روش مطالعه دروس حفظی کنکور برای افزایش درصد شما

روش مطالعه دروس حفظی کنکور برای افزایش درصد شما
20 اسفند

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

روش مطالعه دروس حفظی رو یکبار یاد بگیر، یه عمر لذتش رو ببر!

📌 توی کنکور وقتی نتیجه می‌گیری که همزمان تلاش کنی و تلاشت حرفه‌ای و اصولی باشه؛ یعنی راندمان کار رو به ۱۰۰ برسونی. یکی از این اصول، به کار گیری روش مطالعه دروس حفظی هست که داخل این مقاله یاد می‌گیری.🫵🏻

🔵 مثل همیشه مشاوران برتر مدیکال استوز اینجان که تجربیات ارزشمندشون رو رایگان در اختیارت بذارن🩷 چون ما اعتقاد داریم که: خوبیا برمی‌گرده! 🌱

🔴 اینکه چگونه دروس حفظی را سریع حفظ کنیم و روش تست زنی دروس حفظی کنکور چیست، با جزئیات توی این مقاله بررسی شده. پس بزن بریم سر اصل مطلب!👊🏻

 

چگونه درس های حفظی را موثر بخوانیم و یاد بگیریم؟

اصلأ آقا چرا روش مطالعه دروس حفظی رو باید یاد بگیریم؟

در سال کنکور یک عنصر مهم و سرنوشت ساز و رتبه ساز، زمان هست (همونی که از قدیم گفتن از طلا با ارزش تره) و کسی نتیجه خوبی در کنکور کسب می‌کنه که بتونه از این عنصر به درستی استفاده کنه به طوری که با کمترین تلاش، بیشترین نتیجه رو داشته باشه. پس وقتی بهترین روش مطالعه دروس حفظی رو یاد بگیری حالا از زمانت میتونی درست استفاده کنی.
درس‌های حفظی شامل بعضی از قسمت‌های درس‌های عمومی - قسمت‌هایی از شیمی - تاریخ - زمین شناسی - روانشناسی و … میشن که اگه یکبار دیگه به لیست نگاه بنداری میفهمی که خیلی از درس‌ها رو شامل میشه(مخصوصا درس‌هایی که در امتحان نهایی باهاشون سر و کله می‌زنی).

 

اهمیت شناخت انواع حافظه و فرآیند شناختی در مطالعه موثر دروس حفظی

قاعدتاً یکی از راه‌های خوب برای یادگیری روش مطالعه دروس حفظی اینه که از عملکرد و ساختار حافظه آشنا باشیم، اینطوری با نگاه هوشمندانه میتونیم درس‌ها رو بخونیم.

در یک دسته‌بندی کلی حافظه ۳ دسته میشه و همزمان نقش انواع حافظه در خواندن درس‌های حفظی برای کنکور رو بررسی می‌کنیم:

  1. حافظه حسی 👃🏻
    این حافظه خیلی موقتی هست و به حس‌های ما برمی‌گرده. مثلاً بوی یه عطر رو همون لحظه یا چند دقیقه حس میکنیم و از بین می‌ره اما حالا چه ربطی به درس داره؟ خب یکی از کارهایی که میشه کرد موقع خوندن یه درس خاص از یه عطر خاص همیشه استفاده کنیم و سر جلسه امتحان هم باز از این عطر استفاده کنیم؛ اینطوری سر جلسه راحت‌تر مطالب یادمون میاد!
  2. حافظه کوتاه مدت 🧠
    این حافظه اطلاعات رو حدود نیم ساعت الی ۳ روز در خودش نگه‌ می‌داره. حتما این رو قبول داری که وقتی یه درسی رو میخونی تا ۳ روز به یادش میاری اما بعد از اون دیگه بلدش نیستی. خب این نشون میده یکی از راه‌های افزایش ماندگاری مطالب حفظی، اینه بعد از خوندن یک مطلب، حتما سه روز بعد این درس رو مرور کنیم.
  3. حافظه بلند مدت 🧠
    این حافظه همون جایی هست که مطالب رو تا ابد داریم. وقتی روی حافظه کوتاه مدت کار کنیم و مطالب رو چندین بار مرور کنیم، اطلاعات به حافظه بلند مدت منتقل میشن.

 

بهترین زمان مطالعه دروس حفظی در طول شبانه روز برای شما

حالا وقتشه که بهترین زمان مطالعه دروس حفظی رو هم یاد بگیری تا وضعیتت به عالی‌ترین حالت ممکن خودش برسه.

  1. یکی از زمان‌های خوب برای خوندن درس‌های حفظی، خوندنشون بعد از یه پارت درس تخصصی و سخت هست. این کار هم باعث میشه کیفیت یادگیری بالا باشه و هم اینکه از زمانت به نحو احسن استفاده کنی.
  2. یکی دیگه از زمان‌های عالی برای مطالعه درس‌های حفظی، قبل از خواب هست وقتی قبل از خواب می‌خونی تمام مطالب خونده شده داخل ذهنت هی تکرار میشه.

بهترین زمان مطالعه دروس حفظی

 


 اگه میخوای بدونی بهترین زمان درس خواندن برای تو چه ساعتیه و یا اینکه نمیدونی شب یا روز بهترین کیفیت مطالعاتی و یادگیری رو داری، بهتره از تستی که داخل این مقاله هست استفاده کنی:

درس خواندن در شب یا روز


 

انواع روش های یادگیری دروس حفظی از نظر کارشناسان حوزه یادگیری:

روش یادگیری درس‌های حفظی

 

حالا بزن بریم انواع روش‌ مطالعه دروس حفظی رو یه نگاهی بهشون بندازیم.

روش یادآوری فعال

در این روش میای و برای مبحثی که خوندی، خودت چند سوال طراحی می‌کنی و دونه به دونه سوال‌ها رو جواب میدی (همه جواب‌ها باید روی کاغذ نوشته بشه)؛ این کار باعث میشه ذهنت بسیار فعال بشه.

یادگیری توزیعی

در این روش مرورهای منظم باعث میشه مطالب کامل در ذهن نقش ببنده و اصلا فراموش نشه. یکی از الگوریتم‌های مرور کردن: ۱ روز-۳ روز - ۷ روز - ۳۰ روز و ۳ ماه بعد از آخرین مرور مطالب دوباره یادآوری بشن.

روش مطالعه Feynman

این روش بسیار بسیار روش خوبی هست، خیلی ساده میگه که درس رو به صورت خیلی ساده و راحت برای خودت توضیح بده، یعنی به زبان خودت مطالب رو برای خودت بگو. اینطوری کاملا متوجه موضوع میشی و بعدا وقتی این درس رو بخونی خیلی راحت ( مثل آب خوردن ) یادش می‌گیری.

متد PQRST

تمام این حرف‌ها مخفف کارهایی هستن که باید انجام بدی این ۵ گام به ترتیب زیر هست و هر کسی این ۵ گام رو انجام بده، روش صحیح مطالعه بدون فراموشی برای کنکور رو یاد گرفته:

  1. پیش خوانی
  2. پرسش و طرح سوال
  3. خواندن
  4. از بر خواندن (حفظ کردن)
  5. آزمودن

تکنیک پومودورو

این روش باعث میشه که بازه‌های مطالعه کوچیک‌ بشه، ولی فهم مطالب بخاطر کاهش خستگی ذهنی خیلی خیلی زیاد بشه. این روش به این صورت هست که ۲۵ دقیقه درس میخونی و ۵ دقیقه استراحت می‌کنی.


یکی از عواملی که باعث میشه مطالب دروس حفظی رو خیلی زود فراموش کنی، نداشتن تمرکز کافی و کیفیت کم مطالعه است.

پس با خوندن مقاله زیر، یک تمرکز فولادین بساز که به راحتی بهم نخوره :

روش افزایش تمرکز کنکوری


 

بهترین روش صحیح مطالعه بدون فراموشی چیست؟

بالا کلی روش مطالعه دروس حفظی رو یاد گرفتی، ولی شاید الان بپرسی که بهترین روش مطالعه دروس حفظی کدوم هست؟ 

  • یکی از مهم‌ترین کارها برای حفظ دروس، داشتن مرور هست که بالاتر هم گفته شد بهترین زمان مرور به این صورته: ۱ روز بعد، ۳ روز بعد، ۱ هفته بعد، ۱ ماه بعد از آخرین مرور
  • یکی از دیگه کارهای مفید برای مطالعه همون روش یادآوری فعال هست، چون مطالعه با این روش باعث میشه درگیری مغزی بیشتری با مطالب داشته باشی و باعث تحریک حافظه‌های تصویری و حسی میشه.

روش مطالعه و یادگیری بدون فراموشی

 

چگونه درس های حفظی را سریع حفظ کنیم؟

می‌خوای با تایم کمتر، حجم بیشتری درس بخونی؟ پس بهت تبریک میگم چون در این قسمت قراره با روش های تندخوانی دروس حفظی آشنا بشی!

یعنی با همین قسمت سرعتت حداقل ۲ یا ۳ برابر بقیه میشه ( به میگ میگ زمانه خودت تبدیل میشی ). همین سرعت ۲ برابر یعنی اگه تایم مطالعه الانت ۸ ساعت باشه و ۲ تا درس بخونی، بعد از یادگیری روش های تندخوانی دروس حفظی میتونی ۴ تا درس رو در ۸ ساعت بخونی.

چگونه درس های حفظی را سریع حفظ کنیم

 

حالا پس وقتشه انواع روش‌های تندخوانی رو یاد بگیری:

اول اسکن بعد مطالعه 

برای مطالعه دروس حفظی بهتره اول از همه یک بار کل صفحه رو اسکن کنی تا تیترها، عناوین و کلمات جدید و مهم به چشمت بخورن. با این کار هم کنجکاویتو قلقلک میدی و برای مطالعه مشتاق میشی؛ و هم این که یک پیش زمینه‌ و دسته بندی برای ذهنت ایجاد میشه، که سازمان‌بندی مطالب رو توی حافظه‌ات راحت تر میکنه.

چشم خوانی

یکی از روش‌های تندخوانی، چشم خوانی هست به این صورت که با چشمت مطلب رو بخونی و اصلا دهنت موقعه درس خوندن باز نشه (حتی لب زدن هم ممنوع هست).

❌ البته اگه زود رو کتاب‌ها خوابت میبره، این مورد رو بهت پیشنهاد نمیکنم!😅

دنبال کردن خطوط

در این روش بهتره همیشه یه مداد دستت باشه و خط‌ها رو با این مداد دنبال کنی؛ اینطوری نظم ذهنی داری و همین باعث میشه خیلی راحت و سریع مطالب رو بخونی.

استفاده از دید محیطی و جمله خوانی

در این روش به جای خوندن کلمه به کلمه، یک جمله رو کلی میخونی که باعث میشه هم بهتر متوجه بشی هم اینکه سرعت مطالعه بالا بیاد. اما حواست باشه که این کار دقتت رو کم میکنه.

تمرین تندخوانی با اپلیکیشن

مهم‌ترین کار تمرین و انجام این روش‌هاست. با برنامه Ace Reader می‌تونی تندخوانی رو تمرین کنی و سرعت مطالعه‌ات رو تا ۴۰ درصد افزایش بدی!

اشتباهات متداول حین مطالعه دروس حفظی کنکور که باعث کندخوانی میشه:

  • بازگشت به عقب و خواندن چند باره مطالب
  • نداشتن تمرکز و عدم درک مطلب خونده شده
  • وسواس فکری و توهم یاد نگرفتن

 

 

انواع روش های موثر تندخوانی دروس حفظی

در قسمت بالا روش های تندخوانی دروس حفظی رو یاد گرفتی.

  • حتما هر روز در حد ۳۰ دقیقه از Ace Reader استفاده کن چون تمرین پیوسته باعث میشه در هر کار و هر درسی پیشرفت کنی.
  • برای چشم خوانی هم قاعدتاً انجام این کار شاید سخت و بعضاً روی مخ باشه ولی یه روش کاربردی اینه از چسب استفاده کنی! بله درست شنیدی؛ یه چسب روی دهنت می‌زنی و اینطوری مجبور میشی از چشم خوانی استفاده کنی.
  • برای دنبال کردن خط‌ها هم هر قسمتی که خوندی یک‌ کاغذ سفید روی اون قسمت‌ها بزار که دیگه چشمت به سمت مطالب خونده شده منحرف نشه. با این رویکرد حتما سرعتت حداقل ۲ برابر میشه.

 

بهترین روش مطالعه دروس حفظی برای کنکور از نظر مشاوران کنکور

حالا نوبت اینه بهترین نحوه مطالعه دروس حفظی برای کنکور رو یاد بگیری.

روش مطالعه دروس حفظی

 

  • تکرار و پیوستگی رمز اول موفقیت برای دروس حفظی کنکور هست. یعنی به جای اینکه زیاد خودت رو خسته کنی و روی یک‌ مطلب قفل کنی، بهتره سریع مطلب رو بخونی( حتی اگه ۱۰۰ درصد هم یاد نگرفتی اشکالی نداره) ولی بعدش چندین بار مرور کنی. 
  • برای درس‌های حفظی نزدیک کنکور، حتما روتین مطالعه حفظیات داخل برنامه‌ات بذار به این صورت که هر شب حدود ۲۵ دقیقه متن کتاب درسی رو بخونی.

 

بهترین روش مطالعه دروس حفظی برای مدرسه و امتحانات از نظر مشاوران تحصیلی

چه قبول کنیم یا نکنیم، ۵۰ درصد ورود به دانشگاه بر اساس نمرات نهایی هست، پس باید برای امتحانات نهایی خودت رو آماده کنی.

اما بهترین روش مطالعه دروس حفظی برای امتحانات نهایی اینه که هر مبحثی رو خوندی بیا و چند تا سوال خودت طراحی کن و جواب‌ سوال‌ها رو بنویس، این کار خیلی خیلی خوبه چون باعث میشه همون لحظه مطالب رو خوب یاد بگیری و یه نتیجه عالی از امتحان‌ها بگیری.

 

چگونه از مشاوران کنکور و تحصیلی برای یادگیری دروس حفظی کمک بگیریم؟

این مقاله توسط مشاوران‌ مدیکال نوشته شده که هر کدوم از این مشاورا کلی قبولی برای رشته‌‌ها و دانشگاه‌های تاپ کشور داشته و قاعدتاً استفاده از مطالب مقاله می‌تونه تو رو هم رتبه برتر کنه و حتما اگه در بحث برنامه‌ریزی یا بحث درس خوندن مشکل داری میتونی از خدمات مشاوره مدیکال استفاده کنی چون وقتی یه فرد باسواد و رتبه برتر کنارت باشه هر لحظه بهترین راه و روش رو نشونت میده که خود این موضوع باعث می‌شه با خیال راحت برای کنکور خودت رو آماده کنی و به جایگاه دلخواه خودت برسی‌.

راستی هر سوالی، چالشی یا مشکلی بود میتونی از طریق کانال‌ تلگرام مدیکال استوز یا ربات تلگرامی یا همین کامنت‌ها بپرسی تا به صورت خیلی کامل و دقیق جواب سوالت رو بگیری‌.

جمع‌بندی

یه تبریک خفن بهت میگم بابت ارزشی که برای خودت قائلی و مقاله روش مطالعه دروس حفظی رو تا اینجا خوندی و مطمئن باش اگه نکات اینجا رو رعایت کنی طوری پیشرفت می‌کنی که حتی در خواب هم این پیشرفت برات سخت بوده باشه. پس بزن بریم برای کسب بهترین‌ها 💪

 

سوالات متداول

  • روش فایمن برای مطالعه دروس حفظی به زبان ساده چگونه است؟

    خب این روش به این صورت هست که هر مبحث یا مطلبی رو خوندی, به صورت خیلی ساده برای دانش‌آموزای خیالی توضیح میدی. این کار باعث میشه مطلب کامل داخل ذهنت جا بیفته.

  • یکی از تکنیک‌های خفن برای حفظ کردن مطالب چیست؟

    یکی از روش‌های خفن اینه قبل از خواب یه درس حفظی رو بخونی؛ اینطوری در زمان خواب کل مطالب داخل ذهنت هی مرور و تکرار میشه و عملاً در زمان خواب هم درس خوندی‌. اسم علمی این روش sleep-studying هست.

 

نظرات کاربران

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
دوست مدیکالی عزیزم ، اینجا میتونی سوالای خودت در مورد این مقاله را از کارشناسان مدیکال بپرسی
پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه