مدیکال استوز

بهترین روش تست زنی فیزیک کنکور رتبه برترها

بهترین روش تست زنی فیزیک کنکور رتبه برترها
0 نظرات
10 دقیقه
24 آذر 1402
2,362

تست‌زنی برای فیزیک و سایر درس‌های محاسباتی، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هاییه که بچه‌های کنکوری باهاش مواجه هستند. متاسفانه تعداد زیادی از بچه‌ها روش صحیح و اصولی تست زدن رو بلد نیستند و با تکنیک‌های تست زنی سرعتی هم آشنایی ندارند.

🔴 فیزیک یک درس کلیدی و شدیدا تاثیرگذاره؛ چون انحراف معیار بالایی داره و میانگین پاسخگویی داوطلب‌ها توی این درس به شدت پایینه. رسیدن به درصد خوب توی فیزیک نیازمند…

  • سرعت عمل بالا توی محاسبات، 
  • تسلط کامل به مفاهیم فیزیکی،
  • و حفظ بودن همه فرمول‌های ریز و درشت و فرار این درسه.

بله، کار هر کس نیست خرمن کوفتن جانم! 😎

✅ اما نگران نباش! هرچیزی با تمرین و تکرار و پافشاری قابل دست‌یابیه.
اگه دوست داری فیزیک به سبک رتبه برترها مطالعه کنی و درصد بالایی تو فیزیک به دست بیاری، ما کنارتیم تا بهت یاد بدیم چطوری می‌تونی با یادگرفتن روش‌های تست زنی سرعتی فیزیک و یه سری تکنیک خفن برای تقویت مهارت‌های تست‌زنی به درصد بالایی تو این درس برسی!

📌 صفر تا صد نکاتی که باید برای تقویت مهارت تست‌زنی فیزیک بدونی و تمام کارهایی که می‌تونی در راستای به دست آوردن درصد عالی توی فیزیک کنکور تجربی و ریاضی انجام بدی رو توی این مقاله جمع‌آوری کردیم. امیدوارم به نحو احسن ازش استفاده کنی دوست من! ❤️

 


یادت نره مقاله‌ مکمل رو هم مطالعه کنی! 

بهترین روش مطالعه فیزیک رتبه‌برترهای کنکور


🔴 ضمنا برای حل مسائل تشریحی زمان بذار! چون قبل از این که تست زدن رو شروع کنی، باید روش های حل تشریحی سوال رو به خوبی یاد بگیری. 
✅ این جوری با یه تیر دو نشون می زنی:

  • هم برای امتحان نهایی و امتحانات مدرسه ات آماده میشی،
  • و هم آمادگی لازم برای تست زنی کنکور رو پیدا می کنی!

 

تاثیر یادگیری اصولی تست زنی فیزیک کنکور

اهمیت تست زنی فیزیک کنکور به حدی بالاست که دانش آموزها رو با یه چالش جدی رو به رو کرده!

اهمیت تست زنی فیزیک کنکور به حدی بالاست که دانش آموزها رو با یه چالش جدی رو به رو کرده! قبل از هر چیزی باید بدونی که تعداد سوالات فیزیک کنکور تجربی 30 تا سواله و هر تست فیزیک 33/3 درصد رو به خودش اختصاص میده، یعنی هر 3 تا تست درستی که میزنی، 10 درصد کنکورت رو شامل میشه، هر جواب غلط هم، 1/1 درصد ازت کم می کنه.

سوالات درس فیزیک بچه های کنکور ریاضی هم در مجموع 35 تا تسته و هر سوال 85/2 درصد رو به خودش اختصاص میده، هر جواب غلط هم 95/0 درصد کم می کنه. باید توجه داشته باشی که چون کنکور نمره منفی داره، هر سه جواب غلطت، تاثیر یه جواب درست رو از بین می بره!

پس برای جواب دادن به سوالات باید نهایت دقت و توجه رو داشته باشی...

 

میانبر افزایش تسلط در تست زنی فیزیک کنکور

قبل از شروع مطالعه و تست زنی، با بررسی بودجه بندی کنکور متوجه میشی که کدوم فصل ها اهمیت بیشتری دارند و باید زمان بیشتری براشون بذاری. از طرفی متوجه میشی که تاکید طراح بیشتر روی کدوم فصل هاست و از کدوم مباحث بیشتر سوال طرح می کنه! با این کار می تونی از زمانت به هوشمندانه ترین شکل ممکن استفاده کنی و بازدهی مطالعه ات رو افزایش بدی.

💡- بررسی بودجه بندی، مثل یه نقشه راه می تونه مسیر رو برات مشخص کنه و تو رو از سردرگمی نجات بده؛ ضمنا به پیش نیاز هر مبحث هم توجه داشته باش؛ بدون این که پیش نیاز اون فصل رو یاد بگیری، سراغ مبحث اصلی نرو!

 

 

بهترین روش تست زنی فیزیک کنکور ریاضی / تجربی

اولین مرحله تست‌زنی : یادگیری مفاهیم پایه

برای این که بتونی تست زدن رو خوب یاد بگیری، لازمه مفاهیم کتاب رو به خوبی یاد گرفته باشی و پیش نیاز هر مبحث رو خونده باشی. 
برای این کار می تونی علاوه بر کتاب درسی، از کتاب های کمک آموزشی، جزوه های تکمیلی و ویدیوهای آموزشی استفاده کنی. پس با یه برنامه ریزی درست، مفاهیم اصولی و پایه کتابت رو مطالعه کن و تمام تمرین های کتاب درسی خصوصا تمرین های آخر فصل رو حل کن.

🔴 برای شروع تست‌زنی برای فیزیک کنکور …

  • با با تست‌های آموزشی‌ شروع کن که مفاهیم رو تو ذهنت تثبیت کنند، ✅
  • سراغ تست های سخت و پیچیده نرو! ❌
  • به هیچ عنوان برای شروع کار، تست زمان دار نزن! ❌

 

 

مرحله ۲ : آمادگی روانی برای تست‌زنی فیزیک

متاسفانه تعداد زیادی از بچه ها به دلیل ترسی که از تست زدن دارند، سراغش نمیرن. همین هم باعث میشه که نتونند جرئت و جسارت تست زدن رو توی کنکور به خرج بدن!
طبیعتا تو وقتی یک بار از یه مبحث تست می زنی، نتیجه خوبی به دست نمیاد؛ پس نباید انتظار درصد بالا داشته باشی!

برای شروع کار به هیچ عنوان درصد تست هایی که می زنی مهم نیست؛ فقط باید تلاش کنی مبحث رو خوب یاد بگیری؛ همین!
و این رو هم بدون، حتی اگه هزار بار یه مبحث رو خونده باشی، قرار نیست همه تست‌ها رو بفهمی و درست جواب بدی! تو زمانی به تکنیک های تست زنی فیزیک کنکور مسلط شدی که بخاطر تمرین زیاد با هر تستی رو به رو شدی، انگار قبلا مشابهش رو حل کردی!
پس نگرانی‌هایی که داری رو کنار بذار و به جای این کار، دست به قلم شو و برو سراغ حل سوال!

 

مرحله ۳ : شروع تست‌زنی با تست‌ها و مباحث ساده

بعد از مطالعه مفاهیم پایه کتاب و حل تعداد زیادی از سوالات تشریحی فیزیک، حالا دیگه وقتشه بریم سراغ تست‌های فیزیک کنکور!

از صورت سوال‌های طولانی نترس! ❌

📌 گاهی اوقات طراحان محترم برای این که یه بازی روانی راه بندازند سوالاتی رو طراحی می کنند که خیلی چالشی و سنگین به نظر می رسند! اما تو اگه سوال رو مرحله به مرحله برای خودت بخونی و حل کنی، می‌بینی که بعضا به راحتی به جواب رسیدی! 

✅ پس سوالات طولانی رو هم حل کن؛ شاید با به کار گرفتن یه تکنیک ساده، در عرض چند ثانیه به جواب درست برسی.

 

img

 

  • در ابتدا برو سراغ سوالات آسون که مطمئنی جوابشون رو درست به دست میاری! این‌کار باعث میشه ترست بریزه و اعتماد به نفس بگیری 😎
  • در ادامه برو سراغ سوالاتی که بلدی ولی زمان بیشتری ازت می‌گیرند. 🕐
  • و در نهایت هم برو سراغ سوالات سخت. تست های سخت رو همیشه بذار برای آخر کار و حتی یه لحظه هم بهشون فکر نکن. این باعث میشه تمرکزت رو برای حل باقی سوالات از دست ندی و مشتاقانه به تست‌زنی فیزیک ادامه بدی. ✅

 

مرحله ۴ : یادداشت کردن نکات تست های فیزیک

یکی از نکات کلیدی 100 زدن فیزیک تو کنکور، یادداشت کردن و حاشیه‌نویسی نکات تست‌هاست.
می‌تونی این کار رو توی کتاب درسی، و یا جزوه دبیرت انجام بدی. این کار بهت کمک می کنه که نکته رو خوب یاد بگیری و تو ذهنت تثبیت کنی و هم در ادامه برای مرور، زمان کمتری رو برای پیدا کردن نکته‌ها صرف کنی و نکاتی که قبلا یادداشت کردی رو به راحتی و طی مدت زمان کمی مرور کنی.

💡-یکی دیگه از راهکار‌های طلایی، نوشتن یک نمونه سوال از هر تیپ تست توی جزوه‌اته. در ادامه بیشتر به اهمیت تیپ‌شناسی و سبک‌شناسی تست‌های فیزیک می‌پردازیم.

 

مرحله ۵: نشان دار کردن و علامت زدن تست‌های فیزیک

بعضی از تست ها، تست های با‌ارزش‌تری هستند و نکات خیلی خوبی دارند. بهتره این دسته از تست‌های جامع و پرنکته رو حتما علامت بزنی که بتونی تو مرورهای بعدی یه بار دیگه حلشون کنی.
ضمنا می تونی این تست ها رو تو دفترت هم یادداشت کنی، این جوری تست های خوب رو برای خودت گلچین کردی!

💡- برای مرور فیزیک با روش بازیابی می‌تونی ازین تست‌ها استفاده کنی. اگه نتونستی تست‌های گلچین شده رو حل کنی، نیازه که مجددا اون مبحث رو مطالعه کنی.

 

مرحله ۶: یادگرفتن فرمول‌های مهم و تکنیک‌های تستی فیزیک کنکور

یادت نره بخش عمده یادگیری فیزیک با تسته!
برای این که بتونی از پس سوالات فیزیک کنکور بر بیای و بتونی از تکنیک‌های سریع تست زنی کنکور استفاده کنی، لازمه که فرمول‌های اصلی (مادر) و همین طور فرمول‌های کاربردی و ترفندهای تستی رو به خوبی یاد بگیری. 
این فرمول‌ها و ترفند‌هارو از درسنامه کتاب‌های کمک درسی، پاسخنامه تشریحی تست‌ها، دبیر و فیلم‌های آموزش تست‌زنی فیزیک می‌تونی جمع‌آوری کنی.

 

مرحله ۷: سطح‌بندی سوالات فیزیک

سطح بندی سوالات فیزیک خیلی مفیده و ما استفاده از منابع سطح‌بندی شده رو بهت پیشنهاد میکنیم.
اگه منبعت سطح‌بندی شده نیست، خودت سوالات آسون و سخت رو شناسایی کن.

img

 

مرحله ۸: آموزش روش‌های تست‌زنی فیزیک به دیگران

یکی از رتبه برترهایی که فیزیکش رو 100 زده بود، تاکید داشت که سعی کنید اون چیزی که یاد گرفتید رو به کسی آموزش بدید. 
این روش خیلی می‌تونه به یادگیری و تثبیت بیشتر مطالب کمک کنه. چون در واقع تو زمانی می تونی به دیگران یاد بدی، که خودت به خوبی اون مبحث رو یاد گرفته باشی.

💡- با آموزش به دیگران هم اون مبحث رو تو ذهنت تثبیت کردی و هم یه دور دیگه همه اون نکات رو مرور کردی! تازه، با این کار زکات علمت رو هم دادی ✅

 

مرحله ۹: افزایش ساعت مطالعه فیزیک و تمرین و تکرار زیاد

یکی دیگه از راهکارهای موفقیت تو تست زنی، افزایش ساعت مطالعه است!
یادت باشه بدون افزایش ساعت مطالعه، نمی‌تونی توی هیچ درسی پیشرفت کنی.

زمانی که میزان مطالعه‌‌ات رو افزایش بدی، تمرین و تکرار منظم داشته باشی و تعداد تست زیادی حل کنی، کم کم هم سرعت تست زنیت بالاتر میره و هم به انواع تست ها مسلط میشی و از اون لحظه به بعد، تقریبا هر سوالی که ببینی به نظرت تکراری میاد!

💡- پس باید هم ساعت مطالعه فیزیک رو بالا ببری و هم تعداد و تنوع تست هایی که میزنی!

 

نحوه حفظ فرمول های درس فیزیک برای تست زنی کنکور

یکی از چالشی‌ترین بخش‌های درس‌های محاسباتی، حفظ فرمول‌هاست!

شاید اصلا یکی از دلایلی که اکثر بچه ها از درس‌هایی مثل ریاضی و فیزیک دوری می‌کنند، همین باشه! در ادامه چند تا راهکار بهت میگم که بتونی به راحتی از پس فرمول‌های فیزیک بربیای!

4- ساخت رمزهای به یادموندنی

این هم باز یکی از تکنیک های بامزه است که می تونه خیلی تو حفظ فرمول بهت کمک کنه. 

یک مثال از فصل 4 فیزیک دوازدهم تجربی مبحث فیزیک اتمی و هسته ای برات می زنم که بهتر متوجه بشی:
حفظ خطوط طیفی هیدروژن اون هم به ترتیب، خیلی مهمه!
برای حفظش می تونیم یه رمز بسازیم:

لیمان-بالمر-پاشن-براکت-پفوند:
لیلا بابا پاشو برو پفک بخر!

 

1- جمع آوری فرمول ها:

یکی از مشکلاتی که اغلب بچه ها باهاش مواجه هستند، اینه که اصلا نمی دونند در مجموع با چند تا فرمول سر و کار دارند؟ چون تصور می کنند تعداد فرمول ها خیلی زیاده، اصلا سراغ اون مبحث نمیرن و حتی حذفش می کنند؛ در حالی که این کار اشتباهه!

  • اولین مرحله اینه که بعد از مطالعه هر مبحث، فرمول های اصلی و کاربردیش رو روی یه برگه کاغذ بنویسی و اون ها رو شماره گذاری کنی.
  • یکاها رو هم با یه رنگ دیگه رو به روی کمیت مربوط به خودش یادداشت کن که بتونی با دقت بیشتری مرورشون کنی.
  • ضمنا اگه فرمولت نکته خاصی داشت و یا استثنائی شامل حالش می شد (مثلا مستقل از شتاب بود، یا برای فلان چیز به کار نمی رفت) رو به روش بنویس. 

با این کار به خوبی می‌تونی فرمول های تک تک فصل ها رو جمع آوری کنی. بعد هم برگه ها رو جایی نصب کن که مرتب جلوی چشمت باشند تا هر لحظه بتونی مرورشون کنی!

 


دلمون نیومد این مقاله رو بهت پیشنهاد نکنیم! ❤️
✅ یک مقاله عالی برای همه اونایی که برای پیشرفت توی درس فیزیک بسیار مصمم‌اند 🔥:

خلاصه‌نویسی فیزیک به روش رتبه‌برترهای کنکور


 

2-درک مفهوم هر فرمول:

یکی از اصلی‌ترین راهکارهایی که بهت کمک می کنه تا بتونی فرمول ها رو خیلی خوب به ذهنت بسپاری، درک معنی فرموله. این که بفهمی اصلا این فرمول چیه و از کجا اومده؟ چه طور ساخته شده و به چه دردی می خوره؟! با این کار حتی اگه خود فرمول هم یادت رفت، می تونی دوباره از اول بسازیش!

3-شبیه سازی و ساخت تصویر:

یکی از روش‌های حفظ فرمول‌های ریاضی و فیزیک همینه! تو این روش تو میای حرف یا نمادی از اون فرمول رو به یه شیء یا یه حیوان تو ذهت تبدیل می کنی. این جوری به شکل بامزه‌ای می تونی فرمول رو به خاطر بسپاری!

 

با استفاده از تکنیک‌های محاسباتی، می تونی سرعت عمل حل تست‌های فیزیک رو تا 10 برابر بالا ببری.🔥
✅ برای این که به چنین مهارتی دست پیدا کنی فقط کافیه روش های جمع و تفریق سریع، انواع ضرب ها با استفاده از روش های سریع ذهنی و تقسیم سریع ذهنی رو یاد بگیری و با تمرین زیاد دانسته هاتو به مهارت تبدیل کنی!

 

 

فرمول‌های فیزیک رو طوطی‌وار حفظ نکن! درکشون کن.

💡- برای مثال: شتاب مساویه با نیرو تقسیم بر جرم (از این جا میاد: F=ma). نیرویی که بالای کسر گذاشتیم معنی داره! به این مفهوم که از اون جایی که اگه نیروی بیشتری به جسمی وارد کنی، شتابش بیشتر میشه. جرم هم رابطه معکوس با شتاب داره! چون هر چی جرم جسمی بیشتر باشه، تمایلش برای حالت سکون بیشتره و سخت تر شتاب می گیره. 

پس ببین! با درک درست فرمول خیلی راحت‌تر اونو یاد می‌گیری.

 

تکرار و تمرین و حل تست زیاد

یکی از مهم ترین راهکارهای حفظ فرمول ها و حل درست مسائل فیزیک کنکور تمرین و تکرار زیاده! زمانی که تعداد سوال بیشتری حل کنی، کم کم متوجه میشی که هر فرمولی تو چه تیپ سوالاتی استفاده میشه. بدون شک تمرین زیاد و حل سوالات متنوع به حفظ بهتر، راحت تر و سریع تر فرمول‌ها خیلی کمک می‌کنه. پس در کنار رمز ساختن و تصویر سازی، تکرار و تمرین زیاد هم فراموش نشه!

 

 

تکنیک و فرمول‌های سریع تست‌زنی فیزیک:

1-از تبدیل یکاها شروع کن!

فصل اول فیزیک دهم به طور کامل تبدیل یکاها رو توضیح داده، شاید اولش به نظر یه ذره سخت بیاد، ولی اینو بدون که یاد گرفتن تبدیل یکاها اولین اصل استفاده از فرمول های فیزیکه و مرتب باهاش سر و کار خواهی داشت.

 

2- تقویت محاسبات ریاضی:

درس هایی مثل ریاضی و فیزیک مرتبا با محاسبات سر و کار دارند.
یک اشتباه کوچک تو روند حل سوال یا تو محاسبه اعداد، می تونه کل مسئله رو به جواب اشتباه برسونه. محاسبات طولانی و سخت هم جواب نمیدن! پس اگه می‌خوای تو درس‌هایی مثل ریاضی و فیزیک سریع عمل کنی و سرعتت بالاتر بره، لازمه که تکنیک ها و ترفندهای محاسبات سریع ریاضی رو یاد بگیری!

  • با این روش تو با دیدن و حل سوالات متنوع، اونا رو تو ذهنت طبقه بندی می‌کنی، در نتیجه موقع حل سوال، خیلی راحت تر روش حلش رو به یاد میاری.
  • موقع آزمون دادن هم سوالات سخت و طولانی رو شناسایی می کنی و برای اون تست ها زمان زیادی نمی ذاری.
  • با زمانی که از رد شدن از سوالات سخت سیو می‌کنی، می‌تونی سوالات بیشتری رو بررسی کنی.
  • همچنین نمره منفی و تعداد غلط‌هات کاهش پیدا میکنه.

 

 

3-سبک شناسی و تیپ شناسی تست ها:

شناختن تیپ های مختلف سوال، تاثیر زیادی تو افزایش سرعت تست زنی می‌ذاره.

  • گروه بدون علامت ⭕️
    سوال های ساده هستند. همون سوال هایی که وقتی می خونیشون راه حل میاد تو ذهنت و جواب رو خیلی سریع  و ساده پیدا می کنی؛ این سوال ها نیاز به هیچ علامتی ندارند.
  • گروه منها ⛔️
    سوال هایی هستند که راه حلشون رو می دونی اما برای رسیدن به جواب سوال، نیاز به فکر کردن و زمان بیشتری داری. این سوالات رو با علامت منها مشخص کن که بعدا دوباره برگردی سراغشون. اگه برای جواب دادن به یه سوال بین دو تا گزینه شک داشتی هم اون رو با علامت منها از بقیه سوالات جدا کن.
  • گروه ضرب‌در ❌
    سوالاتی هستند که کلا روش حلشون رو بلد نیستی و هیچ تصوری از راه حلشون نداری و نمی‌تونی جوابی براشون پیدا کنی. این سوالات رو با علامت ضربدر مشخص کن تا برای حلشون زمان صرف نکنی چون احتمال این که درست جواب بدی خیلی کمه!

 

🔴 ولی یادت باشه که این سوالات پیچیده و سخت هم ارزشمند هستند و باید موقع تحلیل آزمون حتما بررسی بشن و اگه مشکلت عدم تسلط بود حل بشه!

 

5-حل تست‌های زیاد و متنوع:

یکی از راه هایی که خیلی به افزایش سرعت تست زنی فیزیک کمک می‌کنه، افزایش مهارت و تجربه تو حل تست های متنوع تالیفی و کنکوره! 
با این کار هم با نکات و راه های تستی جدید آشنا میشی، هم اعتماد به نفست خیلی بالاتر میره. 

 

6- بررسی روش حل و مرتب نوشتن محاسبات:

مرتب نوشتن محاسبات یکی دیگه از اصول ضروریه! متاسفانه خیلی از بچه ها اصلا به این موضوع توجه ندارند و محاسباتشون رو پراکنده می نویسند.

  • موقعی که داری یه سوال رو حل می کنی، محاسباتت رو منظم و به طور عمودی زیر هم یادداشت کن.
  • مراقب اعداد هم باش! مثلا اعداد صفر و 5، یا 2 و 3 رو شبیه به هم ننویس!
  • از طرفی به مثبت و منفی و جمع و تفریق‌های محاسباتت هم توجه کن و با دقت یادداشت کن.

 

7- تکنیک ضربدر و منها:

تکنیک ضربدر و منها یکی از بهترین روش ها برای طبقه بندی سوالات تستیه. به این شکل که سوالات رو با علامت‌های ضربدر و منها به سه دسته تقسیم می کنی:

زمان‌ نقصانی فیزیک رشته تجربی

تعداد سوالات فیزیک تجربی 30 تاست و 37 دقیقه برای جواب دادن بهشون زمان داری، از این 37 دقیقه، 7 دقیقه کم کن و سعی کن سوالاتت رو تو بازه زمانی 30 دقیقه‌ای جواب بدی.

زمان نقصانی فیزیک رشته ریاضی

بچه های ریاضی، شما 35 سوال و 55 دقیقه وقت دارید که بهتره 10 دقیقه اش رو ذخیره کنید و تو بازه زمانی 45 دقیقه‌ای به سوالات جواب بدید.

 

یادت باشه که تو باید توان، تمرکز و انرژیت رو صرف سوالاتی کنی که روشون تسلط داری و مطمئنی که به جواب درست میرسی.

 

8- تکنیک زمان نقصانی:

این روش خفن هم مکمل تکنیک ضربدر و منهاست. اما به شکل ساده تری انجام میشه و برای هر کنکوری‌ای واجبه.

برای این تکنیک حتما باید با خودت ساعت مچی داشته باشی. این روش به این صورته که تو قدم اول زمان در نظر گرفته شده برای پاسخگویی به هر درس رو بررسی می کنی، منتهی سعی می کنی از همه وقت تعیین شده‌ات استفاده نکنی! از این زمانی که داری چند دقیقه کم کن و اون زمان ذخیره شده رو یادداشت کن تا بعد از تموم کردن سوالاتت، فرصت داشته باشی که برگردی و سوالاتت رو مرور کنی.

img

 

🔴 اجرای این تکنیک نیاز به تمرین و تکرار زیادی داره و نمی تونی بدون داشتن آمادگی قبلی، اونو سر جلسه کنکور انجام بدی.
اگه قصد داری از این روش استفاده کنی حتما بارها و بارها اونو تمرین کن و روی این تکنیک مسلط شو! وگرنه استرس زیادی بهت تحمیل میشه.

 

مباحث آسان فیزیک کنکور برای تست زنی

با تمرکز روی فصل های آسون فیزیک تجربی کنکور به راحتی محدوده درصدهات بین 45 تا 65 درصد میشه، پس روی این فصل‌ها سرمایه گذاری کن!

فصل های آسون فیزیک دهم تجربی:

  1. فیزیک و اندازه گیری (فصل 1)
  2. ویژگی های فیزیکی مواد (فصل3)
  3. دما و گرما (فصل 4)

فصل های آسون فیزیک یازدهم تجربی:

مغناطیس و القای الکترومغناطیسی (فصل3)

فصل های آسون فیزیک دوازدهم تجربی:

  1. نوسان و امواج (فصل 3)
  2. آشنایی با فیزیک اتمی و هسته ای (فصل 4)

 


اهمیت تمرکز روی درس‌های آسون و بدون پیش نیاز فیزیک انقدر زیاده که مقالات مستقلی برای کنکوری‌های تجربی و ریاضی تهیه کردیم، تا کسایی که تا کنکور وقت محدودی دارند یا میخوان با اولویت‌بندی فیزیک بخونن رو به خوبی راهنمایی کنیم.

فصل های مهم آسان و تست خیز فیزیک تجربی

فصل های مهم آسان و تست خیز فیزیک ریاضی


 

بهترین منابع تست فیزیک کنکور ریاضی و تجربی

img

 

1-تک پایه کنکور مهروماه:

این کتاب برای بچه های متوسط و ضعیفی خوبه که دنبال یه منبع کامل با حجم مناسب هستند. درسنامه های این کتاب همه مطالب کتاب درسی رو پوشش دادند، در عین حال حجمشون هم زیاد نیست. تست ها روند آموزشی دارند و برای هر موضوع با دقت طبقه بندی شدند.

2-فیزیک جامع کنکور خیلی سبز:

لحن درسنامه های این کتاب یه مقدار رسمیه و برای درک کاملش باید از قبل یه سری اطلاعات داشته باشی. پس میشه گفت درسنامه هاش بیشتر برای بچه های سطح متوسط و بالاتر طراحی شدند و خیلی برای بچه های ضعیف مناسب نیستند. نقطه قوت این کتاب تست های متنوع و میکرو طبقه بندیش هست که تمام مطالب کتاب درسی و حتی تمرین‌ها رو هم پوشش داده.

3-نردبام فیزیک جامع کنکور خیلی سبز:

اگه دانش آموز قوی‌ای هستی و پایه فیزیکت هم خیلی خوبه و دنبال یه منبع سطح بالا با سوال های ترکیبی و چالشی می گردی، این کتاب خیلی مناسب توئه! کتاب نردبام فیزیک خیلی سبز، شامل درسنامه های کاربردی و نکته محور، سوالات متنوع، خلاقانه و فراتر از سطح کنکور و پاسخنامه های تشریحی کامله!

 

روش های تست زنی فیزیک رتبه برترهای کنکور

بریم با روش های تست زنی تعدادی از رتبه برترها آشنا بشیم:

img

 

۱-روش مطالعه و تست زنی فیزیک حسین صوری، رتبه 7 منطقه 3 کنکور تجربی 1400:

«تست زنی بی شک مهم ترین مهارت برای موفقیت در کنکور است.من تست ها رو به صورت مضربی حل می کنم تا تست های یک فصل رو کامل مرور کنم. تست‌های نکته دار یا سخت رو هم نشان دار می کنم تا چند روز مونده به آزمون دوباره مرورشون کنم.
به نظرم تنها راه حل برای تسلط بر درس فیزیک، حل مکرر تست های سخت و عادت کردن به اون هاست.»

 

۲-روش مطالعه و تست زنی درس فیزیک علی عبداله زاده – رتبه 2 منطقه 2 تجربی97:

« برای درس فیزیک ابتدا کتاب درسی رو می خواندم تا مفاهیم پایه رو متوجه شوم .سپس مطالب و مثال های کتاب درسی را مطالعه می کردم و به آن ها مسلط می شدم.بعد از مطالعه ی کتاب درسی، شروع به تست زنی می کردم. تست ها را به صورت مضربی حل می کردم تا تست های یک فصل مرور شده و تثبیت شوند.حین تست زدن هم بار اول تست زنی ، پاسخ های تشریحی رو دقیق بررسی می کردم و خودم هم تشریحی حل می کردم تا مطالب و مفاهیم رو دقیق بفهمم.»

img

 

۳-روش مطالعه و تست زنی درس فيزيك عرفان آبادیفرد – رتبه 1 منطقه 1 تجربی 97:

«ابتدا جزوه ی دبیر را با بررسی کامل مسائل و تمرین ها می خواندم. سپس بر مسائل پایانی فصل های کتاب درسی تمرکز می کردم؛ زیرا باید به این نکته توجه کرد که سوالات آخر فصل کتاب درسی منبع خوبی برای طراحان تست هستند.برای تست زنی ابتدا تست های آزمون سراسری را بدون زمان و سایر تست های تالیفی را زمان‌دار می زدم و خلاصه های فرمول و روابط هرفصل را از تست ها استخراج کرده بودم. سوالات کتاب کمک آموزشیم را به صورت تیپ محور در دوران جمع بندی برای مرور دوباره حل کردم.»

 

بمب نکته، چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم ؟

برای ۱۰۰ فیزیک در کنکور، باید تکنیک‌هایی که رتبه برترها استفاده می‌کنند رو پیدا و با تمرین زیاد اجرا کنی.

💡- بهترین کار برای این که بتونی رو تست‌های یه مبحث اشراف پیدا کنی، اینه که در ابتدا تست‌ها رو به صورت مضربی جواب بدی! 
مثلا بار اول مضارب زوج رو انتخاب کن و دفعه بعدی مضارب فرد و … این جوری همون دفعه اول انواع  تیپ سوالات رو پوشش دادی. توی پارت‌های مطالعاتی بعدی مضارب باقی مونده رو تکمیل کن. 

✅ به این روش تو دائما در حال رفت و برگشت بین تست‌ها هستی و مرتب تست‌های اون فصل برات مرور میشن!

 

برای ۱۰۰ زدن فیزیک کنکور به این ۳ نکته مهم توجه کن:

  1. برای این که بتونی فیزیک کنکور رو 100 بزنی، حتما باید سوالات آسون رو هم حل کنی!
    متاسفانه تعداد زیادی از بچه ها، این کار رو وقت تلف کردن می دونند، در حالی که تو با حل کردن سوالات آسون با یک تیر دو نشون زدی؛ هم مفاهیم رو تو ذهنت تثبیت کردی و هم سرعت حلت رو افزایش دادی!
  2. وقتی توی خونه داری برای خودت تمرین می‌کنی، حتما سوالات سخت رو هم حل کن و براشون زمان بذار، اما سر جلسه آزمون در دور اول، سوالات سخت رو رد کن و اول سوالات آسون رو گلچین و حل کن.
    با این کار تا حد زیادی می‌تونی استرست رو کم کنی و آزمونت رو مدیریت کنی. این هم یکی دیگه از تکنیک های کلیدی 100 زدن فیزیک تو کنکور هست!
  3. بعضی وقت ها برای این که روی یه مبحث مسلط بشی، باید 400-300 تا تست از اون مبحث حل کنی!
    اما توجه داشته باش که نیاز نیست همه تست ها رو همون بار اول جواب بدی.

 

ناامیدی ممنوع! صبور باش.

افزایش مهارت تست زنی برای درس‌هایی مثل ریاضی و فیزیک، نیازمند صبر و استقامته!
تو به هیچ عنوان یک شبه نمی تونی جهش زیادی تو این درس ها پیدا کنی. پس زمانی که به چالش بر می خوری و مباحث رو نمی فهمی، یا تست‌ها رو نمی تونی درست حل کنی،به جای ناراحت شدن و نا امید شدن، با توان بیشتری ادامه بده.

💡-یادت باشه که مسیر موفقیت دقیقا از همین نفهمیدن‌ها شروع میشه!

 

کنترل استرس

زمانی می‌تونی از تمام توان و دانشت استفاده کنی و روی مباحث تسلط و اشراف کافی داشته باشی، که آرامش و خونسردی خودت رو حفظ کرده باشی!
پس در درجه اول استرست رو مدیریت کن تا بتونی به خوبی از دانسته‌هات استفاده کنی. ضمنا فکر نکن که از امروز دیگه قراره همه سوالات فیزیک رو بلد باشی و همون ابتدای کار فیزیک رو ۱۰۰ بزنی.

 

سوالات متداول شما

 

اینستاگرام مدیکال
ربات تلگرام مدیکال
کانال تلگرام مدیکال

نظرات کاربران

رشته تحصیلی

هیچ نتیجه ای یافت نشد!

نظری برای این مقاله ثبت نشده است!