حقوق دانشگاه فرهنگیان سال 1402

حقوق دانشگاه فرهنگیان سال 1402
09 مهر

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

داستان حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان رو همه چند بار تو دبیرستان شنیدن، از طرف دیگه حقوق و مزایای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اون قدر هست که کلی بچه ها رو سالانه به سمت خودش می کشونه ولی این که فیش حقوق دانشگاه فرهنگیان چقدره؟ حداقل و حداکثر حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان چنده؟ اصلا چرا به دانشجوهای دانشگاه فرهنگیان حقوق پرداخت میشه؟ مسئله مهمی هست که جالبه بدونیم که روی دانشگاه فرهنگیان حساب باز کنیم یا نه.

اول از همه این خبر خوش رو بهتون بدیم که حقوق دانشگاه فرهنگیان از همون ترم اول شروع میشه و مبلغ حقوق دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۲ حدودا 5 میلیون تومان هست که هر سال بیشتر هم میشه. اگه توهم جزو دانشجو معلمای 1402 دانشگاه فرهنگیان هستی یا دوست داری به زودی در دانشگاه فرهنگیان درس بخونی، کلی اطلاعات مهم هست که باید در مورد حقوق دانشگاه فرهنگیان بدونی.

از قضیه کسر حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گرفته تا جزییات افزایش حقوق دانشگاه فرهنگیان و ... که مثل همیشه تیم مشاوره کنکور مدیکال استوز یه مقاله کامل و جامع براتون آماده کرده تا از صفر تا صد اطلاعات حقوق دانشگاه فرهنگیان با خبر باشی. آماده ای؟ بزن بریم ...
یدونه مشاوره رایگان" چطوری دانشگاه فرهنگیان قبول بشیم" رو هم قراره داشته باشی.

 

حقوق دانشگاه فرهنگیان چقدر است؟

دانشجو معلم ها بعد از اینکه از طریق کنکور سراسری و مصاحبه دانشگاه فرهنگیان وارد این دانشگاه میشن،  به آموزش و پرورش تعهد خدمت میدن و به صورت ماهیانه حقوق دریافت می کنن.

حداقل حقوق پرداختی به دانشجو معلم ها هرساله تغییر می کنه، مثلا حقوق سال 1402 مبلغ 7900000 (هفت میلیون و نهصد هزار تومان) تعیین شده.
البته این مبلغ فقط یک حکم کلی هست و در واقعیت، شهریه دانشگاه و کسورات اداری از حقوق ماهیانه کم میشه.

حداقل حقوق پرداختی دانشگه فرهنگیان رو مجلس اسلامی تعیین می کنه، بنابراین هر ساله ما شاهد افزایش حکم حقوقی دانشجو معلم ها هستیم.

 

چرا دانشگاه فرهنگیان حقوق می دهد؟

شاید برات سوال پیش اومده باشه که چرا دانشگاه فرهنگیان به دانشجو هاش حقوق میده؟ مگه دوران دانشجویی هم تدریس و خدمت انجام میشه؟

جالبه بدونی این مبلغ توسط اداره آموزش و پرورش محل خدمت به دانشجو معلم ها داده میشه تا درس بخونن و بعد از اتمام تحصیل به تعهد تدریس شون عمل کنن. در واقع پرداخت حقوق هیچ ربطی به دانشگاه فرهنگیان نداره و این مبلغ توسط آموزش و پرورش پرداخت میشه. تازه این دانشگاه بصورت ماهیانه مبلغی رو تحت عنوان کسورات دانشگاهی از دانشجو معلم ها دریافت می کنه.

دانشجو معلم ها، کارمند های رسمی اداره آموزش و پرورش محسوب میشن و دلیل پرداخت حقوق ماهیانه هم همین مسئله هست.

 

حداقل و حداکثر حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۲

درسته که حکم حقوق دانشجو معلم ها در سال ۱۴۰۲ مبلغ 7.900.000 تومان هست اما بسته به میزان بدهی، خوابگاهی بودن یا نبودن، کسورات دانشگاه و کسورات اداری این مبلغ دچار تغییراتی میشه. مثلا :

اگه دانشجو معلم، چند ماهی شهریه دانشگاه فرهنگیان رو پرداخت نکنه، مبلغی تحت عنوان بدهی به دانشگاه بصورت اقساطی از حقوقش کسر میشه.
همچنین بعضی از ادارت آموزش و پرورش در هر استان کسورات خاص خودشون رو دارن، مثل یه صندوق خاص که فقط برای کارمند های اون اداره است.
پس با این تفاسیر نمیشه مبلغ دقیق حداقل حقوق دانشجو معلم هارو اعلام کرد اما بصورت کلی دانشجو معلم خوابگاهی حدود 3 الی 4 میلیون و دانشجو معلم ترددی ( که به خوابگاه نیازی نداره) مبلغ 5 تا 6 میلیون تومان دریافتی داره. همه این اعداد فقط زمانی درست هستن که دانشجو معلم بدهی به دانشگاه فرهنگیان خودش یا اداره آموزش و پرورش محل خدمتش نداشته باشه. 

