مدیکال استوز

معافیت تحصیلی چیست؟ نحوه اخذ معافیت تحصیلی

معافیت تحصیلی چیست؟ نحوه اخذ معافیت تحصیلی
0 نظرات
10 دقیقه
21 آبان 1402
2,456

میدونی که گرفتن معافیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان پسر واجبه وگرنه :

❌ نه میتونی توی ثبت نام کنکور شرکت کنی !

❌ نه میتونی موقع اومدن نتایج نهایی کنکور در دانشگاه ثبت نام کنی.

❌ نه میتونی در صورت تمایل به مهاجرت تحصیلی، از کشور خارج بشی !

اما نگران نباش، اگه برای دریافت معافیت تحصیلی به هر مشکلی برخوردی و نمیدونی چه اقداماتی باید انجام بدی، این مقاله که توسط مشاوران کنکور  مدیکال استوز نوشته شده، خوراک شماست،  اینجا صفر تا صد اینکه معافیت تحصیلی چیه و چجوری میتونی به صورت حضوری یا اینترنتی درخواست معافیت تحصیلی خودت رو ثبت کنی رو به شما کنکوری های عزیز توضیح دادیم تا از خوندن هر مقاله و سایت دیگه ای بی نیاز باشی.

✅ راستی علاوه بر توضیح کامل تمامی اطلاعاتی که برای :

 ✔️ گرفتن معافیت تحصیلی دانش آموزی ✔️  معافیت تحصیلی دانشجویی ✔️ و معافیت تحصیلی خارج از کشور بهش نیاز داری

آموزش ویدیویی  و  آموزش تصویری قدم به قدم ثبت درخواست معافیت تحصیلی رو هم برای شما در این صفحه قرار دادیم، تا دیگه برای گرفتن معافیت تحصیلی در به در کافی نت ها نشی!!

✅ و اینکه اگه دانش آموز پشت کنکوری هستی :

✔️ این مقاله مخصوص شرایط ویژه شما گردآوری شده و حتی راهکار دریافت معافیت تحصیلی برای شرکت در سومین کنکور و دور زدن سربازی رو هم بهت گفتیم :

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها

در نهایت اگه بازم هر سوالی داشتی، میتونی در بخش کامنت‌ها از ما بپرسی، تا مشاوران کنکور تخصصی مدیکال استوز بهت جواب بدن❤️

 

 
 

معافیت تحصیلی چیست؟

img

 

نمونه عکس برگه معافیت تحصیلی ( NEW )

فرم معافیت تحصیلی دانش آموزان با فرم معافیت تحصیلی دانشجویان متفاوته. ما اینجا هر دوشو قرار دادیم تا باهاشون آشنا بشید.

عکس فرم معافیت تحصیلی دانش آموزی 

img

عکس فرم معافیت تحصیلی دانشجویان

چگونه معافیت تحصیلی بگیریم؟

همونطور که میدونید دانش آموزان پسر با اتمام سن ۱۸ سالگی و شروع سن ۱۹ سالگی جز مشمولان خدمت سربازی به حساب میان، اگه بخوان از هر کدوم از انواع معافیت تحصیلی ( دانش آموزی، دانشجویی و معافیت تحصیلی خارج از کشور ) استفاده کنن، باید مراحل زیر رو جهت اخذ معافیت تحصیلی طی کنن :


1. ثبت درخواست معافیت تحصیلی به پلیس +10 


✅ دانش آموزان پسری که ۱۹ سال سن یا بیشتر دارند برای  این که بتونن ادامه تحصیل بدن، باید برای گرفتن معافیت تحصیلی به پلیس الکترونیکی یا همون پلیس +10 مراجعه کنن.


2. اخذ برگه تحصیلی از پلیس+10 و تحویل به واحد آموزشی دانشگاه


✅ در این مرحله برگه معافیت تحصیلی از پلیس +10 با شرایط سقف مجاز سنوات مجاز تحصیلی تا حداکثر سن ۲۰ سال دریافت و به واحد آموزشی دانشگاه مربوطه تحویل بدن.

حالا بریم که سیر تا پیاز جزییات این 2 تا مرحله رو بهتون بگیم.

 

آخرین قوانین معافیت تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان

در قوانین جدیدی که برای دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان اعلام شده، تا زمانی که دانشجویان دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم  تحصیلات خودشون رو ادامه بدن، از اعزام به خدمت سربازی معاف اند و فقط باید گواهی اشتغال به تحصیل خودشون رو به دانشگاه ارائه بدن. در جدول پایین به طور کامل حداکثر زمان مجاز برای ادامه تحصیل در هر مقطع رو نوشتیم :

 

img

 

✅ بر اساس جدول بالا و حداکثر زمان مجاز  تحصیل در هر مقطع، یه سری قانون برای دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزی و دانشجویی اعلام شده،‌ که این قوانین شامل :

1. اول از همه اگه شما درخواست خودتون رو ثبت کنید به تشخیص و اعلام کمیسیون موارد خاص، میتونید تا یک سال به مدت زمان های جدول بالا به مدت زمان معافیت از سربازی خودتون اضافه کنید.

2. به همه دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم که به صورت بدون آزمون یا با آزمون دانشجو جذب می کنند، معافیت تحصیلی تعلق می گیرد.

3. دانشجویان هر یک از مقاطع فوق موظف هستن که در صورت ترک تحصیل، اخراج، انصراف یا فارغ التحصیلی خودشون رو برای انجام خدمت سربازی معرفی کنن.

4. مهلت معرفی برای اعزام به خدمت سربازی برای هر یک از مقاطع فوق حداکثر یکسال پس از فارغ التحصیلی، انصراف یا اخراج از تحصیل می باشد.

5. ترخیص کارکنان وظیفه ای که در حین انجام خدمت می باشند برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر بلامانع می باشد. (به جز زمان های اضطراری و جنگ)

6. سربازانی که به خدمت اشتغال دارند، در صورت قبولی در مقطع کارشناسی و بالاتر و همچنین نداشتن غیبت اولیه، ترخیص از خدمت برای آن ها صادر شده و می توانند باقی خدمت خود را پس از فارغ التحصیلی سپری کنند. لازم به ذکر است که ترخیص از خدمت برای ادامه تحصیل در مقطع کاردانی مجاز نمی باشد.

7. دانشجویانی که حتی در سنوات تحصیلی ارفاقی نیز فارغ التحصیل نشوند، در صورت داشتن پیشرفت تحصیلی در سنوات ارفاقی می توانند درخواست خود را از طریق دانشگاه و دفاتر خدمات الکترونیک نظامی (پلیس +10) به ثبت برسانند. در صورت احراز شرایط، مجوز ادامه تحصیل بدون لحاظ نمودن غیبت برای این دسته از دانشجویان فراهم خواهد شد.

8. مشمولانی که به دلایل قانونی مانند معافیت موقت، تاریخ اعزام به خدمت سربازی خود را به تعویق می اندازند، چنانچه پس از پایان مدت یکسال در نظر گرفته شده برای تعویق در دانشگاه پذیرفته شوند، صدور معافیت تحصیلی برای آن ها بلامانع خواهد بود.

9. دانشجویان اخراجی و دانشجویانی که با انصراف از تحصیل، مدرک معادل در مقطع پایین تر را دریافت نموده اند، تا پایان خدمت سربازی مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.

 

 

شرایط اخذ معافیت تحصیلی دانش آموزان

خب دانش آموزان دوازدهمی برای دریافت معافیت تحصیلی باید به این قوانین و شرایطی که در ادامه بهتون میگیم دقت کنن تا مشکلی براشون پیش نیاد.

این شرایط شامل :

1. در درجه اول باید بدونید که اولین شرط معافیت تحصیلی دانش آموزشی، اینکه دانش آموز به صورت پیوسته در حال تحصیل باشه.

 

2. اگه دانش آموزی قبل از سن ۱۸ سالگی فارغ التحصیل بشه باید تا حداکثر ۶ ماه بعد از ۱۸ سالگی وضعیت نظام وظیفه خودش رو مشخص کنه.

 

3. اگه دانش آموزی به سن سربازی رسیده باشه و نسبت به اخذ معافیت تحصیلی اقدام نکنه و از طرف دیگه برای سربازی هم داوطلب نشه، متاسفانه براش غیبت ثبت میشه.

 

4. طبق قوانین حداکثر سن تحصیل دانش آموزان پسر ۲۰ سال برای گذراندن مقطع متوسطه اس و اگه دانش آموز پسری نتونه تحصیلات دیپلم خودش رو تا پایان ۲۰ سالگی تموم کنه عملا نمیتونه وارد دانشگاه بشه.

نکته : (( یادت باشه اگه میخوای پشت کنکور بمونی، حداکثر تا ۲۰ سالگی میتونی پشت کنکور بمونی و حتما باید گواهی اشتغال به تحصیل خودت  رو از مراجع ذیربط دریافت کنی ))

 

5.  در صورتی که دانش آموز در دانشگاه پذیرفته شده باشه و هنوز هم برای سربازی اقدام نکرده باشه ( دفترچه سربازی رو پست نکرده باشه )، در صورتی مجاز به ادامه تحصیل در دانشگاه هست که از تاریخ فارغ التحصیلی مقطع متوسطه بیشتر از یک سال نگذشته باشه.

 

6. در صورتی که دانش آموز در دانشگاه پذیرفته شده باشه و  در مقابل به خدمت هم اعزام شده باشه ( دفترچه سربازی رو پست کرده باشه )، اگه غیبت سربازی نداشته باشه مجاز به ادامه تحصیل و ثبت نام در دانشگاه میشه. 

 

7. در صورت انصراف از تحصیل، اخراج از مدرسه، ترک تحصیل و یا فارغ التحصیل شدن بعد از ۲۰ سالگی باید با در دست داشتن فرم تکمیل شده آخرین وضعیت تحصیلی دانش آموز به پلیس 10+ (مراکز خدمات الکترونیک انتظامی) مراجعه کنه. لازمه بدونین که  در این حالت دانش آموزان مشمول حداکثر یکسال از تاریخ انصراف، ترک تحصیل و یا فراغت از تحصیل مهلت دارن خودشون رو به پلیس +10 معرفی کنن.

 

8. اگه دانش آموزی مشمول خدمت سربازی باشه و به محل دیگه ای جهت آموزش منتقل بشه، باید درخواست ثبت انتقال معافیت تحصیلی دانش آموز از واحد آموزشی جدید به پلیس 10+ رو ارائه بده و حتما این موضوع رو پیگیری کنه.

خب حالا بریم سراغ مدارک مورد نیاز جهت دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزی.😎

 

مدارک لازم جهت اخذ معافیت تحصیلی دانش آموزی

1. چند قطعه عکس 4*3 پشت نویسی شده تمام رخ و رنگی

2. اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه مشمول

3. تکمیل گواهی اشتغال به تحصیل در دبیرستان مشمول یا هنرستان و ارائه آن به دفاتر پلیس +10

4. تکمیل برگه درخواست معافیت تحصیلی دانش آموزی که به تایید مدیر مرکز آموزشی رسیده باشد و تحویل آن به دفاتر پلیس +10

5. ارائه برگه انصراف از تحصیل برای دانشجویانی که از دانشگاه انصراف داده اند، الزامی است.

 

شرایط اخذ معافیت تحصیلی دانشجویی

شرایط دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی به شکل زیر هست :

1. اولین و مهم ترین شرط برای اخذ هر نوع معافیت تحصیلی اینه که شما در گذشته غیبت خدمت سربازی نداشته باشید.

2. اخذ معافیت تحصیلی دانشجویی تنها با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل ممکنه.

3. تمام دانشجویانی که از دانشگاه انصراف داده اند، اخراج شده اند، ترک تحصیل کرده اند و یا فارغ التحصیل شده اند به مدت یک سال فرصت دارند که وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند. این مشمولان می تونند مجددا در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل بدند و یا به خدمت سربازی بروند.

4. تمامی مشمولانی که در گذشته معافیت تحصیلی دیگری مانند معافیت تحصیلی دانش آموزی دریافت کردند و در زمان معافیت موقت خود در دانشگاه قبول شدند هم دارای شرایط معافیت تحصیلی دانشجویان می باشند.

 

مدارک لازم جهت دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی 

برای دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی هم نیاز به ارائه یه سری مدارک دارید، این مدارک شامل موارد زیر هستند:

1. کپی و اصل کارت ملی و شناسنامه

2. پرینت صفحه و اطلاعات قبولی در سازمان سنجش

3. چند قطعه عکس که پشت نویسی شده  باشد.  یادتون باشه عکسی که ارائه میدید جهت دریافت معافیت تحصیلی باید تمام رخ، رنگی و دارای پشت زمینه سفید باشه.

4. ارائه آخرین مدرک تحصیلی، به طور مثال اگر شما قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارین باید مدرک دیپلم خود را تحویل بدین.

5. تکمیل و تحویل برگه درخواست معافیت تحصیلی که دانشگاه به شما ارائه می دهد.

 

 

روش های دریافت انواع معافیت تحصیلی در سال 1403

در پاسخ به این سوال که چگونه معافیت تحصیلی بگیریم باید بگیم که شما می تونید به 2 روش برای دریافت معافیت تحصیلیتون اقدام کنید. روش اول روش حضوری و روش دوم روش غیر حضوری هست که در ادامه بهتون به طور کامل توضیح میدیم.

نحوه دریافت معافیت تحصیلی حضوری

با توجه به اینکه اکثر فرآیند ها و درخواست های دولتی به صورت اینترنتی انجام میشه، دیگه مثل قبل مراجعه حضوری برای دریافت معافیت تحصیلی کاربردی نداره. اما بعضی از افراد فکر میکنن که با مراجعه حضوری کارشون سریع تر پیش میره یا اینکه اینجوری خیالشون راحت تره، پس اگه دوست داری حضوری برای دریافت معافیت تحصیلی اقدام کنی، کافیه که مدارک مورد نیازی که بالاتر برای معافیت تحصیلی دانش آموزی و دانشجویی بهت گفتیم رو برداری و به پلیس +10 مراجعه کنی. اوپراتورهای پلیس 10+ بقیه کارهای ثبت درخواستت رو انجام میدن.

 

نحوه دریافت معافیت تحصیلی اینترنتی ( آنلاین )

روش غیر حضوری دریافت معافیت تحصیلی کار همه رو خیلی راحت کرده. حالا ما اینجا گام به گام دریافت اینترنتی معافیت تحصیلی رو براتون توضیح دادیم، پس با مدیکال استوز با همراه باشید.


1. به سامانه خدمات الکترونیک انتظامی با نشانی epolice.ir مراجعه و از میان مواردی که روی صفحه مشاهده می کنید گزینه ورود به سایت رو انتخاب کنید.

img


2. بعد از ورود به صفحه جدید، بر روی آیکون “وظیفه عمومی” از سمت راست صفحه کلیک کنید و از میان خدمات نمایش داده شده، گزینه “خدمات اینترنتی وظیفه عمومی” رو انتخاب کنید.

img

 

3. در ادامه نام کاربری (کدملی)، کلمه عبور و کد امنیتی را در کادرهای مربوطه درج و در مرحله بعد بر روی گزینه “ورود” کلیک کنید.

نکته :

در صورتی که قبلا برای این موارد وارد سامانه نشده بودید، به جای گزینه ورود، “ثبت نام” رو انتخاب کنید و فرآیند مربوطه را به انجام طی کنید.توجه کنید که ممکنه ارسال نتیجه درخواست شما تا 48 ساعت هم طول بکشه.

img

 

4. پس از ورود به صفحه کاربری خود در این سامانه، از سمت راست صفحه گزینه “وظیفه عمومی” رو انتخاب کنید.


5. در ادامه جهت دریافت معافیت تحصیلی، بر روی گزینه “درخواست” کلیک کنید. در مرحله بعد نیز عبارت “ثبت درخواست” رو انتخاب کنید.


6. در این قسمت تمامی درخواست های شما در گذشته هم بهتون نمایش داده می شه. جهت ثبت مورد جدید، گزینه “ثبت درخواست جدید” ر‌و انتخاب کنید.


7. نوع درخواست خودتون رو از میان موارد پیش فرض انتخاب کنید و کادر نارنجی رنگ را بفشارید.


8. در ادامه قوانین مربوطه برای شما نمایش داده میشه که  بعد از مطالعه دقیق قوانین، تیک مربوط به عبارت “ضوابط و مقررات را مطالعه کردم” را فعال کنید و بر روی “تایید” کلیک کنید.


9. در صفحه جدید، اطلاعات خواسته شده را درج نموده و گزینه “ادامه” را انتخاب کنید. در صورت صحیح بودن اطلاعاتی که در صفحه جدید نمایش داده می شود، گزینه “ذخیره” را انتخاب کنید.


10. هزینه در خواستی رو پرداخت کنید.

توجه کنید که رمز عبور شما در این سامانه، همون کدیه که در سامانه سخا ازش استفاده کردید‌.  (( برای دریافت این کد می تونید به شعب پلیس + 10 نیز مراجعه کنید.))

 

 

دریافت اینترنتی معافیت تحصیلی epolice.ir

 

فیلم آموزشی نحوه ثبت درخواست معافیت تحصیلی اینترنتی

برای این که راحت تر بتونید برای دریافت معافیت تحصیلی به صورت آنلاین اقدام کنید، این ویدیو آموزشی رو براتون قرار دادیم. با مشاهده این ویدیو خیلی راحت و بدون سردرگمی می تونید نسبت به دریافت آنلاین یا استعلام برگه معافیت تحصیلی بدون نیاز به رفتن به کافی نت اقدام کنید.

 

شرایط تمدید معافیت تحصیلی

شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان متفاوته که هر کدوم رو برای شما جدا جدا توضیح دادیم.


شرایط تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان

 اگه دانش آموز هستید و قصد تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزی رو دارید، باید بدونید که برای تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزی یه شرط خیلی مهم وحود داره :

  • فاقد غیبت در خدمت سربازی باشید.

بنابرین اگه حتی یک روز از مهلت یک ساله معافیت تحصیلی دانش آموزی شما گذشته باشه، متاسفانه شما جزو مشمولان اعزام به سربازی هستین و رسما وارد مرحله غیبت سربازی شدین. در این شرایط حتی اگه مدارک کافی و قوی برای ثبت درخواست تمدید معافیت از کمیسیون موارد خاص نظام وظیفه باشید، شانستون برای گرفتن تمدید خیلی کمه و گرفتن تمدید معافیت تحصیلی دردسر های مخصوص به خودش رو داره، پس حتما این مورد رو جدی بگیرید و قبل از غیبت خوردن برای تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزی اقدام کنین.

 

شرایط  تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان

در درجه اول باید بدونید که فرقی نداره که دانشجو کدوم مقطعید، چون شرایط تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان در همه مقاطع تحصیلی شبیه به همه. حالا بریم سراغ شرایط تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان :


1. اولین شرطی که شما به عنوان یک دانشجوی متقاضی تمدید معافیت تحصیلی باید داشته باشید اینکه بتونید در مدت زمان سنوات ارفاقی که براتون مشخص میشه، بتونید فارغ التحصیل بشید. 

2. یکی دیگه از شرایط تمدید معافیت تحصیلی شما به عنوان دانشجو اینکه شما نباید در ترم قبل از درخواست سنوات ارفاقی مشروط شده باشید.

3. همونطور که در شرایط تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزی هم گفتیم دانشجو ها هم برای استفاده از سنوات مجاز ارفاقی، باید فاقد غیبت سربازی باشن.

 

 نکته: مشمولان نظام وظیفه می تونن برای اطلاع از مدت زمان باقی مانده از معافیت تحصیلی و همچنین استعلام جزئیات وضعیت سربازی خودشون به صورت الکترونیکی اقدام کنن. که در ادامه میخوایم همین روش نحوه استعلام گرفتن وضعیت معافیت تحصیلی رو براتون کامل توضیح بدیم.

 

نحوه گرفتن استعلام از معافیت تحصیلی

گاهی ممکنه مشمولان در رابطه با اتمام مدت زمان معافیت تحصیلیشون استرس بگیرن. در این زمان کافیه که شما نسبت به استعلام معافیت تحصیلی خودتون اقدام کنید. استعلام معافیت تحصیلی به 2 روش امکان پذیره.

روش حضوری

استعلام معافیت تحصیلی از دفاتر الکترونیک انتظامی یا همان پلیس +10 اولین روش مطلع شدن از وضعیت نظام وظیفه اس، فقط کافیه به هنگام مراجعه به این دفاتر یه سری مدارک رو همراه خودتون ببرید.

مراحلی که جهت استعلام حضوری معافیت تحصیلی باید طی کنید شامل :

1.در ابتدا باید به یکی از دفاتر پلیس +10 در استان محل سکونت خود مراجعه کنید.

2.در دفاتر پلیس +10 درخواست کنید که استعلام معافیت تحصیلی شما انجام بشه.

3.برای استعلام معافیت تحصیلی از شما مدارکی مانند کارت ملی، کد ملی، کد سخا و ... میخان که باید در زمان مراجعه به دفاتر پلیس +10 آن ها را همراه خود ببرید.

4. بعد از مدتی در دفتر پلیس +10 وضعیت معافیت تحصیلی شما داده می شود.

 

روش غیر حضوری

دومین روش و راحت ترین روش جهت استعلام معافیت تحصیلی روش اینترنتی و آنلاین هست.

 مراحل کامل جهت استعلام غیر حضوری معافیت تحصیلی شامل :

1. ابتدا وارد سامانه اینترنتی نظام وظیفه عمومی ناجا epolice.ir بشید.

2.  صفحه ای مثل تصویر زیر برای شما باز می شه :

شما باید در فیلد اول : کد ملی خودتون رو وارد کنید.

در فیلد دوم  : رمز عبور یا همان کد سخا خود رو وارد کنید

 و در انتها با وارد کردن کد امنیتی بر روی (( گزینه ورود )) کلیک کنید.

img

3. اگه رمز عبور یا همان کد سخا خودتون رو فراموش کردین، می تونید بر روی گزینه فراموشی کلمه عبور کلیک کنید.

بعد از انتخاب  این گزینه وارد صفحه ای می شید که باید :

در فیلد اول : کد ملی

در فیلد دوم : شماره همراه خودتون رو وارد کنید.

در آخر روی گزینه ارسال پیامک کلیک کنید تا رمز عبور شما به تلفن همراهتون ارسال بشه.

img

4.  بعد از ورود به این سامانه، اطلاعات فردی شما به طور کامل نمایش داده می شه. همونطور که می دونید این سامانه برای تمام فعالیت های نظام وظیفه قابل استفاده است.

 برای مثال :

 شما می تونید در این سامانه اطلاعاتی نظیر معافیت تحصیلی، معافیت پزشکی، وضعیت نظام وظیفه و ... رو دریافت کنید.

img

5. برای اطلاع از آخرین وضعیت درخواست و وضعیت معافیت تحصیلی می تونید بر روی گزینه وظیفه عمومی در سمت راست سایت کلیک کنید و به قسمت درخواست ها وارد بشید.

در این صفحه درخواست هایی که شما به نظام وظیفه ارسال کرده اید براتون نمایش داده میشه، بنابرین می تونید با کلیک کردن روی عبارت وضعیت، از وضعیت درخواست معافیت تحصیلی خود با خبر شید.

 

مدت زمان و تعداد دفعات استفاده از معافیت تحصیلی چقدر است؟

استفاده از معافیت تحصیلی در هر مقطع تحصیلی فقط یک بار ممکنه؛ اما شما می تونید در صورت داشتن مدارک کافی و مستدل برای تمدید معافیت تحصیلی در کمیسیون موارد خاص نظام وظیفه اقدام کنید. حالا اینکه شرایط تمدید معافیت تحصیلی چیه رو در ادامه براتون کامل و دقیق توضیح دادیم.

حالا که معنی معافیت تحصیلی دانشجویان مشخص شد، میریم سراغ مدت زمان مشخص شده برای هر مقطع تحصیلی تا به سادگی از همین الان بدونید در هر رشته ای که تحصیل کند،  چقدر فرصت دارید تا مدرک بگیرید.

❌ در غیر اینصورت نه تنها از دانشگاه اخراج خواهید شد بلکه باید بعنوان سرباز غایب وارد سربازی شوید!

معافیت تحصیلی هر مقطع تحصیلی
مقطع تحصیلیمدت معافیت تحصیلی
کاردانی پیوسته 2 سال و نیم
کاردانی ناپیوسته۲ سال و نیم
کارشناسی پیوسته۵ سال
کارشناسی ناپیوسته۳ سال
کارشناسی ارشد ناپیوسته۳ سال
کارشناسی ارشد پیوسته۶ سال
دکتری تخصصی۶ سال
دکتری عمومی۸ سال

✅ خب بریم سراغ مدت زمان استفاده از هر معافیت تحصیلی، اول از همه باید بدونید که مدت زمانی که میشه معافیت تحصیلی دریافت کرد برای دانش آموزان و دانشجویان باهم فرق داره.

مدت زمان معافیت دانش آموزی

1. دانش آموزان برای دریافت مدرک پیش دانشگاهی حداکثر تا 24 سالگی و برای دریافت مدرک دیپلم حداکثر تا 22 سالگی فرصت تمدید معافیت تحصیلی رو دارن، البته این به شرطیه که به صورت پیوسته در حال تحصیل باشن.
2.  اگه دانش آموزی در این مدت از تحصیل انصراف بده، اگر در داخل کشور باشه تا مدت زمان 4 ماه و اگر در خارج از کشور باشه حداکثر تا یک سال باید خودش رو به نظام وظیفه ناجا معرفی کنه و به خدمت سربازی بره، در غیر این صورت غیبت سربازی براش ثبت میشه.

 

مدت زمان معافیت دانشجویی

تمدید سال های معافیت تحصیلی دانشجویان نسبت به معافیت دانش آموزی سخت تره‌. بر اساس قوانین جدید وضع شده در سازمان نظام وظیفه ناجا، تمدید سال های معافیت تحصیلی دانشجویان تنها در شرایط خاص امکان داره‌.

 اگه جز مشمولین هستید باید دقت داشته کنید که که سنوات معافیت تحصیلی شما در مقطع های تحصیلی مختلف، متفاوته. مثلا کسانی که در مقطع کاردانی درس می خونن با افرادی که در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل میدن، مدت زمان تمدید معافیت تحصیلی شون با هم دیگه متفاوته.

 می تونن از سنوات تحصیلی استفاده کنند و ادامه تحصیل بدن. در بالا به طور کامل زمان معافیت تحصیلی دانشجویان رو بر اساس قوانین معافیت تحصیلی ۱۴۰۲ شرح دادیم😊

 

خلاصه اطلاعات ضروری دریافت معافیت تحصیلی

همونطور که میدونید دانش آموزان و دانشجویان پسر از یه سنی به بعد باید خودشون رو برای خدمت سربازی آماده کنن. چنانچه بعد از سن مشخصی که اعلام شد ( ۱۸ سال تمام و ورود به ۱۹ سالگی) :

 

  1. اگه دانشگاه قبول شدن ⬅️ باید برای گرفتن معافیت تحصیلی دانشجویی اقدام کنن و برگه تحت عنوان معافیت تحصیلی دانشجویی رو به دانشگاه ارائه بدن.
  2. اگه پشت کنکوری بشن  ⬅️ باید برای گرفتن معافیت تحصیلی دانش آموزی یا تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزی اقدام کنن و موقع ثبت نام کنکور حتما اسکن برگه معافیت تحصیلی رو در وبسایت سازمان سنجش بارگذاری کنن.
  3. اگه دانشجو سنواتی باشن ⬅️ باید برای تمدید زمان معافیت تحصیلی دانشجویی جهت غیبت نخوردن در سربازی و امکان شرکت در کنکور مقاطع بالاتر اقدام کنن.
  4. اگه قصد اپلی تحصیلی داشته باشن ⬅️ باید برای دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور ادقام کنن.
  5. اگه میخوان بدونن که چقدر از مدت زمان انواع معافیت تحصیلیشون باقی مونده ⬅️ باید برای استعلام معافیت تحصیلی اقدام کنن.

 

✅برای هر کدوم از 5 شرایط بالا ⬅️ آقایون میتونن به صورت حضوری یا اینترنتی درخواست خودشون رو ثبت کنن.

هر کدوم از انواع معافیت تحصیلی شرایط، قوانین و مدارک مورد نیاز خاص خودشون رو دارن، که در مورد تمامی این موارد در همین مقاله مفصل صحبت کردیم.

 در نهایت ❌هشدار جدی تیم مشاوره کنکور مدیکال استوز به شما عزیزان اینکه قبل از پایان بازه زمانی سنی هر کدوم از این شرایط و معافیت ها حتمااااا برای دریافت معافیت تحصیلی اقدام کنید، در غیر این صورت باید به خدمت مقدس سربازی برید یا غیبت در سربازی براتون ثبت میشه.

 

سوالات متداول شما 

 

اینستاگرام مدیکال
ربات تلگرام مدیکال
کانال تلگرام مدیکال

نظرات کاربران

رشته تحصیلی

هیچ نتیجه ای یافت نشد!

نظری برای این مقاله ثبت نشده است!