مهم ترین نکات جامعه شناسی کنکور 1403

مهم ترین نکات جامعه شناسی کنکور 1403
07 اسفند

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

یک بغل نکات کنکوری جامعه‌شناسی تقدیم به شما!

📌 آمار کنکورهای گذشته ثابت میکنه برای موفقیت در کنکور انسانی، داشتن درصد بالا در درس جامعه‌شناسی الزامیه! چون:

  • ۲۵۲ نفر موفق به کسب درصد ۱۰۰-۹۰ در کنکور انسانی سال ۱۴۰۰ شدند،
  • و ۹۲۱ نفر به درصدی بین ۸۰ تا ۹۰ رسیدن! 🤯

بنابراین مشاوران مدیکال استوز توصیه می‌کنند نکات کنکوری جامعه شناسی رو مورد توجه قرار بدین.
رسیدن به رتبه‌برتر، فقط وقتی امکان پذیره که همه درس‌هارو به اندازه کافی مطالعه کنین و هیچ درسی دست کم نگیرید! 🫵🏻

اگه می‌خوای تو کنکور بعدی، جامعه شناسی رو بترکونی و دنبال راهنمای مطالعه و تکنیک‌های کنکوری جامعه می‌گردی، مثل همیشه مدیکال چراغ راهت میشه!😉❤️

 

نکات مهم کنکوری جامعه شناسی کنکور ۱۴۰۳

برای اینکه به اجزای مختلف جامعه مسلط بشی، باید اول روی کلیات اون تمرکز کنی، بعد به جزئیاتش توجه کنی. چون همیشه یادگیری کلیات راحت تر از بقیه ی قسمت هاشه. البته حواست باشه که فقط به کلیات توجه نکنی، چون به عبارتی دیگه، اگه خیلی سطحی بخونی، خیلی از جزئیات رو از دست می‌دی.

🔵 چند نکته مهم کنکوری برای مطالعه جامعه‌شناسی: 🥇

  1. اولین نکته‌ای که باید بهش توجه کنی اینه که جامعه‌شناسی دهم، یازدهم و دوازدهم با هم پیوسته و مرتبط هستند؛ پس برای آمادگی کنکور، باید از اولین درس، یعنی کتاب پایهٔ دهم شروع کنی. 
  2. منبع اصلی مطالعه‌‌ات هم کتاب درسی هست و کتاب‌های کمکی فقط برای یادگیری عمیق‌تر میتونن مفید باشند. پس حتماً با کتاب درسی شروع کن.
  3.  یه نکتهٔ دیگه هم از نکات کنکوری جامعه شناسی کنکور اینه که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد سوالات جامعه‌ شناسی توی آزمون، از کتاب پایهٔ دوازدهم طرح میشن. یعنی باید بیشتر از کتاب پایهٔ دهم و یازدهم، روی این کتاب متمرکز بشی.

 

با روش مطالعه و تست زنی جامعه شناسی کنکور که در ادامه بهت میگم، متوجه میشی که در واقع چه تفاوت‌هایی بین دیدگاه های مختلف مثل سوسیالیسم و مارکسیسم وجود داره. به عبارتی دیگه، به مرور توضیحات رو می‌خونی و  مثل بچه‌های دیگه در کتابها گم نمیشی.

نکات کنکوری جامعه شناسی

📌 تشریح‌خوانی جامعه‌شناسی 📚

اگه تاحالا تشریح جسد رو دیده باشی، وقتی می‌خوان بررسی کنن و علت مرگ رو پیدا کنن، همهٔ اجزا رو بیرون می‌کشن و مطالعه می‌کنن. 📝
خوندن به صورت تشریح خوان در جامعه‌ شناسی، یعنی خوندن با جزئیات و متوجه علت و وجود و نظریه‌‌ها شدن. در نهایت می‌تونی مقایسه کنی و ببینی که صحبت‌های دکارت و مارکس گاهاً خیلی با هم متفاوتن و حتی ممکنه یکی از دوتاشون اشتباه کنه.

 

پاراگراف خوانی

حالا بیاید ببینیم چطور باید متن رو به صورت پاراگرافی بخونیم. خب، اول از همه باید درس اول رو بخونی. هیچ کار خاصی برای خوندن درس لازم نیست. مهم اینه که درک کاملی از مفهوم درس پیدا کنی و بعد شروع به مطالعهٔ جزئیات بکنی.

رمزگذاری و خلاصه نویسی

یکی دیگه از راهکارایی که میتونی باهاش ترازت رو ببری بالا، اینه که مفاهیم رو رمزگذاری کنی و به صورت خلاصه بنویسی. 
برای خلاصه‌نویسی میتونی از روش نمودار درختی یا حاشیه نویسی هم استفاده کنی. بهترین روش خلاصه نویسی هم به این صورته که، اول همه ی متن رو به شکل روزنامه وار بخونی و بعد از اون هرچی که متوجه شدی رو خلاصه نویسی کنی. هرچقدر خلاصه نویسیت دقیق‌تر باشه، یعنی درس رو بهتر فهمیدی و مراحل جمع بندی و مرورت زودتر طی میشه.

تهیه واژه نامه

کتاب جامعه شناسی شامل اصطلاحات تخصصی و مهمی هستش که باید این اصطلاحات رو به خوبی درک کنی و یاد بگیری تا بتونی اون ها رو تفکیک کنی یا حتی اگر در یک گروه قرار دارن، شباهت‌های بین اون هارو ارزیابی کنی. بنابراین علاوه بر خلاصه نویسی، برای هر واژه تخصصی و اصطلاح کلیدی، واژه‌ نامه تهیه کن و توضیحات مربوط به اون رو همراه باهاش بنویس.

📌 توجه به ارتباط مستقیم جامعه شناسی با جامعه

برای مطالعه نکات مهم کنکوری جامعه شناسی، بهترین روش اینه که برای هر واژه کلیدی، مثالی از زندگی واقعی بیاری. این کار باعث فهم دقیق ‌تر از مطالب کتاب میشه. به عنوان مثال، برای اصطلاح نابرابری اجتماعی، به اطراف خودت نگاه کن. مزیت درس جامعه شناسی در اینه که می‌ تونی به راحتی مفاهیم اونو تو جامعه و محیط اطراف خودت تجربه کنی.

🔴 مثال‌ها و تصاویر کتاب

مثال‌ها و تصاویری که در کتاب اومده، برای یادگیری عمیق‌تر گفته شده و ممکنه در آزمون کنکور مورد سوال قرار بگیره. بنابراین، مطالب کتاب رو به صورت پیوسته و مرتبط مطالعه کن، چون که مطالب جامعه شناسی کاملاً به هم مرتبط هستن و باید بتونی مفاهیمی که در راستای یکدیگر قرار می‌گیرن رو به خوبی دسته ‌بندی کنی تا بهتر متوجه محتوای اون بشی و مطلب رو درک کنی.

 

چگونه جامعه شناسی کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟

در پاسخ به این سوال که چگونه جامعه شناسی کنکور را ۱۰۰ بزنیم ، باید گفت، برای کسب بهترین نتیجه در درس جامعه‌ شناسی، اولین قدم اینه که مطالب قبلی رو به دقت بخونی و درک کنی. در کل رسیدن به نتیجه  ۱۰۰ درصدی در آزمون های آزمایشی باید قدم قدم و به صورت پله پله باشه. بهتره برای درصد جامعه‌شناسیت در هر آزمون هدف گذاری کنی تا ترغیب بشی که حتما بودجه‌ای که مشخص کردی رو بخونی و به اون درصد مد نظرت برسی.

برای رسیدن به این نتیجه 100 درصدی، راهکار هایی وجود داره از جمله مهم ترین اون‌ها:

۱. تحلیل آزمون

یکی از کارایی که حتما باید انجام بدی اینه که نتیجه آزمونت رو تحلیل کنی.

🔴 تحلیل آزمون شامل دو قسمت میشه: تحلیل عملکرد آزمون‌دهی و تحلیل عقب گرد

  • تحلیل عقب گرد یعنی تحلیل روش‌های مطالعه، تعداد تست‌ها و کلیه اقداماتی که طی اون دو هفته انجام دادی که برات این درصد(خوب یا بد) رو به ارمغان آورده.📚
  • تحلیل عملکرد آزمونی هم یعنی بررسی استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی که برای پاسخ دادن به سوالات، در زمان آزمون اجرا کردی و در واقع بررسی مهارت‌های آزمونیه. 🎯

✅ یک تحلیل کامل و جامع هردو رو شامل میشه.

 

  1. اول برو سراغ سوالایی که پاسخ ندادی و ببین آیا هنوز هم نمیتونی جواب بدی؟ چون شاید سر آزمون تمرکز کافی نداشتی یا به هر دلیلی نتونستی جواب بدی، بنابراین دوباره شانست رو امتحان کن و تلاشت رو بکن.
  2. بعد جوابای غلطت رو چک کن. اول دوباره کامل سوال رو بخون و سعی کن جواب درست رو پیدا کنی، بعد پاسخنامه تشریحی رو بررسی کن و ببین علت این که اشتباه جواب دادی چی بوده و اونو اصلاح کن. گاهی اوقات استراتژی‌هایی که موقع آزمون‌دهی اجرا می‌کنی، اشتباهه و با تغییر اون‌ها میتونی درصدت رو هم تغییر بدی. 
  3. بعد از همه اینا یک دور جواب‌های درست رو مرور کن و نکاتی که باعث شد به اون تست‌ها پاسخ درست بدی رو با دقت بررسی کن.

 

نکات کنکوری جامعه شناسی دهم انسانی

استفاده از روش جدول کشی

تو این روش، برای درک بهتر کلمات کلیدی و نکات مهم، از جدول استفاده می‌کنی. اگر نیاز داشتی، توضیح مختصری درباره هر مبحث در جدول بنویس.
همچنین، اصطلاحات مورد استفاده در هر درس رو در بخش مربوط به اون یادداشت کن. به عنوان مثال، فصل اول درباره جهان اجتماعی صحبت می کنه و اون رو از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار میده.  تو می تونی برای هر درس و هر مبحث یک ستون در نظر بگیری و نکات کلیدی هر درس رو در ستون مربوط به اون درس یادداشت کنی. اول ممکنه این کار کمی سخت به نظر برسه، اما وقتی شروع به نوشتن کنی، خودت میفهمی که کدوم بخش‌ها از درس مهم‌تر بوده و نیاز به تمرکز و تکرار بیشتری داره.

استفاده از ویدیو آموزشی

بهترین روش برای یادگیری آسان نکات کنکوری جامعه شناسی کنکور سال دهم استفاده از کتاب درسی و منابع غیر درسی مانند کتاب یا ویدیوهای آموزشی هست.
با استفاده از ویدیوهای آموزشی متنوعی که در سایت ها و موسسه های مختلف پخش میشه، می‌تونی به ترتیب مباحث کتاب رو مطالعه کنی و از توضیحات اساتید جامعه‌شناسی استفاده کنی.
علاوه بر استفاده از منابع متنی، شرکت در گروه‌های مطالعه و بحث در مورد مباحث جامعه‌شناسی با همکلاسیات هم می تونه مفید باشه. با بحث و تبادل نظر با دیگران، می‌تونی نقاط قوت و ضعف خودت رو بهتر بفهمی و از تجربیات و دیدگاه‌های دیگران بهره ببری.

حل تمارین و سوالات تمرینی

حل تمرین‌ها و سوالات تمرینی موجود در کتاب ‌های درسی و منابع اضافی کمک می‌کنه تا مفاهیم رو بهتر درک کنی و مهارت‌های لازم برای مواجهه با سوالات امتحانی رو بیشتر کنی.
در نهایت، تمرین و تکرار نقش بسیار مهمی تو یادگیری داره.
برنامه‌ریزی منظم برای مرور مطالب و حل سوالات تمرینی بهت کمک می‌کنه تا اطلاعات رو تو ذهنت تثبیت کنی و آمادگی لازم رو برای امتحانات بدست بیاری.
در آخر، تمرکز و پشتکار در مطالعه نکات کنکوری جامعه شناسی دهم انسانی بسیار مهمه. با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از منابع معتبر، امکان یادگیری بهتر و دریافت نمره مطلوب در درس جامعه‌شناسی دهم رو خواهی داشت.

 

نکات کنکوری جامعه شناسی یازدهم انسانی

اگر علاقه داری با نوع خوندن و نکات کنکوری جامعه شناسی یازدهم انسانی آشنا بشی، بهتره توجهی به روش خوندن دانش‌آموزای موفق بکنی.
مخصوصاً شاگردایی که نمره بالایی دارن اگه باهاشون  صحبت کنی و ازشون درباره نوع خوندنشون بپرسی، معمولاً به نتایج مشابهی می‌رسی.
تکنیک‌هایی که این دانش‌آموزان برای درس جامعه شناسی به کار می‌برن، تقریباً یکسانه. این خبر خوبیه چون وجود تکنیک‌های ثابت باعث میشه تو هم همون تکنیک‌ها رو استفاده کنی و مثل این دسته از دانش‌آموزا در درس جامعه شناسی یازدهم نمره ۲۰ بگیری.

 

حجم کتاب جامعه شناسی یازدهم انسانی

برای اینکه بتونی دید کلی از درس پیدا کنی و با بهترین روش، جامعه شناسی یازدهم رو بخونی، بهتره بدونی که این کتاب ۴ فصل داره. مباحث کتاب درباره موضوعاتی مثل فرهنگ جهانی، فرهنگ معاصر غرب و نظام جدید جهانی، چالش‌های جهانی و بیداری اسلامی و جهان جدید می‌پردازه.
با توجه به حجم کتاب، بهت پیشنهاد می‌کنم که خوندن این درس رو به شب امتحان نندازی و از ابتدای سال برنامه ‌ریزی منظم داشته باشی. این کار بهت کمک می ‌کنه تا بدون عجله و با آرامش به یادگیری مطالب کتاب بپردازی و وقت کافی داشته باشی که مطالب رو به طور کامل و دقیق حفظ کنی و یاد بگیری.

 

نکات کنکوری جامعه شناسی دوازدهم انسانی

این درس ضریب بسیار بالایی داره که نشون می‌ده چقدر اهمیتش زیاده. همچنین از اونجایی که معدل تو کنکور امسال تأثیر مستقیم داره و نمره‌ی درس جامعه شناسی به دلیل ضریب بالاش تأثیر زیادی روی معدل و در نهایت کنکور داره. به همین دلیل میتونی با استفاده از روش درست خوندن جامعه شناسی دوازدهم، خودتو بیشتر مسلط کنی و به همه سوالات امتحان پاسخ بدی.

🔴 روش مطالعه جامعه شناسی دوازدهم به نوعی شبیه به دروس حفظیه. تو دروس حفظی، مهمترین چیز تکراره. ♻️
بدون تکرار و مرور، مطالب از ذهن پاک میشه. پس نمیتونی با یک بار خوندن درس، برای امتحان آماده بشی؛ بلکه لازمه که با برنامه‌ریزی درست و تکرار مطالب در طول سال تحصیلی، قدم به قدم خودتو برای امتحان آماده کنی.🥇

 


اگه دوازدهمی یا پشت کنکوری هستی و وقت کمی تا کنکور برات مونده، این مقاله بهت کمک می‌کنه در کمترین زمان ممکن، بتونی به بهترین درصد ممکن توی جامعه‌شناسی بری:

فصل‌های مستقل، آسان و تست خیز جامعه شناسی


جمع بندی سوالات و نکات مهم جامعه شناسی

در نهایت، اگر میخوای تو کنکورت از درس جامعه شناسی درصد بالایی بدست بیاری یا حتی ۱۰۰ بزنی، بهتره اصولی پیش بری. یعنی یک برنامه ریزی درست داشته باشی و از روش مطالعاتی درستی استفاده کنی.

 

سوالات متداول

  • بعد از اینکه معلم درس را تدریس کرد و آموزش کامل شد، چه کاری باید انجام دهیم؟

    بعد از اینکه جامعه شناسی درس داده شد، لازمه که مطالب را یک بار دیگر مرور کنیم.  چون که جامعه شناسی، علمیه که کامل متوجه شدن آن نیاز به تمرین داره. اگرچه این درس به حفظ محتوا نیاز کمتری داره، اما جاهایی که تفاوت مسائل توضیح داده شده، حفظیات اهمیت دارند و در آزمون کنکور نیز می‌آیند.

  • آیا نیاز به مطالعه کتاب درسی وجود دارد اگر درسنامه کاملی دارم؟

    بله، نیاز به مطالعه کتاب درسی وجود داره؛ چون که اساس و پایه سوالات کنکور کتابه و حتی اگر درسنامه کاملی هم داری و از معتبر بودنش مطمئنی ، بازم اول کتاب رو دقیق مطالعه کن بعد برای مرور از درسنامه استفاده کن.

 

نظرات کاربران 1 نظر

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
  1. تست

    عالی بود

    • مدیکال استوز

      سلام مدیکالی عزیز🩵

      مرسی که نظرتو با ما به اشتراک گذاشتی 

پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه