مدیکال استوز

چگونه فیزیک کنکور را از صفر شروع کنیم؟ میانبر ویژه کنکور ۱۴۰۳

چگونه فیزیک کنکور را از صفر شروع کنیم؟ میانبر ویژه کنکور ۱۴۰۳
6 نظرات
10 دقیقه
02 بهمن 1402
2,354

شروع فیزیک از صفر، خصوصا برای افرادی که نسبت به فیزیک حس خوبی ندارن میتونه چالش‌برانگیز و ترسناک به نظر برسه، به خاطر همین بعضی دانش‌آموزها هیچوقت فیزیک رو شروعش نمیکنن.

📌 فیزیک یکی از سخت‌ترین درس‌های کنکور ریاضی و تجربی هست، که بچه‌ها خیلی نگران پاسخ دادن به سوالات این درس هستند و نمی‌دونن که فیزیک کنکور از صفر باید شروع بشه.

✅ اما نیازی به این همه نگرانی برای این درس نیست، چون کسایی که در این درس درصد بالایی زدن و جزو رتبه‌های برتر شدن از سحر و جادو یا روش خاصی استفاده نکردند، فقط اونا شیوه مطالعاتی درستی داشتند و از تکنیک های درستی استفاده کردند. برای خوندن این درس و کسب درصد بالا در فیزیک باید روش خواندن فیزیک کنکور از صفر رو یاد داشته باشیم.

چگونه فیزیک کنکور را از صفر شروع کنیم؟ 🤓

✔︎ به طور کلی برای شروع فیزیک کنکور از صفر تا رسیدن به درصدهای بالا، باید اول مباحث پیش نیاز و سپس مباحث وابسته مطالعه بشه. برای این کار به یک برنامه‌ریزی و استراتژی مناسب نیاز داری.

💡البته برای شروع مطالعه فیزیک از ابتدا باید اول دنبال جواب این سوالات بگردی:

  • خواندن فیزیک کنکور را از کجا شروع کنیم؟
  • بهترین کتاب برای شروع فیزیک چیست؟
  • مراحل شروع یادگیری تا رسیدن به تسلط ۱۰۰ درصد در فیزیک چیست؟

 

⭕️ اگه فصل‌های تلنبار شده فیزیک رو دستت مونده و هنوز هم درصد فیزیکت از ۱۰٪ بالاتر نرفته، این مقاله فیزیک کنکور از صفر رو از کجا شروع کنیم مدیکال استوز قراره مسیر و نتیجه کنکورت رو تغییر بده!

روش مطالعه برای شروع فیزیک از صفر، از قاعده همیشگی مطالعه مستثنی نیست و شامل مراحل زیره:

  1. مطالعه کتاب درسی
  2. مطالعه منابع فرعی (درسنامه، جزوه، ویدئو و ...)
  3. درک فرمول‌ها و مفاهیم 
  4. تست آموزشی، تسلطی و سرعتی و رفع اشکال آن‌ها
  5. مرور

پس یادت نره برای تکمیل مطالعه هر فصل از فیزیک، باید مراحل بالارو به خوبی انجام بدی.

اگه می‌خوای یه روش مطالعه همه‌چی تموم برای فیزیک داشته باشی و برای آخرین بال قال قضیه رو بکنی، مقاله زیر رو از دست نده!

بهترین روش مطالعه فیزیک

 

روش مطالعه و شروع فیزیک کنکور از صفر

ما برای شروع مطالعه فیزیک، سطح رو صفر در نظر میگیریم اما اگر بخوایم منطقی به قضیه نگاه کنیم، هیچکس سطحش صفر نیست و بالاخره یه چیزایی بلده.

هممون خوب میدونیم اگر تو هر درسی سطحمون صفره ◀️ باید اول از کتاب درسی شروع کنیم اما خوندن کتاب درسی فیزیک برای شروع یادگیری حرفه ای کافی نیست!!


حالا اینجا میخوایم بفهمیم چگونه فیزیک کنکور را از صفر شروع کنیم؟

❌ یکی از اشتباه ترین کارایی که میتونی برای شروع یادگیری فیزیک کنکور از صفر انجام بدی، اینه که فصل‌های این درس رو تند تند ببری جلو و یه سره بخونی!

روش خوندن فیزیک کنکور از ابتدا به این صورته که :

 ✅ باید قدم به قدم و فصل به فصل بری جلو  و بعد از اینکه به تسلط کامل رسیدی، پارت بعدی رو شروع کنی

این یکی از مهم تر ین نکات شروع و ادامه دادن موفقیت آمیز مطالعه فیزیک کنکور از صفر هست که متاسفانه اکثر داوطلبان کنکوری جدی نمیگیرنش و بعد از گذشت زمان تازه متوجه اشتباهی که انجام دادن میشن!

بهترین ترتیب مطالعه فصل های فیزیک کنکور :

  1. مطالعه فصل‌های مستقل و پیش نیاز (مثل فشار و دما و گرما)
  2. مطالعه فصل‌های آسان (مثل فیزیک و اندازه‌گیری)
  3. مطالعه فصل‌های وابسته (مثل دینامیک و حرکت)

اگه می‌خوای برای شروع فیزیک از صفر همین الان اقدام کنی و نمی‌دونی کدوم فصل‌ها پیش نیاز، مستقل، آسون و تست‌خیزند، مقاله زیر بهترین راهنمای توعه:

فصل های آسان مستقل و مهم فیزیک کنکور تجربی

فصل های آسان و مستقل و مهم فیزیک کنکور ریاضی

خواندن فیزیک کنکور را از کجا شروع کنیم؟

خب بالاتر گفتیم که برای یادگیری فیزیک از ابتدا، باید از کتاب درسی شروع کنیم.
بعد از این که کتاب درسی رو خوندی  2 تا راه داری :

  • روش اول :

  با دبیر یا استاد فیزیک پیش بری ( البته اگر دبیر داری یا مدرسه میری )

  • روش دوم :

 اگه دبیر نداری یا از دبیرت دل خوشی نداری، از درسنامه و جزوه کمک بگیری. جزوه برخی اساتید بهترین جایگزین برای درسنامه هستن.

پس تا الان فهمیدی که روش خواندن فیزیک کنکور از صفر به طور خلاصه دو مرحله اس :

 اول متن کتاب بعد تدریس دبیر یا درسنامه. که در کنار درسنامه باید حواست باشه تمارین درسنامه رو هم حل کنی که کمک بزرگی بهت میکنه.

img

 

آیا شروع فیزیک کنکور از ابتدا تا رسیدن به درصد بالا شدنیه؟

img

یکی از دغدغه های داوطلبای کنکور اینه که اصلا میتونن تو کنکور از درس فیزیک درصد بالایی کسب کنن یا نه؟ و همش میپرسن که چگونه در خواندن  فیزیک از صفر موفق شویم؟

لازمه ی این که بتونی این درس رو خوب بزنی و درصد بالایی بدست بیاری اینه که یادگیری فیزیک کنکور از صفر رو شروع کنی و مطالب رو به صورت عمقی و مفهومی بخونی.

چگونه به فیزیک علاقه مند شویم؟

برای این که نسبت به درس فیزیک علاقه ایجاد کنی، میتونی از منبع های متفاوت استفاده کنی و مشکلاتت رو به روش های مختلف حل کنی.
با این کار میفهمی که این درس اونقدرا که فکر میکردی سخت نبوده و در نتیجه کم کم عاشق و دلداده این درس شیرین میشی.

میگم این درس شیرین چون فیزیک باعث میشه روش های مرسوم رو زیر سوال ببری و در موضوعات غرق بشی و تفکرت شکل جدیدی پیدا کنه. سعی کن تو مفاهیم و مرسومات قدیمی و پیش پا افتاده تفکر کنی و از متفاوت انجام دادن نترسی که این ترس باعث شکستت میشه. تو این دنیا هیچ روش قطعی برای موفقیت تعیین نشده و همین ناامنی هاست که زیباش میکنه و ممکنه از طریق همین نا امنی ها به موفقیت برسی. برای متوجه این ها شدن باید دوتا تا کار انجام بدی:

  • انرژی لازم رو برای این درس بزار.
  • زمان کافی رو وقف این درس کن.

📌 اگه مطالعه فیزیک برات مثل یک شکنجه‌ است و نیم ساعت برات ده ساعت میگذره، این مقاله برای تو نوشته شده. کافیه ازش استفاده کنی تا لذت فیزیک خوندن با اشتیاق و علاقه رو بچشی! 😍

درسی که دوست نداری رو اینجوری بخون!


مراحل یادگیری فیزیک از صفر تا رسیدن به تسلط

اکثر داوطلبای کنکور این درسو درس سختی میدونن ولی این درس بر خلاف ظاهر پیچیده ای که داره، اگر دقیق بخونی مثل عسل شیرینه.

همونطور که میدونی بارم بندی امتحانات نهایی فیزیک ۱۴۰۳ اعلام شده و بعضی فصلا بارمش بیشتره اما این دلیل نمیشه که اونایی که بارمش کم هست رو حذف کنی! پس حتما حواست باشه کل متن کتاب رو به صورت جز به جز بخونی و درک کنی.

📌 یکی از بهترین کار ها برای مرور کردن مطلب، خلاصه نویسی کردن مباحث مختلفه.📝

✅ خلاصه نویسی از روش‌های مطالعه فعاله. با خلاصه‌نویسی مبحث بهتر تو ذهنت میشینه و فرار نمیکنه. البته حواست باشه که مطلب رو باید هی بروز کنی و به خلاصه نویسیات اضافه کنی و بخش هایی که مطمئنی کامل یاد گرفتی رو پاک کنی. برای این کار بهتره از مقاله  خلاصه نویسی فیزیک کنکور به روش رتبه برترها استفاده کنی.

 

خوبه که بدونی مراحل شروع یادگیری تا رسیدن به تسلط در فیزیک از صفر کلا سه مرحله اصلی داره که در ادامه به آن می پردازیم :

مرحله اول شروع یادگیری درس فیزیک مطالعه اولیه کامل کتاب و مطالعه موارد پیش نیاز است.

یکی از سوالایی که ذهن اکثر داوطلبارو به خودش درگیر کرده اینه که خواندن فیزیک کنکور را از کجا شروع کنیم؟ و دنبال روش خواندن فیزیک در زمان کم هستند.
فیزیک رو هم مثل بقیه درسا باید بعد از این که موارد پیش نیاز رو مطالعه کردی، از متن کتاب شروع کنی و متن کتاب رو چندین و چند بار به شکل مفهومی و دقیق مطالعه کنی.
البته بهتره فصل های آسان مستقل و مهم فیزیک کنکور تجربی رو بیشتر بخونی، چون از طریق این فصلا میتونی درصد بالایی رو بدست بیاری.
بعد از این که مطالب کتاب رو به طور دقیق خوندی باید سراغ جزوه ها و کتاب های کمک درسی بری، که حتما باید حواست باشه بهترین منابع فیزیک کنکور رو پیدا کنی و از اون طریق کتاب کمک درسی تو انتخاب کنی.
یک نکته ی دیگه که باید بهش توجه کنی اینه که سوالات درسو به صورت مفهومی بخونی. حتی اگر به نوع مطالعه فیزیک کنکور به روش رتبه برترها دقت کنی، میبینی که اونام متن کتاب رو اول به صورت دقیق مطالعه کردن بعد از اون شروع به تمرین و تکرار کردند.

مرحله دوم در یادگیری درس فیزیک خلاصه نویسی است.

در مرحله بعدی وقتی همه مطالب کتاب رو خوندی باید به طور مداوم مرور کنی.

شکست و موفقیت در فیزیک کنکور

 

فصل های آسان و مستقل و مهم فیزیک کنکور ریاضی رو سعی کن کاملا عمقی یاد بگیری که این درسا آسونه و میتونی تو کنکور درصد بالایی از این فصلا کسب کنی. یکی دیگه از مراجعی که میتونی ازشون کمک بگیری، کتاب های کمک درسی هست که اول فصل‌هاشون خلاصه هر درس قرار گرفته. برای پیدا کردن بهترین کتاب های فیزیک امتحان نهایی و استفاده از خلاصه نویسی هاشون بهتره قشنگ تحقیق کنی تا وقتتو برای کتاب غیر استانداردی نسوزونی.

مرحله سوم در یادگیری درس فیزیک تست زنی است.

اخرین مرحله در بهترین روش جمع بندی فیزیک کنکور  تست زدنه. از تست زدن باید به عنوان یک روش آموزشی استفاده کنی و کم کم سعی کنی تسلط و سرعتت رو ببری بالا.
تست زدن برای این اهمیت زیادی داره که باعث میشه تو حل کردن سوالات فیزیک خلاقیت بیشتری داشته باشی و سوالاتو با تمرکز بالاتری حل کنی.

  • البته موقع تست زدن حواست به حذفیات فیزیک کنکور ۱۴۰۳ باشه و حتما از حذفیات اطلاعات کامل داشته باشی تا وقتتو برای بخش های حذف شده نزاری. البته در کنار اون باید حواست به بودجه بندی فیزیک کنکور ۱۴۰۳ هم باشه تا از بخش هایی که بارم بیشتری داره، بیشتر تست بزنی و با دقت بیشتری تست هاشو تحلیل کنی.
  •  یکی دیگه از کارایی که باید بکنی اینه که سوالات کنکور سالای قبلو تحلیل کنی. چون به طور میانگین ۷۰ تا ۸۰ درصد سوالای فیزیک شبیه همن و میتونی با تست زیاد زدن، قلق شونو بفهمی و سوالات کنکورو به راحتی حل کنی. با این کار و شروع کردن فیزیک کنکور از صفر ، قطعا میتونی در این درس، درصد بالایی کسب کنی.

 

عوامل شکست و موفقیت شما در زمان شروع فیزیک کنکور از صفر

عوامل زیادی توی شکست و موفقیتت تو کنکور تاثیر داره که پایین تر چند موردشو توضیح دادیم:

مشورت با افراد منفی نگر

اکثر کنکوریا با افرادی مواجه شدن که همش حرفای تکراری میزدن و فقط نصيحت الکی می کردند. مثلا مدام میگن که تو روش مطالعه‌ات درست نیست یا موقع مطالعه کردن عادت‌های اشتباهی داری و یا کلا تکنیک‌ها و روش درس خوندنتو زیر سوال میبرند.
ولی ما اینجاییم که بگیم فقط روش مطالعه درست برای موفق شدن در کنکور کافی نیست. روش خواندن فیزیک کنکور از صفر میتونه تاثیر زیادی تو رتبه ات داشته باشه اما همه چیز نیست و فقط بخشی از اونه. برای اثبات این کار میتونیم بگیم اگر یک روش دقیق برای موفق شدن در کنکور بود، هر مشاور تحصیلی برنامه ی خاصی نمی‌داد. اما در حال حاضر مشاوره تحصیلی ها برای هر کس، روش خاصی مثل روش هایی از جمله: روش افزایش ساعت مطالعه کنکور و روش مطالعه بدون فراموشی و روش های دیگری رو پیشنهاد میدن. پس با این حساب میتونیم بگیم تکنیک مشخص و قطعی برای به نتیجه رسیدن در کنکور نیست و تکنیک ها، بر اساس افراد متفاوته.

دیدگاه ما و تاثیر آن در نتیجه آزمون سراسری

همونطوری که بالا هم گفتیم علاوه بر روش مطالعه، عوامل دیگه‌ای هم مثل احساسات و نوع دیدگاه ما به کنکور، در نتیجه ی اون تاثیر داره. از اونجایی میشه به درست بودن این عامل و تاثیر زیاد اون پی برد که بعضی وقت‌ها یه سری افراد همشون یک تکنیک یکسان دارند، ولی نتیجه متفاوتی میگیرند. این نتیجه متفاوت در اثر اون احساسات و دیدگاه متفاوت به وجود میاد. مثلا تو میتونی با رفع افکار منفی هنگام مطالعه، خیلی به مطالعه ات سرعت ببخشی و درسو بهتر و زودتر درک کنی.

تاثیر احساسات در نتایج کنکور

طبق تحقیقات زیادی که در این سال ها روی داوطلبان و نتایج کنکور ان ها انجام شده، به این نتیجه میتونیم برسیم که بعد از روش مطالعه، عامل بعدی که باعث شکست  در کنکور میشه، احساسات ما هست. چون که تو میتونی به راحتی روش مطالعه رو به صورت تئوری یاد بگیری ولی این یعنی اگر یاد بگیری، حتما تو کنکور موفق میشی؟ قطعا اینطوری نیست! پس با این حساب میشه به این نتیجه رسید که موفقیت ما در کنکور ناشی همین واکنشی هایی هست که در برابر نا امیدی ها و شکست ها نشون میدیم. یکی از راهکار هایی که میتونه به ما تو این مسیر کمک زیادی بکنه استفاده از روش افزایش تمرکز در درس خواندن هست که میتونه باعث بشه تمرکز بره بالا و کمتر به افکار منفی توجه کنی.

اهمیت حل تمارین

حواست باشه وقتی داری متن کتابو میخونی، در کنارش تمرینای کتابم حل کن. البته سعی کن زیاد از حل المسائل استفاده نکنی و اول خودت حل کنی. اگر دیدی نتونستی، بعدش از حل المسائل استفاده کن. اوایل یادگیری ممکنه که سرعت پیشرفتت خیلی کم باشه و سر این قضیه ناراحت شی، اما راه حلش اینه که اول از مسئله های آسون شروع کنی، با این کار خودت کم کم نتیجه پیشرفتتو میبینی.

رفع اشکال در تست زنی

در آخر حتما حواست به رفع اشکال تستا باشه، چون باعث میشه ذهنت رشد کنه و توانمندیت در برابر حل تستا بالا بره. در رابطه با اینکه روزی چند ساعت فیزیک بخونیم و تست بزنیم؟  بستگی به خودت داره که چقدر میتونی زمان بزاری اما سعی کن این تایمی که تا کنکور باقی مونده وقتتو بزاری برا تست زدن و کنکورت، تا آینده اتو بسازی.

بهترین روش‌ تست زنی فیزیک 

محمد امین جوادی رتبه ۹ منطقه دو در رشته تجربی سال ۹۷:

من موفق شدم فیزیک رو صد در صد بزنم و اینو مدیون پیش خوانی هایی که میکردم هستم. البته من هیچ عجله ای برای جلو زدن از معلم نداشتم و با معلم پیش میرفتم. یعنی از پیش خوانی فقط برای یادگیری بهتر درسا استفاده میکردم.

علیرضا شاطری رتبه یک ریاضی:

بهترین درس من در آزمون ها، درس فیزیک بود. روش مطالعه من اینجوری بود که درسو با علاقه میخوندم بعد از اون بیشتر وقتمو تست میزدم، همین کار باعث شد که با اکثر سوالا اشنا بشم و سوالات کنکور برام تکراری بنظر بیان. بنابراین همه ی این ها باعث شد که تو کنکور فیزیک رو ۹۷ درصد بزنم و این رتبه رو کسب کنم.

صدرا بهروزیه رتبه ۶ منطقه یک کنکور تجربی:

 من فیزیک کنکور رو نود و هفت درصد زدم و فکر می کنم راز موفقیتم خوندن کامل کتاب درسی بود و بعد از این که کتاب درسی رو کامل خوندم، سراغ حل سوال و تست های کنکوری رفتم و در نتیجه با تمرین و تکرار به این رتبه دست پیدا کردم.

اصلاح عوامل شکست در کنکور

حالا اینجا سوال پیش میاد که چجوری باید عواملی که باعث موفق نشدن تو کنکور میشه رو اصلاح کنی؟ برای جواب به این سوال بهت 2 تا راهکار میگم :

  1. اول از همه باید روی خودت کار کنی و به حرفای تکراری اطرافیان که میگن، روش مطالعه اتو عوض کن یا فقط از یک تکنیک استفاده کن، توجه نکنی.
  2. دومین کاری که باید بکنی، اینه که تمرکزتو ببری بالا و رشد و آگاهی ذهنتو افزایش بدی. فقط با این کارا میتونی تو این مسیر طولانی دووم بیاری و پیروز بشی.

حل تست های زمان دار

یکی از رکن‌های اساسی تو تست های کنکور زمان تست هاست.
یعنی اگر میخوای موقع پاسخ دهی به سوالات فیزیک کنکور زمان کم نیاری، باید درسو قبلا به صورت پایه ای خونده باشی. چون فقط کسایی میتونن به سرعت سر جلسه کنکور به سوالات فیزیک پاسخ بدن و زمان کم نیارن، که به صورت پایه ای این درسو خونده باشن و مطالب رو به طور عمقی فهمیده باشن. منظور از پایه ای خوندن اینه که در کلاس های درس به طور مرتب شرکت کنی و سوالات و تمارین رو در کنار آموزش حل کنی.

درک فرمول ها و روابط

در بهترین روش های تست زنی فیزیک کنکور گفته میشه که اگر میخوای بالای ۸۰ یا ۹۰ درصد بزنی، باید سعی کنی مطالبو به صورت مفهومی، آموزش ببینی و فرمول ها و روابط رو درک کنی و حفظ نکنی!
اگر فرمول ها و مطالب رو حفظ کنی، فقط میتونی سوالایی رو جواب بدی که قبلا خوندی و سوالایی که قبلا مشابه شو ندیدی رو نمیتونی حل کنی. از اونجایی که طراح سوالات کنکور قول نداده که سوالایی رو طرح کنه که قبلا دیده باشی، بنابراین نباید فرمول هارو حفظ کنی. باید روابط بین اون هارو درک کنی. مثلا بدونی چرا داری از این رابطه استفاده میکنی و چرا پارامتر رو میخوای محاسبه کنی. به طور کلی باید به گونه ای سوال رو درک کنی که بتونی برای یکی دیگه هم توضیح بدی و اونم متوجه بشه.

 

روش مطالعه فیزیک از صفر رتبه برترهای کنکور

 

مشاوره رایگان شروع مطالعه فیزیک از صفر

یکی از راه هایی که میتونه تمرکزتو ببره بالا و خیلی از موارد منفی رو حذف کنه، حرف زدن با یک مشاوره. برای حرف زدن با مشاور میتونی اپلیکیشن مدیکال استوز رو روی گوشیت نصب کنی یا از ربات تلگرامی مدیکال استوز کمک بگیری. همچنین اگر سوالی برات پیش اومد میتونی با مراجعه به صفحه مشاوره کنکور تجربی و ریاضی، تو کامنتا سوالتو بپرسی.

 

جمع بندی

در بالا تمامی موارد رو برای کسب رتبه ی عالی در درس فیزیک کنکور گفته شد و به این نتیجه رسیدیم که اگر میخوای درصد بالایی از فیزیک در کنکور بدست بیاری اول از همه باید کتابتو کامل یاد بگیری و این بهترین روش خواندن کنکور از صفر میتونه باشه. پس سعی کن از الان تا موقع کنکورت، همه ی تایمتو بزاری برای کنکور و آینده اتو بسازی.

❤️ اگه این مقاله برات مفید بود، حتما تو کامنت‌ها برام بنویس: من اونیم که فیزیک رو میترکونم نه اون منو! 🫵🏻😎

 

سوالات متداول

 

بیش از 100 نفر مشاوره در 6 رشتهلیست کامل
مشاور مدیکال استوز
مشاور مدیکال استوز
مشاور مدیکال استوز
مشاور مدیکال استوز
مشاور مدیکال استوز
مشاور مدیکال استوز
مشاور مدیکال استوز

مشاوره کنکور هوشمند با اپلیکیشن تخصصى مدیکال استوز

صفحه مشاوره
آپدیت جدید

ما رویایی داشتیم که نه تنها بتونیم خدمات مشاوره کنکور و تحصیلی رو به خونه و پشت میز دانش آموزها و داوطلب های کنکوری مدیکال بیاریم، بلکه بتونیم هر چیزی که کنکوری ها برای ساده تر شدن و لذت بخش تر شدن دوران مطالعه برای کنکور و امتحانات نهایی بهش نیاز دارن رو براشون فراهم کنیم.

اینجا بود که دست به کار شدیم و اپلیکیشن مشاوره کنکور مدیکال متولد شد. در همین لحظه بیش از ۱۰هزار نفر کنکوری در حال استفاده از اپلیکیشن مدیکال هستن و ما هر ماه در حال بهتر کردن امکانات اپلیکیشن برای انتقال یه تجربه دلنشین به بچه های کنکوری هستیم.

اینستاگرام مدیکال
ربات تلگرام مدیکال
کانال تلگرام مدیکال

نظرات کاربران

رشته تحصیلی

هیچ نتیجه ای یافت نشد!

نظری برای این مقاله ثبت نشده است!