 

اولین حقوق دانشگاه فرهنگیان کی واریز میشود؟

حکم استخدامی دانشجو معلم ها دقیقا از روزی شروع میشه که وارد کلاس های دانشگاه فرهنگیان میشن، مثلا از 25 مهر ماه به بعد. بعد از گذشت یکی دو ماه که رفتن سر کلاس های دانشگاهی، اداره آموزش و پرورش محل خدمت شون باهاشون تماس می گیره تا برای تکمیل مدارک استخدامی به کارگزینی اداره مراجعه کنند. معاینات دقیق پزشکی، ارائه گواهی عدم سوء سابقه و ارائه تعهد محضری به اداره آموزش و پرورش بخشی از این مراحل هست.

نهایتا در 30 آذر ماه یا 30دی ماه (این یه تاریخ معمول هست و ممکنه بیشتر هم طول بکشه) اولین حقوق دانشجو معلم ها به شماره حسابی که برای اداره ارسال کردن واریز میشه.

حقوق دانشگاه فرهنگیان ترم اول حدودا 4میلیون الی 6 ملیون تومان هست ( برای سال1402) و از همون روز شروع کلاس ها محاسبه میشه. مثلا اگه شروع کلاس های دانشگاه فرهنگیان 1402، 20 مهر باشه، اولین پرداختی دانشجو معلم ها حدودا 15ملیون تومان هست ( این مبلغ کاملا حدودیه و بسته به هر اداره آموزش و پرورش میتونه متغیر باشه).

 

کسر حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

کسورات حقوق دانشجو معلم ها دو دسته است :

  • کسورات اداری که حدود یک ملیون تومان هست، مثل مبلغ بیمه، صندوق بازنشستگی و...
  • کسورات دانشگاه فرهنگیان که از مبلغ یک ملیون و نهصد هزار تومان شروع میشه و گاها تا 3 ملیون تومان هم می رسه. اینکه دانشجو خوابگاهی باشه یا ترددی، این مبلغ رو تعیین میکنه.

حالا اگر دانشجو معلم هر کدوم از این کسورات اجباری رو پرداخت نکنه، اون مبلغ تحت عنوان بدهی ثبت میشه و بصورت اقساطی از حقوقش کسر میشه.

 

حقوق دانشجو معلمان در تابستان

دانشجو معلم ها توی تابستون کسورات دانشگاهی رو ندارن و فقط باید کسورات اداری آموزش و پروش محل خدمتشون رو پرداخت کنند. بنابراین حقوق تابستون دانشجو معلم ها اگر بدهی نداشته باشن معمولا 6 میلیون تومان به بالا هست. اما اگر بدهی داشته باشن، اون مبلغ از حقوق شون کم میشه.

 

فیش حقوق دانشگاه فرهنگیان

فیش حقوقی دانشجو معلم ها در سامانه اداره آموزش و پرورش محل خدمت شون، بعد از اینکه حقوق شون واریز شد قرار داده میشه. تمام جزئیات پرداختی ها و کسری ها در این فیش حقوقی قرار داره و به کمک این فیش، دانشجو معلم ها وضعیت کسری های اداری و دانشگاهی خودشون رو  مشاهده می کنن.
 نکته جالب اینکه فیش حقوقی به دانشجو معلم این امکان رو میده تا از بانک ها درخواست وام داشته باشن یا ضامن بشن😉 و...

 

افزایش حقوق دانشگاه فرهنگیان

در شرایط عادی، افزایش حقوق دانشگاه فرهنگیان هر یک سال یک بار اتفاق می افته. حداقل حقوق رو مجلس شورای اسلامی تعیین می کنه و معمولا هرسال حدود 1 تا 2 میلیون تومان مبلغ حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان افزایش پیدا می کنه. اما اگه مجلس به این نتیجه برسه که مبلغی که تصویب شده، کم هست و باید بیشتر بشه، دوباره حداقل حقوق دانشگاه فرهنگیان برای دانشجوها تصویب می کنه و یه مبلغ جدید به عنوان حقوق ماهیانه به دانشجو معلم ها پرداخت میشه. این اتفاق ممکنه در شهریور ماه هرسال رخ بده.

 

حقوق و مزایا دانشگاه فرهنگیان

حالا که حداقل و حداکثر حقوق پرداختی ماهیانه دانشجو معلم هارو متوجه شدی، وقتشه بریم سراغ بقیه مزایای دانشگاه فرهنگیان یا همون کارمندای اداره آموزش و پرورش :

  • دانشجو معلما از روزی که وارد کلاس های دانشگاه فرهنگیان میشن،  کارمند رسمی اداره آموزش و پرورش به حساب میان.
  • آقایون دانشجو در دانشگاه فرهنگیان از سربازی معاف هستن.
  • همه دانشجو ها ماهیانه حقوق می گیرن.
  • دانشجو ها از یه مبلغی به عنوان عیدی، در بهمن ماه برخوردار میشن که حدودا 2 تا 3 میلیون تومنه.
  • همه دانشجو ها روز 12 اردیبهشت که روز معلمه، هدیه دریافت می کنن که این مبلغ هدیه هر سال افزایش پیدا می کنه.
  • دقیقا از روزی که بری سر کلاس دانشگاه فرهنگیان، تایم خدمتت شروع میشه، تعهد خدمتی معمولا 8 ساله که البته اکثر معلما تا 30 سال هم میرن سرکار.
  • دانشجو ها از بدو ورود به آموزش و پرورش از انواع بیمه ها برخوردار میشن.

 

معایب دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان در کنار تمام مزایایی که داره، چندتا مشکل هم داره که بهشون اشاره می کنیم :

  • این دانشگاه تک جنسیتی هست. یعنی پردیس خواهران و برادران از هم جداست.
  • کیفیت غذا و خوابگاه این دانشگاه معمولا پایین تر از سایر دانشگاه هاست.
  • دانشگاه فرهنگیان هیئت علمی خیلی قوی نداره و نمیشه از اساتیدش توقع زیادی داشت.
  • این دانشگاه از لحاظ مساحتی معمولا کوچیکه و تفاوت چندانی با دبیرستان ها نداره.
  • دانشگاه فرهنگیان معمولا امکانات آموزشی و رفاهی مثل کتابخونه یا استخر و زمین ورزش نداره.
  • کسورات دانشگاهی اصلا با خدماتی که دانشگاه ارائه میده همخوانی نداره.
  • بانوان از لحاظ پوشش بشدت تحت کنترل هستن.
  • دانشگاه فرهنگیان و حراست آموزش و پرورش به شدت روی عقاید و افکار دانشجو معلم ها نظارت می کنه.

 

مشاوره قبولی در دانشگاه فرهنگیان

مسیر کنکور سخت و پیچ در پیچه، اما مسیر رسیدن به دانشگاه فرهنگیان حتی از کنکور هم سخت تره چون تعداد داوطلب های دانشگاه فرهنگیان زیاده و تازه هر روز هم براش قانون و مصوبه جدید اعلام میشه و اینکه باید غول مصاحبه دانشگاه فرهنگیان رو هم شکست بدی. هر دانش آموزی برای موفقیت در مسیرش نیاز داره که یه مشاور کنکور که در همون رشته و دانشگاه دلخواهش تحصیل کرده رو در کنار خودش داشته باشه. مدیکال استوز یه تیم مشاوره کنکور خیلی خفنه که کلی مشاور  کنکور دانشجو معلم رو میتونه بهت معرفی  کنه.

مشاورایی که یه روز مثل تو کنکوری بودن و تونستن رتبه برتر بشن، حالا هم دارن توی دانشگاه فرهنگیان درس می خونن و قطعا کلی اطلاعات و ترفندای عالی دارن برای قبولی در کنکور و مصاحبه دانشگاه فرهنگیان.

تازه در کنار مشاوره کنکور، اپلیکیشن تخصصی مدیکال استوز بهت کمک می کنه تا با دانش آموزای دیگه توی درس خوندن های گروهی و چالش های رقابت ساعت مطالعه شرکت کنی و بدونی سطح تو رد مقایسه با بقیه کنکوری ها چطوریه.

 

جمع بندی

پذیرش و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه ها قابل قیاس نیست و در نهایت این عشق به تدریس و شغل معلمیه که می تونه تو رو توی مسیر رسیدن به هدفت همراهی کنه. که البته دریافت حقوق در دوران تحصیل میتونه این مسیر رو شیرین تر کنه. در این مقاله تمامی اطلاعاتی که در مورد حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیاز داشتی رو بهت گفتیم.

امیدواریم این مقالهبهت کمک کنه تا خیلی راحت تر و عاقلانه تر برای آینده ات تصمیم بگیری و اگه همین حالا دانشجو معلم هستی، مطمئنم کلی اطلاعات راجب حقوق ماهیانه دانشگاه فرهنگیان، کسب کردی. با این حال اگه هر سوالی داشتی همینجا از ما بپرس تا مشاوران کنکور مدیکال استوز بهت پاسخ بدن.

سوالات متداول 

  • علت تفاوت حقوق دانشجو معلم ها باهم دیگه چیه؟

    مسائل مختلفی مثل میزان بدهی، کسورات خوابگاه و کسورات اداری می تونه باعث تفاوت حقوق پرداختی ماهانه دانشجو معلم ها بشه.

  • دانشگاه فرهنگیان به افرادی که بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شدن هم حقوق میده؟

    نه، افرادی که از مقطع لیسانس و از طریق آزمون استخدامی وارد آموزش و پرورش بشن دیگه دانشجو معلم محسوب نمیشن.

  • بین حقوق پرداختی دانشجو معلم های دبیری و دانشجو معلم های آموزش ابتدایی چه تفاوتی هست؟

    در دوران دانشجویی حقوق ماهانه دبیری ها و آموزگاری ها باهم فرقی نداره و کاملا یکسان پرداخت میشه اما در دوران تدریس، حقوق دانشجو معلم های ابتدایی معمولا بیشتره.

 

نظرات کاربران 36 نظر

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
  1. Pppppp

    سلام .من ورودی بهمنم حقوق فروردین رو 30 ام برام زدن یعنی حقوق بهمن و اسفند وی میشه؟؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی 

      متوجه منظورتون نشدم . لطفا واضح تر سوالتونو بپرسید 

  2. Hani

    سلام وقت بخیر سال ۱۴۰۰ دیپلم تجربی گرفتم 22 سال دارم برای سال آینده میتونم کنکور فرهنگیان شرکت کنم؟؟؟چه کتاب هایی باید بخونم؟؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست عزیزم شرایط سنی دقیق برای کنکور اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۴ فعلا مشخص نیست و باید درسای اختصاصی رشته خودتون بخونید و درسای اختصاصی فرهنگیان که شامل تعلیم و تربیت اسلامی و هوش استعداد معلمی هست

  3. fati

    سلام وقت بخیر راست هست که کاشت ناخن در دانشگاه فرهنگیان منع هست؟ و اینکه امسال چه رشته ای رو از فرهنگیان بیشتر پذیرش میکنن؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی من بله کاشت ناخن مورد داره برای دانشگاه فرهنگیان و اینکه رشته آموزش ابتدایی نسبت به بقیه رشته ها بیشتر جذب داره

  4. مبینا

    به امید موفقیت

    • مدیکال استوز

      😎

  5. Pppppp

    سلامم دانشجو معلما میتونن توانا کارت داشته باشن؟

    • مدیکال استوز

      سلام همراه مدیکالی
      بله داخل سایت مای مدیو میتونی ثبت نام کنی

  6. ستا

    سلام وقت بخیر ببخشید همه دانشگاه های فرهنگیان دختر و پسر جدا هستند؟ و سوال دیگه اینکه اگر در یک مدرسه چندتا کلاس بردارن ینی در یک مددسه ۵ تا کلاس بردارن حقوق بیشتر میشه یا یکسانه با دو یا یک کلاس میشه همزمان در چند مدرسه کار کرد و از هرچند مدرسه حقوق گرفت؟

    • مدیکال استوز

      سلام وقت بخیر فقط دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تفکیک جنسیت نشده
      و در جواب سوال دومتون تفاوتی برای حقوق نداره

  7. امیر

    سلام خسته نباشید من ورودی بهمنم حکمم ۲۱ اسفند خورده کی حقوقمو واریز میکنن؟ بهمن رو هم میدن؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی من بهمن و اسفند و فروردین ماه شما باهم واریز می شه

  8. موسوی

    با سلام و خسته نباشید سوالم اینا ایا حقوق مجردین با متاهلین فرق میکنه یا نه؟؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی من دوران دانشجویی نه حقوق مجرد و متاهل تفاوت نداره

  9. H

    سلام من ورودی بهمن هستم و پروندم تکمیله تمام معاینات رو انجام دادم سو پیشینه گرفتم و تعهد محضری هم دادم و تمام مدارک رو به آموزش و پرورش دادم بنظرتون حقوق کی واریز میشه؟ باید همه ی ورودی های جدید کاراشون رو انجام بدن تا حقوق رو با هم بدن؟

    • مدیکال استوز

      سلام دوست عزیزم اگه کارهاتون قبل ۱۵ استفاده تموم شده و مدارک تحویل دادید این ماه حقوق بهمن و اسفند براتون واریز می شه

  10. اسماعیلی

    سلام من ورودی بهمن هستم اگه پرونده من تکمیل بشه چه زمانی حقوق دریافت میکنم؟

    • مدیکال استوز

      باید اول  کارهای استخدامی انجام بدید بعدش براتون حقوق واریز می شه

پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه