روش مطالعه ریاضی کنکور انسانی 1403 همراه با تست زنی تا تسلط

روش مطالعه ریاضی کنکور انسانی 1403 همراه با تست زنی تا تسلط
18 اسفند

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

روش مطالعه ریاضی و آمار انسانی کنکور، میتونه مسیر کنکورت رو تغییر بده و تو رو به رشته رویاهات برسونه!

شاید در نگاه اول ریاضی پیچیده و سخت به نظر برسه، اما باید بدونی که هیچی نشد نداره و تو توی این مسیر تنها نیستی.

گوشت رو بیار جلو، ریاضی رو اگر درست و اصولی بخونی نه ترس داره نه درد! اگر اینجا اومدی که بهت روش مطالعه‌ی ریاضی انسانی و روش تست‌زنی ریاضی و آمار کنکور انسانی رو بهت بگم، پس بزن بریم که کلی حرف داریم با هم!

🔵 این مقاله هدیه‌ای از طرف مشاوران با تجربه و حرفه‌ای مدیکال استوز به کنکوری‌های پرتلاش این سرزمینه، که مصرانه برای آرزوهاشون می‌جنگند!
مطمئنم اگه تا آخر بخونی، قطعا به کارت میاد رفیق 👊🏻💙

این شما و این مقاله بهترین روش مطالعه ریاضی انسانی:

 

از کجا و چگونه خواندن ریاضی کنکور انسانی را شروع کنیم؟

اهمیت و تاثیر درس ریاضی در کنکور انسانی

علت تاثیر بالای درس ریاضی در کنکور رشته علوم انسانی اینه که، بیشتر از نصف داوطلب‌ها از خیر ریاضی توی کنکور می‌گذرن و ازش رد می‌شن. حالا اگر تو بتونی روش مطالعه ریاضی و آمار کنکور انسانی رو یاد بگیری، از خیلی از دواطلب‌ها جلو می‌افتی و رتبه‌ات رو بهتر می‌کنی. در واقع این درس یکی از درس‌های سرنوشت‌ساز برای کنکور محسوب میشه.

🔴 همون‌طور که گفتم، حدود 85 درصد از داوطلب‌ها ریاضی رو در کنکور جواب نمی‌دن!
فقط کسانی که از رشته‌های تجربی و ریاضی به کنکور انسانی تغییر رشته دادند، ممکنه درصد بالاتری از ریاضی بگیرند.

اگر فقط به چند سوال ریاضی درست جواب بدین و درصدی حتی تا 40 کسب کنید، از 70 درصد داوطلب‌ها جلو می‌افتید و ترازتون به طور چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کنه. 😍🫵🏻

 

پس با توجه به اهمیت بالای این درس، برنامه‌ریزی درست و در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف‌مون در ریاضی می‌تونه شروع خوبی برای ما باشه.

روش یادگیری و مطالعه ریاضی کنکور انسانی از صفر

حالا می‌خوام بگم که روش مطالعه‌ی ریاضی انسانی برای کنکور چیه، مخصوصا اگر می‌خوای از صفر شروع کنی.

مرحله اول: تعیین سطح!

اگر بدونی که در چه سطحی هستی، نه از خودت توقع اضافه داری و نه دلسرد می‌شی. پس اول تمرین و تکرار کن تا دستت بیاد که اصلا با ریاضی چند چندی! اون غول بزرگی که از ریاضی تو ذهنت ساختی رو از بین ببر تا بتونی با خیال راحت درس بخونی!

مرحله دوم: برنامه ریزی!

ریاضی رو هر روز توی برنامه‌ات قرار بده و بر اساس اون مباحثی که انتخاب کردی و توش کاربلد‌تری تست بزن. تست‌های آموزشی برای بعد از درسنامه‌ای و تست‌های کنکوری هم برای تمرین و مرور روزانه. اول درس‌هایی که بهتر بلدی بعد بقیه‌ی درسا. بذار قلق تست‌های کنکوری دستت بیاد. یادت نره که تکرار و تداوم باید داشته باشی تا بتونی توی مدت کم به مهارت بالا برسی.

مرحله سوم: شروع به یادگیری!

مباحثی که بهتر بلدی رو مرور و تمرین کن تا ملکه‌ی ذهنت بشه. مباحثی رو هم که نیازی داری بیشتر روشون کار کنی رو اول درسنامه‌ای بخون، بعد برو سراغ تست‌های آموزشی که این تست‌ها کمک خیلی بزرگی قراره بخت بکنن. از من می‌شنوی سراغ اون مبحثی که هیچ وقت نفهمیدی و باهاش کتک کاری داشتی نرو! خودت رو توی بخشی که بلدی قوی‌تر کن تا نتیجه بخش باشه.


اگر می‌خوای در این‌باره بیشتر بخونی و روش مطالعه ریاضی انسانی از صفر رو به طور کامل بدونی بدونی، بهت پیشنهاد میکنم این مقاله که صفر تا صد روش مطالعه ریاضی برای همه رشته‌ها رو میگه بخونی، تا کاملا متوجه بشی:

شروع ریاضی کنکور از صفر


بهترین روش یادگیری و خواندن ریاضی کنکور انسانی

قطعا داری به این فکر می‌کنی که بهترین روش مطالعه ریاضی و آمار انسانی برای کنکور، و اصلی‌ترین نحوه مطالعه و تست‌زنی ریاضی کنکور انسانی چیه؟ حقیقت اینه که نمیشه یه نسخه رو برای همه پیچید و مخصوصا برای درسی مثل ریاضی، باید قلق کار دست خودت بیاد. اما یک سری نکات و مراحل برای روش مطالعه ریاضی انسانی وجود داره، که با اونها می‌تونی سریع‌تر و راحت‌تر به نتیجه‌ی دلخواهت برسی.

مراحل اصولی خواندن ریاضی انسانی:

قدم اول: بودجه بندی رو بدون!

اغلب سوالات ریاضی طراحی شده برای کنکور انسانی هر سال، از این بودجه بندی بوده:

بودجه بندی ریاضی کنکور انسانی
عبارات گویامعادله گویاآماراحتمالگزارهتابعدنباله
2 تست1 تست4 تست3 تست1 تست6 تست3 تست

 

وقتی با بودجه بندی احتمالی آشنا باشی، می‌تونی برنامه ریزی کنی که کدوم مباحث رو برای خوندن انتخاب کنی که نتیجه‌ی بهتری بگیری.

قدم دوم: قدم‌هاتو درست بردار!

ریاضی رو باید قدم به قدم بخونی؛ اول مباحث پایه رو بون و بعد برو سراغ درس‌های بالاتر. اینجوری راه حل‌ها رو به طور کامل یاد می‌گیری و وسط کار به مشکل بر نمی‌خوری.

قدم سوم: کلاس خیلی مهمه!

یادگیری توی کلاس خیلی مهمه و به تثبیت مطالب خیلی کمک می‌کنه و وقتت رو هم از دست نمیدی. حتی اگر نتونستی از کلاس استفاده‌ی درست رو داشته باشی، می‌تونی با درس‌نامه‌ها و فیلم‌های آموزشی اون رو جبران کنی. تمرین‌های تشریحی کتاب رو حتما توی برنامه‌ات قرار بده چون خیلی کمک‌کننده هستن.

قدم چهارم: تمرین و تکرار و دیگر هیچ!

وقتی درسنامه رو قورت دادی، حالا نوبت تمرینه. تست‌های آموزشی رو فراموش نکن! بعد از هر درسنامه و مرور حتما تست آموزشی بزن و با پاسخ‌نامه اشکلاتت رو چک کن و یادداشت کن. این کار رو باید هر روز تکرار کنی تا کم‌کم مباحث ملکه‌ی ذهنت بشن. بعد از اون هم باید بری سراغ تست‌های کنکوری؛ این تست‌ها تو رو با شکل تقریبی سوالات کنکور آشنا می‌کنن و مهارتت رو برای جواب دادن به اونها بالا می‌برن.

قدم پنجم: منبع‌ات رو بشناس!

منبعی رو انتخاب کن که در سطحت باشه و سوالاتش به درد بخوره باشه. علاوه بر اون بتونی هر روز باهاش تمرین و تکرار بکنی و تعداد سوالات مناسب و متنوعی داشته باشه.

قدم ششم: مهارت‌های آزمون روبلد شو!

از درس ریاضی 20 سوال طراحی میشه که 25 دقیقه برای پاسخ دادن بهشون زمان داری؛ یعنی تقریبا هر تست 48 ثانیه! پس از الان حواست باشه که باید زمانت رو مدیریت کنی و بتونی تست‌هایی که میخوای رو توی کمترین زمان بزنی و برای بقیه‌ی دفترچه زمان رو از دست ندی. تست‌هایی که توی برنامه روزانه‌ات قرار دادی رو زمان دار بزن. اولش سخته، ولی بعدش کم‌کم بهتر میشی و می‌بینی که توی مدت کمی می‌تونی به سوالا جواب بدی. یادت نره که استفاده از ماشین حساب مطلقا ممنوعه. زحماتت رو با استفاده از اون هدر نده!

 

معرفی بهترین تکنیک‌های تست‌زنی ریاضی انسانی

تکنیک‌های تست زنی ریاضی انسانی

 

تکنیک اول: رد گزینه!

اول صورت سوال رو با دقت می‌خونی و بعد می‌ری سراغ گزینه‌ها حالا باید اون گزینه‌هایی که اشتباه به نظر می‌رسن رو حذف کنی تا کم‌کم گزینه‌ی درست باقی بمونه. معمولا وقتی بین دو یا سه گزینه مردد هستی از این روش می‌تونی استفاده کنی تا تعداد جوب‌های ممکن کمتر بشه.

تکنیک دوم: مهندسی معکوس!

مهندسی معکوس میگه که به جای از اول به آخر رفتن، از آخر به اول بیا! یعنی اول برو سراغ گزینه‌ها و درستی و غلطی‌شون رو چک کن، بعد با سوال چک‌شون کن که کدوم می‌تونن جواب درست باشن.

تکنیک سوم: جایگزینی!

این روش برای سوالاییه که باید گزینه درست رو توی جای خالی صورت سوال قرار بدیم. پس گزینه‌ها رو توی صورت سوال جایگزین می‌کنیم تا بالاخره به جواب درست برسیم.

تکنیک چهارم: ضربدر و منها!

تست‌ها رو به سه دسته تقسیم کن. اونایی که می‌تونی راحت جواب بدی، اونایی که شک داری و اونایی که به احتمال زیاد نمی‌تونی حل‌شون کنی. دسته‌ی اول که مشخصه و باید حل بشن. دسته‌ی دوم رو کنارشون منها بزن که یعنی دوباره برگردی بهشون و روشون فکر کنی. دسته‌ی سوم رو هم کنارشون ضربدر بزن که یعنی احتمالش هست که برات درصد منفی داشته باشن و اگر زمان کافی برای فکر کردن بود و مطمئن بودی می‌تونی حل‌شون کنی.

تکنیک پنجم: زمان باقی مانده!

اینجا باید زمانی که برای کل سوال‌ها بذارید رو برای هر سوال تقسیم کنید. اگر توی اون مدت حل شد که هیچ. اگر زمان کم آوردی، برو سراغ بقیه و بعدا ب اون سوال برگرد. اگر هم زمان اضافه آوردی، زمان باقی مونده رو برای تست‌های نزده بذارید.

میانبر افزایش درصد کنکور با مباحث تست‌خیز ریاضی انسانی

همون‌طور که قبلا هم اشاره کردم، بودجه‌بندی احتمالی کمک بزرگی برای تو می‌تونه باشه. 

بودجه بندی ریاضی کنکور انسانی
عبارات گویامعادله گویاآماراحتمالگزارهتابعدنباله
2 تست1 تست4 تست3 تست1 تست6 تست3 تست

 

داستان اینه که اگر بر اساس اهمیت و تعداد سوالات برنامه‌ی مطالعه‌ات رو بچینی، درصد بالایی رو می‌تونی توی کنکور کسب کنی و شانست رو افزایش بدی. برای مثال تابع و آمار از تست‌خیز‌ترین مباحث هستن که اگر بتونی به اونها مسلط بشی، طبعا درصد خوبی رو از ریاضی به دست میاری.


برای اینکه کاملا با فصول مهم و تست‌خیز ریاضی کنکور انسانی آشنا بشی، و روش مطالعه‌ی ریاضی و آمار کنکور انسانی رو به ان روش یاد بگیری، حتما حتما مقاله‌ی زیر روی بخون و حواست رو بهش جمع کن.

فصل‌ های مهم و تست‌خیز ریاضی کنکور انسانی


آشنایی با روش مطالعه‌ ریاضی رتبه برتر‌های انسانی

درصد ریاضی رتبه‌های اول تا سوم کنکور انسانی به ترتیب، 78، 65 و 70 بوده. این نشون دهنده‌ی نکته‌ مهم تاثیر بالای ریاضی روی رتبه‌ کنکوره. روش مطالعه ریاضی برای کنکور انسانی از نظر رتبه‌های برتر، چند تا چیز مهم و ثابت رو در خودش داره.

  • تکرار و تمرین زیاد
  • رعایت ترتیب درسنامه، تمرین تشریحی، تست آموزشی، تست کنکوری و زمان‌دار
  • توجه به مباحث تست‌خیز و ترتیب اهمیت درس‌ها
  • استفاده از منبع آموزشی مناسب برای تست و تمرین
  • تحلیل پاخ‌نامه و بررسی سوالات اشتباه
  • مرور سوالات سال‌های گذشته و تحلیل آزمون

نزدن ریاضی در کنکور انسانی، بله یا خیر؟ چه چیزی را جایگزین کنیم؟

حذف کردن ریاضی کنکور انسانی

 

اهمیت ریاضی اونقدر بالاست که حتی زدن یک سوال درست هم می‌تونه توی نتیجه تاثیرگذار باشه. پس تا جایی که می‌تونی اول از همه تلاشت رو بکن تا کوچک‌ترین مباحثی رو هم که بلدی یاد بگیری و بتونی درصدی ازشون کسب کنی. مباحث مهم و ساده‌ی ریاضی انسانی گزاره‌ها و استدلال‌های ریاضی،داده‌های آماری و نمایش داده‌ها، مفهوم تابع و آمار احتمال هستن که می‌تونید روی اونها حساب کنید.

ولی شاید اومدیم و نشد که بشه و با این درس کنار نیومدی که نیومدی! 
و از اونجا که نزدن خیلی بهتر از اشتباه زدنه، خواستی جایگزینی برای ریاضی انتخاب کنی این کار رو بکن:

  • درسی که توش بهتری رو انتخاب کن و برای درصد خیلی بالاتری ازش تلاش کن تا جبران کنی.
  • به ضرایب نگاهی بنداز و درسی که ضریبش مهم‌تره و نبود ریاضی رو میتونه جبران کنه رو انتخاب کن و برو سراغش.
  • به طور کلی، میانگین درصدها که از تست‌هات رو بالا ببر و به صد نزدیکشون کن.
  • مباحث تست‌خیز و مهم دروس دیگه رو با توجه به بودجه‌بندهی‌هاشون انتخاب کن و تمرین و تکرار داشته باش.

 

 

معرفی بهترین کتاب‌های آموزشی و تستی ریاضی کنکور انسانی

بهترین منابع ریاضی انسانی

 

برای سطح ضعیف

  • سری تست پایه به پایه از انتشارات خیلی سبز، سال دهم و یازدهم و دوازدهم
  • سری میکروطلایی از انتشارات گاج

برای سطح متوسط رو به بالا

  • سری جامع تست از انتشارات خیلی سبز
  • سری میکرو طبقه بندی از انتشارات گاج
  • سری آبی از انتشارات قلمچی برای تست بیشتر

 

سوال داری؟ از مشاوران انسانی مدیکال استوز بپرس!

سعی کردم که توی این مقاله روش مطالعه ریاضی و آمار کنکور انسانی و روش تست‌زنی ریاضی و آمار کنکور انسانی رو به طور خلاصه و کامل بگم، اما اگر جایی برات سوال پیش اومد، می‌تونی خیلی راحت توی بخش کامنت‌ها از مشاورین مدیکال استوز بپرسید و جوابتون رو سریع دریافت کنید.

تیم مشاوران مدیکال استوز، که متشکل از رتبه برترهای کنکور هستن، همیشه برای راهنمایی شما حاضرن و می‌تونید روی اونها حساب کنید!

 

جمع‌بندی نکات روش تست‌زنی و مطالعه ریاضی انسانی

اگر بخوایم جواب سوال «چگونه ریاضی رشته انسانی را مطالعه کنیم؟» چند تا کلمه کلیدی بگیم، خلاصه‌اش میشه:

  • بررسی بودجه‌بندی و نقاط قوت و ضعف
  • درسنامه و تمرین تشریحی
  • تست آموزشی
  • تست زمان‌دار
  • تحلیل آزمون
  • مرور روزانه

 

سوالات متداول

  • اهمیت و تاثیر ریاضی در کنکور رشته‌ انسانی چقدره؟

    زیاد. چون خیلی از داوطلب‌ها این درس رو نزده رها می‌کنن، و با توجه به ضریب هر زیرگروه، در تراز و نتیجه‌ی نهایی هم تاثیر زیادی داره.

  • میشه ریاضی انسانی رو از صفر شروع کرد؟

    بله. اگر که مباحثی که توش قوی هستید رو بشناسید و برنامه درسی منظم و دقیقی داشته باشید، و چه بهتر که یک مشاور هم کنارتون داشته باشید، با تمرین و تکرار می‌تونید به درصد خوبی توی ریاضی برسید.

 

نظرات کاربران

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
دوست مدیکالی عزیزم ، اینجا میتونی سوالای خودت در مورد این مقاله را از کارشناسان مدیکال بپرسی
پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه