بذاری. با این روش فصل هایی که نقاط قوت یا ضعف تو هستن به راحتی مشخص می شن و می دونی که باید برای نقاط ضعفت زمان بیشتری برای مطالعه و مرور بذاری.

کلام آخر ...

زیست شناسی درس آسونی نیست! اما با تهیه چک لیست و مشخص کردن وضعیتت تو هر فصل، می تونی تو این درس خیلی جلو بیفتی. علاوه بر این، با استفاده از منابع آموزشی درست تو بهترین زمان جمع بندی کنکور، قطعا یه نتیجه خیلی خوب از کنکور می گیری. پس همین الان دست به کار شو و جمع بندی زیست کنکورت رو شروع کن!

نظرات کاربران 16 نظر

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
  1. یلدا

    دوتا منبع کتاب تست بخونی لازمه منبع جمع بندی هم بخونی ؟

    • مدیکال استوز

      سلام کتاب تست با کتاب جمعبندی متفاوته 
      البته بستگی به منبعی ک دارید داره

  2. نگین محمدی

    روش برای مرور اصولی زیست؟

    • مدیکال استوز

      تستای نشاندار

      مرور کتاب درسی 

      خلاصه نویسی هات 

      آزمون

  3. مهرداد محمدی

    چجوری جمع بندی کنم؟

    • مدیکال استوز

      تستای نشاندارتو بزن از خلاصه هات استفاده کن و آزمون بزن.

  4. محمدرضا محمدی

    بهترین زمان برای شروع جمعبندی زیست کی هست؟

    • مدیکال استوز

      اینو باید با توجه به تواناییات خودت و مشاورت تصمیم گیری کنید.

  5. محمدرضا قاسمی

    چه منابعی برای جمع بندی زیست کنکور بهترین هستند؟

    • مدیکال استوز

      اول از همه خلاصه نویسی ها و یادداشت های خودتون. دوم تست های نشاندارتون. بعد میتونید برید سراغ کتابای جمع بندی. آزمون هم خوبه.

  6. سارا محمدی

    چگونه می‌توانیم برای هر فصل زیست شناسی تسلط خود را ارزیابی کنیم؟

    • مدیکال استوز

      سلام..تستایی که میزنی و درصدای آزمونت میتونن تسلطت رو نشون بدن پس ازمون بیشتز کاز کن

  7. علی احمدیان

    آیا روش جمع بندی زیست رتبه برترها برای همه کارآمد است؟

    • مدیکال استوز

      سلام روش جمع بندی رتبه برتر ها در واقع می تونه بهتون ایده بده ...قطعا هر کس روش مخصوص به خودش رو داره و چیزی که مهمه کیفیت یادگیریه مطالبه

  8. احسان قاسمی

    چرا جمع بندی زیست کنکور به این اندازه مهم است؟

    • مدیکال استوز

      چونکه زیست درس خیلی مهم و تاثیر گذاریه و اگه جمع بندی نشه مشکلات جدی ای به وجود میاد.

  9. احسان قاسمی

    کدام بازه زمانی برای جمع بندی زیست کنکور بهترین بازدهی را دارد؟

    • مدیکال استوز

      سلام هر زمانی که رو مباحث اولیه مسلط شدین می تونین جمع بندی رو انجام بدین...البته بهتره به تایم کنکور نزدیک تر باشه

  10. علی احمدیان

    بهترین زمان برای شروع جمع بندی زیست کنکور برای هر داوطلب کنکوری چگونه تعیین می شود؟

    • مدیکال استوز

      سلام هروقت به تسلط کافی رسید

پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه