مدیکال استوز

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها
139 نظرات
10 دقیقه
15 آبان 1402
1,986

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری‌ها می‌تونه از بزرگترین دغدغه های داوطلبان کنکوری آقا باشه. بنابراین اطلاع از شرایط معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها، کد وضعیت نظام وظیفه انواع داوطلب های کنکوری آقا، نحوه تمدید معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد حتی بعد از سال سوم کنکور در کنار چالش های غیبت و سربازی موضوعات مهم و کلیدی برای هر داوطلب آقا پشت کنکوریه.

علاوه بر تمامی این اطلاعات اگه جزو کسایی هستی که امکان تمدید معافیت تحصیلی رو ندارن و فکر می کنی که دیگه همه چی تموم شده با  مشاوران رتبه برتر کنکور مدیکال استوز همراه شو چون میخوایم بهت بگیم که چطوری سربازی رو دور بزنی! 

 

 

 

 

پسران چند سال می‌تونن پشت کنکور بمونن؟

اولین سوالیه که به ذهن همه پسرهای کنکوری میرسه اینکه داوطلب های کنکوری آقا تا چند سالگی میتونن پشت کنکور بمونن. جواب کلی این سوال میشه :

◀️ با گرفتن معافیت تحصیلی، داوطلبان پسر پشت کنکوری حداکثر تا سن 20 سالگی میتونن برای قبولی در کنکور تلاش کنن.🙃

 اماااا اگه بعد از 20 سالگی کنکور قبول نشدیم چی؟

 

 

قوانین و شرایط دریافت معافیت تحصیلی پشت کنکوری های 1403

خب بریم سراغ قوانین و شرایط دریافت معافیت تحصیلی، اول از همه باید بدونی که داوطلبان کنکوری پسر بعد از تموم کردن دوران 12 سال تحصیل و گرفتن مدرک دیپلم 1 سال فرصت دارن تا :

  1. وارد مقطع تحصیلی بعدی و دانشگاه بشن.
  2. یا آمادگی خودشون برای رفتن به سربازی رو به سازمان نظام وظیفه اعلام کنن.

 

⁉️ - کد نظام وظیفه چیه؟!

💡- داوطلبین آقای بالای 18 سال که قصد دارند پشت کنکور بمونند، برای اینکه غیبت سربازی نداشته باشند، باید در زمان ثبت نام اولیه کنکور کد نظام وظیفه خودشون رو به سازمان سنجش اعلام کنند. این کد نشون‌دهنده وضعیت نظام وظیفه و معافیت فرده و بسته به شرایط هر داوطلب متفاوته. 

⭕️ شش دنگ حواست رو جمع کن که کد نظام وظیفه رو اشتباه وارد نکنی. چون سنجش تاکید زیادی روی صحت اطلاعات داره و حتی در صورت قبولی تو یه دانشگاه تاپ، اجازه ثبت نام و ادامه تحصیل بهت داده نخواهد شد! ⭕️

 امااا این فرصت 1 ساله، برای افرادی که قبل از 18 سالگی و بعد از 18 سالگی دیپلم گرفتن متفاوت میشه.
 

1. اگه قبل از 18 سالگی دیپلم گرفتی :

متاسفانه داوطلبان پسری که قبل از 18سالگی دیپلم خودشون رو دریافت کردن، تا 18سال و 6 ماهگی فرصت ورود به دانشگاه رو دارند، یعنی اینکه اون فرصت 1 ساله عملا براشون 6 ماه میشه. بنابرین اگه بخوای پشت کنکور بمونی، باید قبل از اینکه 18 سال و 6 ماهت تموم بشه، برای دریافت معافیت تحصیلی اقدام کنی تا برای سربازی غیبت نخوری!

2. پس اگه بعد از 18 سالگی دیپلم گرفتی :

داوطلبان پسری که بعد از 18 سالگی یا به هر دلیلی دیرتر از موعد مقرر دیپلم گرفتن، به این گروه 18 تا 20 سال، تنها 1 سال بعد از تاریخ دیپلم فرصت داده میشه تا در دانشگاه ثبت نام کنن. پس به محض تموم شدن تاریخ 1 ساله بعد از دیپلم در صورت تمایل به شرکت مجدد در کنکور باید برای دریافت معافیت تحصیلی اقدام کنن.

 

 

وضعیت کد نظام وظیفه پشت کنکوری ها در زمان ثبت نام کنکور 

ثبت نام کنکور شرایط و ضوابط خاصی داره، که تمامی این شرایط در دفترچه ثبت نام کنکور منتشر میشه و هر کسی که قراره آزمون سراسری کنکور رو شرکت کنه، باید این دفترچه رو با دقت زیاد بخونه. اما خب اینجا میخوایم در مورد شرایط ثبت نام کنکور برای پشت کنکوری های آقا صحبت کنیم.

 

کد1
مختص کسایی که کارت پایان خدمت دارن
کد2
کسایی که بصورت دائم از خدمت معاف شدن مثل ایثارگران یا مواردی که به تشخیص پزشک بوده
کد3
اون دسته از افرادی که برگه معافیت موقت دارن و اون برگه هولوگرام دار بدون غیبته مثل موارد پزشکی و کفالت که البته باید به مدت زمان اعتبارش دقت کنی
کد4
مشمولانی که توی آخرین سال دوره متوسطه شون(401_402) معافیت تحصیلی شون رو گرفتن و تا 31 شهریور 1402 فارغ التحصیل شدن ( نهایتا تا بیست سالگی شون)
کد5
دانش آموز هایی که پیش از 18 سالگی مدرک دیپلم شون رو دریافت کردن که البته باید در نظام 3-3-6 بوده باشه. شرطش هم نداشتن غیبته، یعنی اگه شما بعد گرفتن دیپلم و تا زمانی که 18سال و شش ماهت بشه بری دانشگاه می تونی ادامه تحصیل بدی اما اگر نتونی این کار رو انجام بدی غیبت به حساب میاد و دیگه نمی تونی ادامه تحصیل بدی. راهکارش هم اینه که توی اون مدت شیش ماهه خودت رو معرفی کنی که در اینصورت یا می ری خدمت یاهم برگه ای که نشون می ده تو غیبت نکردی رو تحویل می گیری.
کد6
سرباز ها/کارکنان نظام وظیفه ای که در حال خدمت هستن، غیبت نداشتن و دیپلم شون نظام جدیده اما فقط می تونن در مقطع کارشناسی یا بالاتر از اون ادامه تحصیل بدن
کد7
سرباز ها/کارکنان نظام وظیفه ای که خدمت دوره ضروری شون تا31/06/1402 تکمیل شده. البته در زمان ثبت نام دانشگاه باید کارت پایان خدمت شون رو تحویل بدن
کد8
کارکنان پایور که در نیروهای مسلح شاغل هستن با ارائه گواهی اشتغال به خدمت به شرط موافقت از بخش منابع انسانی اون سازمان می تونن از این کد استفاده کنن
کد9
دانشجو هایی که انصرافی هستن اگر با تبصره 1ماده33 انصراف داده باشن و همچنین زمان انصراف تا زمان ثبت نام دانشگاه یا رشته جدید بیشتر از یک سال نباشه می تونن از این کد استفاده کنن، از امتیاز یک بار انصراف شون هم نباید بیشتر از یک بار استفاده کرده باشن( از آبان سال90 به بعد)
کد10
فارغ التحصیل های کاردانی اجازه دارن توی رشته های کارشناسی پیوسته تحصیل کنن که اون رشته قبلیه مقطع کارشناسی ناپیوسته نداره.

 

اما شرایط تمامی داوطلبان کنکوری آقا مثل هم نیست مثلا :

  1.  انصراف دادن از ادامه تحصیل
  2. اخذ دیپلم پیش از موعد معمول
  3.  پشت کنکور موندن و..

 از جمله مواردی هستن که در زمان وارد کردن کد نظام وظیفه باید بهشون توجه کنی. بنابراین کد نظام وظیفه هر داوطلب می‌تونه با داوطلب دیگه متفاوت باشه. حالا همه این کد های مهم نظام وظیفه رو قراره توی یک جدول ببینیم، حتما ازشون اسکرین شات بگیر چون ممکنه یه روزی لازمت بشه.

 

کدهای نظام وظیفه ثبت نام کنکور 1403

 

 

اگر کد نظام وظیفه کنکور را اشتباه بزنیم، چی میشه؟

 

برای دریافت معافیت تحصیلی پشت کنکوری به کجا مراجعه کنیم؟

داوطلبین مرد پشت کنکوری باید برای برای اخذ معافیت تحصیلی خودشون به مراکز پلیس 10+ مراجعه کنن و اگه در دانشگاه پذیرفته بشن از طریق معاونت وظیفه عمومی می‌تونن مجوز لازم رو برای ثبت نام دریافت کنند.

✔︎ نحوه گرفتن معافیت تحصیلی به صورت اینترنتی و غیرحضوری رو در این مقاله با فیلم آموزشی و راهنمای تصویری کامل  بهتون توضیح دادیم :

  دریافت اینترنتی معافیت تحصیلی epolice.ir

 

نحوه تمدید معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها 

مشمولان خدمت سربازی که پشت کنکور هستن و هنوز وارد دانشگاه نشدن، قبل از اینکه معافیت تحصیلی شون مهلتش تموم بشه، باید برای تمدید کردنش به مراکز پلیس 10+ مراجعه بکنن تا با ارائه مدارکی که لازمه، معافیتشون تمدید بشه.

همچنین برای تمدید غیرحضوری معافیت تحصیلی، کافیه از طریق اپلیکیشن پلیس من درخواست خودت رو ارائه بدی.

 

چالش های سال سوم کنکور, سربازی، غیبت و راهکار طلایی دور زدن!

 

پروسه پشت کنکور موندن می تونه حسابی سخت باشه. چون داوطلب قراره علاوه بر مشکلات درسیش، مشکلات انگیزشی یا فردی رو هم تجربه کنه. این شرایط برای داوطلبین آقا که دغدغه سربازی و معافیت تحصیلی رو هم دارن قطعا دشوارتره...

از اونجایی که آقایون باید بعد از 18سالگی یا برن دانشگاه یا خدمت سربازی، در صورت عدم قبولی در کنکور اکثرا معافیت تحصیلی رو دریافت می‌کنن. اما اوضاع زمانی سخت میشه که بعد از دو بار کنکور دادن و رسیدن به 20سالگی هنوز هیچ دانشگاهی پذیرفته نشده باشی.

 

قانون ایست خدمت سربازی

قانون ایست خدمت سربازی اینه که سربازها مجاز به تحصیل همزمان با انجام خدمت نیستند، و در صورت قبولی توی دانشگاه از خدمت مرخص میشن!

  • ایست خدمت سربازی، برای مشمولین خدمتی کاربرد داره که در دانشگاه پذیرفته شدن و قصد ادامه تحصیل دارن. ایست خدمت در واقع یک بازه زمانی هست که به سرباز اجازه میده تا ادامه تحصیل بده و دوباره به خدمت برگرده.
  • ایست خدمت برای مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری استفاده میشه، اما با قبولی توی مقطع کاردانی، سرباز مجاز به ایست خدمت نیست!
  • یکی از شروط مهم استفاده از ایست خدمت، نداشتن غیبت سربازی هست. بنابراین سربازی که در دانشگاه پذیرفته شده و قبلا مشمول غیبت نظام وظیفه نبوده، ایست خدمت شاملش میشه و نمی تونه همزمان با سربازی در دانشگاه تحصیل کنه.

 

 

 

مشاوره نحوه استعلام و تمدید معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها

در این مقاله تمامی اطلاعاتی که درمورد دریافت و تمدید معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها نیاز بود رو باهم مرور کردیم اما ممکنه همچنان برات ابهام و سوالی مثل تردید بین سربازی و پشت کنکور موندن، نحوه اخذ معافیت تحصیلی، اخراج شده از دانشگاه یا... باقی مونده باشه که می تونی از طریق کامنت ها از مشاوران کنکور مدیکال کمک بگیری.

در این مقاله هم در مورد اینکه اصلا معافیت تحصیلی چیست؟ صحبت کردیم که اطلاعات جامع تری نسبت به این مقاله معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها براتون جمع آوری کردیم :

معافیت تحصیلی چیست؟

اینم لینک مقاله آموزشی همراه با فیلم نحوه درخواست معافیت تحصیلی :

دریافت اینترنتی معافیت تحصیلی

سوالات متداول شما

 
اینستاگرام مدیکال
ربات تلگرام مدیکال
کانال تلگرام مدیکال

نظرات کاربران

رشته تحصیلی

هیچ نتیجه ای یافت نشد!

نظری برای این مقاله ثبت نشده است!